Autodiagnoosi  Carcom Oy

LH 2.4:n säätäminen

  • 1111 Vastauksia
  • 426015 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1519
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #870 : 28.02.2018, 14:06:21 »
LH2.4 on aika ronkeli lambdan signaalin suhteen joten monella on ollut plx:n kapeakaista emoloinnin kanssa ongelmia. Taas innovaten lc-1 olen itse todennut toimivaksi kolmessa eri autossa kun säätää emuloinnin nopeuden sopivaksi innovaten asetuksista.
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #871 : 28.02.2018, 14:29:42 »
Ihan ok tunnustaisi toimivan 016 sisuskalut 012 putkessa. Tarvitseeko lambda korjauksen olla ollenkaan päällä? Säätäisi alipaineella ja pienillä kuormilla vähän laihemmalle ja ahdoilla paksummalle. Mihin tuota lambdaa tarvitsee, jos kuitenkin bensakartalla säädetään "kohdalleen"?

Nyt ilman lambdaa meneekin paksummalle ahdoilla, mutta lambdan kun laittaa päälle menee afr 14-15.. Kuinka suuri afr:n heilunta on tasakaasulla ajaessa normaalia? 14-15 välillä pysyy nyt..

Sitä vakiota #4 ei kannata ihan älyttömästi ruuvata antamieni alueiden ulkopuolelle jotta tyhjäkäynnin saa kohdilleen.  Koska se skaalaa kaiken muunkin (käynnistys, kylmärikastus lambdakorjaus yms.)
Lisäksi se ns. mallikarttani on puhdas muotomalli, josta voi katsella, millainen sen pitäisi olla T-nokalla. Absoluutisen tarkka se ei ole, eikä siten suoraan käy kopioitavaksi sellaisenaan. Se antaa kyllä viitteitä asioista, muttei ole täysin tarkka.

Kuten sanottu. Alimmilla riveillä setupista riippuen 30-70 välille ja ylhäällä ei pitäisi mennä yli 245 arvoihin missään kohden. Karttaa joutuu väistämättä ruuvaamaan koneesta riippuen suuntaan tai toiseen siitä mallistani.

Ei liity ihan varsinaisesti vielä lh:n säätämiseen, mutta ymmärtääkö lh 2.4 ohjain PLX DM-6 Gen 4 ohjainlaitteen antamaa kapeakaistaa 0-1v? Täytyis uusia lambda anturi b234f koneiseen 740:iin ja en viitsisi alkuperäisestä maksaa 120e, kun 229e hintaan saa jo tulevaisuudessa hyödyllistä tavaraa.

Kuten Xuppo sanoi, nopeus on kaiken A ja O. Lyhyt lambda vakio on 47ms ja pitkä on 150ms. Tuossa ikkunassa jos emulaatio ei reagoi, niin LH alkaa kiukutella isosti. Nopeampikin se saa olla, kuin tuo 47ms. Siitä LH ainoastaan tykkää.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa vellu_volvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 408
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #872 : 28.02.2018, 16:29:30 »
Jaahas, voikohan tuota emuloinnin nopeutta säätää jotenkin nuissa yleensä? Taijan soittaa jollekkin jälleenmyyhälle myös ja kysellä.
240 b230fk, ex.740 b234f aw72, e39 530d, ex. 240 Turbo

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #873 : 28.02.2018, 17:33:29 »
Tai sitten lyö sen laajakaistan toiseen reikään pakoputkessa. Ne LH 2.4 (940) orkkis lambdat oli jotain 60€ saksasta.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #874 : 28.02.2018, 22:34:52 »
Ihan ok tunnustaisi toimivan 016 sisuskalut 012 putkessa. Tarvitseeko lambda korjauksen olla ollenkaan päällä? Säätäisi alipaineella ja pienillä kuormilla vähän laihemmalle ja ahdoilla paksummalle. Mihin tuota lambdaa tarvitsee, jos kuitenkin bensakartalla säädetään "kohdalleen"?

Nyt ilman lambdaa meneekin paksummalle ahdoilla, mutta lambdan kun laittaa päälle menee afr 14-15.. Kuinka suuri afr:n heilunta on tasakaasulla ajaessa normaalia? 14-15 välillä pysyy nyt..
Lambda treshold upperia sitten alemmas jos pitää lambdaa ykkösessä turhan kauan, se on mielestäni suoraan kuormarivin numeroarvoa vastaava luku siinä kartassa, ts 65 arvolla sillä kierrosluvulla tiputaan lambdasäädöltä poies kun kuormitusrivi on yli 65. Voi ilmankin ajaa, huomasin tuossa hiljan päästömittauksessa ihmetellessä kun meinas väkisin olla lambda-arvo kierroksilla 1.04-1.05 että niin, olipa emäntä ajellut puoli vuotta ilman lambdasäätöä kun joku oli unohtanut pistää ruksin takasin  :2funny:. Ups oho...

Lambda seilaa tasakuormillakin enempi tai vähempi, itse oon huomannu että kun mulla on aika isohko pakosarja, isohko DP ja lampaada vähän orggista kauempana putkessa, niin seilaa enempi kun vakioraudalla kun lampaatti reagoi selkeästi hitaammin, varsinkin tyhäkäynnin seudulla tuossa on ihan selkeä viive ja olen puolivarma että syyllinen on tuo isompi savutilavuus ennen lambdaa, ja kenties myös sijainti putkessa kenties huonon virtauksen kohdalla, mene ja tiedä  ::)
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa vellu_volvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 408
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #875 : 01.03.2018, 06:51:18 »
Tai sitten lyö sen laajakaistan toiseen reikään pakoputkessa. Ne LH 2.4 (940) orkkis lambdat oli jotain 60€ saksasta.
Löysitkö ebay:n kautta vai joltain muulta nettisivulta tuohon hintaan?
240 b230fk, ex.740 b234f aw72, e39 530d, ex. 240 Turbo

Poissa juhes

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #876 : 01.03.2018, 08:12:27 »
Lambda treshold upperia sitten alemmas jos pitää lambdaa ykkösessä turhan kauan, se on mielestäni suoraan kuormarivin numeroarvoa vastaava luku siinä kartassa, ts 65 arvolla sillä kierrosluvulla tiputaan lambdasäädöltä poies kun kuormitusrivi on yli 65. Voi ilmankin ajaa, huomasin tuossa hiljan päästömittauksessa ihmetellessä kun meinas väkisin olla lambda-arvo kierroksilla 1.04-1.05 että niin, olipa emäntä ajellut puoli vuotta ilman lambdasäätöä kun joku oli unohtanut pistää ruksin takasin  :2funny:. Ups oho...

Lambda seilaa tasakuormillakin enempi tai vähempi, itse oon huomannu että kun mulla on aika isohko pakosarja, isohko DP ja lampaada vähän orggista kauempana putkessa, niin seilaa enempi kun vakioraudalla kun lampaatti reagoi selkeästi hitaammin, varsinkin tyhäkäynnin seudulla tuossa on ihan selkeä viive ja olen puolivarma että syyllinen on tuo isompi savutilavuus ennen lambdaa, ja kenties myös sijainti putkessa kenties huonon virtauksen kohdalla, mene ja tiedä  ::)


Eli noita main fuel mapin kuormitusrivejä varmaan tarkoitat? threshold upper arvot 88   88   88   88   77   59   34   16 on nyt minulla, niin pitää kokeilla seurata vedättäessä, kuin korkealla arvot käy. Luulisin niitten kuitenkin menevän noitten arvojen yli, jolloin lambda tippuisi pois pelistä.

Kulutuskin on seka-ajossa n.20l/100 :-[ :idiot2: :idiot2:

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #877 : 03.03.2018, 09:55:31 »
Löysitkö ebay:n kautta vai joltain muulta nettisivulta tuohon hintaan?

Yleensä autodocista tai ebaysta tilailen. Boschin numeron voi katsoa Bosch automotivesta (netistä ilmainen sivusto) tai Volvon numeron Vadiksesta (maksullinen Volvon ohjelma).
Niin kyseenalainen noihin nettifirmojen luetteloihin, mutta kyllä nekin antanut yleensä suoraan oikean. 60-70€ max maksanut siitä lambdasta...

LH:lle kelpaa kyllä ihan Boschin yleismallinenkin. Mulla oli jopa hetken 4 johtoinen Bosch (Volvon omasta puuttuu se extra maa) kun sellainen jäi töistä ylimääräinen, toimi hyvin.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #878 : 03.03.2018, 19:34:36 »

Eli noita main fuel mapin kuormitusrivejä varmaan tarkoitat? threshold upper arvot 88   88   88   88   77   59   34   16 on nyt minulla, niin pitää kokeilla seurata vedättäessä, kuin korkealla arvot käy. Luulisin niitten kuitenkin menevän noitten arvojen yli, jolloin lambda tippuisi pois pelistä.

Kulutuskin on seka-ajossa n.20l/100 :-[ :idiot2: :idiot2:

Kyllä se noista arvoista menee ohitse heittämällä kiihdytyksessä.

Siellä on sitten toinenkin vakio, joka tiputtaa lopullisesti lambdan ulos, kun sen yli mennään kuormassa.

Tuo rpm/kuormakartta laukaisee ainoastaan tilapäisen lambdasäädön tiputuksen.
Kokonaan lambdasta irtipäästämisen määrää toinen vakio (lambda closed loop cutoff, osoite #3827 937 binissä).


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1116
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #879 : 04.03.2018, 15:42:50 »
Yleensä autodocista tai ebaysta tilailen.

Ei liity suoraan aiheeseen mutta kysyn yhden kysymyksen onko tuo autodoc luotettava paikka; näyttää toimivan ympäri Eurooppaa. Katsoin yhtä Volvo 940 osaa mistä oli listattu kaksi eri Volvon osanumeroa. Toista ei löytynyt ollenkaan ja VADIS antoi tiedot toisesta:

Volvo 850 restricted on: model years, gearbox type
Volvo S70, V70 (-2000) restricted on: model years, gearbox type
Volvo S70, V70 (-2000) restricted on: model years, engine type, gearbox type
Volvo V70 XC (-2000) restricted on: model years, gearbox type
Volvo V70 XC (-2000) restricted on: model years, engine type, gearbox type

Että sellasta tällä kertaa  :D

*******************************
Edit myöh:

Pienen sähköpostipiinauksen jälkeen vastasivat ettei sovi autoon , mutta silti myyvät että sopisi  :D :D   :idiot2: :idiot2: :idiot2: :idiot2:
« Viimeksi muokattu: 30.03.2018, 20:31:37 kirjoittanut Toni »
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #880 : 04.03.2018, 18:02:48 »
Kaikki mitä olen tilannut, on tullut käypäisenä mutta tuotteiden merkit ne vetää hatusta. Laatu vaihdellut hyvästä vähintäänkin epäilyttävään.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #881 : 04.03.2018, 21:01:51 »
onko tuo autodoc luotettava paikka;

On. Kaikki mitä olen tilannut, on tullut perille ja aina olleet oikeat osat -paitsi yhden kerran kytkinpaketti oli väärä, hyvittivät tästä rahat takaisin.

Kaikki mitä olen tilannut, on tullut käypäisenä mutta tuotteiden merkit ne vetää hatusta. Laatu vaihdellut hyvästä vähintäänkin epäilyttävään.

Kun tilailee sitä parasta merkkiä, niin ei tarvitse arpoa laadun kanssa. Itse tilaillut vaan TRWtä Sachsia, SKFää ja INAa.

Poissa Chall

  • Porilainen Oikeiden Topicien Erikoismies
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2256
  • Muoviämpäri
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #882 : 04.03.2018, 21:33:55 »
Jos nyt pysyisi aiheessa, ei tarvitse sitten taas poistella OT viestejä :)

Poissa Tsompi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 77
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #883 : 30.03.2018, 20:15:30 »
Voivoi sentään, tulpat meinaa vaan kastua.

Muutokset:
016 immu -> siirretty 3" putkeen
Suuttimet 1100cc
012 linearisointikäyrä
#4 arvo=1050
Näilla muutoksilla laakista käyntiin (Heti kun muistin kiinnittää boksin kaapelin ;D). Käyttelin muutaman minuutin, kaikki ok, pakokaasusta päätellen aika paksulla näytti käyvän. Hetken päästä auto sammui tukehtumalla. Starttasin pari kertaa, ei käynnistynyt. Lopetin rassuun siltä illalta.

Nyt kun sain kytkettyä laajakaistalambdan oli tarkoitus alkaa säätämään #4:n kohilleen. Auto taas laakista käyntiin (0°C talli). Käyttelin muutaman minuutin tyhjäkäynnillä. AFR näytti olevan niin rikkaalla, ettei asteikko piisannut. Sitten vähän kaasuttelin, johonkin 4000rpm, sitten kierrosten laskettua se tuntuu ikään kuin tukehtuvan ja sen jalkeen ei millään käyntiin. Aluksi näytti sille, että bensan tulo olisi loppunut, kun tulpat oli ihan kuivat eikä ne siitä useammankaan starttauksen jalkeen kastuneet. En keksinyt mitään syytä, joten annoin koneen jäähtyä, kun arvelin sen lähtevän taas kylmänä käyntiin. Ja niinhän se taas lähtikin, mutta tällä kertaa kolmella pytyllä ja kävi hetken, sammui, eikä enää käynnistynyt. Tulpat pois - kaikki märkiä. Sitten minä olen niitä tämän päivän kuivaillut ja muutellut suutinvakiota pienemmälle aina arvoon 1000 asti, mutta silti vaan antaa liikaa soppaa.

Eli tiivistettynä: Lähtee heti käyntiin tulppien kuivauksen jälkeen, mutta ei yleensä kaikilla, koska joku niistä ehtii heti kastua. Ja sammutuksen jälkeen ei lähde käyntiin, koska muutkin tulpat ovat starttauksen jälkeen kuin uitettu bensassa.

(tässä kohtaa otin lambda feed backin pois)

Viimeisen kerran tänään sain sen käyntiin suutinvakiolla 1352, kun se ei tällä kertaa tuntunut saavan startatessa tarpeeksi ainetta. Siitä pudotin käynnin aikana arvoon 1002, jolloin kauhea savutus lakkasi ja auto kävi hyvin tyhjäkäyntiä. AFR oli silti koko ajan pois asteikolta. Muutaman minuutin jälkeen auto teki itsekseen muutaman "kaasautuksen" ja sammui. Taas näytti kastelevan tulpat.

Nyt alkaa loppumaan ideat kesken. Osaisko joku auttaa?

Linkin takaa löytyy tekemiäni säätöjä. Onko jotain jäänyt tekemättä tai tehty vääriin?
http://i239.photobucket.com/albums/ff59/Tsompi/BIN%203_zps8zjfhhzc.jpg

Vakio #3:n toiminta ei ole minulle myöskään selvinnyt, enkä ole siihen vielä koskenut. Minulla se näytti olevan 0. Jollekin täällä annettin ohjeeksi laittaa se arvoon 30, mutta hänellä oli jotkut 740cc suuttimet. Mihinkälie arvoon 1100cc suuttimilla pitäisi laittaa? Ja onko 0 pitempi vai lyhyempi minimiaika kuin esim 30?
---
Kaikenlaista harmia...

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #884 : 31.03.2018, 14:09:25 »
Sinulla on monikin asia päin mäntyä.

Ensinnäkin suuttimet, EV1 vaiko EV14?
Kuinka paljon yli 600hv on tehotavoitteesi ?

Suutinvakio #4 ei saa mennä tuhanteen, edes noilla suuttimilla.
Suutinvakion muutokset eivät saa olla satoja kerrallaan varsinkaan, kun ollaan jo noin pienissä luvuissa. Vakion vaikutus on logaritminen.
Lisäksi kun vakiota #4 justeerataan, pitää koneen olla lämmin ja lambda säädön pois päältä.

Suutinvakio #3 on suutinten minimiaukioloaika. Sekään ei saa olla nolla.
Binäärimatematiikassa nolla on aina sopimaton luku, 0*10=0, 0*2=0


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

RallyBaron  Samppasport