Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Työkalu, jonka olen havainnut toimivaksi ...

  • 152 Vastauksia
  • 78762 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa NordicR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 744
    • äRRä
Vs: Työkalu, jonka olen havainnut toimivaksi ...
« Vastaus #105 : 02.10.2016, 14:14:12 »
Melko isot siirtoleuka Knipexit ollut kyllä paras hankinta tähän asti. Myös Hitachin akkukäyttönen mutterimopo oikein pätevä  laite  :)
EX 740 x 3, S80, 960           
854 T-5R "immortal"
V70 D5 6v-man. Classic

Poissa kkuula

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 116
  • www.vrcf.fi
Vs: Työkalu, jonka olen havainnut toimivaksi ...
« Vastaus #106 : 07.10.2016, 09:39:58 »
Melko isot siirtoleuka Knipexit ollut kyllä paras hankinta tähän asti. Myös Hitachin akkukäyttönen mutterimopo oikein pätevä  laite  :)

Melkein ihan kaiskista mahdollisista pihdeistä Knipexit ovat ehdottomasti parhaita. Varsinkaan siirtoleukapihtejä ei kannata mitään muuta edes harkita kuin Knipexejä. Niitä ei saa normaalikäsivoimin rikottua ja leukojen hammastus ja geometria sellainen että varmasti tarttuu ja pitää.
Onhan ne knipexit tietty hieman hinnakkaat verrattuna halpiskuraan mutta ovat harrastekäytössö varmasti ikuiset.
Volvo S80 2.4 besa aut. vm.01

Poissa NordicR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 744
    • äRRä
Vs: Työkalu, jonka olen havainnut toimivaksi ...
« Vastaus #107 : 07.10.2016, 10:25:41 »
Melkein ihan kaiskista mahdollisista pihdeistä Knipexit ovat ehdottomasti parhaita. Varsinkaan siirtoleukapihtejä ei kannata mitään muuta edes harkita kuin Knipexejä. Niitä ei saa normaalikäsivoimin rikottua ja leukojen hammastus ja geometria sellainen että varmasti tarttuu ja pitää.
Onhan ne knipexit tietty hieman hinnakkaat verrattuna halpiskuraan mutta ovat harrastekäytössö varmasti ikuiset.
Itekkin ostin ensin Biltemasta 30e siirtoleukapihdit ja ekalla käyttökerralla leuat solmuun  :facepalm: Knipexit makso noin 65e ja ei mitään valittamista  O0
EX 740 x 3, S80, 960           
854 T-5R "immortal"
V70 D5 6v-man. Classic

Poissa Wolvis

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2543
  • Iänenpainevammaane volovoimmeene
Vs: Työkalu, jonka olen havainnut toimivaksi ...
« Vastaus #108 : 07.10.2016, 14:13:09 »
Itse hain Knipex abikopihdit, että ne on jykevää tekoa noihin markan luiruihi verraten.
Pihakoristeena Lolvo V70 2.5T '97 -myyty-
Pommina Volvo V70 2.5 automaatti '99 -myyty-
Mazda 3 1.6 Touring Business '10
Toyota Avensis 1.8 Valvematic Linea Sol '12

Poissa J2K

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1695
  • www.vrcf.fi
Vs: Työkalu, jonka olen havainnut toimivaksi ...
« Vastaus #109 : 20.10.2016, 17:22:10 »
Jeep Grand Cherokee 3.0crd Overland -14
Ex. Kia Sorento -16
Ex. V70 D5 AWD -07

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2394
  • www.vrcf.fi
Vs: Työkalu, jonka olen havainnut toimivaksi ...
« Vastaus #110 : 20.10.2016, 18:59:10 »
Itse hain Knipex abikopihdit, että ne on jykevää tekoa noihin markan luiruihi verraten.

Abiko-liitoksia on kahdenlaisia: Huonoja ja tosi huonoja.

Itse en kelpuuta muita kuin eristämättömiä Ampin liittimiä. Knipexin pihdeillä.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Wolvis

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2543
  • Iänenpainevammaane volovoimmeene
Vs: Työkalu, jonka olen havainnut toimivaksi ...
« Vastaus #111 : 25.10.2016, 13:08:44 »
Työkalu ehkä niinkään mutta näissä missä tulppa syvällä kannessa tullu käytettyä alipaineletkua tulppien asennuksessa, saa jengoille jossei tulppa-avain satu ekana näppeihin.
Pihakoristeena Lolvo V70 2.5T '97 -myyty-
Pommina Volvo V70 2.5 automaatti '99 -myyty-
Mazda 3 1.6 Touring Business '10
Toyota Avensis 1.8 Valvematic Linea Sol '12

Poissa Mursu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1175
  • Näyttää siltä että ei hyvältä näytä
Vs: Työkalu, jonka olen havainnut toimivaksi ...
« Vastaus #112 : 29.10.2016, 04:59:23 »
Työkalu ehkä niinkään mutta näissä missä tulppa syvällä kannessa tullu käytettyä alipaineletkua tulppien asennuksessa, saa jengoille jossei tulppa-avain satu ekana näppeihin.
ite käytin ihan sitä tulpanjohtoa

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Työkalu, jonka olen havainnut toimivaksi ...
« Vastaus #113 : 29.10.2016, 09:44:44 »
Minulla on myös pienemmät knipexin siirtoleukapihdit ja ovat kyllä ylivoimaiset pihdit vaikka pulttien/muttereiden avaamiseen.

Mutta sitten jos on jotain isompaa tehtävää (vaikka jarrumännän puristaminen, raidetangon sisäpään irroittaminen tms) joka vaatii leukakokoa ja voimaa, ovat bilteman isot siirtoleukapihdit osoittautuneet toimiviksi. En vain ko. pihtejä enään bilteman sivuilta löydä, vaan ilmeisesti tuotteen on korvannut semmoiset siirtoleukapihdit, joiden avainväliä säädetään avaamalla leuat ja siirtämällä epäkeskoa urassaan (jotka ovat aivan paskat).

Lukkopihteinä en edes ajattele mitään muita kuin vicegrippejä. Kaikista muista olen saanut leuat sileäksi/rungon solmuun, mutta vicegrippejä on väännetty metrisillä tongeilla kiinni, hakattu lekalla ja käytetty aivan ääliömäistä voimaa (1/2" vääntövarsi antautui erään pultin irroituksessa, niin vedettiin vicegripit aivan tolkuttoman tiukalle kiinni ja väännettiin pultti auki).

Ruuvimeisseleissä olen huomannut, että kaikki "halpismarketin euron meisselit" jää kauppaan. Kärjet ovat aivan perseestä, eivät istu ruuvinkantaan tai ovat niin meltoa rautaa, että kantit pyöristyvät vaikka kuinka yrittää nätisti vääntää.

Minulla on tällähetkellä tämmöinen Bilteman meisselisetti, enkä suosittele hankkimaan:
http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Kasityokalut/Ruuvimeisseli-ja-Hylsysarjat/Ruuvitera--hyslysarja/Karki--ja-hylsysarja-122-osaa-2000028465/
Onhan tuossa aivan mahtava valikoima erilaisia teriä, mutta nuo hylsyosat ovat liian matalia esim. nylok muttereiden avaamiseen. Samaten meisseli on melkoinen "pökylä" käsitellä, kärjet ovat karkaistu väärin (torx kärjet mm. katkeavat helposti) tai sitten ei karkaistu ollenkaan (ristipäät saa parilla sormella väännettyä pyöreiksi). Tekee tuolla pieniä juttuja (kirii klemmareita yms.), mutta mitään haastavempaa en tuolla sarjalla tee. Menee vain ruuvinkannat pyöreäksi.
Lentää roskiin heti kun saan paremman.

Sensijaan tämä Bilteman 1/4 räikkäsetti on osoittautunut erittäin luotettavaksi ja hyväksi hylsysarjaksi:
http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Kasityokalut/Hylsy--ja-Veto-tyokalu/Hylsysarja/Hylsyavainsarja-14-48osaa-2000030147/
Tuommoisen kävin hakemassa työmaalle ja kaveriksi ostin 13- ja 14mm pitkät hylsyt (jotka sarjasta puuttuvat).
+ Terät hyvälaatuisia ja meisseli sopivan siro
+ Jatkojen kärjet ovat "nivelöityjä", eli tarvittaessa voi vääntää lievästi kulman taakse
+ Räikkä (ja koko setti) kestää aivan käsittämätöntä murjomista. Mm. oman volvon etupenkkien 13mm pultit väänsin räikällä auki ja käytin siihen koko yläkropan voimaa (yhden väänsin jalalla auki). Testasin hajoaako, ei ollut räikkä/jatkot/hylsyt moksiskaan! :o
+ Näppärän kokoinen setti, ei ylimääräistä vaan kaikki tarpeellinen
+ Meisseliäkin voi käyttää jatkona, nopeuttaa esim. auton sisustan purkua, kun räikällä vääntää auki ja jatkaa sormin pyörittämällä

- Meisselin kärkien pidinhylsy perseestä, sisällä puristusjousi, joka tippuu ensimmäisen käytön jälkeen pois eikä kärjet enään pysy paikoillaan. Ostin kunnollisen siihen tilalle.

Ylivoimaisesti paras työkalusarja IKINÄ mitä olen käyttänyt hinta/laatu suhteeltaan. :)


Pulttikoneista tullut myös huomattua, että on väärä paikka säästää. Työpaikalle hankittiin "kun halpa tarjous saatiin", IKH:lta tämmöisiä sarjoja:
http://www.ikh.fi/fi/mutterinvaannin---paineilmahylsysrj-1-2-814nm-16os-ikh6001

Nyt vuodenpäivät on käytetty ja 2/5 konetta antautunut. Avaamismomentti on surkea, ei jaksa esim. pyörien pultteja avata. Mekaniikka ilmeisesti heikkolaatuinen, koska jatkuvasta rasvaamisesta huolimatta taas eilen yksi kone ilmoitti kuolevansa (vikisee, kitisee, vinkuu ja jumittelee).

Vanhat koneet ovat 5-vuotta vanhoja Würthin tekeleitä (ei hajuakaan, mikä malli). Ne on yksinkertaisesti käytetty loppuun ja yksi "halki oleva" on varalla. Edelleen tämä halki mennyt pyöräyttää leikiten pultin kuin pultin auki, momentin säätö on tarkka ja kone ei ole niin kranttu rasvaamisesta. On selvästi voimakkaampi ja herkempi kuin IKH:n tuotteet, vaikka ilmoitettu momentti on pienempi... :idiot2:

Syynä halpojen koneiden hankinnalle oli hinta, "näitä saa kaksi yhden hinnalla", joo.... Hyvä ja halpa on kaksi eri asiaa tässäkin asiassa.... :facepalm:


Yleismittareitakin tullut vertailtua. Töihin hommattiin FLUKEn perushyvä automaattinen mittari, jonka mukana toimitettiin testipaperit yms. Vertasin tätä omaan Bilteman mittariin ja sanotaanko, noh.... Vähäänään häiriötä vaikkapa volttimittauksessa, niin Bilteman mittarin kanssa kannattaa olla hiukan skeptinen lukeman suhteen ja tehdä useampi mittaus. Fluke ilmoittaa suoraan todellisen arvon ja tarvittaessa pystyy seuraamaan nopeaa jännitteen vaihtelua (tärkeä esim. lambdaa mitatessa). Tosin, laatu maksaa, ko Fluke maksaa 283€ ja bilteman 15€...

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4110
Vs: Työkalu, jonka olen havainnut toimivaksi ...
« Vastaus #114 : 29.10.2016, 12:23:54 »
Wurth:n mutterimopo on omaa sukua Ingersoll Rand

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2283
Vs: Työkalu, jonka olen havainnut toimivaksi ...
« Vastaus #115 : 29.10.2016, 12:41:17 »
Wurth:n mutterimopo on omaa sukua Ingersoll Rand
=lähestulkoon parasta mitä rahalla saa. Eipä paljon raskaan puolen huoltopajoissa muita kuin IR:iä näkynyt missä töissä olen ollut.

En nyt tiedä tarkoittiko Slerba noilla "nivelöidyillä" jatkoilla sellaisia minkä pää on vähän pallomainen? Sellaiset on ihan kurkoja! Tökkää hylsyn perille asti niin toimii kuin normaali jatko ja jos tarvii niveltä niin nyppää hylsyä vähän ulospäin ja homma käy. O0
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Työkalu, jonka olen havainnut toimivaksi ...
« Vastaus #116 : 29.10.2016, 15:39:40 »
En nyt tiedä tarkoittiko Slerba noilla "nivelöidyillä" jatkoilla sellaisia minkä pää on vähän pallomainen? Sellaiset on ihan kurkoja! Tökkää hylsyn perille asti niin toimii kuin normaali jatko ja jos tarvii niveltä niin nyppää hylsyä vähän ulospäin ja homma käy. O0
Just sellasia! Aivan ylivoimaisia ahtaissa paikoissa, joissa joku ruuvi, pultti tms. on aavistuksen epäsuorassa linjassa.
Ei niiden oikeiden nivelien kanssa jaksa pelleillä, jossei ole pakko...

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2003
  • Näpräilijä
Vs: Työkalu, jonka olen havainnut toimivaksi ...
« Vastaus #117 : 29.10.2016, 17:07:10 »
Just sellasia! Aivan ylivoimaisia ahtaissa paikoissa, joissa joku ruuvi, pultti tms. on aavistuksen epäsuorassa linjassa.
Ei niiden oikeiden nivelien kanssa jaksa pelleillä, jossei ole pakko...

Niistä perus nivelversioista oon yleensä tehny jäykempiä ja vähän toimivampia teipillä tai kutistesukalla. Ei taivu niin herkästi kulmaan, jossa se lukittuu. Irtokärkisarjoista parhaita on olleet Makitan ja DeWaltin, kestää vähän nylpätäkin ruuvin kantoja, eikä heti ota itseensä  :D
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2383
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Työkalu, jonka olen havainnut toimivaksi ...
« Vastaus #118 : 30.10.2016, 23:00:23 »
Mistäs sais semmosia hylsyjä missä on nivel integroituna itseensä? Töissä muutaman kerran törmäsin moisiin ja nivel+hylsy komboa matalempi mut sama hyöty. Toinen mitä oli niin noi läpireikäset räikät (mitä ne nyt ikinä olikaa nimeltään?)...
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2003
  • Näpräilijä
Vs: Työkalu, jonka olen havainnut toimivaksi ...
« Vastaus #119 : 31.10.2016, 06:32:10 »
Stahlwillellä on nivelhylsyjä, oisko Etrassa?
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

 

Kulkukoira  Proturbo