Autodiagnoosi  Carcom Oy

Keskustelua valoista ja niiden käytöstä (xenonit, ledit, päivävalot yms.)

  • 2267 Vastauksia
  • 582896 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • www.vrcf.fi
Tuskinpa ne suoraan menevät. Jos menisi suoraan ei sille omaa numeroa annettaisi.
Pitäisi mennä ainakin mitä ulkomaan foorumit antaa ymmärtää. Mutta joo ainakin lähiaikoina laitan tilaukseen H19 polttimot jos ei löydy vielä lähikaupoista.
Ex: Volvo V70 D5 -02, Volvo V40 T4 -98, Toyota Yaris T-Sport -05 Flexfuel, Volvo V70 T6 AWD -09, Volvo V50 1.6D Drive -11, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00, Toyota Celica ST182 GTi -91

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Jos nyt olen, voi olla etten ole, oikein ymmärtänyt niin H19 on symmetrisellä rakenteella kun H4 on vinossa toiselle puolelle. Valokuvio ei mitenkään voi toimia samassa umpiossa.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1872
  • 264GLE + 245GL + B10M
Jos nyt olen, voi olla etten ole, oikein ymmärtänyt niin H19 on symmetrisellä rakenteella kun H4 on vinossa toiselle puolelle. Valokuvio ei mitenkään voi toimia samassa umpiossa.

Miten H4 on muka vinossa?

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Miten H4 on muka vinossa?

Heijastinkuppi on kannasta päin katsottuna kallistettu vasemmalle. Näkyy kyllä selvästi kun ottaa polttimon ja silmän käteen ja katsoo.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1872
  • 264GLE + 245GL + B10M
Heijastinkuppi on kannasta päin katsottuna kallistettu vasemmalle. Näkyy kyllä selvästi kun ottaa polttimon ja silmän käteen ja katsoo.

Ei kyllä ole. Otin lampun käteen, silmän jätin päähän.

Löysin tuolta Osram Bilux ja Philips Extremevision lamput, Osramissa on lanka hieman vinossa, mutta kummassakin on heijastinkuppi aivan suorassa.

Mikä tolkku sen heijastimen vinoon asettamisessa olisi muutenkaan, hirvipiikkihän tehdään umpiolla, ja se vieläpä vaihtaa puolta sen mukaan mille markkinalle auto on suunniteltu.

Poissa -jadi-

  • Hors d'âge
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1617
Kyllä se epäsymmetria tulee siitä lähivalon kuupan pienestä, kannan päästä katsottuna vasemman reunan noin 15 asteen kulmasta. Lasin rihlauksella tai heijastimen muodolla vielä voimistetaan epäsymmetrisyyttä.
Sytytä se H4:n lähivalolanka ja laita polttimo suoraan kärki edellä seinää vasten niin näet, ettei valoraja ole suora.
-"Kyllä sä oot sitte kultane, kun järjestät ns. tuntemattomille uskomattoman hyvän mielen."
- KIITOS!
-----
Слава Україні!    https://www.youtube.com/watch?v=izquEYtqXZo

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1612
  • It's Hip To Be Square
Myydäänkö englannissa ja muissa kehitysmaissa sitten "vääränkätisiä" polttimoita?
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • www.vrcf.fi
Ahaa nyt löysin yhdeltä foorumilta tietoa että H19 ei sovi kuin sille suunniteltuun umpioon valokuvion puolesta vaikka kanta on sama. H18 puolestaan pitäisi mennä H7 polttimon tilalle myös kuvion puolesta.
Ex: Volvo V70 D5 -02, Volvo V40 T4 -98, Toyota Yaris T-Sport -05 Flexfuel, Volvo V70 T6 AWD -09, Volvo V50 1.6D Drive -11, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00, Toyota Celica ST182 GTi -91

Poissa -jadi-

  • Hors d'âge
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1617
Myydäänkö englannissa ja muissa kehitysmaissa sitten "vääränkätisiä" polttimoita?

Oliskohan umpiossa polttimon kiinnityskohta käännetty hieman toiseen suuntaan.
-"Kyllä sä oot sitte kultane, kun järjestät ns. tuntemattomille uskomattoman hyvän mielen."
- KIITOS!
-----
Слава Україні!    https://www.youtube.com/watch?v=izquEYtqXZo

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Anteeksi maalaisuuteni, mutta miksi ylipäätään pitää sovittaa esim. H7 tilalle jotain H18? Saako sillä jotain hyötyä?

Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • www.vrcf.fi
Anteeksi maalaisuuteni, mutta miksi ylipäätään pitää sovittaa esim. H7 tilalle jotain H18? Saako sillä jotain hyötyä?
Ainakin enemmän valotehoa ja pidempi kestoikä. Mutta vielä on sen verran uusi juttu ettei ole kuin jossain uusissa autoissa. https://youtu.be/9xLgsF-uDIY
Ex: Volvo V70 D5 -02, Volvo V40 T4 -98, Toyota Yaris T-Sport -05 Flexfuel, Volvo V70 T6 AWD -09, Volvo V50 1.6D Drive -11, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00, Toyota Celica ST182 GTi -91

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12485
Eilen pyörälenkillä taas muutamat autoilijat näytti kuinka viisaita ovat. Pimeällä maantiellä vastaan tullessa pudottivat pitkiltä pois mutta kun huomasivat että olikin vain pyöräilijä niin laittoivat pitkät takaisin päälle. Onneks suurin osa ymmärsi yskän että häikäisee kun itse vastasin antamalla valoa takaisin täydellä teholla  S*
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8939
  • Kartanoita kartano täynnä
Eilen pyörälenkillä taas muutamat autoilijat näytti kuinka viisaita ovat. Pimeällä maantiellä vastaan tullessa pudottivat pitkiltä pois mutta kun huomasivat että olikin vain pyöräilijä niin laittoivat pitkät takaisin päälle. Onneks suurin osa ymmärsi yskän että häikäisee kun itse vastasin antamalla valoa takaisin täydellä teholla  S*

Itse äskettäin jouduin näyttämään valomerkkiä autolle, kun tuli musta auto vastaan ilman mitään valoja. Pyörästä hetkeksi valo minimiteholta pykälä ylöspäin, ni sytty autoon ne valot  :)

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1872
  • 264GLE + 245GL + B10M
Eilen pyörälenkillä taas muutamat autoilijat näytti kuinka viisaita ovat. Pimeällä maantiellä vastaan tullessa pudottivat pitkiltä pois mutta kun huomasivat että olikin vain pyöräilijä niin laittoivat pitkät takaisin päälle. Onneks suurin osa ymmärsi yskän että häikäisee kun itse vastasin antamalla valoa takaisin täydellä teholla  S*

Mä olen ainakin tehnyt tuon vastaavan vedon kun se fillarin valo häikäisee. Siis en tajuaa villariksi vasta melko lähellä, kuvitellut että on prätkä tms pitkät päällä. Mun mielestä se että etenee lihasvoimalla ei ole syy häikäistä vastaantulijaa, vaikkei pykälissä fillarin valoista sen kummempia määräyksiä olekaan.

Onko fillareihin olemassa valoja joiden kuvio olisi yläreunasta rajattu? Viimeksi kun itsellä fillarin valo oli ajankohtainen se oli sellainen hemmetin hehkutuikku joka sai virran mielettömästi vastaan panevasta kumivasten kihnuttavasta dynamosta.

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Mä olen ainakin tehnyt tuon vastaavan vedon kun se fillarin valo häikäisee. Siis en tajuaa villariksi vasta melko lähellä, kuvitellut että on prätkä tms pitkät päällä. Mun mielestä se että etenee lihasvoimalla ei ole syy häikäistä vastaantulijaa, vaikkei pykälissä fillarin valoista sen kummempia määräyksiä olekaan.

Onko fillareihin olemassa valoja joiden kuvio olisi yläreunasta rajattu? Viimeksi kun itsellä fillarin valo oli ajankohtainen se oli sellainen hemmetin hehkutuikku joka sai virran mielettömästi vastaan panevasta kumivasten kihnuttavasta dynamosta.

+1

Fillarin valot on hyvä juttu, mutta osa sojottaa niiden kanssa menemään kyllä ihan suoraan päin näköä. Toinen on sitten nää otsalamppuilijat, jotka on kääntäneet valon selkeesti ylös, eikä itselleen. Pitäähän sitä näkyä, mutta nykyisellä teknologialla häikäisemiseen ei tarvitse mitään järkyttävän kokoista pakettia, vaan se löytyy kävelijältä ja fillariporukaltakin helposti.

Haastaa siis, jos ei itse ymmärrä miten se toiselle näkyy. :-\
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

 

KL-varaosat  Race.fi