KL-varaosat  Race.fi

Uusista dieselautoista paljastui pelottava päästötieto

  • 5 Vastauksia
  • 2951 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Häkämies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
  • www.vrcf.fi
Nyt se on sitten keksitty, että dieselit tupruttavat monin verroin enemmän typenoksideja kuin mitä saisivat. Tuntuu jotenkin ihmeelliseltä, että asia on tullut eteen jotenkin yllätyksenä. Eikö näitä sitten olla tutkittukaan kun uutta päästöjen alentamistekniikkaa on vaadittu ja tutkittu normien täyttävyyttä? No, onneksi omani on tarpeeksi vanha ja saa savuta rauhassa. Tämä ei liity mitenkään juuri Volvoon, kyse on dieseleistä yleensä ja tuskin aiheuttaa suurempaa päänvaivaa jo liikenteessä olevien autojen omistajille

Tutkimusraportti:
http://www.theicct.org/sites/default/files/publications/ICCT_PEMS-study_diesel-cars_20141010.pdf

Kauppalehden uutinen:
Dieselautoista paljastui pelottava päästötieto

"Dieselauto saa päästää typen oksideja korkeintaan 80 milligrammaa kilometriltä. Nykyaikaiset dieselautot päästävät ympäristöön typen oksideja jopa seitsemän kertaa enemmän kuin on sallittua. Saksalainen Der Spiegel kertoo uudesta tutkimuksesta, jonka mukaan modernit dieselmoottorilla varustetut autot ylittävät reippaasti yli EU-standardi Euro 6:n määrittelemät määrät typen oksideja"

Poissa mheguli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 365
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusista dieselautoista paljastui pelottava päästötieto
« Vastaus #1 : 15.10.2014, 12:11:44 »
Conclusioneissa näköjään todetaan, että 2017 jälkeen tulee uusi käytönaikainen mittaus. Varmaankin siis dieselien saastelaitteet lisääntyvät ja monimutkaistuvat entisestään. Tai sitten pitää ruveta  tankkaamaan autoon dieselin lisäksi puhdasta happea, ettei tarvitse sotkea ilmaa palotapahtumaan.

Jos laajemmin asiaa ajattelee, niin henkilöautopuolellahan tuo voi osaltaan kääntää kehitystä bensiiniautoja suosivammaksi, jos dieselien tekeminen ja käyttäminen muuttuu vielä kalliimmaksi. Raskaan liikenteen ja työkoneiden päästöjä ei taas ihan lähiaikoina voida vielä rajoittaa aivan "mahdottomiin" lukemiin, koska dieselin suuren mittakaavan realistiset vaihtoehdot ovat vielä yli viiden vuoden päässä tulevaisuudessa.

Uusien bensa-autojen rajut hiukkaspäästöt kylmällä koneella ovat muuten olleet jo pitkään kaikkien tiedossa, mutta EU ei ole vielä tehnyt asialle mitään.

Poissa sjvirt

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 418
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusista dieselautoista paljastui pelottava päästötieto
« Vastaus #2 : 15.10.2014, 15:08:21 »
Conclusioneissa näköjään todetaan, että 2017 jälkeen tulee uusi käytönaikainen mittaus. Varmaankin siis dieselien saastelaitteet lisääntyvät ja monimutkaistuvat entisestään. Tai sitten pitää ruveta  tankkaamaan autoon dieselin lisäksi puhdasta happea, ettei tarvitse sotkea ilmaa palotapahtumaan.

Mitenköhän tuolloin 2017 käy niille dieseleille, joista on DPF rälläköity pois?  :P

Poissa mheguli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 365
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusista dieselautoista paljastui pelottava päästötieto
« Vastaus #3 : 16.10.2014, 08:19:16 »
Mitenköhän tuolloin 2017 käy niille dieseleille, joista on DPF rälläköity pois?  :P

Tuossa oli puhe tyyppihyväksynnästä, ei katsastuksesta, ellen nyt ihan väärin ymmärtänyt.

EDIT: Käytönaikainen mittaus ei liene hyvä suomennos raportissa mainitulle MEMS:lle. Kyseessä on mittauslaitteisto, jonka voi ottaa ajoneuvoon mukaan testilenkille, eli tyyppihyväksyntämittaukset voi tehdä tien päällä, eikä laboratorion seinien sisällä.
« Viimeksi muokattu: 16.10.2014, 10:50:00 kirjoittanut mheguli »

Poissa Riikka

  • Rva. Valvoja
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1660
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusista dieselautoista paljastui pelottava päästötieto
« Vastaus #4 : 16.10.2014, 10:54:43 »
Hyvinkin mielenkiintoista luettavaa  :)

Conclusioneissa näköjään todetaan, että 2017 jälkeen tulee uusi käytönaikainen mittaus. Varmaankin siis dieselien saastelaitteet lisääntyvät ja monimutkaistuvat entisestään. Tai sitten pitää ruveta  tankkaamaan autoon dieselin lisäksi puhdasta happea, ettei tarvitse sotkea ilmaa palotapahtumaan.
Kyllä, tyyppihyväksyntään, kuten totesitkin.

En kyllä nää sitä mitenkään huonona asiana. Suunnittelun tähtäin olisi oikea käyttö laboratoriotestien sijaan. Sillä karsiutuisi pois mahdollisesti vain tyyppihyväksyntää ajatellen asennetut saastelaitteet, ja saataisiin toimivampia järjestelmiä. (Lienee turha pelko, että valmistajan ratkaisu voisi olla kuluttajan kannalta ihan hirveän epäkäytännöllinen.)
Pätkä yhteenvedosta koskien LNT-katalysaattoria..
Lainaus
The poor NOx emissions behavior was observed for vehicles equipped with in-cylinder NOx control, LNT, and SCR technology. Incidentally, one of the worst performers on
average was the only vehicle equipped with LNT
—Vehicle H, a Tier 2 Bin 5/ULEV II vehicle tested by West Virginia University for the ICCT. Despite this, it would be unwise to suggest
that LNT does not deliver acceptable on-road performance, due to the lack of additional on-road measurements from other vehicles equipped with this technology. On the other hand, this vehicle exhibited good NOx performance during additional chassis dynamometer tests under the US FTP and EU NEDC cycles (see Thompson et al., 2014), which points to an aftertreatment system management strategy optimized for the certification cycle rather than for real-world driving.


En usko että ainkaan hirveästi uusia saastelaitteita pystytään tempaisemaan näin lyhyellä aikataululla, sen sijaan olemassaolevien järjestelmien toimintaa voitaisiin viedä vielä pidemmälle. Esimerkkinä SCR ureamäärän optimointi, jonka haasteita raportissakin tuotiin esille.
240 B200F -89 240 B230E -86 V70I TDI -98 "Rousku" V50 2.0D -05 "P*rkele" 240 B230F -90 "Jaakko"  V70 D3 -11 "Grace"

Poissa mheguli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 365
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusista dieselautoista paljastui pelottava päästötieto
« Vastaus #5 : 16.10.2014, 11:56:37 »
Riikka: Juurikin näin, itsekin pidän järkevänä tyyppihyväksyntää, joka pohjautuisi todellisiin käyttöolosuhteisiin. Vielä kun saataisiin sinne joku -15 C osio.

En itsekään usko, että uusia saastelaitteita tulee out of blue, mutta voihan suunnittelupöydillä olla jo jotain, jonka käyttöönottoa tullaan nopeuttamaan.

"Diesel-etanoli" (ED95) voisi olla yksi tapa vähentää hiukkaspäästöjä. Sitähän raskaassa kalustossa jo testaillaan kovasti. Sen yleistymiseen toki vaikuttaa ratkaisevasti EU:n biopolttoainepolitiikka, joka on näillä näkymin muuttumassa vuoden 2020 jälkeen varsin merkittävästi nuivemmaksi.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy