Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

LH 2.4:n säätäminen

  • 1111 Vastauksia
  • 426189 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #915 : 24.08.2018, 18:22:26 »



Tuossa eväät säätöön, eli IMMun kartta 012 arvoille (ne molemmat).
Siitä IMMun kartasta voi katsella, toimiiko IMMu normaalisti. Jos IMMun lukema menee noilla alimmilla riveillä oleville 00 arvoille, katkeaa polttoaineen syöttö.

Lämpöanturin toimintaa voi katsella tuosta kylmärikastus kartasta.

Ja tietty suutinvakiolla #4 säädät sitten suuttimet.

012 immu sekoittaa hitusen sopitusta, koska se antaa hitusen pienempiä kuormalukemia tyhjäkäynnillä.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Juike

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 245
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #916 : 29.08.2018, 20:59:14 »
Jeps, sain tosiaan IMMun koodailtua, silmät auki kun kopioi kartan niin huomasi sen reverse rows&columns homman ::)

Sain suuttimetkin (ev14 850cc, 888@3bar)koodailtua kivasti pelittämään tyhjäkäynnillä #4 arvolla 1313, ja tuolla sun mallikartan tk alueella arvoilla ~50 mutta ongelmana yläkuormat. Siellä siis veti törkyrikkaalle. Sitten juuri äsken kävin taas ajelemassa ja tuota vakiota #1 pienensin, en sillä aikaisemmin esitetyllä laskukaavalla vaan pikkuhiljaa. Nyt #1 = 121, #3 = 70 ja #4 1339 ja kuormilla pysyy suht nätisti AFR 11,9-11, mutta arvot pääkartassa aika alhaisia, 120-160. Tyhjäkäynti laihalla vaikka kartassa jo 70 arvot siellä alimmilla riveillä.. :buck2:

Mitäs seuraavaksi pitäis säädellä ja mihin suuntaan? #4 isommaksi ja #1 pienemmäksi niin luulen että paranisi, mutta onko väärä tapa?

E. Vai nostanko tuota vakiota #3 lähemmäs sitä alkuperäistä?
« Viimeksi muokattu: 29.08.2018, 21:01:09 kirjoittanut Juike »

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #917 : 29.08.2018, 21:23:06 »
Map multiplieriä hiukan alaspäin.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Juike

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 245
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #918 : 29.08.2018, 22:10:56 »
Testasin alemmas sitä, noin 100 asti mutta meni tosi laihalle tyhjäkäynti, alko jo humppailemaan. Eli siis juurikin tämä vakio #1 map multiplier. Jotain pitää sen kanssa muokata, mutta mitä? ???

Sillä sain yläkiekat/-kuormat pois sieltä afr 10 alueelta, mutta tyhjäkäynti laiheni samalla. Vai laskenko sitä edelleen, että saan yläkuormat järkevämmille (isommille) luvuille, ja pelaan vakio #4:lla tyhjäkäynnin kuntoon?
« Viimeksi muokattu: 29.08.2018, 22:22:06 kirjoittanut Juike »

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #919 : 29.08.2018, 22:31:28 »
#1 kartan kerroin, eli kertoo arvon, jolla peruskartan lukua kerrotaan kuorman ja muiden funktiona.

Eli jos polttoainekartan luvut ovat kovilla kuormilla kovin pieniä, niin #1 vakiota säätämään.

#2 määrittää polttoainekartan ns. nollapisteen (älä kajoa, ellet tiedä mitä teet).

#3 suuttimien minimi aukioloaika, jota ei saa alittaa (EV14 suuttimilla suosittelen alle 50 arvoja).

#4 Suuttimien skaalauskerroin, eli kertoo kuinka paljon aikayksikössä polttoainetta virtaa.

Eli jos kartta ei käyttäydy loogisesti, tilanne hanskataan vakioilla #1 ja #4, edellyttäen, että vakio #3 on riittävän pieni suuttimille.

Luvut ovat toisiinsa suhteessa, joten jokainen vakion muutos aiheuttaa muutoksen vähän muuallekkin.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Juike

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 245
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #920 : 30.08.2018, 17:33:04 »
Tässä nyt vähän taas yrittänyt säädellä, vakio #1 on nyt 121 ja #4 1559 ja silti tyhjäkäynti laihalla, afr ~16-16,5. Vakiota 1 vielä pienentämällä menee tyhjäkäynti aivan laihalle.

E. Kotimatkalla säätelin vähän lisää. #1=129, #4=1399. Tyhjäkäynti ihan ok, eli afr siinä 15 kantturoissa. Kartassa 3 alimmalla rivillä tk kiekoilla arvot ~73. 3. Ylimmällä kuormarivillä (sinne asti pääsin 0,8bar ahdoilla)isoilla kiekoilla vain 135-145 arvoja. Afr reilu 12. Pari kertaa vaihdetta vaihtaessa heitti kymppiin kunnes löysäsi ja painoi uudestaan kaasua, nakuttaa? Ei tunnu löytyvän "järkevillä" arvoilla säätöjä mitenkään. Pitää tutkia joku päivä vuotaisko pakosarja tai joku, alkaa jo epäilyttämään nuo laajakaistan näyttämät.. imuvuotoja ei ole ollut enkä usko että olisi nytkään ilmestynyt
« Viimeksi muokattu: 30.08.2018, 20:56:17 kirjoittanut Juike »

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #921 : 30.08.2018, 21:04:40 »
EV14 suuttimet muuttavat EV1 nähden kartan muotoa. Eli alemmas enemmän ja ylemmäs vähemmän.

Lopultakaan sillä ei ole väliä vaikka jokaisessa solussa olisi 128 tms. sillä laajakaistan mukaanhan se säädetään, eikä numeroita tuijottamalla.

Joten kartasta tulee sen muotoinen kun tulee.  Sinua pitäisi kiinnostaa ainoastaan se, että sopat ovat täsmälleen halutut, kartan muodosta välittämättä. Kartan muoto kertoo lähinnä moottorin omituisuuksista (miten hengittää missäkin kohden).

Jos vaihdossa niittaa kymppiin, niin kone on kolissut. Joten nakuledi kiinni, niin pysyt taagilla mitä moottorissa tapahtuu.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Juike

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 245
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #922 : 30.08.2018, 21:13:16 »
Tämä selvä, kiitoksia! Siinä tapauksessa taidan vielä pykälällä tai parilla nostaa #1 tai #4 että saa sen käynnistyksen jälkeisen afr:n sinne minne se kuuluu, ja sitten vain kartan muotoa katsomatta säädellä kuntoon. Jep, työn alla nakuledi, koska aiemminkin sitä epäilin kun heitti aina kymppiin. Aluksi taidan rikastaa hieman, sinne 11,5 afr kuormilla kunnes saa nakuledin komponentit.

Poissa vesterinen_99

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 157
  • @The_X_Projects -Axe
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #923 : 06.09.2018, 20:51:22 »
Onkohan vanhemmissa 16 tappisissa eri pinnijärjestys kun uudemmissa?
Henkselit paukkuen kehuin säätäväni kaverin autoa ja tulos usean tunnin kiroilun jälkeen on tämä:
597 loppusen ecun tilalla 9xx ram muistillinen boxi, koitettu 937/954/950 bineillä, lambdakorjaus päällä ja pois, oikealla immun kippuralla ja MITÄÄN muutosta sopitukseen ei ole tullut vakion #4 muutoksilla 1400-2300 välisillä muutoksilla. Rukattu myös vakiota #3, ei muutosta. Ketä vittua? :idiot2:

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #924 : 06.09.2018, 22:27:55 »
Ootko varma, että muutokset on päivittyny ostrichiin?
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa vesterinen_99

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 157
  • @The_X_Projects -Axe
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #925 : 07.09.2018, 20:42:12 »
Ainakin alalaidassa tapahtuma onnistuuu ja emulta ladattuna tulee sama tiedosto. Ja sain huolimattomuuttani vikavalon kerran syttymää  :D
Vikakoodi nakuanturilta.

E:siis vikavalolla tietty "internal fault" eli ainakin jotain tapahtuu ellei tarkistussummaa muista laskea

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #926 : 11.09.2018, 00:01:27 »
Tulipa mieleen, ettet ruuvaisi väärää muistipankin palasta, jos mitään vaikutusta ei asiaan ole.  :o


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa vesterinen_99

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 157
  • @The_X_Projects -Axe
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #927 : 15.09.2018, 19:30:03 »
Tänään uus yritys, heitin 597 purkin takas paikalle ja otin b204gt binin(en muista numeroa) siksi näin kun xdf ei käyny tolle 597 purkille.
Säädin vakiot #4 ja #1 hollille, ykköstä sai pienentää liki puolella että alko pelaamaan fiksusti.
Kaasuläppään meni 6 pinninen liitin, jossa olli 5 piuhaa kiinni ja tämän takia palasin 5xx sarjan purkkiin ja biniin, oliskohan tolla ollu merkitystä vai oiskohan uudempikin ecu asettunut vaan #1 vakion kohtalokkaalla vääntämisellä?

Poissa Vmax

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
    • Turbopalvelu
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #928 : 02.10.2018, 11:35:42 »
Noniin tulipa sitte itellekki tilattua Ostrich emulaattori, kyllähän tuolle hintaa tulee kun kauhiat toimituskulut ja tulli rokottaa vielä reilut verot, mutta eipä se siihen nähden kallis ole, kun vertaa että jos esim joutuu usiamman lastun jollaki teettämään. Onko suositella jotain hyvää lastun polttoprommeria, joka ois järkihintanen ja riittäs tähän hommaan hyvin? Tai alkaako joku tekeen lastun sittekö on valmiit säädöt emulaattorilla tehty?

Ostrich topikit tullut lueskeltua läpi, osa moneenki kertaan, mutta harmillisesti suurin osa kuvista joita aikanaan porukka laittanut ei enään näy, niistä on suuri apu aloittelevalle.
Turboukko yrityksessä https://thturboservice.fi/  Volvot 945 B230FT - 242 T5 projekti + muita merkkejä.

Poissa Ledinauha

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #929 : 02.10.2018, 22:39:03 »
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Tälläinen tuli eräänä iltana pikaisesti väsättyä. Kuvan arvot on ihan liibalaabaa, niihin ei kannata puuttua...
Koodikin tullee jakoon joskus mikäli sen siihen kuntoon saa että kehtaa esitellä julkisesti.

Nokkelimmat varmaan kuvasta päättelivät ohjelman tarkoituksen. Eli syötetään LH:n kartta sekä haluttu lambda-tavoitekartta, yhdistetään läppäri purkkiin ja ohjelma laskeskelee uuden kartan automaagisesti.

Ihan noin simppeliä toiminta ei kuitenkaan ole, vaatii purkin avauksen ja muutaman piuhan juottamisen prossun sarjaporttilinjoihin, käyttää siis LH:n omaa sarjaporttiprotokollaa. Sarjaporttilähtö pitää tietenkin saada kiinni tietokoneeseen, eli vaatii FTDI/RS232/USB jne adapteria väliin. Mulla lisäksi laajakaistan analoginen 0-5V signaali kytketty LH:n omaan A/D-muuntimeen, jota tietokone sitten lukee sarjaportin kautta. Tämä ei tietenkään ole pakollista, mutta säästää läppärin usb-paikkoja kun ei tarvitse laajakaistalle omaa porttia.

Kuorma- ja kierroslukutieto saadaan sarjaportin kautta ja tulikin sitten lisättyä vielä TunerPro:n kaltainen "tracing" -ominaisuus, jonka kautta näkee kätevästi missä solussa milloinkin pyöritään...


Vielä pitäisi keksiä miten tunnistaa oikea ajankohta säädölle. Esim. moottorijarrulla kone vetää melkoisen laihalle -> ohjelma rikastaa solua turhaan. Yksi vaihtoehto olisi tietty sallia vain rikkaammalle säätö. Tai vain mikäli kuorma/rpm -tieto olisi suurempi kuin edellisellä kerralla, eli kiihdytystilanteessa?

Käsin säätöä tämä ei tietenkään korvaa, mutta on siitä hieman apua "sinne päin" säätämiseen. Esim. ahdoille siirtymisen säätö helpottui huomattavasti.

Tätä softaa kehitelty hitaasti eteenpäin. RAM-loggaus vaihtui Ostrichin lukemiseen. Nyt voi syöttää suoraan TunerPro:n hyväksymät XDF ja BIN -tiedostot ja valita seurattavat kartat. Loggaus tiedostoon onnistuu myös, eli enää ei tarvita videokameraa kuvaamaan näyttöä jos halutaan jonkunlaista datalogia saada ajosta.  :2funny: Tuolta RAM-puolelta saisi kyllä LH:n tiedostamat suuttimien aukioloajat, kierrosluvut ja muut olennaiset tiedot helpommin ja tarkemmin kuin Ostrichin muistikyselyitä tulkkaamalla, mutta vaatii ECU:n puukotusta ja oman kikkailunsa Boschin oman protokollan kanssa toimiakseen (tällöin mm. vikavaloledi poistuu käytöstä).



Kuvassa näkyy myös "Logger serial port" -valinta, johon voi valita oman loggaussysteemin sisääntulon. Mulla on ollut käytössä esimerkiksi Arduino, laajakaista-anturin ohjauspurkki tai muu vastaava AD-muuntimen omaava sarjaporttikommunikaatioon kykenevä palikka, jolla on sitten logattu esim. laajakaistaa tai ahtopainetta.

Postailen tämän siksi, että koodi/softa lienee piakkoin myös julkaisukelpoista. Koetaanko tälläista softaa ylipäänsä tarpeelliseksi vai hoituuko kaikki jo TunerPron kautta? Muita lisättäviä ominaisuuksia? TunerPro osaa kyllä seurata Ostrichin karttaa, mutta vain yhtä kerrallaan (onko näin?), lisäksi siitä taitaa kokonaan puuttua mahdollisuus logata trace-ominaisuuden data tiedostoon?

Omaan käyttööni olen tämän kuitenkin alun perin kirjoittanut, lähinnä siksi että usein sattuu läppärinä olemaan non-windows -versio, jolloin TunerPron kaltaiset työkalut jäävät vain haaveeksi.

Onko suositella jotain hyvää lastun polttoprommeria, joka ois järkihintanen ja riittäs tähän hommaan hyvin? Tai alkaako joku tekeen lastun sittekö on valmiit säädöt emulaattorilla tehty?

Mulla on käytössä Minipro TL866 (tai joku sen klooni), toimii kaikilla alustoilla ja tukee lähes kaikkia piirejä 40-pinnisiin saakka.

 

KL-varaosat  Race.fi