Race.fi  Puotilan autokorjaamo

S70 -98 Lämppäri mykkä. ECC-433, puhallin pyörii liitettäessä akkuun.

  • 2 Vastauksia
  • 2047 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa NachtFliege

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Hei!

Johan nyt myrkyn lykkäs, 98-vuoden S70 lopetti kuin taikaiskusta puhaltamasta ilmaa kabiiniin. ECC-paneelissa vilkkuu valot, automaatti-ilmastointi kyseessä. koodi luettu VOL-FCR:llä ja sanoo: ECC-433 Main Blower Fan current too high. Puhallin tuntuis pyörivän näpsäkästi kun käsin pyörittää, ei takertele ja pyörähtää hienosti kun tuuppaa akkuun kiinni. Sisäilman anturi on myös putsailtu yms. mitens toi "virtayksikkö"/etuvastus oireilee? Senverran mittasin että puhaltimen johdoille tulee n. 7-8v, eikä hyödytä vaikka liukukytkintä heiluttelee, paljon tuon pitäisi olla? Neuvoja?

Kiitos!

Poissa Masked Jackal

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 854
  • www.vrcf.fi
Moi,

Mitä ajettu? Vikakoodi viittaa siihen, että puhallin haukkaa liian paljon virtaa ja auto katsoo parhaakseen, että sitä ei enää pyöritetä
** Jos se ei heitä niin se nakkaa **

Poissa NachtFliege

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Autolla ajettu n. 230 000km. Tilanne muuttui hieman, aloin mittailemaan ja tosiaan moottorin liittimelle tuli n. 7v, joka välittömästi notkahti kun kytkin liittimen kiinni moottoriin, eli tipahti siis 0v:hen. Otin etuvastuksen irti ja purin kyseisen laitteen ja tutkin hieman (+koputtelin mosfettiä joka tuon yksikön sisällä on) kun fettiä koputteli niin lämppärin moottorin liittimelle tuli hieman lisää  virtaa (kävi jossain 9v:ssä nopeasti). Purin fetin juotokset jotta sain fetin arvot selville ja juotin takasin reilulla lämmöllä + näteillä juotoksilla, mittailin myös fetin. Tilanne muuttui nyt senverran (ilmeisesti fetin lämpenemisestä johtuen) että puhallin hurraa nyt täysillä, lämpösäätöpaneelin katkaisija ei vaikuta mitenkään. Tuli mitattua myös lämmönsäätöpaneelin liuku skoopilla. Puhallin sammuu toki kun virrat sammuttaa.

Tästä voisikin päätellä että tuo "virtayksikkö"/etuvastus on romuna, koitan löytää sopivan fetin koska muuten tuo näyttää olevan täysin ehjä, fettien hinnat n. 3€ vs 109€, joten sitä nyt kannattaa ainakin kokeilla ennenkun menee ostamaan uutta.

Edit: Ja tosiaan, vetin lämmittelyn jälkeen lämppärin moottorille tuli se n. 12-volttia. ks. muillekkin tiedoksi: jos lämppärin moottorille tulevat töpselit näyttää 7v luokkaa niin voisi päätellä että tuo virtayksikkö/"etuvastus" on kärvähtänyt.
« Viimeksi muokattu: 21.08.2013, 08:46:01 kirjoittanut NachtFliege »

 

Proturbo  Autodiagnoosi