Autodiagnoosi  Carcom Oy

Jarrujen suurentamisesta/suurentamisen haitat

  • 19 Vastauksia
  • 13910 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pekko-poika

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 638
  • Fook Mii and Fook Yu!
Jarrujen suurentamisesta/suurentamisen haitat
« : 16.02.2014, 16:24:57 »
Tuli mieleeni tuohon omaan projektiin liittyen jarrupäivityksen osalta muutama juttu.

Eli nuo orggisjarrut lähtee tuosta 855:ta kierrätykseen heti kun nykyset kuluvat on loppu. Orggis-etulevyhän on se 280mm, ja suunnitelmissa oli suurentaa levyt joko 302mm tai 330mm kokoisiksi.

Satuloiksi tulee todennäköisesti Wilwoodin superlitet, joita saa muutamilla eri spekseillä.

Kysymys koskeekin nyt tuota jarrulevyn kokoa. Hintaeroahan noilla levyillä ei ole kuin nimeksi, joten se on sivuseikka. Lähinnä se, että laittaako samalla vaivalla 330mm levyt kilkkeineen, vai jäädäänkö 302mm kokoon?
Ainoa itselle mieleen tuleva "haitta" on se että kovin pieniä vanteita ei noilla jarruilla käytetä. Ja 330mm levy on hieman 302mm levyä painavempi, mutta ei merkittävästi.

Mikään kilpa-auto tästä ei ole tulossa, mutta niin monet vakiojarrut "polttaneena" tekee mieli laittaessa laittaa sellaiset, jotka sitten kestääkin.
Keltainen
Sininen

Kouvolan köröttelijät.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7967
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Jarrujen suurentamisesta/suurentamisen haitat
« Vastaus #1 : 16.02.2014, 17:58:50 »
Mulla oli edellinen auto S40 -11 ja siinä oli 330 mm levyt edessä. Oli kyllä hyvä hidastuvuus. Itse laittaisin niin suuret levyt kuin vain käytössä olevat vanteet sallii tai haluaa laittaa alle. Omaan V70 hommasin R:n jarrut ja minimi vannekoko on nyt 17".

Poissa Pekko-poika

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 638
  • Fook Mii and Fook Yu!
Vs: Jarrujen suurentamisesta/suurentamisen haitat
« Vastaus #2 : 16.02.2014, 18:23:21 »
Niin, kun noita adaptereita joutuu jarruille joka tapauksessa tekemään niin tekee sitten samalla 330mm jarruille. Ja kun noihin Wilwoodin satuloihin kuitenkin mahtuu 354mm levy. Ja vannekoko ei kuitenkaan omassa käytössä pienene alle 17":n

Onkohan kellään mitään tuntumaa 302mm vs. 330mm jarrujen "kestävyydestä", tai lähinnä erosta? Huomaako sitä muualla kun mutkaradalla kattonopeuksissa? :)
Keltainen
Sininen

Kouvolan köröttelijät.

donnari

  • Vieras
Vs: Jarrujen suurentamisesta/suurentamisen haitat
« Vastaus #3 : 17.02.2014, 09:32:48 »
Mahtuuko tosiaan 17" vanne 330mm levylle??riippuu toki paljonkin satulan koosta,mutta epäilen...

Poissa sjos

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5878
Vs: Jarrujen suurentamisesta/suurentamisen haitat
« Vastaus #4 : 17.02.2014, 09:46:10 »
Kannattaa kyllä tarkoin harkita ja mittailla noin isojen jarrujen laittamista/hyötyä.

"R" jarrujen kanssa tais mennä 17" koossa ainakin volvolaisia vanteita, pegasukset.
Monet tarvike vanteet ei mene, eli vaatii jo vähintään 18"

Tiedä sitten wilwoodien fyysisestä koosta.

Kyllä nuo 302mm aika pitkälle piisaa, kunhan satulat on kunnossa ja kunnon levyt, palat ja letkut.
Noita orkkis satuloita on sitten useammalla mäntäkoolla, ainakin 2 ellei kolme.
Itseltä löytyy 57mm ja 60mm mäntää.
Chrysler PT Cruiser :smoke:

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Jarrujen suurentamisesta/suurentamisen haitat
« Vastaus #5 : 17.02.2014, 11:17:50 »
S60R:ään menee tarviikeena muutamat 16" vanteet.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa Pekko-poika

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 638
  • Fook Mii and Fook Yu!
Vs: Jarrujen suurentamisesta/suurentamisen haitat
« Vastaus #6 : 17.02.2014, 15:48:16 »
Tätä vähän tässä hainkin. Kyllähän suuremmalla laikalla saa enemmän pinta-alaa ja sitäkautta vähemmän lämpenemistä, mutta onko ero niin merkittävä pykälää pienempään?

Tosissaan kesäpyörät on tällä hetkellä 18" Pegasus-replicat, ja talveksi jää orggis 17" Titanit. Noiden 18" sisään pitäisi kyllä 330mm levyt mennä helpostikin, mutta miten käy noiden Titanien kanssa...

Wilwoodit ei pitäis olla sen suuremmat fyysisiltä mitoiltaan kuin Volvon omat S60R/V70R-satulat. Niitä vaan sattuu saamaan sopivasti, ja onhan ne hienon näkösetkin sitte  :pomo:
Keltainen
Sininen

Kouvolan köröttelijät.

Poissa sjos

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5878
Vs: Jarrujen suurentamisesta/suurentamisen haitat
« Vastaus #7 : 17.02.2014, 18:24:09 »
S60R:ään menee tarviikeena muutamat 16" vanteet.

Epäilen, kun 302 levyilläkään ei satulan ja vanteen väliin juuri tilaa jää.
Chrysler PT Cruiser :smoke:

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: Jarrujen suurentamisesta/suurentamisen haitat
« Vastaus #8 : 17.02.2014, 20:40:23 »
Suuremmilla levyillä saa myös lisää jousittamatonta ja pyörivää massaa, kumpikaan ei oo hyväks jos meinaa ratailla.

Vakio 280 levyt riittää jo pitkälle oikeilla paloilla ja alutötteröillä mitkä ohjaa ilman sinne jarruille. 302mm on varsin hyvä koko jossei olla mitään kilpuria rakentamassa. :hello:

Nimimerkillä jarruissa ohi 280mm jarruilla monesta muusta laitteesta.
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa Pekko-poika

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 638
  • Fook Mii and Fook Yu!
Vs: Jarrujen suurentamisesta/suurentamisen haitat
« Vastaus #9 : 17.02.2014, 22:09:27 »
Joo ei oo tarkotus mitään kilpuria värkkäillä, mutta jos kerran tekee ni tekee samalla hieman paremman...

Tota jousittamatonta massaa olen uusien autojen kanssa värkätessä monesti ihmetellyt, että miten se tuntuu aina vuosi vuodelta lisääntyvän? Jo ammattikoulussa opetettiin sen olevan pahasta, ja niin olen näin jälkikäteenkin ymmärtänyt sen edelleen olevan :)
Tässä sitä levyjen suurenemisesta lisääntyvää massaa taas kompensoi satuloiden vaihtuminen valurautaisista takoalumiinisiin versioihin.

Täytyykin vissiin ihan sovitella vakiosetupilla satula irrallaan mihin kohtaan se satula asettuu, ja minkä kokoinen vanne kunkin kombon päälle mahtuu.
Keltainen
Sininen

Kouvolan köröttelijät.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12470
Vs: Jarrujen suurentamisesta/suurentamisen haitat
« Vastaus #10 : 18.02.2014, 07:31:16 »
Jousittamattoman massan saat satuloilla kompensoitua, mutta raskaampi levy vaikuttaa myös kiihtyvyyteen koska pyörivä massa on suurempi. Itse pitäytyisin siinä 302mm koossa ja laittaisi oikeasti hyvät levyt, tarvittaessa reijitetyt ja uritetut hyvillä paloilla.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Jarrujen suurentamisesta/suurentamisen haitat
« Vastaus #11 : 18.02.2014, 10:58:56 »
Epäilen, kun 302 levyilläkään ei satulan ja vanteen väliin juuri tilaa jää.
Hyvä huomio tarkoitin 17" tarvikkeita ja niitäkin on vain muutama. Omassa R:ssä oli aikoinaan 17" alla.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: Jarrujen suurentamisesta/suurentamisen haitat
« Vastaus #12 : 18.02.2014, 23:43:56 »
Kyllä aika varmasti mahtuu melkeen mitkävaan 17" vanteet superliten ja 330mm levyn kanssa.. R satulalla ja 330mm levyllä ei mahdu kaikki 17" vanteet.

Superlite on pirun "matala" satula. Esimerkiksi nimimerkki J0nza tossa juuri rakentelee jarruja 200sarjalaiseen ja Superlite+300mm levy kombolla menee näiltänäkymin vielä etuvedon 15" peltivanne  ::) Ja nuo satulathan on pirun kevyet (ovat taottua alumiinia) joten jousittamatonta massaa lähtee niiden suhteen monta kiloa vrt. orkkis-satula. Tossa 330mm äRrä levyssähän kannattaa huomioida että se on 32mm paksu joten sen myötä myös paino lisääntyy vrt. pienempiin levyihin jotka ovat esim. 28mm paksuja.. Itselle tulee tod näk 320x28mm levyt eteen joita on ollut mm. S80 98-06 & S60 00-12 jne..

Sitten on vielä vaihtoehtoja esim.
-328x30 (XC60)
-336x28 (S80 06-12 , V70 07-12)
Mutta näissä kahdessa em. levyssä on pienempi keskireikä joten sorvihommiksi menee jos tuon kokoiset laikat laittaa vanhempaan..

EDIT: Ja vielä huomionarvoinen seikka joka itselläni vaikuttaa valintaan että noita kaikkia em. levyjä saa esim. EBC:ltä uritettuina ja/tai rei-itettynä. Siis 320x28, 328x30 ja 336x28 levyjä. äRrän 330mm levyjä ei saa esim Ebc:ltä. Eli jos uria/reikiä halajaa niin kannattaa ottaa joku muu kun 330mm äRrä levy.. Ellei sitten itse tee/teetä jyrsimällä noihin äRrän levyihin uria (niinkuin Bamse teki)..
« Viimeksi muokattu: 19.02.2014, 13:26:10 kirjoittanut Likonen »
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • www.vrcf.fi
Vs: Jarrujen suurentamisesta/suurentamisen haitat
« Vastaus #13 : 19.02.2014, 10:51:46 »
Vaikka suurempi levy olisi samanpainoinen kuin pienempi niin inertia kasvaa ja kiihtyvyys huonontuu, koska lieriön säde on suurempi.
Ex: Volvo V70 D5 -02, Volvo V40 T4 -98, Toyota Yaris T-Sport -05 Flexfuel, Volvo V70 T6 AWD -09, Volvo V50 1.6D Drive -11, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00, Toyota Celica ST182 GTi -91

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: Jarrujen suurentamisesta/suurentamisen haitat
« Vastaus #14 : 19.02.2014, 13:07:27 »
Vaikka suurempi levy olisi samanpainoinen kuin pienempi niin inertia kasvaa ja kiihtyvyys huonontuu, koska lieriön säde on suurempi.

Huonontuuhan se, mutta otetaan huomioon että kyseessä on ilmeisesti kumminkin käyttöauto millä ajetaan kadulla jne.. niin missä tuo pikkasen isomman levyn tuoma kiihtymisen puute sitten tuntuu? Kauppamatka ajassa? En jaksa uskoa että persdynossa tuntuu maltillinen levyn kasvatus. Nyt ei puhuta kumminkaan mistään 400x36mm levystä minkä kokoluokan levyjä nuo rata immeiset käyttää.. Vaikkakaan teholla ei voida suoraan kompensoida pyörivää/jousittamatonta massaa niin jos kiihtymisen puutetta tuntuu levyn vaihdon jälkeen niin laittaa sitten 0,05bar lisää ahtoa.

Tai sitten jos jää pyörivät massat pyörimään uniin niin hommaa kevyemmät vanteet. Itse hommasin n.7kg painavat vanteet jotka on pääpiirteittän samankokoluokan perusvanteita n. 3-5kg /kpl kevyempiä (17x10")..
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

 

Autoracing  KL-varaosat