Futurez  Kulkukoira

940 takakontiin uutta subia

  • 100 Vastauksia
  • 33585 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa matti1983

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 takakontiin uutta subia
« Vastaus #15 : 29.04.2011, 20:34:56 »
Kyllä mä varmaan tuon pinskun valitsen kun ei se kumminkaan ole kun kympin kalliimpi kun focal. Nyt on sitten pakko kysyä tyhmä kysymys eli millä tavalla tuplapuhekelat vaikuttavat sointiin verrattuna normi yksi kelaiseen elementtiin???
"Ei sillä ammuta! ja jos ammutaan niin ei osuta"

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4404
Vs: 940 takakontiin uutta subia
« Vastaus #16 : 29.04.2011, 20:52:53 »
Vaikuttaa siihen millä kuormalla/kytkennällä ne voi käyttää, riippuen mihin vahvistin pystyy. Matalampi ohm -> enemmän tehoa.
http://www.powerset.fi/autohifi/ohjeet/sub-kytkennat.htm

Poissa matti1983

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 takakontiin uutta subia
« Vastaus #17 : 29.04.2011, 20:57:05 »
Vaikuttaa siihen millä kuormalla/kytkennällä ne voi käyttää, riippuen mihin vahvistin pystyy. Matalampi ohm -> enemmän tehoa.
http://www.powerset.fi/autohifi/ohjeet/sub-kytkennat.htm

No shit sherlock XD, mutta onko sillä äänenlaatuun jotain merkitystä.
"Ei sillä ammuta! ja jos ammutaan niin ei osuta"

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Vs: 940 takakontiin uutta subia
« Vastaus #18 : 29.04.2011, 20:57:51 »
No shit sherlock XD, mutta onko sillä äänenlaatuun jotain merkitystä.
Ei sinänsä. :D
Jäitä housuun!

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4404
Vs: 940 takakontiin uutta subia
« Vastaus #19 : 29.04.2011, 21:05:38 »
No shit sherlock XD, mutta onko sillä äänenlaatuun jotain merkitystä.
:-*
Särö ei kai iske yhtä nopeasti jos on enemmän tehoa käytettävissä, mut jos teho on sama niin ei kai sillä sit oo mitään merkitystä.

Poissa S.M.R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 takakontiin uutta subia
« Vastaus #20 : 29.04.2011, 21:06:03 »
. Matalampi ohm -> enemmän tehoa.

Ja vähemmän kontrollia. Tällä taas on väliä jos on rakentamassa autoa musiikin kuunteluun eikä armottomaan painekisailuun.
Jos vain vahvarissa riittää potkua ja subin tahdissa pysyminen tärkeää niin 4 ohmin kuorma on varma valinta.
Ja kun mennään matalampiin ohmeihin niin epävakaus kasvaa> vaatii enemmän koko virtajärjestelmältä ja laitteilta.

Sen puoleen itseäkin kiinnostaisi hankkia toinen auto lisäksi jolla kisailisi tuolla painepuolella.. Kaikin puolin mielenkiintoista hommaa.

Mroppi:
Muistatko oliko ambossi Mark 1 vai mark 2?

Tässä mark 2
http://www.audioimport.fi/?tuotteet&tuote=176&teksti=Amboss12

Ensimmäisessähän noita hajoamisia tuli suht paljon helpommin kuin tällä uudella versiolla. Molemmat versiot, kuten itsekkin sanoit, on enempi hifi puolta.
Lisäksi sisäänajo vaikuttaa kummasti kestävyyteen. Mutta jos mark2 version saanut silti puhtaalla teholla hajoitettua niin luultavasti vähempikin ääni riittää perus kuunteluun.  ;D
MB erikseen sit.
Tosiaan rainbown kaikki tuotteet tunnetaan todella pitkästä sisäänajo-ajasta. Esim germanium erkka rupee vetreytymään vasta 80-100h sisäänajon jälkeen.
« Viimeksi muokattu: 29.04.2011, 21:08:24 kirjoittanut S.M.R »
-Kyllä vanhat VolVot kestää-
-Etuveto, veikkauksen uus peli?

Poissa matti1983

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 takakontiin uutta subia
« Vastaus #21 : 29.04.2011, 21:06:22 »
"Ei sillä ammuta! ja jos ammutaan niin ei osuta"

Poissa Mrop

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 882
  • www.vrcf.fi
    • volle.
Vs: 940 takakontiin uutta subia
« Vastaus #22 : 29.04.2011, 21:33:58 »
ei oo varmaa tietoa oliko mk1 vai mk2, mutta mitä luultavimmin tuo mk1, en oo kovinmontaa kertaa kuullut että kela napsuu poikki, yleensä kuparit palaa tai ripustukset irtoaa.

ei tää painekisailu ole mitää vammaista, tää on kirous, jotain lohtua  :'(

harva noita elementtejä kunnolla sisään ajaa, polte on kova saada ekat saundit ulos ja se gaini menee herkästi "rajan" yli.
toista on sitten tää kunnon MB touhuilu, kun tehdään sisäänajopenkit elementeille ja pusketaan signaaligeneraattorista puhdasta siniaaltoa subeille ja annetaan seistä muutaman päivän soimassa "free-airina".

tehoa pitää olla maltillisesti, ja tilaa subin alla, että puhekela pääsee viilenemään.

itte oon sitä mieltä et musa pitää soida hyvin, mutta sitkun laittaa oikeen hyvän biisin soimaan ni täytyy vehkeistä lähteä perrrhanasti potkua. vaikka watteja on tuhansia ei se sitä tarkota että pitää aina täydet kuunnella :D

samakun virittäis konetta ja kaikki olettais että aina täytyy ajaa läpä tiskis.

moni tekee siten, että ostaa/tekee refleksiputket kisavirille ja normikuunteluun, sillon kun ei kisaile saa hyvät saundit ja sillonkun kisailee saadaan ne viimisetkin kymmenykset.

1ohm versus 4ohm keskustelusta:
lainatakseni itseäni toiselta foorumilta:

Lainaus
1ohmin kytkyllä tarvitaan paljon vähemmän jännitettä, mutta suurempi virta saman tehon aikaansaamiseksi. tällöin järjestelmä on herkempi häiriölle joita saattaa esiintyä signaalissa ja tällöin saundiin voi tulla ylimääräistä kohinaa/säröä.
4ohmin kytkyllä kulkee enemmän jännitettä vähemmän virtaa, jolloin kohina ei vaikuta niin paljon jännitteeseen jotta sitä havaittaisiin saundissa.

iso amplitudi +kohina = vähän häiriötä
pieni amplitudi +kohina = paljon häiriötä

Poissa matti1983

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 takakontiin uutta subia
« Vastaus #23 : 29.04.2011, 21:40:20 »
:-*
Särö ei kai iske yhtä nopeasti jos on enemmän tehoa käytettävissä, mut jos teho on sama niin ei kai sillä sit oo mitään merkitystä.

Joo siis jos vahvistimessa ei ole tehoa yhtään "varastossa" niin alkaa ongelmat, mutta tässä minun tapauksessa sitä on kyllä varastossa.
"Ei sillä ammuta! ja jos ammutaan niin ei osuta"

Poissa S.M.R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 takakontiin uutta subia
« Vastaus #24 : 29.04.2011, 21:42:45 »
ei oo varmaa tietoa oliko mk1 vai mk2, mutta mitä luultavimmin tuo mk1, en oo kovinmontaa kertaa kuullut että kela napsuu poikki, yleensä kuparit palaa tai ripustukset irtoaa.

ei tää painekisailu ole mitää vammaista, tää on kirous, jotain lohtua  :'(

harva noita elementtejä kunnolla sisään ajaa, polte on kova saada ekat saundit ulos ja se gaini menee herkästi "rajan" yli.
toista on sitten tää kunnon MB touhuilu, kun tehdään sisäänajopenkit elementeille ja pusketaan signaaligeneraattorista puhdasta siniaaltoa subeille ja annetaan seistä muutaman päivän soimassa "free-airina".

tehoa pitää olla maltillisesti, ja tilaa subin alla, että puhekela pääsee viilenemään.

itte oon sitä mieltä et musa pitää soida hyvin, mutta sitkun laittaa oikeen hyvän biisin soimaan ni täytyy vehkeistä lähteä perrrhanasti potkua. vaikka watteja on tuhansia ei se sitä tarkota että pitää aina täydet kuunnella :D

samakun virittäis konetta ja kaikki olettais että aina täytyy ajaa läpä tiskis.

moni tekee siten, että ostaa/tekee refleksiputket kisavirille ja normikuunteluun, sillon kun ei kisaile saa hyvät saundit ja sillonkun kisailee saadaan ne viimisetkin kymmenykset.

1ohm versus 4ohm keskustelusta:
lainatakseni itseäni toiselta foorumilta:

Asiallista tekstiä.
Ja kokemusta sekä tietoa kuullostaisi olevan.

Millaista settiä itseltäsi löytyy autosta?

Btw jotain aiheeseen liittyvää, niin itsekkin ajan ambossia ohmin kuormalla. Tullut nelosellakin ajettua ja soundi+tahti parempi mutta kuten mroppikin sanoi, sen hyvän biisin yllättäessä on oikeasti oltava Voimaa ja siksi mennään ohmilla. Kompromissin kompromissi. Sitähän tää autohifi on aina.  :)
-Kyllä vanhat VolVot kestää-
-Etuveto, veikkauksen uus peli?

Poissa Mrop

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 882
  • www.vrcf.fi
    • volle.
Vs: 940 takakontiin uutta subia
« Vastaus #25 : 29.04.2011, 22:43:48 »
hehe, jokapäivä opitaan uutta ja ittellä semmonen menttaliteetti että jos tulee eteen jokin asia mitä en ymmärrä, hakkaan googlea niin kauan, kunnes se jostain enkunkielisestä "fundamentals of acoustics" tai vastaavasta kirjasta löytyy kyseinen ilmiö joka on mallinnettu fysiikan avulla.


itte meen 4ohmilla AB vahvistimen kanssa ja KAIKKI 600w...

JBL P1222 @ 4ohm
SPL Dynamics S-7006 600w
CSB-80 AGM -akku
12x 50mm2 virtakaabelit.

etupäässä SPL Dynamics 4.2 erillissarja (kelpaa mulle varsin hyvin, kaikki 50e tarjousloorasta)
takapäässä oli Dragster 5.25" erkkasarja, mut otin pois turhana kapistuksena, takapenkkiläisille ei armoa.

mutta painetta lähtee senverran, että silmissä tärisee vastaantulijoiden ajovalot, nenä kutiaa, äänihuulet värisevät basson tahdissa ja taustapeili vatkaa ettei selkoa saa. mittarille keskiarvolta 139,3dB, piikeissä 143dB mitattu dbm2 -mittarilla, TL:lle en oo päässy piikkejä vetelee ni ei ihan satavarma, mutta keskiarvo on vedetty TL:lle.

http://www.youtube.com/watch?v=zObaPCyVxkA





jasit sitä ei oftopikkia:

Lainaus
Joo siis jos vahvistimessa ei ole tehoa yhtään "varastossa" niin alkaa ongelmat, mutta tässä minun tapauksessa sitä on kyllä varastossa.

mun setti on säädetty siten, että soittimen RCA:sta mitataan jännitteet joka naksulla, lasketaan jännitteen nousu desibelitasolla jolloin pystytään löytämään kohta jossa soittimesta ulostuleva signaali alkaa kanttaamaan ei säröytymään. tämä on jossain 0,7-0,5dB:n välimaastossa, tarkkaa tietoa ei ole, kun soittimet, suotimet ja vahvistimet ovat niiiin erilaisia, toisissa DA-muunnin poistaa särön jolloin käytännössä soitin ei säröitä signaalis koskaan, halpiskamoissa menee nopeasti särölle. säröytyminen on katottu soittamalla korkealaatuista 50Hz:n siniaaltoa. sitten on nostettu maxboomin tapaan gainia niinkauan, kunnes puhekelan lakka alkaa haisemaan ja siitä vähän takaisin, itsellä gainit on tapissa.

kun tietää mitä tekee niin ei ole ongelmia, joka setti on erilainen. itsellä gainit saa olla tapissa, vahvistimesta ei tuu säröä ulos liikaa hajottaakseen subia, kunhan soittimelta tuleva signaali pysyy 100% puhtaana.

käytännössä sen näkee siitä että jos volat on nyt 41/46 saa soittaa MB raitaa 33s ja jännitteet pysyy 65-70V, mutta jos täpänkin nostaa volumea jännitteet tippuu ~60 jolloin ollaan säröllä ja pahasti.

normaalikäyttöön homma menee helpoiten siten, että volumet 3/4 (alpine volume 30/35, procemax 40/46),
sitten laskimeen tai exceliin:

neliöjuuri[ ohmit x haluttu wattimäärä] 

excelissä: =sqrt(4*600) = 47,9V (ulkomuistista)
eli 4ohmin kytkylle syötetään 600w.

sitten laitetaan siniaalto soimaan soittimesta, kaikki kaiuttimet irti vahvarista ja gainia nostetaan 48-50V kohille.
tietty yleismittarin päät täytyy olla vahvarin + ja - terminaaleissa ja AC asteikolla.

nyt kun soitat "lujaa" ei tule säröä eikä mene rikkus ja kaikki on iloisia, paitti MB harrastajat. :idiot2:
ja ennenkuin joku kerkiää sanomaan että ei se noin mene se menee näin, niin sanottakoon että säätötapaa on yhtä monta ,kuin säätäjää. tämä on minun tapa millä säädän esim keskiäänet ja diskantit ettei ne hajoa vaikka passo jauhaa.

Volvoa ei ole rassina, vaan 87 corolla...
mutta rolla on myynnissä ja heti kun siitä saan omat takaisin (800 pyynti) niin lähen kirkuen ostamaan kakkosnelkkua äänenpaineautoksi!!  ELK

The moose

  • Vieras
Vs: 940 takakontiin uutta subia
« Vastaus #26 : 30.04.2011, 09:59:59 »
Mropin videoista...
http://www.youtube.com/watch?v=YSIxSrVzET8&NR=1

ei ristus, putosin tuolilta  :2funny: :2funny:

Poissa Hiltsu

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2369
  • Volvo V70 2.5TDI 1999
Vs: 940 takakontiin uutta subia
« Vastaus #27 : 30.04.2011, 10:32:02 »
Mropin videoista...
http://www.youtube.com/watch?v=YSIxSrVzET8&NR=1

ei ristus, putosin tuolilta  :2funny: :2funny:

Kinder maxi video on aika positiivinen yllätys :pomo:

Niin ja Mrop: Täytyy todeta että siistit ja hyvät kaapeloinnit siulla. Soitit sie noissa videoissa siis tuota jbl:ää 600W ? Volvossa ei välttämättä yhtä hyvin paine tunnu sitten kun on tuota tilaa enemmän.

Poissa Mrop

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 882
  • www.vrcf.fi
    • volle.
Vs: 940 takakontiin uutta subia
« Vastaus #28 : 30.04.2011, 12:38:32 »
kiitoksia, 600w tehoa tuppaa tuo s7006. tai jos ollaan tarkkoja niin 2x 300w @ 2ohm, sillattuna 1x 600w 4ohm.
jännitettä tulee silti ulos 65-70V täydellä tuutilla kaikutin kytkettynä.

tosin mitä aikasempi video sen vähemmän tehoa ulkona, kun oon säädöt ollut pielessä.
vasta nuo "muumilimppari" ja tuo "mehupurkki" -videoissa on kaikki irti.

kinderi-temppu onnistuu jollain puolella volumella, muuten se sylkee sen herkästi hiivattiin ikkunanravosta.

tölkki ei pysy leijunnassa, vielä  ::)

mä luulen että taitaa volvossa käydä toisippäin kun luulet. rollassa nyt tolla setupilla on refleksiputki 5cm kotelon takaseinästä ja refleksiputken päästä takaluukun kanteen on noin 10-15cm. eli ahistaa niin julmetusti. volvoon tulossa sallittu määrä vaimennusta, varmaan bitumit lattiaan ja STP bulkkipakkausta seiniin ja takaluukkuun. kattoon ei tule ennenkuin on dB mittari hommattu.

katto vaimennetaan 10cm kerrallaan takaa -> eteen ja niinkauan vaimennetaan, kun luku nousee.
joissakin autoissa räminä ja pärinä nostaa lukua, kun auton pellit alkavat resonoimaan samalla taajuudella, kuin soitettava raita joka taasen nostaa lukua!  ;)

Poissa matti1983

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 takakontiin uutta subia
« Vastaus #29 : 30.04.2011, 12:42:02 »
jasit sitä ei oftopikkia:

mun setti on säädetty siten, että soittimen RCA:sta mitataan jännitteet joka naksulla, lasketaan jännitteen nousu desibelitasolla jolloin pystytään löytämään kohta jossa soittimesta ulostuleva signaali alkaa kanttaamaan ei säröytymään. tämä on jossain 0,7-0,5dB:n välimaastossa, tarkkaa tietoa ei ole, kun soittimet, suotimet ja vahvistimet ovat niiiin erilaisia, toisissa DA-muunnin poistaa särön jolloin käytännössä soitin ei säröitä signaalis koskaan, halpiskamoissa menee nopeasti särölle. säröytyminen on katottu soittamalla korkealaatuista 50Hz:n siniaaltoa. sitten on nostettu maxboomin tapaan gainia niinkauan, kunnes puhekelan lakka alkaa haisemaan ja siitä vähän takaisin, itsellä gainit on tapissa.

kun tietää mitä tekee niin ei ole ongelmia, joka setti on erilainen. itsellä gainit saa olla tapissa, vahvistimesta ei tuu säröä ulos liikaa hajottaakseen subia, kunhan soittimelta tuleva signaali pysyy 100% puhtaana.

käytännössä sen näkee siitä että jos volat on nyt 41/46 saa soittaa MB raitaa 33s ja jännitteet pysyy 65-70V, mutta jos täpänkin nostaa volumea jännitteet tippuu ~60 jolloin ollaan säröllä ja pahasti.

normaalikäyttöön homma menee helpoiten siten, että volumet 3/4 (alpine volume 30/35, procemax 40/46),
sitten laskimeen tai exceliin:

neliöjuuri[ ohmit x haluttu wattimäärä] 

excelissä: =sqrt(4*600) = 47,9V (ulkomuistista)
eli 4ohmin kytkylle syötetään 600w.

sitten laitetaan siniaalto soimaan soittimesta, kaikki kaiuttimet irti vahvarista ja gainia nostetaan 48-50V kohille.
tietty yleismittarin päät täytyy olla vahvarin + ja - terminaaleissa ja AC asteikolla.

nyt kun soitat "lujaa" ei tule säröä eikä mene rikkus ja kaikki on iloisia, paitti MB harrastajat. :idiot2:
ja ennenkuin joku kerkiää sanomaan että ei se noin mene se menee näin, niin sanottakoon että säätötapaa on yhtä monta ,kuin säätäjää. tämä on minun tapa millä säädän esim keskiäänet ja diskantit ettei ne hajoa vaikka passo jauhaa.

Volvoa ei ole rassina, vaan 87 corolla...
mutta rolla on myynnissä ja heti kun siitä saan omat takaisin (800 pyynti) niin lähen kirkuen ostamaan kakkosnelkkua äänenpaineautoksi!!  ELK

Kun tuota edellistä subia säädin mulle opetettiin tuo säätäminen sillä tavalla että ensin soittimesta kaikki korostukset nollille ja volume täysille ja sitten subin vahvistimesta aletaan lisäämään gainia kunnes elementti rupeaa "särkemää" tai lyömään yli ja siitä kohdasta sitten gainia vähän takaisin päin niin että sointi on "normaali". En tiedä onko tuo lähelläkään oikeaa tapaa mutta eipä ole savuja tullut pihalle subista.
"Ei sillä ammuta! ja jos ammutaan niin ei osuta"

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron