Kulkukoira  Proturbo

S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S60 (vm. -11 ->) ja V60 hankinta

  • 2546 Vastauksia
  • 677454 Lukukerrat

tykki ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa -Antsa-

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Moi! Olis auton vaihto edessä kun vanha japsi menee paalattavaksi. Vaihtoehdoiksi ovat karsiutuneet vm. -06 V70 2,4L 170hv bensakoneella ja vm. -09 2,4D 163hv dieseli. Kilometrejä on bensavolvolla takana 174tkm ja dieselillä 264tkm, molemmat manuaalivaihteilla kun en automaatista välitä. Miten noissa dieseleissä esim. turbot ja hiukkassuodattimet kestää ja mitä muita erityisesti huomioon otettavia seikkoja noissa kolmoskopan V70 on? Bensavolvon kävin koeajamassa ja tutkimassa, todella asiallinen peli mutta kiinnostaisi nyt käydä tarkistamassa tuo toinenkin vaihtoehto.  ::)

Poissa suomipioneeri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 78
  • www.vrcf.fi
Moi! Olis auton vaihto edessä kun vanha japsi menee paalattavaksi. Vaihtoehdoiksi ovat karsiutuneet vm. -06 V70 2,4L 170hv bensakoneella ja vm. -09 2,4D 163hv dieseli. Kilometrejä on bensavolvolla takana 174tkm ja dieselillä 264tkm, molemmat manuaalivaihteilla kun en automaatista välitä. Miten noissa dieseleissä esim. turbot ja hiukkassuodattimet kestää ja mitä muita erityisesti huomioon otettavia seikkoja noissa kolmoskopan V70 on? Bensavolvon kävin koeajamassa ja tutkimassa, todella asiallinen peli mutta kiinnostaisi nyt käydä tarkistamassa tuo toinenkin vaihtoehto.  ::)
Tuon bensakoneen suhteen neuvoisin katselemaan turbolla olevia, kulutus miltei sama mutta tehoa rutkasti enemmän. Turbot ja hiukkasboksit kestää hyvin, omassa samanlaisessa 2,4D vielä alkuperäiset, 450tkm mittarissa.
Nykyinen.Volvo XC70 2005 D5 AWD aut.---Ex.Volvo S60 2005 2.5T Aut.---Ex.Volvo V70 2009 2,4D Aut. "Wanha Taxi"---Ex.Volvo S60 2000 2.4i Aut.

Poissa VKM

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Moro
Näin uutena foorumilaisena (vaikkakin jonkin verran foorumia jo selanneena) ja jonkinlaista Volvo-kuumetta potevana rohkenen esittää muutaman kysymyksen ja ajatelman kommentoitavaksi koskien vuoden 2014 ja sitä nuorempia automaattivaihteisia diesel-V70:sia kohtaan. Ajattelin alle 100 tkm ajettua seuraavin vähimmäisvarustein: polttoainelämppäri, mukautuva vakionopeudensäädin, sähkötoiminen takaluukku, tutkat eteen ja taakse ja navigaattori. Vuodessa ajoa 23-25 tkm ja vaihtoon siis alle 200 tkm ajettuna, joten...

1. automaattivaihteisto: momentinmuunninlaatikot tuntuu olevan dsg-koeajojen jälkeen luotettavampi ja mukavampi vaihtoehto, joten Volvon tarjoamat 6- ja 8-portaiset Aisinit lienevät vaihtoehdot. Kokemusta on yhdestä omistamastani 6-vaihteisesta Aisinista (se mikä Volvoissa, Saabeissa, Opeleissa, Alfoissa jo viime vuosikymmenellä...) ja se rupesi tod.näk. porsimaan venttiilien jumien/vuotojen vuoksi auton pitoajan ehtoo puolella jossain 220 tkm paikkeilla, vaikka öljyt oli vaihdettu ohjelman mukaan ajallaan ja lopulta vieläpä huuhtelemallakin. Auto meni vaihtoon jo siitäkin syystä. Liekö 2014 ja nuoremmissa Volvoissa samaa lootaa? Käsitin, että AWD-mallit 6-vaihteisia, joten liekö vielä sama laatikko? Onko kehitysversioita tullut? AWD ei ole ehdoton minulle. Liekö 8-portaiset luotettavampia? Missä moottoreissa on 8-portaiset?
 
2. diesel-moottorit: erot Volvon moottorien osalta D2/3/4 ja 5-malleissa? Kaikki lienevät 2-litraisia 4-pyttyisiä, paitsi jos AWD, niin 2.4 ja 5-pyttyä?? Ero noissa vain softassa? Dieselien tulevaisuutta ajatellen olen ajatellut, että Euro6 voisi olla eduksi, vaikka (tai onneksi) AdBlue- tai SCR-systeemejä ei kai V70 käytetyissä dieseleissä edes ole, vai? Turbon siipien, imusarjan, maf/map(?)-antureiden ja dpf:än ja toki itse egr:n kunnon ja toimivuuden kannalta olen aiempien dieselien kanssa päätynyt EGR OFF-softaukseen voiman noston ohella ja ongelmia ei ole em. kanssa ole ollut. Miten herkkiä Volvon dieselit on edellä mainittujen osalta vikaantumaan? Eroja tältä osin D2-D5-malleissa? Tavoittelen turvallisia teho- ja vääntölukemia 200 hv/450 nm, joten siltäkin osin erot D2-D5 kiinnostaa? Automaatin kestävyys?

3. polttoainelämppäri: löytyy tehdasasenteisena laajasti. Miten ovat kestäneet? Onko Weba, Eberi vai Ardic? Myrkkyä ovat automaattikäynnistyminen auton halujen mukaan, pakkokäynnistyksen ja sammutuksen puute (esim. kesällä olisi hyvä pyöräyttää käyntiin) ja kaukosäädön puute kunnon toimintasäteellä... Parasta olisi kun saisi vain aamulla herätessä tuikata kaukosäädöllä 20-30 min. lämpeämään ja sammuttaa viimeistään ekojen kilometrien jälkeen kun kone lämmin. Jälkiasennuksena (+500-800 €) saanee kunnon etäkäyttömahdollisuuden joko merkkiliikkeestä tai sitten oli joku kännykkävirityskin?

4. mukautuva vakionopeudensäädin: toimiiko oikeasti? Wolkkarissa ja uudessa Fordissa ainakin toimi. Jos toimii Volvossakin, niin sen varusteen haluan! Normivakkari nyt on vähintäänkin oltava.

5. sähkötoiminen takaluukku: ohjaus kiinni ja auki kuskin paikalta? Kaukosäätimestä kiinni ja auki? Jalalla takapuskurin alta?

6. taka- ja etututkat: onko ongelmia takatutkan kanssa jos jälkiasentaa vetokoukun tai jos on jos koukku asennettuna? Onko ongelmia peräkärryn tai takapyörätelineen ja pyörän kanssa? Sekoileeko/hajoileeko antureita?

7. navigaattori: mites karttapäivitykset saatavilla ja mihin hintaan? Peltipoliiseista ei taida varoituksia tulla, joten vanha TOM TOM on pidettävä käytössä pelkästään sen takia että ilmaiset tolppapäivitykset!


Volvoilla olen ajanut, mutta en ko. korimallin V70:stä, enkä varsinkaan tämän päivän tekniikalla ja varusteilla.

Jos vaan joku tietävä jaksaisi kommentoida. Silmät ristissä foorumia kolunneena hajanaisia vastauksia löysin, mutta usein liippaa eri malliin, vanhempaan vuosimalliin tms.

Poissa Modifier

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 826
  • XC90 T8 TwinEngine
Moro
Näin uutena foorumilaisena (vaikkakin jonkin verran foorumia jo selanneena) ja jonkinlaista Volvo-kuumetta potevana rohkenen esittää muutaman kysymyksen ja ajatelman kommentoitavaksi koskien vuoden 2014 ja sitä nuorempia automaattivaihteisia diesel-V70:sia kohtaan. Ajattelin alle 100 tkm ajettua seuraavin vähimmäisvarustein: polttoainelämppäri, mukautuva vakionopeudensäädin, sähkötoiminen takaluukku, tutkat eteen ja taakse ja navigaattori. Vuodessa ajoa 23-25 tkm ja vaihtoon siis alle 200 tkm ajettuna, joten...

1. automaattivaihteisto: momentinmuunninlaatikot tuntuu olevan dsg-koeajojen jälkeen luotettavampi ja mukavampi vaihtoehto, joten Volvon tarjoamat 6- ja 8-portaiset Aisinit lienevät vaihtoehdot. Kokemusta on yhdestä omistamastani 6-vaihteisesta Aisinista (se mikä Volvoissa, Saabeissa, Opeleissa, Alfoissa jo viime vuosikymmenellä...) ja se rupesi tod.näk. porsimaan venttiilien jumien/vuotojen vuoksi auton pitoajan ehtoo puolella jossain 220 tkm paikkeilla, vaikka öljyt oli vaihdettu ohjelman mukaan ajallaan ja lopulta vieläpä huuhtelemallakin. Auto meni vaihtoon jo siitäkin syystä. Liekö 2014 ja nuoremmissa Volvoissa samaa lootaa? Käsitin, että AWD-mallit 6-vaihteisia, joten liekö vielä sama laatikko? Onko kehitysversioita tullut? AWD ei ole ehdoton minulle. Liekö 8-portaiset luotettavampia? Missä moottoreissa on 8-portaiset?
 
2. diesel-moottorit: erot Volvon moottorien osalta D2/3/4 ja 5-malleissa? Kaikki lienevät 2-litraisia 4-pyttyisiä, paitsi jos AWD, niin 2.4 ja 5-pyttyä?? Ero noissa vain softassa? Dieselien tulevaisuutta ajatellen olen ajatellut, että Euro6 voisi olla eduksi, vaikka (tai onneksi) AdBlue- tai SCR-systeemejä ei kai V70 käytetyissä dieseleissä edes ole, vai? Turbon siipien, imusarjan, maf/map(?)-antureiden ja dpf:än ja toki itse egr:n kunnon ja toimivuuden kannalta olen aiempien dieselien kanssa päätynyt EGR OFF-softaukseen voiman noston ohella ja ongelmia ei ole em. kanssa ole ollut. Miten herkkiä Volvon dieselit on edellä mainittujen osalta vikaantumaan? Eroja tältä osin D2-D5-malleissa? Tavoittelen turvallisia teho- ja vääntölukemia 200 hv/450 nm, joten siltäkin osin erot D2-D5 kiinnostaa? Automaatin kestävyys?

3. polttoainelämppäri: löytyy tehdasasenteisena laajasti. Miten ovat kestäneet? Onko Weba, Eberi vai Ardic? Myrkkyä ovat automaattikäynnistyminen auton halujen mukaan, pakkokäynnistyksen ja sammutuksen puute (esim. kesällä olisi hyvä pyöräyttää käyntiin) ja kaukosäädön puute kunnon toimintasäteellä... Parasta olisi kun saisi vain aamulla herätessä tuikata kaukosäädöllä 20-30 min. lämpeämään ja sammuttaa viimeistään ekojen kilometrien jälkeen kun kone lämmin. Jälkiasennuksena (+500-800 €) saanee kunnon etäkäyttömahdollisuuden joko merkkiliikkeestä tai sitten oli joku kännykkävirityskin?

4. mukautuva vakionopeudensäädin: toimiiko oikeasti? Wolkkarissa ja uudessa Fordissa ainakin toimi. Jos toimii Volvossakin, niin sen varusteen haluan! Normivakkari nyt on vähintäänkin oltava.

5. sähkötoiminen takaluukku: ohjaus kiinni ja auki kuskin paikalta? Kaukosäätimestä kiinni ja auki? Jalalla takapuskurin alta?

6. taka- ja etututkat: onko ongelmia takatutkan kanssa jos jälkiasentaa vetokoukun tai jos on jos koukku asennettuna? Onko ongelmia peräkärryn tai takapyörätelineen ja pyörän kanssa? Sekoileeko/hajoileeko antureita?

7. navigaattori: mites karttapäivitykset saatavilla ja mihin hintaan? Peltipoliiseista ei taida varoituksia tulla, joten vanha TOM TOM on pidettävä käytössä pelkästään sen takia että ilmaiset tolppapäivitykset!


Volvoilla olen ajanut, mutta en ko. korimallin V70:stä, enkä varsinkaan tämän päivän tekniikalla ja varusteilla.

Jos vaan joku tietävä jaksaisi kommentoida. Silmät ristissä foorumia kolunneena hajanaisia vastauksia löysin, mutta usein liippaa eri malliin, vanhempaan vuosimalliin tms.

Koitetaas avata peli.

1. 6 lovinen laatikko on perustaltaan sama. Joitain päivityksiä siihen on tullut vuosien mittaan ja omat ajot on -10 mallisesta ja kuulemma käytös on parantunut sen jälkeen. Tästä voi viisaammat varmaan jatkaa. 8 pykäläiset laatikot on sitten näissä uusissa 4 sylinterisissä VEA koneissa jollainen tuo omanikin on. Se on kyllä ihan eri planeetalta tuohon edelliseen verrattuna, mutta kuten sanoin, ei kokemusta ihan viimeisistä 6 lovisista ja niiden softasta.
Pääsääntöisesti laatikot on kestäneet hyvin, jos öljynvaihdon on tehty ja Volvoon ne pitää tehdä aina huuhtelemalla.

2. AWD on tosiaan tuolla vanhalla 5-pyttyisellä koneella. Hieno soundi ja muutenkin mukava kone. Uusissa VEA koneissa D4 ja D5 on kahdella turbolla, muut yhdellä. Lisäaineita ei tarvi näissä dieseleissä käyttää. Noilla mainitsemillasi kilometreillä ei pitäisi vikoja olla, mutta ainahan kaikki on mahdollista. Automaatti kestää hyvinkin nuo mainitsemasi tehot.

3. Webasto löytyy vakiona ja hyvin ovat kestäneet. Automaattikäynnistyksen saa itse valikosta otettua pois. Viime talvena oli ainakin kampanja jossa sai reilulla satkulla ohjelmoitua omaan avaimeen weban kauko-ohjauksen. Tällöin kantama ilmeisesti lyhyempi kuin erillisellä kauko-ohjaimella. Itselläni Remuc, eli puhelinohjaus tuon käyttöön. Asennettuna n.450€. Ihan ykköslaite.

4. Mielestäni toimii hyvin.
5. Takaluukku aukeaa sisältä napista ja kaukosäätimestä. Kiinni valitettavasti vain luukussa olevasta napista.
6. Ei omaa kokemusta jälkiasenteisesta koukusta, mutta omaan koukkuun tulee mukana konttiin myös älyä ja silloin takatutka osaa ottaa koukun huomioon. Samoin S&T lähtee pois päältä, kun koukun pistokkeeseen kytketään johto, vaihto kohdat laatikossa muuttuvat ym juttuja.

7. Naviin saa ilmaiset päivitykset Volvon sivuilta ja ne päivittyvät kaksi kertaa vuodessa. Samalla päivittyvät myös Kameratolpat. Eli Tompalle ei ole käyttöä.

Poissa brax

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 49
  • www.vrcf.fi
Koitetaas avata peli.

1. 6 lovinen laatikko on perustaltaan sama. Joitain päivityksiä siihen on tullut vuosien mittaan ja omat ajot on -10 mallisesta ja kuulemma käytös on parantunut sen jälkeen. Tästä voi viisaammat varmaan jatkaa. 8 pykäläiset laatikot on sitten näissä uusissa 4 sylinterisissä VEA koneissa jollainen tuo omanikin on. Se on kyllä ihan eri planeetalta tuohon edelliseen verrattuna, mutta kuten sanoin, ei kokemusta ihan viimeisistä 6 lovisista ja niiden softasta.
Pääsääntöisesti laatikot on kestäneet hyvin, jos öljynvaihdon on tehty ja Volvoon ne pitää tehdä aina huuhtelemalla.

3. Webasto löytyy vakiona ja hyvin ovat kestäneet. Automaattikäynnistyksen saa itse valikosta otettua pois. Viime talvena oli ainakin kampanja jossa sai reilulla satkulla ohjelmoitua omaan avaimeen weban kauko-ohjauksen. Tällöin kantama ilmeisesti lyhyempi kuin erillisellä kauko-ohjaimella. Itselläni Remuc, eli puhelinohjaus tuon käyttöön. Asennettuna n.450€. Ihan ykköslaite.

1. Tuossa omassa S80 -08 ja V70 -13 tuo 6-vaihteinen automaatti on ihan eri tuntuinen laitos. S80 vaihtaa selkeästi pehmeämmin, tuntuu luistattavan vaihdoissa enemmän. V70 6-vaihteinen automaatti on äkkinäisempi ja vaihdot ei niin sulavia. Tosin koneiden ominaisuudet on hieman eri, S80 D5 antaa max. 400 nm vasta 2000 kierroksella ja V70 D4 saman jo 1500 kierroksella. Laatikko ei ole noissa mallimerkinnältään ihan sama, on eri malli start/stop kanssa (joka tuossa V70 on).

3. S80:ssä kesti Webasto reilut 1000 käyttötuntia ennenkuin kokonaisvaltaisesti happani.


Poissa Modifier

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 826
  • XC90 T8 TwinEngine
1. Tuossa omassa S80 -08 ja V70 -13 tuo 6-vaihteinen automaatti on ihan eri tuntuinen laitos. S80 vaihtaa selkeästi pehmeämmin, tuntuu luistattavan vaihdoissa enemmän. V70 6-vaihteinen automaatti on äkkinäisempi ja vaihdot ei niin sulavia. Tosin koneiden ominaisuudet on hieman eri, S80 D5 antaa max. 400 nm vasta 2000 kierroksella ja V70 D4 saman jo 1500 kierroksella. Laatikko ei ole noissa mallimerkinnältään ihan sama, on eri malli start/stop kanssa (joka tuossa V70 on).

3. S80:ssä kesti Webasto reilut 1000 käyttötuntia ennenkuin kokonaisvaltaisesti happani.

Sehän voi olla, että faceliftin yhteydessä on tullut muutoksia. Omassa vanhassa oli kanssa pehmeä käytöksinen ja kohtuu luistava laatikko. Tämä uus 8 lovinen ei luista juuri yhtään ja moottorijarrutus on paljon voimakkaampi. Tykkään kovasti kyllä.

Poissa VKM

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Kiitän kommenteista!

1. ja 2. Voisin kuvitella eniten kiinnostusta (VEA) D4 8-portaista kohtaan. Oma kokemus perinteisten automaattien kanssa on se, että sitä mukavampia mitä enemmän luistavat, mutta näinä vihreinä aikoina on luistoa vähennettävä mikä lisää kulutusta, mutta tekee menosta kulmikkaampaa ja ehkä nykivämpääkin. Luiston tarvetta perinteisesti pienennetään lisäämällä pykäliä.
Miten on 6- ja 8-portaisissa, osaavatko hyödyntää moottorin kykyjä siten, etteivät vedätä väkisin liian isolla vaihteella tai toisaalta karkaavatko kierrokset reippaalla kaasulla huudattamisen/ylikierrosten puolelle? Tai hakevatko hanakkaasti uutta vaihdetta pienestäkin kaasun asennon muutoksesta? Voisi kuvitella, että esim tuplaturbo tarjoaisi jo niin paljon voimaa laajalla kierrosalueella, että meno olisi jo jouhevaa.

3. Voiko joku vahvistaa, että webaston automaattikäynnistymisen/-sammutuksen saa valikoista pois? Ja toisaalta, onnistuuko ohjaus siten, että itse laittaa sen manuaalisesti päälle vaikka sitten autosta (jos ei etäohjausta ole) ja sammuttaa kun siltä tuntuu?

5. Semmosta kyselen vielä, että voiko sähköistä takaluukkua kuitenkin käyttää "vapaasti" eli, että käsikäyttö ei riko moottoria tms?

6. Jos vetokoukun pistokkeeseen kytkentä poistaa start&stopin, niin luulempa että pistokkeessa tulee aina olemaan pistoke paikallaan :) Start&stop ei kuulosta välttämättä minun jutulta. Mahtaa akkua, laturia ja moottoria turboineen keljuttaa jatkuva käynnistely.

7. Onko navigaattorin ilmaiset kartta- ja kameratolppapäivitykset oikeasti totta? Joku joskus kehuskeli, että TomTom on ainoa navi, johon oikeasti päivittyy tolpat. Kuulemma perustuu autoilijoiden omaan aktiivisuuteen. Kaikki tolpat on 3 vuoden aikan a kyllä Tompassa kilkattaneet ja se on hyvä!


Pidän ihmisiä rehellisinä (hoh hoh), mutta jos otatte Volvo-lasit päästä pois, niin miksi ette suosittelisi vm 2014 tai nuorempaa dieselautomaattia alle 100 tkm ajettuna? :)

Poissa V70 A 4D 2016

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 676
  • www.vrcf.fi
Kiitän kommenteista!

1. ja 2. Voisin kuvitella eniten kiinnostusta (VEA) D4 8-portaista kohtaan. Oma kokemus perinteisten automaattien kanssa on se, että sitä mukavampia mitä enemmän luistavat, mutta näinä vihreinä aikoina on luistoa vähennettävä mikä lisää kulutusta, mutta tekee menosta kulmikkaampaa ja ehkä nykivämpääkin. Luiston tarvetta perinteisesti pienennetään lisäämällä pykäliä.
Miten on 6- ja 8-portaisissa, osaavatko hyödyntää moottorin kykyjä siten, etteivät vedätä väkisin liian isolla vaihteella tai toisaalta karkaavatko kierrokset reippaalla kaasulla huudattamisen/ylikierrosten puolelle? Tai hakevatko hanakkaasti uutta vaihdetta pienestäkin kaasun asennon muutoksesta? Voisi kuvitella, että esim tuplaturbo tarjoaisi jo niin paljon voimaa laajalla kierrosalueella, että meno olisi jo jouhevaa.

3. Voiko joku vahvistaa, että webaston automaattikäynnistymisen/-sammutuksen saa valikoista pois? Ja toisaalta, onnistuuko ohjaus siten, että itse laittaa sen manuaalisesti päälle vaikka sitten autosta (jos ei etäohjausta ole) ja sammuttaa kun siltä tuntuu?

5. Semmosta kyselen vielä, että voiko sähköistä takaluukkua kuitenkin käyttää "vapaasti" eli, että käsikäyttö ei riko moottoria tms?

6. Jos vetokoukun pistokkeeseen kytkentä poistaa start&stopin, niin luulempa että pistokkeessa tulee aina olemaan pistoke paikallaan :) Start&stop ei kuulosta välttämättä minun jutulta. Mahtaa akkua, laturia ja moottoria turboineen keljuttaa jatkuva käynnistely.

7. Onko navigaattorin ilmaiset kartta- ja kameratolppapäivitykset oikeasti totta? Joku joskus kehuskeli, että TomTom on ainoa navi, johon oikeasti päivittyy tolpat. Kuulemma perustuu autoilijoiden omaan aktiivisuuteen. Kaikki tolpat on 3 vuoden aikan a kyllä Tompassa kilkattaneet ja se on hyvä!


Pidän ihmisiä rehellisinä (hoh hoh), mutta jos otatte Volvo-lasit päästä pois, niin miksi ette suosittelisi vm 2014 tai nuorempaa dieselautomaattia alle 100 tkm ajettuna? :)


1.2. Itsellä 24 tonnia ajettu 2016 V70 VEA D4 8 vaihteinen ja todella mukava ajaa, mielestäni kyllä joskus pitää liian isoa vaihdetta päällä eli jurisee hieman. Kierrosten karkaamista en ole koskaan havainnut.  Meno on yleistäen jouhevaa johtuen juuri tuplaturboista.

3. Varmasti saa valikosta pois Webaston, on ihan selkeällä Suomen kielellä.  Voit päättää itse miten Webastoasi käytät, itsellä avaimeen integroitu etäkäyttö ja riittää minulle, toimii noin 80-100 metrin kantamalla avoimessa maastossa.  Webaston ohjaus onnistuu siten, että itse laittaa sen manuaalisesti päälle vaikka sitten autosta (jos ei etäohjausta ole) ja sammuttaa kun siltä tuntuu?

5. Tietääkseni käsikäyttö ei riko takaluukun moottoria mutta miksi ihmeessä käyttäisit manuaalisesti?

6. Jätän muiden vastattavaksi vetokoukku jutut.

7.On totta tuossa sinulle osoite mistä voi ladata maksutta kunhan on tarpeeksi uusi vuosimalli eli jotkut alkaen 2014 mutta ainakin 2015 ja sitä uudempiin toimii takuulla. https://www.volvocars.com/fi/support/downloads/download-details?cstype=map&csid=mca

Viimeiseen kysymykseesi: Osta tietysti VEA D4 2014 vtai uudempi saat kunnon kestävän auton ja mukavuus kaupanpäälle.  Tässä esim. Autotalli otanta nyt olevista tarjokkaista etuvetoisena alkaen 2014 100 tonnia tai alle ajetut.   https://www.autotalli.com/vaihtoautot/listaa  Toivottavasti jokin selkeytyi, jos ei kysy lisää. :) ;)
« Viimeksi muokattu: 15.08.2018, 21:37:54 kirjoittanut V70 A 4D 2016 »

Poissa Modifier

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 826
  • XC90 T8 TwinEngine
Heh joo, kyllä ne sieltä saa valikosta pois. Usko vaan. Laatikko on paljon mukavampi vaikka ei luistakkaan läheskään niin paljoa kuin vanhemmat.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12494
1. 2010 laatikossa vaihtui momennin muunnin(?). Samalla myös vaihtui myös vaatimukset öljyjen suhteen.
2. AWD topicin autoissa on aina 2.4 litrainen 5 sylinterinen.
3. Varmasti saa pois päältä. Itsellä on 260tkm ajetussa autossa 3 Webasto menossa. Toinen kesti VAIN 1.5v :(.
7. jos autossa on uusin softa navissa niin voi netistä ladata Volvon sivulta uusimmat kartat muistitikulle.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Laitetaan tännekkin linkki noiden karttojen lataukseen 8)
https://www.volvocars.com/fi/support/downloads/maps/download-maps
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Tuossa omassa S80 -08 ja V70 -13 tuo 6-vaihteinen automaatti on ihan eri tuntuinen laitos. S80 vaihtaa selkeästi pehmeämmin, tuntuu luistattavan vaihdoissa enemmän. V70 6-vaihteinen automaatti on äkkinäisempi ja vaihdot ei niin sulavia.

Samat havainnot täälläkin. 2006 V70 vaihtui 2014 XC60 Volvoon ja molemmissa 6v laatikko ja 2.4L D5  moottori. Uudempi on huonompi, äkkinäisempi. Ei juuri kummennut vaikka siihen tehtiin se kahden päivän tiivisteremonttikin
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa VKM

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Tulipahan nyt sitten koeajettua D4 8-portaisella tomaatilla reilusti yli 100 tkm ajettuna. Positiivista on, että vääntöä on mukavasti melko alhaalla ja kierrokset reilullakin kaasulla pysyvät kohtuullisissa lukemissa. Vaihteet vaihtuvat aikalailla huomaamattomasti ja mulle ihan riittävän nopeasti. Pykäliä on kyllä tarpeeksi, ehkä liikaakin. Moottori+vaihteistoyhdistelmä toimi hyvin kaikissa tilanteissa kun auto oli saatu reilusti liikkeelle.
Negatiivista tulee siitä, että paikaltaan lähtiessä moottori ei tunnu heräävän millään, kunnes sitten lähtee hyökkäämään. Ei tunnu siltä, että moottori olisi kahdella turbolla. Lisäksi aivan selkeä havainto (korvakuulo+perstuntuma+kierrosmittari) ajomoodista riippumatta ilmeni kevyellä tai puolella kaasulla kiihdyttäessä, että vaihto 1:ltä 2:lle oli hidas ja moottorin kierrokset heilahtivat 200-300 rpm ylemmäs vaihtohetkellä. Millään muulla vaihteella tätä en huomannut. Tämä hidas vaihto ja moottorin herääminen liikkellelähdöissä oli kyllä vähän rasittava ja tahmaisuus häiritsi kaupunki- ja taajama-ajossa. Olisko nyt kyse yksilöstä vai onko muilla samanlaisia kokemuksia?

Muita havaintoja V70:stä. Kyllähän sen huomaa, että auto on koriltaan jo iäkäs, vaikka korkean korin ja pystyperän lasken vain positiiviseksi näinä virtaviivaisina aikoina. Jotkut laatuyksityiskohdat (kovaa muovia, nitiseviä kohtia) ja ajettavuus (on mukava, ei tukeva/pintakova, pehmeä istuin) muistuttavat menneiltä vuosilta, mutta ei välttämättä mitenkään pahassa mielessä. Sopivaa varustetasoa ei nyt löytynyt muutoin hyvästä valikoimasta, ja nuo parit puutteet paikaltaan lähtiessä jäivät ainakin koeajetun yksilön kohdalla arveluttamaan.

Onko mielestänne noilla mittariston teemoilla eroa moottorin ja vaihteiston toimintaan? Unohtui kokeilla, kun jäin ihmettelemään muita juttuja eri teemojen välillä. Tuossa taisi olla performance, eco ja ...elegance(?). Sport-asento vaihdekepistä eri juttu.

Myyjän mukaan ei noin uusissa ole dpf-ongelmia, jos nyt ei egr falskaa ihan miten sattuu. Lisäksi totesi, että dpf:n vaihtohinnasta ei tartte kuluttajan lähellekkään tuhatta euroa köyhtyä. Noinkohan? DPF:än poistamista en ehkä näe vaihtoehtona muutoinkaan jos dieseliin päätyisin.

Poissa Modifier

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 826
  • XC90 T8 TwinEngine

Ei kai tuossa ylöspäin kierrokset heilahda vai ?

Kuten nimikin sanoo, eli ne ovat vaan teemoja ja eivät vaikuta mihinkään. Eco nappi on vaihdekepin edessä keskikonsolissa.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Myyjän mukaan ei noin uusissa ole dpf-ongelmia, jos nyt ei egr falskaa ihan miten sattuu. Lisäksi totesi, että dpf:n vaihtohinnasta ei tartte kuluttajan lähellekkään tuhatta euroa köyhtyä. Noinkohan? DPF:än poistamista en ehkä näe vaihtoehtona muutoinkaan jos dieseliin päätyisin.

Noissa uusissa VEA dieseleissä on nimenomaan ollut egr ongelmia runsain mitoin. Sittemmin ongelma lienee saatu kuriin. En tiedä noiden dpf:stä mutta sen perinteisen 5sylinterisen dieselin dpf ainakin kestää loputtomiin. Puoli miljoonaa km ei ole mikään ihme jne.

Ei kannata kuunnella automyyjiä. Keksivät omasta päästä kaikenlaisia hokemia.

Pidän ihmisiä rehellisinä (hoh hoh), mutta jos otatte Volvo-lasit päästä pois, niin miksi ette suosittelisi vm 2014 tai nuorempaa dieselautomaattia alle 100 tkm ajettuna? :)

Sinun tulee kysyä itseltäsi että millainen olet autonostajana :) Haluatko mahdollisimman huolettoman ja edullisen huollettavan vaiko ominaisuuksia, imagoa, luonnetta jne. Molempia et voi saada ostitpa minkä merkkisen auton tahansa
« Viimeksi muokattu: 18.08.2018, 09:23:12 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

 

Carcom Oy  Ateho