Futurez  Kulkukoira

Den svenskaste bilen av alla: pieniä projekteja kaksisataasarjaan

  • 37 Vastauksia
  • 19941 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jktku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 182
  • www.vrcf.fi
Muutama parempi kuva tuosta tulipellin/jarrupääsylinterin tuesta:



Tuki asennettuna.




Jarrupääsylinerin pää.




Ja osat. Samalla vaivalla kun teki yhden setin, teki muutaman. Osa C siis pultatataan jarrupääsylinerin kiinnitysmutterien alle kiinni. Osa B tulee runkoon niiden pulttien alle, jolla moottorin alla oleva poikittaispalkki pultataan kiinni koriin. Pistin lisäksi Sikaflex-liimaa väliin. Ja tanko A tulee niiden väliin.

Tarkoituksena tässä on parantaa jarrupolkimen tuntumaa. Tuollainen tulipellin joustaminen heikentää tuntumaa jonkun verran, ja joustamisen ja käytetyn poljinvoiman suhde ei ole lineaarinen, joka edelleen heikentää jarrutuntumaa. Auto ei ole vielä ollut liikkeellä tämän tuen kanssa, joten tässä vaiheessa ainoat tuokset ovat tuolla videolla näkyvä jouston pieni väheneminen.

Rallimiehet joskus virittelee paksuja alumiinilevyjä samassa tarkoituksessa jarrupääsylinterin kiinnityskohdan alle tulipeltiä jäykistämään.

EDIT: jos auto on enemmän osissa ja viitsii irrottaa koko jarrupääsylinterin ja jarruputket, niin helppo ratkaisu on hitsailla jonkinlainen kiinnityskohta tuohon iskunvaimennintornin kylkeen, johon sitten jarrupääsylinterin saisi pultattua kiinni. Tämä ratkaisu on tällainen bulta-på -tyyppinen, joka ei edellytä hitsauksia autoon, ja joka ei edellytä myöskään jarrujärjestelmän avaamista tai ilmaamista.
« Viimeksi muokattu: 03.02.2016, 22:41:14 kirjoittanut Jktku »

Poissa Jktku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 182
  • www.vrcf.fi
Aika laittaa M90-vaihteisto tähänkin Volvoon.

Tähän mennessä hankittu:
  • teräksinen vauhtipyörä, johon sopii Volvo 850R -paineasetelma
  • Volvo 850R paineasetelma ja siihen kuuluva 240mm massalevy
  • myös 240mm 6-lapainen M90-vaihteistoon sopiva sintterilevy
  • kampiakselin takapään stefa
  • hydraulinen pääsylinteri ja työsylinteri
  • letkuliittimet pääsylinteriin ja työsylinteriin
  • M90 vaihteisto

Hankin ensimmäisenä nuo kytkimen hydrauliikkasylinterit. Letkua ei vielä ole. Volvo halusi uudesta letkusta yli 70 euroa, ja siihen tarvitaan lisäksi vielä se putki alkupäähän. Kokonaishinta yli 100 euroa. Tuo hinta kuulosti niin järjettömältä, että päätin ruuvata sylintereihin JIC-nipat ja laittaa hydrauliikkaletkun sylintereiden väliin.

No juu. Ei mennyt kuten Strömsössä. Molemmissa sylintereissä on 12-millin ultratiheä kierre. Normi hydrauliikkanipoissa oleva M12 * 1.5 -kierre on liian karkea. Soitin yli kymmeneen hydrauliikka-alan liikkeeseen ja kyselin sopivaa lähtöliitintä. Missään ei ollut sopivaa. Tunnelma alkoi olla seuraava:





Tässä vaiheessa suunnitelmaksi muodostui, että leikkaan sekä työsylinteriin että pääsylinteriin 1/4 NPT -kierteen ja laitan ihan normi NPT -> AN -liittimen. AN-liittimet ovat käytännössä sama asia kuin JIC-liittimet. Juuri synkimmällä hetkellä EU:sta pakenevat Iso-Britannialaiset kuitenkin onnistuivat pelastamaan tilanteen, ja sain siellä yhdellä toimittajalla teetettyä oikealla 12 millimetrin lähtökierteellä olevan ja AN6-päällä varustetun liittimen. AN6 on siis käytännössä sama liitin kuin 9/16 JIC-liitin, joten nyt sopivan letkun teettäminen on helppoa ja halpaa.



Ja tämä nippa siis sopii suoraan kytkimen sylinteriin:



Tiivistys tapahtuu alumiinitiivisteellä ja lisäksi kierteissä on hydrauliikkaliima. Älytön soppa koko vaihteistokonversion näennäisesti yksinkertaisimmasta asiasta. Ihmeellinen kierrevalinta Volvolta tai alihankkijalta.

Seuraavaksi työn alle tuli vaihteiston sovittaminen autoon. Mietin useita eri vaihtoehtoja ja olin jo aikeissa tehdä kokonaan uudeen vaihteistopalkin, ja kokonaan uuden kiinnikkeen vaihteistoon. Tässä mitoituksessa pitää huomioida vaihteiston paikka suhteessa vaihteiston palkkiin. Kardaanin kulma ja asento pitää saada oikeaksi. Käytettävä kumityyny/vaihteston kiinnityskumi vakuttaa mitoitukseen.

Näitä aikani funtsittua tuli mieleen, että kaikki tämä tieto on jo Volvon toimesta kertaalleen selvitetty, ja se on saatavilla suoraan M-47 -vaihteistosta.



M-47:ssa oleva tukikumin kiinnityspaikan reikä on oikeassa paikassa, jos käyttää M-47 kiinnityskumia ja M-47 vaihteistopalkkia (joka on sama kuin M-45 ja M46 -vaihteistopalkki).

Tämä paikkatieto suhteessa vaihteiston kiinnityspintaan piti vain saada jollain tavalla siirrettyä M-90 -vaihteistoon.



Jälleen tehtiin puisia osia.



Ja mittailtiin kulmia.

Koska puinen vaihteiston kiinnitysosa tuskin kelpaa katsastusinsinöörille, on sen rooli tässä toimia ainoastaan mitoituspalikkana. Kun mitat oli tiedossa, siirryin tietokoneen ääreen.





Tuo palikka siis sopii M90-vaihteiston perään, ja palikkaan sopii M-47 -vaihteiston kiinnityskumi. Lisäksi kiinnityskumin paikka suhteessa moottoriin ja muuhun autoon on sama kuin M-47 -vaihteiston kanssa. Tämä tarkoittaa, että tämän osan avulla voi M-47 -vaihteiston poistaa autosta ja nostaa M-90 -vaihteiston sen tilalle sen kummempia väsäämättä.

Protokappaletta ei ole vielä valmiina.

Vaihdekepin telineen suunnittelua ei ole vielä aloitettu. Samoin pitää miettiä, että mitä teen kardaaniakselin kanssa. Spacer-palikka vai uusi kardaani? Kardaanit Suomessa tuntuu maksavan ihan hulluja summia, jos omien mittojen mukaan haluaa teettää.

Kardaanin vaihteiston pään kiinnityskumiksi olen jo ostanut E34-korimallin BMW M5 -auton vastaavan. Siinä on sama pulttijako kuin Volvon omassa, mutta se on 5mm paksumpi ja ilmeisesti muutenkin vahvempi. Niitä nyt on ainakin alun perin ja BMW:n toimesta käytetty yli 300-hevosvoimaisissa autoissa, joten varmaan ihan hyvä upgrade.

M-47 ja M-90 -vaihteistojen korkeusero on 50mm. Koska kardaanin kiinnityskumi on 5mm vakiota paksumpi, pitää kardaanin etukappaleen olla 45mm vakiota pidempi.
« Viimeksi muokattu: 12.12.2016, 17:59:04 kirjoittanut Jktku »

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Jos hitusenkin antaa kumit myöten taka-akseliston tyköä tai muuten on hulluttelua suunnitteilla, niin kannattaa suosiolla tehdä vaikkapa 25mm spaceri. Kokeiles huvikses niin vakiorakenteessa auto normaalisti pyörillään kardaanissa on "puristuma"varaa ehkä justjust 10mm, madalletussa ei sitäkään.

M47 kardaania on käytetty sekä 2 että 7-sarjasissa ihan semmosenaan m90 kanssa, poorit tulee reilusti ulommas mutta ihan ei tule se sisäosan poori edes ulos jotenka ei lie vaikuta mitenkään mihinkään. Paitsi tukikumin kannakointiin.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Jktku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 182
  • www.vrcf.fi
Nyt en ole koskaan Volvon kardaanin liikeratoja ihmetellyt tai mittaillut, mutta ihan tosiko meinaat, että vakiota kardaania sellaisenaan käytetty?

EDIT: joskus viimeksi kun olen M-90:sen 240:iin sovittanut, niin teetätin etupätkän uusiksi, ja muistaakseni juuri vaihteistojen korkeuseron verran pidemmäksi.

EDITEDIT: ja että siis vaikka sitä ottaa ulospäin tuon tässä tapauksessa 45mm, niin poorit olisivat silti vielä 100% matkaltaan kosketuksissa toisiinsa?
« Viimeksi muokattu: 08.12.2016, 20:59:19 kirjoittanut Jktku »

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Nyt en ole koskaan Volvon kardaanin liikeratoja ihmetellyt tai mittaillut, mutta ihan tosiko meinaat, että vakiota kardaania sellaisenaan käytetty?

EDIT: joskus viimeksi kun olen M-90:sen 240:iin sovittanut, niin teetätin etupätkän uusiksi, ja muistaakseni juuri vaihteistojen korkeuseron verran pidemmäksi.

EDITEDIT: ja että siis vaikka sitä ottaa ulospäin tuon tässä tapauksessa 45mm, niin poorit olisivat silti vielä 100% matkaltaan kosketuksissa toisiinsa?
Ihan tosissani, useassa autossa näin on tehty, ja useilla niistä myös ajettu sen jälkeen useita kymmeniä tkm vailla mitään oireita mistään.

Kyllä, ota kardaani irti ja se poorin suojagummi sivuun niin hoksaat mitä siellä tapahtuu. Itse jos tekisin vimpanpäälle niin tekisin varmaankin just jonkun 20mm limpun vaan M47 kardaanin kanssa ja sillä hyvä.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Kisko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 871
Mä tein 242:een kytkimen nestelinjan niinkin eksoottisista osista kuin jarruputkesta ja jonkin Volvon jarruletkusta :juhau:

Toki vaatii kiepin putkea, liittimiä ja kaksoiskartiopuristimen, mutta aika etuisasti oon ne haalinut Motonetistä ja Biltemasta. Ja vastaisuuden varalle on vehkeet jarruputkien tekoon...
242 DL turbo -75  -  244 GLE -82   -   244 Turbo -84  -  S90 Royal -98  -  XC70 D5 -09

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3464
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Itellä on 242 nestekytkin otettu kokonaan 940 joka kävi suoraan paikalleen kun vähän taivutti nesteputkea.
Polkimen muokkasin 242 omasta vaijerikytkimen polkimesta.
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa Jktku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 182
  • www.vrcf.fi
Juu, jos purkuosia käyttää, niin ehdottomasti kannattaa kytkinsylinterien kanssa ottaa ne hyd.linjat myös. Uutena hävyttömän hintaisia.

Joskus viime vuosikymmenen puolella ostin silloin Volvofoorumeilla pyörineeltä Sebbeltä Volvon hattuhyllyn ja jotain muuta. Sebbe esitteli samalla kiihkeäkulkuista 242:sta ja mainitsi tehneensä kytkinlinjan jarruputkesta. Hän totesi silloin, että välillä tuntuisi jarruputken pienen halkaisijan aiheuttavan virtausvastusta.

Se vakio metallilinja, joka omassa 740:ssä lähtee kytkimen pääsylinteriltä on tosiaan halkaisijaltaan suurempaa kuin vakio 3/16 -kokoinen jarruputki.

Niin tai näin, nyt ainakin saa riittävän kokoisen letkun helposti.

Vinkkinä tosiaan, että Motonetin sivuilta näyttää löytyvän oikean kokoinen jarruputkiliitin. En tiedä minkä kokoiselle putkelle, mutta normi 3/16 kokoista putkea suurempaa putkea taas näyttää löytyvän Fixus-varaosaliikkeistä. Että muitakin vaihtoehtoja on juu kyllä olemassa. Ja siis en edes varmaksi tiedä, että onko se normikokoinen putki käytännössä edes ongelma.

Ajatuksen tasolla, jos vertaa sylinterien halkaisijaa ja männän iskun pituutta putken halkaisijaan, ei se välttämättä ihan mahdoton ajatus ole, etteikö pieni putki voisi jonkinlaista pientä vastusta aikaansaada.

EDIT: Ilmeisesti sylintereitä on olemassa myös 10mm kierteillä, johon löytää huomattavasti helpommin osia ja letkuja.
« Viimeksi muokattu: 09.12.2016, 15:43:53 kirjoittanut Jktku »

Poissa Jktku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 182
  • www.vrcf.fi
Ja tuo kardaanijuttu olisi kyllä iloinen ylläri. Pitää vähän mittailla kun seuraavaksi pääsee auton äärelle.

Poissa kiroileva_fossiili

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • 242 '84, 744 '86
Mullakin on 242:ssa M90 ja tais olla justiin TVS:n tai jonkun muun vihjeestä ihan vakiolla M47 kardaanilla. Ei ole ollut mitään ongelmaa sen suhteen. Eihän se ihan optimaalinen ratkaisu ole, mutta toimiva. Luokkaa jotain 3cm kardaanin booria jää hyödyntämättä ja mulla on rättinivelkin vielä vakio.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2398
  • www.vrcf.fi
Näin käytännön näkökulmasta niin Volvostahan särkyy ekana vetoakseli, jonka spoorit on "puolet" hentosemmat kuin kardaanin. Lisäksi perävälitys suurintapiirtein nelinkertaistaa momentin. Eli keston kannalta voi nukkua yönsä rauhassa, kunhan kardaanin liu'ussa ei ole liikaa klappia.

Hyvä neuvo!
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Jktku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 182
  • www.vrcf.fi
Näin käytännön näkökulmasta niin Volvostahan särkyy ekana vetoakseli, jonka spoorit on "puolet" hentosemmat kuin kardaanin. Lisäksi perävälitys suurintapiirtein nelinkertaistaa momentin. Eli keston kannalta voi nukkua yönsä rauhassa, kunhan kardaanin liu'ussa ei ole liikaa klappia.

Hyvä neuvo!

Näinhän se taitaa olla. On niitä pienempiä 1030 -välityksiä tosin rikottu ennen akseleitakin, että otoskoon kasvaessa absoluuttiset totuuden ensimmäisestä hajoavasta osasta lienevät vähenemään päin.
 
Viime tallin siivouksessa heitin romukoppaan yhden halkeilleen. Tosin tähän joku esitti sellaista teoriaa, että se puristuva crush sleeve, jolla pinjonin laakerin esijännitys saadaan aikaan, puristuisi lisää käytössä, kun voimansiirrosta pistetään vääntöjä läpi, jolloin hammaskosketus ei ole enää optimi ja se ratas pääsee myös liikkumaan edes-taakse -suunnassa, jolloin seuraukset ovat arvattavat. Ei välttämättä ihan mahdoton teoria.

Niin tai näin, täytyy ihmetellä tuota kardaania tarkemmin kun pääsee sitä mittailemaan.
« Viimeksi muokattu: 10.12.2016, 18:06:03 kirjoittanut Jktku »

Poissa b21et

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Itsellä myös M90 asennus edessä niin kyselin kardaanintekijöiltä ja lyhennys tietenkin helpompi/halvempi kuin pidennys eli etupätkä kannattaa ottaa 700-sarjasta ja lyhentää sopivaksi. Hinta lyhennys + tasapainotus Helsingin suunnalla muistaakseni jotain 100€ (vuosi takaperin). Turun suunnalla hinta oli 250€.

Poissa Jktku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 182
  • www.vrcf.fi


Vaihteiston mukana ei tullut minkäänlaista vaihdekepin telinettä. Tähän kuppiin sopii M-47:n vaihdekeppi sellaisenaan.

Ajatuksissa olisi nostaa kuppia noin 2cm ylemmäs suhteessa M-47:n kupin paikkaan ja samalla pidentää vaihdekepin nivelen alapuolella olevaa osaa saman verran. Saadaan synkrot kärsimään, kun vaihdoista tulee jäätävän nopeita  ;D.

Vaihteiston mukana ei tullut myöskään sitä tankoa, joka sopii vaihteiston vaihteenvalitsimen ulostulotankoon. Toivottavasti M-47:n vastaavassa on saman kokoiset tapit ja liitännät, jolloin siitä saa muokattua toimivan.
« Viimeksi muokattu: 12.12.2016, 18:02:06 kirjoittanut Jktku »

Poissa vippe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 553
...Hankin ensimmäisenä nuo kytkimen hydrauliikkasylinterit. Letkua ei vielä ole. Volvo halusi uudesta letkusta yli 70 euroa, ja siihen tarvitaan lisäksi vielä se putki alkupäähän. Kokonaishinta yli 100 euroa. Tuo hinta kuulosti niin järjettömältä, että päätin ruuvata sylintereihin JIC-nipat ja laittaa hydrauliikkaletkun sylintereiden väliin.

No juu. Ei mennyt kuten Strömsössä. Molemmissa sylintereissä on 12-millin ultratiheä kierre. Normi hydrauliikkanipoissa oleva M12 * 1.5 -kierre on liian karkea. Soitin yli kymmeneen hydrauliikka-alan liikkeeseen ja kyselin sopivaa lähtöliitintä. Missään ei ollut sopivaa. Tunnelma alkoi olla seuraava:

(Kuva poistettu lainauksesta.)

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Tässä vaiheessa suunnitelmaksi muodostui, että leikkaan sekä työsylinteriin että pääsylinteriin 1/4 NPT -kierteen ja laitan ihan normi NPT -> AN -liittimen. AN-liittimet ovat käytännössä sama asia kuin JIC-liittimet. Juuri synkimmällä hetkellä EU:sta pakenevat Iso-Britannialaiset kuitenkin onnistuivat pelastamaan tilanteen, ja sain siellä yhdellä toimittajalla teetettyä oikealla 12 millimetrin lähtökierteellä olevan ja AN6-päällä varustetun liittimen. AN6 on siis käytännössä sama liitin kuin 9/16 JIC-liitin, joten nyt sopivan letkun teettäminen on helppoa ja halpaa.

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Ja tämä nippa siis sopii suoraan kytkimen sylinteriin:

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Tiivistys tapahtuu alumiinitiivisteellä ja lisäksi kierteissä on hydrauliikkaliima. Älytön soppa koko vaihteistokonversion näennäisesti yksinkertaisimmasta asiasta. Ihmeellinen kierrevalinta Volvolta tai alihankkijalta...

Täytyy kyllä mainita, että itse tein kesällä juurikin hakemalla paikallisesta hydrauliikkaliikkeestä (dunlophiflex-edustaja) 12mm tiheäkierteiset helmijatkosnipat ja ne hydrauliikkatiivistysliimalla sylintereihin ja välille teetin letkun(toinen pää 90 kulmalla jota lyhennettiin ja toinen pää suora)
Eli suoraan sopivia on olemassa, kunhan sopivan liikkeen löytää jolla niitä on/ viitsi hankkia  ;)
145 -70, 940 Turbo USA -91,960 -92, 760 GLE USA -88, -95, 850 T5 svedu -96
entisiä: 944 SE -92, V70 -97, 855 GLT -96, 854 ja 855 italo -95, S80 T6 -99, 855 GLT "arabi" -95

 

Elekma  Autoracing