KL-varaosat  Race.fi

ECM-640A, camshaft control, intake / camshaft reset valve

  • 6 Vastauksia
  • 206 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Toby

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • That’s me!
Minkäs sortin tarinaa olis tuosta vikakoodista olemassa? Vakavuusaste? Huolto- / Korjausehdotuksia?

Enivei…
Tasasta 80 kmh ajaessa, hyväkuntoista asfalttia suht hyvässä kelissä, parikytä minuuttia takana, alkoi mittaristossa moottorivalo palamaan, ei kolmiota tai muuta mitään. Auto kävi hyvin ja tasaisesti ennen ja jälkeen, ei normaalista poikkeavia ääniä. Cruise toimi myös. Ajoin vielä varmaan 15 km sen jälkeen. Huoltiksella luin vikakoodit ja tuo otsikon ecm-640a siellä oli, tuolla selityksellä. Nollasin koodit ja jatkoin matkaa viimeisen kilometrin kotio. Moottorivalo ei syttynyt siinä välissä. Toivottavasti oli vain hikka, mutta on näitä comebäkkejä nähty ennenkin, joten ajattelin olla proaktiivinen(?) ja ottaa selvää mitä saattaa olla edessä?

V70 2.4i -05 automaatti

…lähetään näillä selityksillä eteenpäin…
Ainoa auto, jonka mukana PITÄÄ ostaa obd-lukija! Saisi olla vakiovaruste…

Paikalla tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2895
Vs: ECM-640A, camshaft control, intake / camshaft reset valve
« Vastaus #1 : 26.04.2024, 04:46:38 »
Vahva veikkaus, että VVT pyörän solenoidi takkuaa ja laukaisee tuon koodin. Jos on ajettu pitkillä huoltoväleillä, niin voi olla se solenoidi sotainen sisältä ja puhdistus tuoda jatkoaikaa. Siskon Volvoon uusin tuon solenoidin jokunen vuosi takaperin samaisen koodin takia ja silloin se solenoidi maksoi vähän päälle 200€ suoraan Bilialta haettuna.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5049
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: ECM-640A, camshaft control, intake / camshaft reset valve
« Vastaus #2 : 26.04.2024, 08:44:03 »
Niitä saa sitten tarvikkeenakin reilusti halvemmalla. Sehän on vain solenoidi...
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa renee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 273
  • www.vrcf.fi
Vs: ECM-640A, camshaft control, intake / camshaft reset valve
« Vastaus #3 : 27.04.2024, 21:43:08 »
Toi on helppo ottaa irti ja putsata. Samalla voi kokeilla esim. 9V paristolla, että toimiiko solenoidi, eli sillä voi naksutella sitä auki/kiinni.

Poissa Toby

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • That’s me!
Vs: ECM-640A, camshaft control, intake / camshaft reset valve
« Vastaus #4 : tänään kello 08:15:28 »
Okei… tässä muutamia lyhyitä reissuja ajelleena, ei valo tai koodi ole uudelleen ilmaantunut…

Mutta,

Siis eka vois putsata ja naksutella…
Toka sais vaihtaa vanhan pois…
Eikä oo edes vaikee…  :)

En löytänyt remonttioppaasta selitystä, enkä kuvaa. Mistä päin tätä vois hakea konehuoneesta (S2)? Toi moottoritila on aika tiivis paketti. Mites tuolla jossain sanottiin ”hommaa uusi tiiviste”. Mistä näitä ja onko sekaantumisen mahdollisuutta vai onko koko uusi tiiviste hätävarjelun liioittelua? Motonetin sivuilla ei näyttänyt olevan tai en osannut katsoa oikeasta paikasta. Teoreettinen mahdollisuus käydä Volvon diileriltä kysymässä osaa. Joskin on aikaisemmin tuntunut, ettei ne enää haluaisi näihin wanhoihin polttomoottoriautoihin sekaantua ollenkaan.

Ite oon autosta pitänyt huolta (niinkuin jokaikisestä omistamastani) ja kuluvat osat ja nesteet on vaihdettu hyvissä ajoin tai heti, kun on havaittu tarve, mutta edellinen(set) omistaja(t) on aika selkeästi jättänyt tämän auton jo hyvin aikaisessa vaiheessa oman onnensa nojaan vuosiksi, asia joka tuli oston jälkeen pikkuhiljaa hyvin selväksi. Välissä tuntuu, että on mennyt jo entisöinnin puolelle.

En ole automekaanikko, mutta ohjeiden ja tutustumisen kautta on kyllä tullut saatua tehtyä yhtä sun toista autoihin, perusjuttujen lisäksi.  :nuhtelu | :D  O0
Ainoa auto, jonka mukana PITÄÄ ostaa obd-lukija! Saisi olla vakiovaruste…

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5049
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: ECM-640A, camshaft control, intake / camshaft reset valve
« Vastaus #5 : tänään kello 08:51:06 »
Videoo
https://youtu.be/cUdvKJIf_tk?si=cILiTfJrhxNNgH93

Tuo on turbosta ja on molemmilla nokilla solenoidi mutta se intake on tietenkin tuossa imusarjan puolella eli koneen etuosassa.
Älä laita silikonia tiivisteeksi, se pursuaa ja tukkii tuon sihdin.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa renee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 273
  • www.vrcf.fi
Vs: ECM-640A, camshaft control, intake / camshaft reset valve
« Vastaus #6 : tänään kello 14:59:49 »
Älä laita silikonia tiivisteeksi, se pursuaa ja tukkii tuon sihdin.
Totta. Uusi tiiviste (OE-numero 30731212) maksaa kympin verran Biliassa, Motonetistakin näyttäisi löytyvän, jos sellainen on lähempänä:

https://www.motonet.fi/tuote/nokka-akselin-ajoituksen-saadon-tiiviste-27-9307?product=27-9307

 

RallyBaron  Samppasport