Kulkukoira  Proturbo

Volvo 744 turbo++ ic -90 FL

  • 246 Vastauksia
  • 91275 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa P11S1

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1446
Volvo 744 turbo++ ic -90 FL
« : 18.02.2015, 00:03:34 »
Muistiinpanoja:
-531 sylinterikansi V nokalla ja 46/38 venttiileillä Kansi ennen oikasua 145,8mm/(146.1mm vakiona)
-Välijäähdytin 550x140x65
-Öljypumpun paineputken tiivisteet: Volvo 418360
-Huottimen paluuputki uusi: Volvo 1306196
-Öljykorkin tiiviste: Volvo 1275379















KAIKKI KUVAT ON POISTETTU TÄSTÄ KESKUSTELUSTA KUVAÄMPÄRIN TEMPPUILUN TAKIA 15:SIVULTA.

Alkuperäinen aloitus teksti on poistettu.

höpinöitä:
Alkuperäinen suunnitelma oli ostaa 760 kaveriksi vähän vapaampaa rakentelua sietävä ja samalla sellainen yksilö millä raaskii oikeasti ajaa, eli ei liian hyvää aihiota.

Muutaman kuukauden netin selailun tuloksena sitten löytyi tämä kyseinen yksilö. Heti nettiautoon ilmestyttyä piti olla nopea, kun edulliset turbot teki kauppansa harvinaisen nopeasti. Ajelin samana iltana vielä autoa katsomaan. Kaikki muut kriteerit täyttyi paitsi tiilikeula ja kattoluukku puuttui, myös automaatti vaihteisto oli se ei niin toivottu asia. Löytyi LH2.4, orkkis turbo ja sen paperit oli silloin kova sana, noin 300tkm ajettu ft moottori ja mahdollisimman alkuperäiskuntoinen yksilö.

No kaupat tehtiin ja auto vaihtoi omistajaa. Seuraavan päivän koitettua pääsinkin jo tutkimaan autoa paremmin. Tarkemmalla tutkimisella kori oli pintapelleiltään yllättävän hyvä, mutta apparin puolen helma oli pitkältä matkalta ruosteessa läpi asit. Jarrut oli ympäri auton aivan loppu, samoin etupään nivelet ja puslat. Myös hammastanko oli väljä. Myöhemmin kävi myös ilmi että kyseisen vuosimallin b230ft moottoreissa oli esiintynyt normaalia isompaa pistonsläppiä ja sekin tästä löytyi.

Siitä se varsinainen projektointi sitten alkoi. Pikkusella sisustan fiksauksella ja pesulla. Ulkopuolelle kevyt kiillotus ja takavalot vaihtoon samoin myös etuvilkut. Puskureihin tuli kokeiltua mustaa kumimaalia jne. Jarruille tein perus huollot eli levyt, palat ja satuloiden tarvittavat kulutusosat vaihtoon. Myös madallusjouset tuli laitettua.

Kun auto oli alustan ja jarrujen osalta ei hyvässä, mutta leiman sietävässä kunnossa niin oli aika koittaa tekniikapuolelle ensimmäisiä päivityksiä. Ensin lähti tilaukseen lastut ja niiden tultua ahtopaineitten nostoa. Auto kesti jopa yhden kiihdytyksen ja vakio ahdin kiljahti välittömästi. Sen jälkeen lähti tilaukseen ensimmäinen ns viritysosa joka oli 19t mitsu. Yksi kesä meni aikalailla niissä merkeissä jonka jälkeen alkoi sitten seuraava vaihde josta voi lukea tuolta lisää: https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=60191.msg1061007278#msg1061007278

Muistiinpanoja:

Ahtimeksi tuli hankittua ''holset''
12# jaettu pesä
siivet:
Imu 54mm
pako 60mm


Taas jotain edistymisen tapaista tapahtunu. 600x300cooleri saapui sekä uusi 25 rivinen öljynlauhdutin.

Listaan tähän muistiin mitä on tehty niin muistaa itsekkin.  :D

-Fk lohko öljysumuilla vanhan ft.n tilalle
-Glyco laakerit
-Kiinalaiset h-profiilit, arp pultit
-Uudet tulpat Volvo
-Goetze männänrenkaat
-Elring yläpään tiivisteet
-Victor reinz alakerran tiivisteet
-Volvolta öljypumpun putkeen tiivisteet ja suodattimen jalkaan.
-Öljynpaluulle valmius isompaa ahdinta varten
-Vanha 530 kansi vx3 nokalla ja putsailtuna/huollettuna
-INA jakopääsarja (pyöreä hampainen hihna)
-Ft koneen vesiputki ja suodattimen siirtojalka
-M90 vaihteisto aw.n tilalle
-Lh2.4 pottapyörä
-D24tic levy
-Sre763 asetelma ja sachs painelaakeri myös



Noniin taas on edistystä tapahtunut johonkin suuntaan. 8)

Tiivistettynä:
-holset hx35 12# jaettu pesä, siivet:Imu 54mm,pako 60mm
-pulssipakosarja
-bilteman 50mm hukkis
-3'' dp ja loppu putki samaa kokoa kahdella vapaasti virtaavalla pöntöllä
-600x300 cooleri 2.5'' lähdöillä
-2.5'' ahtoputket itse tehtynä
-motonetistä ostettu bypass ventiili
-kiinan 3'' 012 immu, imupuolla
-k&n vapaavirtaussuodatin
-siemens deka 668cc sumut
-lastut molemmissa purkeissa

-lohko -97 b230fk, kiinan h-profiileilla ja rempattuna
-kansi on vaan perus huollettu 530 jossa vx3 nokka
-m90 laatikko
-sre 763 asetelma ja dieselin massalevyllä
-sytytys vehkeet orkkista ja vanhat
-öljynlauhdutin vaihdettu isompaan
-sähköflekti
jne


tasan 300whp/431nm 1.5bar

-Edessä Bilstein B8 ja lesjön jouset josta napattu puolenkieppiä pois
-Taakse tuli kans Bilstein B8 ja lesjön madallusjouset ihan sellaisenaan
-Etupäässä 960 16v turbon vakaaja (oliko ~24mm paksu)
-Takana 2x 19mm vakaajat


Keskiö on momon R-sport johon hommasin jaon muutos spacerin 10mm paksuna. Joka muuttaa momon jaon luisin jakoon: 6x70mm --> 6x74mm sai samalla rattia vielä vähän lähemmäs kuljettajaa.
« Viimeksi muokattu: 18.09.2020, 00:29:08 kirjoittanut P11S1 »
744turbo ic++ -90 / 764turbo jenkki -85 / 945GL -95 / V70 2.5 20v -99 / Hilux LN110 -89
Purussa 700/900 volvoja

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2380
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Volvo 740 turbo ic -90
« Vastaus #1 : 18.02.2015, 08:36:48 »
Sullahan alkaa olemaan kelpo katras samalla värillä  ;)

Kattoverhoilukaan ei näköjään roiku, muutenkin hyvässä kunnossa kulkine.
« Viimeksi muokattu: 18.02.2015, 08:39:12 kirjoittanut Jambo »
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Cake

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 134
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 turbo ic -90
« Vastaus #2 : 18.02.2015, 16:48:39 »
Perskele sä se ehit ennen mua hakee ton ku oli myynnissä! :D hieno peli kyllä  S*
« Viimeksi muokattu: 18.02.2015, 16:56:03 kirjoittanut Cake »

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2247
Vs: Volvo 740 turbo ic -90
« Vastaus #3 : 18.02.2015, 17:43:24 »
Ethän sitten pilaa tätä ysin keulalla?  :buck2:

Poissa JesseV

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 224
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 turbo ic -90
« Vastaus #4 : 18.02.2015, 20:04:11 »
Ethän sitten pilaa tätä ysin keulalla?  :buck2:
Onko se ikinä pilaamista, jos on facelift-seiska kyseessä?  :D

P11S1:llä kyllä vaihtuu autot aika tiheeseen tahtiin.  :P

Poissa P11S1

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1446
Vs: Volvo 740 turbo ic -90
« Vastaus #5 : 19.02.2015, 15:49:53 »
Sullahan alkaa olemaan kelpo katras samalla värillä  ;)

Kattoverhoilukaan ei näköjään roiku, muutenkin hyvässä kunnossa kulkine.
Perus hyvä värihän tuo ;) Ja joo ihan perus fiksiä vähän vaatii.

Perskele sä se ehit ennen mua hakee ton ku oli myynnissä! :D hieno peli kyllä  S*
Ei se tainnut päivääkään ehtiä myynnissä olla. Turbo seiskoja ei turhan usein ole siistejä myytävänä. Ysejä kyllä löytyy vielä hyvin. :)

Ethän sitten pilaa tätä ysin keulalla?  :buck2:
Jos sopivasti jostain löytyy hyväkuntoset valot niin voishan sitä ''pilaamista'' harkita  :D
Mulla jäi kyllä tuosta kartanon FL keulasta kirkkaat vilkut jos niitä nyt koittas tähän. On sentään tuo ruutumaski niin vähä parantaa FL keulan ilmettä.

FL keulakin ihan hieno voi olla niin kuin tässä linkissä.
http://www1.garaget.org/archive/126/125093/363004/363004-3443805.jpg

Onko se ikinä pilaamista, jos on facelift-seiska kyseessä?  :D

P11S1:llä kyllä vaihtuu autot aika tiheeseen tahtiin.  :P
Vähän turhan usein vaihtuu.. Jos nyt näillä vehkeillä hetken tai pidemmänkin päästelis  :D

744turbo ic++ -90 / 764turbo jenkki -85 / 945GL -95 / V70 2.5 20v -99 / Hilux LN110 -89
Purussa 700/900 volvoja

Poissa P11S1

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1446
Vs: Volvo 740 turbo ic -90
« Vastaus #6 : 21.02.2015, 16:49:58 »
Nyt on vähän fiksailua keritty aloittamaan ja samalla vähän jotain muutakin pientä. :P

-Kuljettajan penkki meni vaihtoon ja tilalle tuli vähän kulahtanut mutta kuitenkin ryhdissä ja saumoiltaan ehjä oleva penkki.
-Apukuskin puolen lattiamatto vaihtui mustaan. Käytin myös apukuskin penkin irti niin sai imuroitua penkin alta.
-Vaihdoin polttimot kaikkiin katkaisimiin, lokeroihin jne.
-Kaikki tarrat lähti ikkunoista.
-Ahtopainemittari tuli lätkästyä kojelautaan.
-Puuttunut ikkunaveivi on myös hankittu.
-Keskikonsolin lokeron kannen lukitus korjattu.
-Antennin johdot tuli selviteltyä niin sai radion soimaan.
-Soitin vaihtui myös tallissa lojuneeseen JVC.n soittimeen.
-Ilmanputsarikotelosta kaikki turha pihalle.
-Takavaimennin vaihtui vapaasti virtaavaan pienempään motonetin tarvike pönttöön.

Seuraavaksi olisi tarkoitus pestä penkkien kangas osat vesi/höyry pesurilla.



« Viimeksi muokattu: 19.07.2017, 21:55:01 kirjoittanut P11S1 »
744turbo ic++ -90 / 764turbo jenkki -85 / 945GL -95 / V70 2.5 20v -99 / Hilux LN110 -89
Purussa 700/900 volvoja

Poissa P11S1

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1446
Vs: Volvo 740 turbo ic -90
« Vastaus #7 : 02.03.2015, 11:19:43 »
Viikonlopun aikana asensin autoon tonin lastut ja paineita oli tarkoitus nostaa sinne yhden tuntumaan. Muuten sujui hyvin mutta ensimmäisellä kiihdytyksellä kun oli tarkoitus ruveta paineita säätämään niin turbo sanoi itsensä irti kunnon sihauksen/pamauksen ja ulinan kera. :facepalm: Tämän jälkeen ahdot ei noussu enää ollenkaan eikä kyllä uskaltanut juurikaan käyttää tai ajaa.

Otin turbon irti samantien ja pakopuolta otti siivet nätisti kiinni seinämiin. Nyt pitää harkita mitä tilalle.

Niin ja öljyt + suodatin vaihtui myös sekä kirkkaat vilkut keulalle.
744turbo ic++ -90 / 764turbo jenkki -85 / 945GL -95 / V70 2.5 20v -99 / Hilux LN110 -89
Purussa 700/900 volvoja

Poissa P11S1

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1446
Vs: Volvo 740 turbo ic -90
« Vastaus #8 : 26.03.2015, 21:15:01 »
Hiljaista on ollut tämän auton kohdalla nyt. Kuukauden se on seissyt kuin hevonen häissä.  :D Kiirettä ei ole ollut kun kartanolla pääsee.

Jotain pientä on tullut tehtyä.

-Eteen puoli kierrosta pätkästyt lesjöt
-Jarrulevyt eteen
-Jarrupalat volvon alkuperäiset
-Jarrukilvet

Seuraavaksi takapäähän kuormajouset pätkästynä ja mahdollisesti uudet palat jarruihin.
Ehjä vakio ahdin olisi ja toinen on tiedossa.

Siinä tilannekuva...

« Viimeksi muokattu: 19.07.2017, 21:55:11 kirjoittanut P11S1 »
744turbo ic++ -90 / 764turbo jenkki -85 / 945GL -95 / V70 2.5 20v -99 / Hilux LN110 -89
Purussa 700/900 volvoja

Poissa P11S1

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1446
Vs: Volvo 740 turbo ic -90
« Vastaus #9 : 01.04.2015, 19:30:43 »
Ahtimeksi tulikin mitsun 19t joka löysi nopeasti paikkansa ja siihen perään rakentelin 3'' dp.n josta sitten vakioputkella loppu pätkä. Jossain kohtaa 3'' loppuosa myös.

Nyt oli koeajo numero kaksi joka päättyi ennen kuin kerkesi alkamaan. Kampiakselin päästä oli pultti löystynyt lähes kokonaan irti ja apulaitehihnat lakkasi pyörimästä ja samoin vesipumppu ja auto kerkesi kaiken kukkuraksi vielä keittämään kun en viitsinyt pysätä keskelle isoa tietä vaan ajoin hetken matkaa että pääsin sivutielle.  >:( Löystymisen kyllä huomasi heti varoitusvalojen syttyessä ja siinä kun ohjauksen tehostus katosi..

Hammashihnapyörä menee vaihtoon ainakin ja samalla jakopää hilut kun joltain jäänyt se vähän puolitiehen vaikka piti olla tehty. Vanha vesipumppu oli edelleen ja sitten vielä jättänyt pultin kiristämättä. Kansipahvin vaihto voi olla edessä sen näkee sitten.


Jarrut pelasi nyt edessä hyvin ja etupään madallus on myös sopiva.
« Viimeksi muokattu: 19.07.2017, 21:55:20 kirjoittanut P11S1 »
744turbo ic++ -90 / 764turbo jenkki -85 / 945GL -95 / V70 2.5 20v -99 / Hilux LN110 -89
Purussa 700/900 volvoja

Poissa P11S1

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1446
Vs: Volvo 740 turbo ic -90
« Vastaus #10 : 05.04.2015, 19:08:56 »
Nyt pelaa taas.  :)

Vaihtoon meni jakohihna, kiristin ja vesipumppu sekä kampiakselin hammashihnapyörä.
Taakse tuli samalla pari kierrosta pätkästyt kuormajouset. Polaris vanteet siirtyi kartanon alta tähän.


Sisustan ilme ehjällä penkillä.
« Viimeksi muokattu: 19.07.2017, 21:55:34 kirjoittanut P11S1 »
744turbo ic++ -90 / 764turbo jenkki -85 / 945GL -95 / V70 2.5 20v -99 / Hilux LN110 -89
Purussa 700/900 volvoja

Poissa P11S1

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1446
Vs: Volvo 740 turbo ic -90
« Vastaus #11 : 07.04.2015, 21:03:16 »
Tänään pamahti leima paperiin laakista ilman huomautuksia! Saa taas vuoden ajella rauhassa tälläkin.  :)

Konehuone tuli putsattua. Seuraavaksi 3'' putkiston rakentelu loppuun saakka ja mahdollista sisustan puunausta.
« Viimeksi muokattu: 19.07.2017, 21:55:41 kirjoittanut P11S1 »
744turbo ic++ -90 / 764turbo jenkki -85 / 945GL -95 / V70 2.5 20v -99 / Hilux LN110 -89
Purussa 700/900 volvoja

Poissa P11S1

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1446
Vs: Volvo 740 turbo ic -90
« Vastaus #12 : 11.04.2015, 20:34:41 »
Putken rakentelin loppuun saakka nyt 3''. Tähän pari kuvaa ja ääninäyte. :D

https://www.youtube.com/watch?v=ukjm7YZWzQA

« Viimeksi muokattu: 19.07.2017, 21:55:53 kirjoittanut P11S1 »
744turbo ic++ -90 / 764turbo jenkki -85 / 945GL -95 / V70 2.5 20v -99 / Hilux LN110 -89
Purussa 700/900 volvoja

Poissa P11S1

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1446
Vs: Volvo 740 turbo ic -90
« Vastaus #13 : 15.04.2015, 16:38:43 »
Jatketaan höpöttelyä kuvien kera..

Ajamisen lisäksi tullut jotain pientä laitettua. :)

-Lasinpyyhkimien varret sekä sulat.
-Puskurit maalasin rubbercompilla, tulee testattua miten mahtaa pysyä.
-Maskiin vaihdoin kromikehyksen.
-Pissapojan säiliöön ehjä korkki.

« Viimeksi muokattu: 19.07.2017, 21:56:03 kirjoittanut P11S1 »
744turbo ic++ -90 / 764turbo jenkki -85 / 945GL -95 / V70 2.5 20v -99 / Hilux LN110 -89
Purussa 700/900 volvoja

Poissa Hemik

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 144
  • Vaeha kaapeli, vaeha mutteri
    • insta rammi
Vs: Volvo 740 turbo ic -90
« Vastaus #14 : 15.04.2015, 16:43:01 »
Jatketaan höpöttelyä kuvien kera..

Ajamisen lisäksi tullut jotain pientä laitettua. :)

-Lasinpyyhkimien varret sekä sulat.
-Puskurit maalasin rubbercompilla, tulee testattua miten mahtaa pysyä.
-Maskiin vaihdoin kromikehyksen.
-Pissapojan säiliöön ehjä korkki.

(Kuva poistettu lainauksesta.)

(Kuva poistettu lainauksesta.)

(Kuva poistettu lainauksesta.)

On se vaan nätti.  S* Azevit Polarikset käy kyllä alle hyvin. O0

Minkälainen kokemus jäi tuosta rubbercompista? Itsellä on samaa tavaraa puskureita varten hankittuna nimittäin. Onko tuo rubbercomp väriltään mattamusta vai puolikiiltävä muuten? ::)
« Viimeksi muokattu: 15.04.2015, 20:04:19 kirjoittanut Hemik »

 

Futurez  Kulkukoira