Futurez  Kulkukoira

940 ilmastoinnin jälkiasennus, vaiheittain

  • 19 Vastauksia
  • 7606 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1221
  • www.vrcf.fi
940 ilmastoinnin jälkiasennus, vaiheittain
« : 20.07.2013, 22:47:28 »
Kävin tänään noutamassa Oulun aluevastaavalta 940:n (vm 97), joka on lähes ilmastoitu. Automaatti-ilmastoinnin (vm 95 940:stä) kaikki palikat on siis mukana, mutta eivät oikeilla paikoillaan. Täällä lienee joku, joka on joskus asentanut ilmastoimattomaan autoon ilmastoinnin ja kenties automaattisen sellaisen.
Ajattelin tehdä homman siten, että auto joutuu olemaan mahdollisimman vähän aikaa kerrallaan poissa käytöstä. Tämä tarkoittaa minun hahmottamiskyvylläni homman tekemistä vaiheittain.
Onko kaikki ohjaamon puolelle tulevat osat mahdollista vaihtaa ennen muiden ilmastoinnin osien kytkentää vai meneekö lämmönsäätö ongelmalliseksi (ilmastoidun hana löytyy myös)?
Onko valmista kikkakolmosta lauhduttimen eheyden testaamiseen?
Onko 740 ja 940 varsinaiset kylmäpuolen osat samoja?
Mitä muuta tässä pitää ottaa huomioon?

Ilmastointi on siis täysin tuntematon alue minulle (kattelin kyllä noita topicceja ja manuaalisesta automaattiseen konversioita yms. teoriapuolta) käyttämistä lukuunottamatta.
---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: 940 ilmastoinnin jälkiasennus, vaiheittain
« Vastaus #1 : 21.07.2013, 10:50:35 »
Jos on jo alipaineella toimivat härpäkkeet, niin tuossa on periaatteessa tehty sama homma, vaikkakin on MCC -> ECC konversio.

http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=97912

Eli jos osa komponenteista löytyy jo valmiiksi autosta, niin sitten vaan automatiikan osat kiinni ja AC:n kenno koteloon ja putket kii.

Kannattaa ottaa sitten myös huomioon että 95 ja 97 vuosimallissa on erilaiset johtosarjat autossa, tai ainakin iso osa liittimistä on muuttanut muotoaan. Komponentit on kyllä aikalailla samaa.
Eli homma lähtee siitä että katot mitä omassa autossas on jo valmiiksi :)


Edit: tuolla on vähän samaa aihetta puitu: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=4646.0
« Viimeksi muokattu: 21.07.2013, 10:53:19 kirjoittanut sekokupu »

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1221
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 ilmastoinnin jälkiasennus, vaiheittain
« Vastaus #2 : 22.07.2013, 10:16:24 »
Joo, pitääpä tosiaan tarkistella noi liittimet tuolta ihan ekana (sitten, kun aloitan projektin).
---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

230etkuski

  • Vieras
Vs: 940 ilmastoinnin jälkiasennus, vaiheittain
« Vastaus #3 : 22.07.2013, 11:40:25 »
Jos haluat asentaa 97 vuosimalliin automaattiilmastoinnin ,vanhemmasta vuosimallista,niin homma ei ole ihan helppo.

Sekokupu mainitsi jo eron johtosarjoista ja se johtuu siitä että polttoaine ohjausyksiköissä on suuri ero.

95-96 vuosimallin polttoaine ohjausyksikkö toimii vuosimalleissa 97-98, MUTTA ECC EI TOIMI.

Uskon että sen vuoksi on asennus jäänyt kesken.


Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: 940 ilmastoinnin jälkiasennus, vaiheittain
« Vastaus #4 : 22.07.2013, 16:09:10 »
Jos haluat asentaa 97 vuosimalliin automaattiilmastoinnin ,vanhemmasta vuosimallista,niin homma ei ole ihan helppo.

Sekokupu mainitsi jo eron johtosarjoista ja se johtuu siitä että polttoaine ohjausyksiköissä on suuri ero.

95-96 vuosimallin polttoaine ohjausyksikkö toimii vuosimalleissa 97-98, MUTTA ECC EI TOIMI.

Uskon että sen vuoksi on asennus jäänyt kesken.

Ecuissa ei kyllä ole suuria eroja, isoin on ehkä se ajonesto. Alkupään yseissä tosin ei ollut ecun ohjaamaa sähköflektiä, jota uudemmat ECC:t käskyttää. Tosin se(kään) ei ole tässä ongelmana.

Eli itse en kyllä näe järisyttäviä ongelmia tuolle konversiolle.

230etkuski

  • Vieras
Vs: 940 ilmastoinnin jälkiasennus, vaiheittain
« Vastaus #5 : 22.07.2013, 17:35:07 »
Ajoneston lisäksi on suuri ero Ecui:ssa,Ecun ja ECC välisissä kykennöissä ja ohjauksessa.

Omistan kaikki Volvo 940 vihreäkantiset,jokaiseen vuosimalliin.

Tiedän erot eri vuosimalleissa.

Jos omistaa itse sähkökaaviot ja osaa muuten hyvin sähköhommat,niin ei ole homma hankala.

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1221
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 ilmastoinnin jälkiasennus, vaiheittain
« Vastaus #6 : 22.07.2013, 17:40:54 »
Löytyskö kenelläkään kokemusta tuosta 95/96 ilmastoinnin asentamisesta 97/98 malliin? Selviääkö siitä pelkällä piuhojen vetämisellä uusiksi vai pitääkö tehdä vielä jotain muutakin?
---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

Poissa kynnys

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 ilmastoinnin jälkiasennus, vaiheittain
« Vastaus #7 : 22.07.2013, 19:42:10 »
Olen tehnyt pari vuotta sitten ilmastoinnin jälkiasennuksen vm 97->97. Autossa ei ollut mitään esivalmiuksia ilmastoinnille muuta kuin johtosarja joka sekin ulottui vain kuskinpuolen tulipellin kohdalla oleviin kahteen liittimeen josta sitä piti jatkaa purkuautosta otetulla johtosarjalla keulan lauhduttimelle ja flektille. Aikaisemmissa vuosimalleissa kytkis on aivan sama mutta johtojen kulkureitti saattaa olla eri kautta keulaa kohti kuin 97-98. Joten kannatta ensin etsiä selkeä ilmastoinnin kytkis avuksi.

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: 940 ilmastoinnin jälkiasennus, vaiheittain
« Vastaus #8 : 22.07.2013, 20:03:47 »
Ajoneston lisäksi on suuri ero Ecui:ssa,Ecun ja ECC välisissä kykennöissä ja ohjauksessa.

Omistan kaikki Volvo 940 vihreäkantiset,jokaiseen vuosimalliin.

Tiedän erot eri vuosimalleissa.

Jos omistaa itse sähkökaaviot ja osaa muuten hyvin sähköhommat,niin ei ole homma hankala.

Ei ole ECUn ja ECC:n välissä mitään ihmeitä eroja ohjauksissa yms. Poislukien vanhempien mallien flektinohjauksen osaamattomuus.

ECC:n johtosarja on mm. samalla varaosanumerolla 95-98 malleissa. ECC:n ohjauspanelissa on tietenkin se nappulaero, muuten ihmeellistä toimintaero ei todellakaan ole. Tässäkin alkupään malleissa taas on eri asia.
« Viimeksi muokattu: 22.07.2013, 20:10:19 kirjoittanut sekokupu »

230etkuski

  • Vieras
Vs: 940 ilmastoinnin jälkiasennus, vaiheittain
« Vastaus #9 : 22.07.2013, 21:46:18 »
Sekokupu ! Hanki kytkentäkaaviot,niin näet eron !

Se pieni johtokasa mikä on ECC:n takana on sama,siihen loppuu yhtäläisyys.

ECU:lle tuleekin ihan eri johtokasa 95-96 kuin 97-98 vuotisiin.

Olisin näyttnyt selvät erot,mutta en viitsi repiä kirjoja rikki yhden skannauksen vuoksi !

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: 940 ilmastoinnin jälkiasennus, vaiheittain
« Vastaus #10 : 22.07.2013, 23:08:27 »
Johtosarja on juu eri näköinen sekä isot liittimet yms, mutta ecun pinnijärjestys yms on samoja. Uusimmissa on muutama lisäpinni kytketty vain, muuten ei ole eroja toiminnassa. Ecut ovat myös vaihtokelpoisia.
Se, että miten ja mistä se piuha menee, ei vaikuta toimintaan, kun kuitenkin A ja B piste ovat samoja. Katsoppas vaikka niitä sinun vihreäkantisia (löytyy myös itseltäni, kuten myös vida ja EWD).

Eli ei edelleenkään ole ongelma saada 95 ECC romuja toimimaan uudemmassa. Mutta jos olet sitä mieltä ettei ole mahdollista, kuulisin mielelläni ne (fiksut) perustelut miksi ei?

Myös tietääkseni skannerilla pystyy skannaamaan repimättä sivuja?

Sen verran vielä, että ECC ja moottorinohjaus on täysin toisistaan erillään olevia itsenäisiä järjestelmiä (poislukien tietenkin kompuran kytkimestä johtuvat joutokäyntikorjaukset yms).
« Viimeksi muokattu: 22.07.2013, 23:22:14 kirjoittanut sekokupu »

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1221
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 ilmastoinnin jälkiasennus, vaiheittain
« Vastaus #11 : 23.07.2013, 12:28:39 »
Saako noita autoissa käytettäviä liittimiä jostain hankittua tarvikkeina? Silloinhan pääsis helpolla, kun tekee adapterin sinne väliin.
---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

Poissa 240 -87

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 281
  • Varför följa strömmen när man kan vara annorlunda?
Vs: 940 ilmastoinnin jälkiasennus, vaiheittain
« Vastaus #12 : 28.10.2013, 01:37:48 »
Voihan Volvo!!!

Miten tuota savottaa nyt kannattaa ryhtyä rakentamaan eteenpäin, kun runkonumeron perusteella tehty tarkistaminen muutti 1992 loppuvuodesta rekisteröidyn 940 farmariturbon vuosimalliksi 1993 ja kyllähän tuo ilmastointi olisi kiva kikottimeen täräyttää, ettei otsa märkänä tarvitse hurjimmilla kesähelteillä kurvailla, vaikka lasit onkin tummennettu sillä tummimmalla mahdollisella kalvolla. Aika punnerrus siitä varmaan tulee eli kannattaako vermeet hommata vuosimalleista 94, 95 tai 96 ja mitä kaikkea tuohon nyt sitten pitää vaihtaa noin niinkuin pähkinänkuoressa.

Nimimerkki: Ilmastoinnista ihan pihalla  :P
PROJECT 2 door 240 vm.84 + Honda CTR EP3 vm.2005 (kesälelu) + käyttökippo 940 B230FT vm.92/93 Wagon

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: 940 ilmastoinnin jälkiasennus, vaiheittain
« Vastaus #13 : 28.10.2013, 17:47:05 »
Voihan Volvo!!!

Miten tuota savottaa nyt kannattaa ryhtyä rakentamaan eteenpäin, kun runkonumeron perusteella tehty tarkistaminen muutti 1992 loppuvuodesta rekisteröidyn 940 farmariturbon vuosimalliksi 1993 ja kyllähän tuo ilmastointi olisi kiva kikottimeen täräyttää, ettei otsa märkänä tarvitse hurjimmilla kesähelteillä kurvailla, vaikka lasit onkin tummennettu sillä tummimmalla mahdollisella kalvolla. Aika punnerrus siitä varmaan tulee eli kannattaako vermeet hommata vuosimalleista 94, 95 tai 96 ja mitä kaikkea tuohon nyt sitten pitää vaihtaa noin niinkuin pähkinänkuoressa.

Nimimerkki: Ilmastoinnista ihan pihalla  :P

Eikö tuossa ylhäällä ole aikahyvin jo selitetty.
Se mitä tarttet, on kompurat, letkut yms perusvermeet, mutta muuten riippuu sitten minkälainen lämppäri sulla tällähetkellä on että mitä vaatii kabiiniin sitten.

Helpointahan olisi kyllä vaihtaa autoa, tai hommata romut about saman ikäisestä.

Poissa 240 -87

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 281
  • Varför följa strömmen när man kan vara annorlunda?
Vs: 940 ilmastoinnin jälkiasennus, vaiheittain
« Vastaus #14 : 28.10.2013, 22:20:02 »
Helpointahan olisi kyllä vaihtaa autoa, tai hommata romut about saman ikäisestä.

Tähän on palanut paalua melko mellevästi eli en muuten vaihda.   :D

Täytyy löytää oikeanvuotinen elintenluovuttaja eli sillä mennään! Kiitos Sekokupu!  O0
PROJECT 2 door 240 vm.84 + Honda CTR EP3 vm.2005 (kesälelu) + käyttökippo 940 B230FT vm.92/93 Wagon

 

Futurez  Kulkukoira