Carcom Oy  Elekma

Jäähdytyksen termostaatti

  • 16 Vastauksia
  • 13447 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Rose

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
Jäähdytyksen termostaatti
« : 05.08.2013, 21:35:56 »
Sanokaapas nyt miten tämä oikeen on ,aloin tutkiin sellasta asiaa että minulla on volvossa 940 väärin päin aukeeva termostaatti eli ei ihme että käyny liian kuumana eli mistä saa oikeen päin aukeevan kun ostin tän siniseltä nimen omaan 940 termarin mutta ei tääkin aukee väärinpäin ja kun siihen koteloon ei sovi se termari kun jousi moottoriin päin ja tars olla että aukee jousesta päin että olis oikeen ,huoh siis eihän ne kai aukee kummastakin suunnasta vai miten ,
auttakaa mua tietämätöntä ihmettelijää...Kiitos. :-\
« Viimeksi muokattu: 05.08.2013, 21:43:18 kirjoittanut Rose »
940 Turbo Farmari vm.91

Poissa SirBBa

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 993
  • www.vrcf.fi
Vs: Jäähdytyksen termostaatti
« Vastaus #1 : 06.08.2013, 01:19:55 »
Tuolla vähän järkevämpi alue aiheellesi http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?board=104.0

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1522
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: Jäähdytyksen termostaatti
« Vastaus #2 : 06.08.2013, 02:59:49 »
Kyllä sulle on annettu ihan oikea termostaatti ja se kuuluukin asentaa niin päin että "jousipuoli" tulee moottoriin päin.
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5757
  • www.vrcf.fi
Vs: Jäähdytyksen termostaatti
« Vastaus #3 : 06.08.2013, 07:34:09 »
Ei ole väärään suuntaan aukeavia olemassakaan. Ei vaikuta vedenkiertosuunta termarin toimintaan.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Rose

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
Vs: Jäähdytyksen termostaatti
« Vastaus #4 : 06.08.2013, 18:05:29 »
Siis miten mulle isä joskus sano että veten on tultava sieltä päin miten se termari painuu sisään eli sieltä kärjestä päin ja se on laitettava se kärki vesivirtaa vasten,(isä sano,älä ikinä laita sitä väärinpäin ) jotenkin vaan nyt vaikeeta käsittää ,kun tässä se menee nyt ihan väärin päin,,miks se sitten on muissa auto merkeissä toisin/oikeen päin se termari ,miks 940 vaan on väärinpäin,,kun autossa on 87 asteen termari ja auton vesi on 98 asteista ja jos sammuttaa,tai sammuu kun liian kuumaa, niin ei lähe käymään ennenkun on odotellu että vesi on 80 ,sitten vasta saa käymään taas ,niin eikö tää ole selvä merkki että termari on väärinpäin,,että se ei aukee tarpeeksi aikasin eli sillon 87 kuten pitäs,,,entiä mutta en mitenkään ymmärrä tätä asiaa nyt ja kun näissä 940 on kauheesti kuumakäynnistys vaikeuksia niin johtuisko justiinsa tästä,että se termari on ihan liian hidas aukeen noin päin,noh mä teen omat ratkasut tähän asiaan ,,,jos ei ole saatavana sellasta jossa saa sen kärjen moottoriin päin..ainakin kokeilen onko mittään vaikutusta suunnalla ,en usko ennenkun näen heh.isän neuvo on vaan liian tiukassa päässä, eikä lähde millään pois.. :2funny:

termarissa itessään ei ole vikkaa ei jumita eikä mittään sellasta ,ei vaan aukee ajoissa kun on väärinpäin...tars saada joku 40 asteinen termari ehkä sitten kerkiää ajoissa aukaseen ,,että sillee..
940 Turbo Farmari vm.91

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: Jäähdytyksen termostaatti
« Vastaus #5 : 06.08.2013, 18:19:20 »
98asteinen vesi on vielä ihan sopivaa...

Mutta korjaa kuumakäynnistysongelmat oikein, eikä asentamalla väärää termaria  :2funny: Kyllä se ruotsalainen insinööri on sen termarin suunnitellu just niinpäin toimivaksi kun se sinne sopii.
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa Rose

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
Vs: Jäähdytyksen termostaatti
« Vastaus #6 : 06.08.2013, 18:51:28 »


Mutta korjaa kuumakäynnistysongelmat oikein, eikä asentamalla väärää termaria  :2funny: Kyllä se ruotsalainen insinööri on sen termarin suunnitellu just niinpäin toimivaksi kun se sinne sopii.
[/quote]


Mistä pitäs korjaaminen alottaa ,missä se vika sitten on että käy liian kuumana :(
940 Turbo Farmari vm.91

Poissa RaneHoo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 179
  • www.vrcf.fi
Vs: Jäähdytyksen termostaatti
« Vastaus #7 : 06.08.2013, 19:16:42 »

Virtaussuunta on usein merkitty ja väärinpäin ei termaria yleensä pysty asentamaan, vaikka isä sanoisi mitä.
Miten ja mistä avautumislämpö on mitattu?
XC70 d5 2005

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Jäähdytyksen termostaatti
« Vastaus #8 : 06.08.2013, 19:25:02 »
Miten on todettu, että käy liian kuumana? 98 asteinen neste (miten mitattu) on ihan normaalia paineistetussa jäähdytysjärjestelmässä, saa olla jopa muutaman asteen päälle sata astetta.

Ja se termostaatti kuuluu tasan niinpäin kuin menee paikoilleen eli jousi koneeseen päin.

En olekaan ennen kuullut, että 940:ssä olisi kauheasti kuumakäynnistysongelmia :o Luultavasti vika on sähköpuolella jos ei lämpöisenä käynnisty.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa Rose

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
Vs: Jäähdytyksen termostaatti
« Vastaus #9 : 06.08.2013, 20:35:03 »
Miten on todettu, että käy liian kuumana? 98 asteinen neste (miten mitattu) on ihan normaalia paineistetussa jäähdytysjärjestelmässä, saa olla jopa muutaman asteen päälle sata astetta.

Ja se termostaatti kuuluu tasan niinpäin kuin menee paikoilleen eli jousi koneeseen päin.

En olekaan ennen kuullut, että 940:ssä olisi kauheasti kuumakäynnistysongelmia :o Luultavasti vika on sähköpuolella jos ei lämpöisenä käynnisty.

Miten sen nyt selvemmin selittäs siis läppäri kiinni tietokoneessa siis auton kun tähän on laitettu tällanen ,MegaSquirt-III+MS3X EMS paketti.ja se näyttää oikeet asteet kun auton omahan ei näytä asteita ja 98 asteessa käy viä mutta kun pysähtyy et käy tyhjäkäyntiä niin sammuu tai ajaa niin hiljaa et ilmavirtausta ei oo niin sammuu ja sitten ei siis millään käynnisty tartti kyllä pyörittää mutta ei syty ,ennenkun lämpö on laskenu 80 sitten lähtee ja tää sama aina kun menee tonne sadan lähelle entiä missä vika mutta näin se vaan mennee,

niin harmikseni sen totesinkin että en saa sitä termaria niin päin kun haluaisin..ihmetyttää se kun on 78 asteinen termostaatti ja lämmöt nousee noin kauheeks että mikä ihme tässä mättää et eikö se aukee jostain syystä ollenkaan ja silti epäilin sitä suuntaa ,joku tässä on pielessä..ja kun uudella termarilla sama juttu .tää ilmiö ei oo kauheeta aikaa edes ollu ilmenny vasta nyt muutaman ajokerran aikana eli pahetunu äkkiä tällaseksi.

luulin ensin et termari hirttäny ,en ookkaan  aikasemmin edes sitä avannu, mutta ei termaris mittään vikkaa ollu,mut varmuuden vuoks ostin uuden siniseltä,,mutta sama jatkuu ,,ei auttanu,,tullu mieleen sekin et oisko visko menettäny tehonsa ,voiko se tehdä kuumenemista jos ei enään tarpeeksi tuuleta,km ajettu autolla 400000 ,vähä orpo olo kun ei tiä mitä tekis..
940 Turbo Farmari vm.91

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1522
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: Jäähdytyksen termostaatti
« Vastaus #10 : 06.08.2013, 20:43:11 »
Miten sen nyt selvemmin selittäs siis läppäri kiinni tietokoneessa siis auton kun tähän on laitettu tällanen ,MegaSquirt-III+MS3X EMS paketti.ja se näyttää oikeet asteet kun auton omahan ei näytä asteita ja 98 asteessa käy viä mutta kun pysähtyy et käy tyhjäkäyntiä niin sammuu tai ajaa niin hiljaa et ilmavirtausta ei oo niin sammuu ja sitten ei siis millään käynnisty tartti kyllä pyörittää mutta ei syty ,ennenkun lämpö on laskenu 80 sitten lähtee ja tää sama aina kun menee tonne sadan lähelle entiä missä vika mutta näin se vaan mennee,

niin harmikseni sen totesinkin että en saa sitä termaria niin päin kun haluaisin..ihmetyttää se kun on 78 asteinen termostaatti ja lämmöt nousee noin kauheeks että mikä ihme tässä mättää et eikö se aukee jostain syystä ollenkaan ja silti epäilin sitä suuntaa ,joku tässä on pielessä..ja kun uudella termarilla sama juttu .tää ilmiö ei oo kauheeta aikaa edes ollu ilmenny vasta nyt muutaman ajokerran aikana eli pahetunu äkkiä tällaseksi.

luulin ensin et termari hirttäny ,en ookkaan  aikasemmin edes sitä avannu, mutta ei termaris mittään vikkaa ollu,mut varmuuden vuoks ostin uuden siniseltä,,mutta sama jatkuu ,,ei auttanu,,tullu mieleen sekin et oisko visko menettäny tehonsa ,voiko se tehdä kuumenemista jos ei enään tarpeeksi tuuleta,km ajettu autolla 400000 ,vähä orpo olo kun ei tiä mitä tekis..

jos kerran yli 80 asteisena ei lähde käyntiin niin vika on todennäköisesti megan asetuksissa ja tosiaan alle 100 asteen lämmöt on "normaalia" joten ei se siitä johdu.
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Jäähdytyksen termostaatti
« Vastaus #11 : 06.08.2013, 22:22:20 »
Megassa säädöt poskellaan tai komponenttivika (joku palikka lakkaa toimimasta kun lämpenee) jos ei lämpöisenä käynnisty/sammuu.

Mulla on toisen merkkisessä kulkineessa Mega I ja siinä näyttää lämmöt 104 kun polkee ilman flektiä, ei sytytä auton omaa ylikuumenemisen merkkivaloa eikä porise jäähdyttimessä, termostaatti on muistaakseni 88 asteinen.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa Rose

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
Vs: Jäähdytyksen termostaatti
« Vastaus #12 : 11.08.2013, 13:04:14 »
Nonih nyt asia selvis ,laitoin autossa olleen ja ostamani uuden ternarin veetteen ja kuumensin sitä niin eipäs tää autossa ollut auennukkaan toinen aukes ihan nätisti,otin auenneen pois jatkon toisen kanssa vesi kiehu jo kattilassa ja se vaan pysy kiinni eli siinähän se syy .   :3/4 jättää sen:

ps.  siis luulin että sillon termari on kunnossa, kun sormin painaa ja se liikkuu,mutta eipä se ollukkaan näin koska keitetty vesikään sitä ei aukassu ,se on tätä kun ei tiä asiasta mittään ,ehkä nyt jatkossa olen viisaampi hah. ???
« Viimeksi muokattu: 11.08.2013, 14:27:23 kirjoittanut Rose »
940 Turbo Farmari vm.91

Poissa miikel

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1017
  • www.vrcf.fi
Vs: Jäähdytyksen termostaatti
« Vastaus #13 : 11.08.2013, 18:08:34 »
No mutta ei se käynnistymättömyys kyllä termarin vika ole. Vältät ehkä ongelmaa kylmemmällä koneella, mutta et korjaa itse ongelmaa. Kyllä ne megan säädöt taitaa olla päin per***ä.

Poissa Rose

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
Vs: Jäähdytyksen termostaatti
« Vastaus #14 : 11.08.2013, 23:12:49 »
No mutta ei se käynnistymättömyys kyllä termarin vika ole. Vältät ehkä ongelmaa kylmemmällä koneella, mutta et korjaa itse ongelmaa. Kyllä ne megan säädöt taitaa olla päin per***ä.

Niin vaikee tietää kun en oo syventyny megan sielunelämään ,ehkä tars..mutta siihen miksi vetenlämpö nousee nih kauheeks se selvis ainakin ,,kun ei ihan turhasta viitti mennä säätöjäkään tarkastuttaan, kun maksaa maltaita jos ei selviäkkään mittään vikkaa siinä..
940 Turbo Farmari vm.91

 

Proturbo  Autodiagnoosi