Kulkukoira  Proturbo

Jarrujen suurentamisesta/suurentamisen haitat

  • 19 Vastauksia
  • 13909 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pekko-poika

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 638
  • Fook Mii and Fook Yu!
Vs: Jarrujen suurentamisesta/suurentamisen haitat
« Vastaus #15 : 19.02.2014, 18:26:36 »
Superlite on pirun "matala" satula. Esimerkiksi nimimerkki J0nza tossa juuri rakentelee jarruja 200sarjalaiseen ja Superlite+300mm levy kombolla menee näiltänäkymin vielä etuvedon 15" peltivanne  ::) Ja nuo satulathan on pirun kevyet (ovat taottua alumiinia) joten jousittamatonta massaa lähtee niiden suhteen monta kiloa vrt. orkkis-satula.

Tuon keveyden ja koon takia niihin päädyinkin. Ja myös siksi että uusilla Wilwoodeilla on vähemmän hintaa kuin käytetyillä R-satuloilla. R-satulat on myös tosissaan melko massiiviset fyysisiltä mitoiltaan...

Tuo R:n 330mm laikka on myös unohdettu tästä projektista juuri tuon paksuutensa takia. Paksuin levy mikä menee vielä Wilwoodin satulaan on 1,25" eli 31,75mm ja se R-levyhän oli 32mm...  :P

Ja tarkoitus oli ostaa "blankko" laikat ilman mitään reikiä tms. kuitenkin, ja koneistaa ne niihin jälkikäteen. Olen vaan kuullut huonoja kokemuksia valmiiksi rei'itetyistä "halvoista" laikoista. Monella alkaneet halkeilemaan rei'istä jo hyvissä ajoin vaikka levy olisi muuten käyttökelpoinen. Tosin käyttö ollut jo siinä vaiheessa jotain muuta kuin vihannesten noutoa Prismasta :)
Muutenkin on jotenkin sellainen käsitys että jäähdytetty laikka jäähtyy jo sellaisenaan ilman rei'itystä kunhan ilmavirta ohjautuu oikein. Umpilaikka onkin asia erikseen. Näihin olikin tarkoitus jyrsiä jyrsimellä uria jarrupalojen puhdistumista ajatellen. Reiätkin toki putsaa palan pintaa jossain määrin, mutta uskoisin että läpi kitkapinnan ulottuva ura tekee ko. asiaa paremmin.

Vaikka suurempi levy olisi samanpainoinen kuin pienempi niin inertia kasvaa ja kiihtyvyys huonontuu, koska lieriön säde on suurempi.
Sama inertiahan vaikuttaa myös jarrutettaessa, eli hidastettavaa pyörimistä on enemmän. Mutta tässä proggiksessa tavoitteena on enemmänkin painon vähennys. Moottoripyörissä ainakin reilumpi inertia/hyrrävoima tms. lisää vakautta, mutta miten on autoissa?

Itselle tulee tod näk 320x28mm levyt eteen joita on ollut mm. S80 98-06 & S60 00-12 jne..
Tuo levyhän vaikuttaisi aika hyvälle vaihtoehdolle omaankin proggikseen  :o Menee Wilwoodin sisään, ja halkaisijaakin on sopivan reilusti
Keltainen
Sininen

Kouvolan köröttelijät.

Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • www.vrcf.fi
Vs: Jarrujen suurentamisesta/suurentamisen haitat
« Vastaus #16 : 19.02.2014, 22:52:47 »
Sama inertiah vaikuttaa myös jarrutettaessa, eli hidastettavaa pyörimistä on enemmän. Mutta tässä proggiksessa tavoitteena on enemmänkin painon vähennys. Moottoripyörissä ainakin reilumpi inertia/hyrrävoima tms. lisää vakautta, mutta miten on autoissa?
No kiihtyvyyttähän se jarruttaminenkin on eli siis tarkoitin kiihtyvyyttä kumpaankin suuntaan. Hyrrävoiman vaikutus auton vakauteen voisi arvella olevan vielä vähemmän vaikuttava tekijä. Tietysti kovassa nopeudessa vakaus kasvaa, mutta varmaan kompensoituu auton alustan ominaisuuksien sekaan.
Ex: Volvo V70 D5 -02, Volvo V40 T4 -98, Toyota Yaris T-Sport -05 Flexfuel, Volvo V70 T6 AWD -09, Volvo V50 1.6D Drive -11, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00, Toyota Celica ST182 GTi -91

Poissa Pekko-poika

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 638
  • Fook Mii and Fook Yu!
Vs: Jarrujen suurentamisesta/suurentamisen haitat
« Vastaus #17 : 20.02.2014, 17:13:02 »
Tuli mieleen vielä noista jarrusatuloista... R-satuloissahan on 42/38mm kokoiset männät, ja Wilwoodin satulaa saa vaikka minkä kokoisilla männillä. Jarrupalan pinta-alahan näissä kaikissa on kuitenkin sama.

Onko kellään vertailutietoa jarrujen tehoeroista eri kokoisilla männillä? Selväähän on että jos männän/mäntien pinta-ala kasvaa, niin tehoa/puristusvoimaa löytyy tiettyyn pisteeseen asti enemmän, pääsylinterin pysyessä orggiksena. Ja riittääkö orggis pääsylinteri miten pitkälle?

Moottoripyörässä orggiskokoinen pääsylinteri ainakin käyttää vielä hyvin kolminkertaistunutta mäntäpinta-alaa...
Keltainen
Sininen

Kouvolan köröttelijät.

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: Jarrujen suurentamisesta/suurentamisen haitat
« Vastaus #18 : 20.02.2014, 17:59:03 »

Tuo R:n 330mm laikka on myös unohdettu tästä projektista juuri tuon paksuutensa takia. Paksuin levy mikä menee vielä Wilwoodin satulaan on 1,25" eli 31,75mm ja se R-levyhän oli 32mm...  :P

Ja tarkoitus oli ostaa "blankko" laikat ilman mitään reikiä tms. kuitenkin, ja koneistaa ne niihin jälkikäteen. Olen vaan kuullut huonoja kokemuksia valmiiksi rei'itetyistä "halvoista" laikoista. Monella alkaneet halkeilemaan rei'istä jo hyvissä ajoin vaikka levy olisi muuten käyttökelpoinen. Tosin käyttö ollut jo siinä vaiheessa jotain muuta kuin vihannesten noutoa Prismasta :)
Muutenkin on jotenkin sellainen käsitys että jäähdytetty laikka jäähtyy jo sellaisenaan ilman rei'itystä kunhan ilmavirta ohjautuu oikein. Umpilaikka onkin asia erikseen. Näihin olikin tarkoitus jyrsiä jyrsimellä uria jarrupalojen puhdistumista ajatellen. Reiätkin toki putsaa palan pintaa jossain määrin, mutta uskoisin että läpi kitkapinnan ulottuva ura tekee ko. asiaa paremmin.
Sama inertiahan vaikuttaa myös jarrutettaessa, eli hidastettavaa pyörimistä on enemmän. Mutta tässä proggiksessa tavoitteena on enemmänkin painon vähennys. Moottoripyörissä ainakin reilumpi inertia/hyrrävoima tms. lisää vakautta, mutta miten on autoissa?

Tuo levyhän vaikuttaisi aika hyvälle vaihtoehdolle omaankin proggikseen  :o Menee Wilwoodin sisään, ja halkaisijaakin on sopivan reilusti

Luulisi että tuo 31,75mm levylle tarkotettu satula menisi vielä tuon 32mm levyn kanssa.. Eikai ne _niin_ hienosovitteita koskaan ole? No tiedä siitä sitten. Sellanen mutu tuntu vaan on että porukka olisi käyttänyt 32mm levyjä tuon satulan kanssa.

EBC levyt ei kuulu näihin "halpis" sporttilevyihin missä on läpiasti poratut reiät. EBC:n rei-itetyissä levyissä ei ole reiät läpi asti joten tuskin rupeavat niistä halkeilemaan? Itsellä lähinnä vaikutti se että takalevyinä on jo nuo EBC uritetut ja rei'itetyt levyt niin haluan eteen samanlaiset ettei ole ihan sekasikiö tuo jarruosio. Ja taakse tuli hommattua tosiaan ne levyt reikien kanssa kun olivat samanhintaiset kun pelkät uritetut.. Mutta se siitä

Ja tosiaan itsellä on tilauksessa juuri nuo 320x28 levyt. Tuntuu hyvältä kompromissiltä pitkien pähkäilyjen jälkeen.


Tuli mieleen vielä noista jarrusatuloista... R-satuloissahan on 42/38mm kokoiset männät, ja Wilwoodin satulaa saa vaikka minkä kokoisilla männillä. Jarrupalan pinta-alahan näissä kaikissa on kuitenkin sama.

Onko kellään vertailutietoa jarrujen tehoeroista eri kokoisilla männillä? Selväähän on että jos männän/mäntien pinta-ala kasvaa, niin tehoa/puristusvoimaa löytyy tiettyyn pisteeseen asti enemmän, pääsylinterin pysyessä orggiksena. Ja riittääkö orggis pääsylinteri miten pitkälle?

Moottoripyörässä orggiskokoinen pääsylinteri ainakin käyttää vielä hyvin kolminkertaistunutta mäntäpinta-alaa...

Varmaa tietoa ei nyt tietysti ole mutta tuntuu että kyllä tuo vakiosylkkäkin melko pitkälle riittää.. Ja noita superlitejä 28mm levylle saa mäntäkokoja 35mm, 41mm ja 44,5mm. Voisi äkkiseltään kuvitella että tuo 41mm olisi sopiva vaihtoehto. Nuo 35mm rupeaa olemaan jo melko pienet männät ja sitten taas 44,5mm voi mennä jo liian isoksi? Itse en ole vielä satuloita tilannut mutta tuo 41mm on mielessä ollut.
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa Pekko-poika

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 638
  • Fook Mii and Fook Yu!
Vs: Jarrujen suurentamisesta/suurentamisen haitat
« Vastaus #19 : 20.02.2014, 19:48:59 »
Varmaa tietoa ei nyt tietysti ole mutta tuntuu että kyllä tuo vakiosylkkäkin melko pitkälle riittää.. Ja noita superlitejä 28mm levylle saa mäntäkokoja 35mm, 41mm ja 44,5mm. Voisi äkkiseltään kuvitella että tuo 41mm olisi sopiva vaihtoehto. Nuo 35mm rupeaa olemaan jo melko pienet männät ja sitten taas 44,5mm voi mennä jo liian isoksi? Itse en ole vielä satuloita tilannut mutta tuo 41mm on mielessä ollut.
Näyttäis olevan 31,75mm männilläkin tuota satulaa sekä 44,5/48mm männillä.

Nuo 31,75mm ja 35mm mäntäkoot menee joo aika pieniks, melkein jo moottoripyöräkokoon :) Yhdellä tutulla toki on rallicross-Starletissa moottoripyörän levyt edessä satuloineen, ja siinä käytössä pelaa oikein hyvin. Auto tosin ei ole painoltakaan Volvo-luokkaa, ja ajo poikkeaa normi maantieajosta aika tavalla :D

Ne orggis-R-satulat toimii ilmeisen hyvin vakiopääsylinterillä, joten tuo 41mm voisi olla melko sopiva. Silläkin tosin menee mäntäpinta-alat jo hieman R-satulaa suuremmiksi. Ei paljoa, mutta kuitenkin.

Suunnittelin tuossa Brembon sileitä laikkoja + itse jyrsityt urat, mutta niillekin tulee kuitenkin hintaa yhtä paljon kuin valmiiksi uritetuille. + omat työt päälle. Kuulin myös että urien jyrsiminenkään ei ole ihan "sinnepäin" hommaa, alkavat halkeilemaan jos jää teräviä kulmia tms. potentiaalisia halkeaman alkuja.

Joten tällä hetkellä vahvin vaihtoehto on Wilwoodin satula sopivalla mäntäkoolla, EBC Ultimax-jarrulevyt + Yellowstuff-palat. Varmaan tässä vielä matkalla muuttuu kun sinne asti päästään  ::)
Keltainen
Sininen

Kouvolan köröttelijät.

 

Carcom Oy  Ateho