KL-varaosat  Race.fi

DPF pakkopoltto edut ja haitat

  • 12 Vastauksia
  • 13042 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kytkijä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
DPF pakkopoltto edut ja haitat
« : 05.09.2015, 19:02:49 »
Laitoin tuossa kiinan maalta tulemaan erään obd testerin, jolla tuo pakkopoltto pitäisi voida käynnistää. Päätarkoitus on tietysti vikakoodien nollaus ja vianetsintä etenkin ardiccia ajatellen kun talvi tulee, mutta toisaalta tuo pakkopoltto kiinnostaa. Itselläni työmatka on 4km suuntaansa, ja todella harvoin tulee yli 30km siivuja ajettua, joten ajotyyli ei varmasti tee gutaa dpf:lle.

Ajattelin ajaa pakkopolttoa joko ajotietokoneen varoituksesta tai tietyin aikavälein,kunhan seuraa vähän aikaa dpf:n täyttymistä paine-eron mukaan.

Onko pakkopoltosta mitään haittaa? Tuntuisi ainakin, että sillä saisi perusteellisempaa jälkeä. Toki se vie huhupuheiden mukaan puolisen tuntia, ja näyttää/haisee pahalta  parkkiksella, mutta nuoleehan se koirakin peräpäätään ihan vain siksi, että pystyy siihen...
Vida Pohjois-Savossa

Poissa 142R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vs: DPF pakkopoltto edut ja haitat
« Vastaus #1 : 17.11.2015, 08:26:32 »
Laitahan kokemuksia sitten ilmoille. Itseäkin kiinnostaisi tuommoinen härveli. Voihan sen pakkopolton toki kai teettää huollossakin, mutta kuitenkin... Tuohonhan on olemassa jotain puhdistuslitkujakin, joita voi laittaa murkulaan ennen polttoa.

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2123
  • Tampere - Pori
Vs: DPF pakkopoltto edut ja haitat
« Vastaus #2 : 17.11.2015, 11:08:43 »
Puhdistuslitkuja ei kannata käyttää, koska saattavat sulattaa komponentteja, toki dpf aukeaa kuumuudesta, ojasta allikkoon!

Pakkopoltto EI OLE hyväksi moottorille, koska on erittäin raju tapahtuma. Lämpötila nostetaan ilman kuormaa 700 asteeseen, jne jne. Moottoriöljyt pitäisi aina pakkopolton jälkeen vaihtaa, koska sinne joutuu dieseliä yllättävän paljon. Pakkopoltto on siis se viimeinen konsti jos normaali ajo ei enää kykene hommaa hoitamaan.

Oikeasti jos tuo asia mietityttää ja ajo on tuollaista niin auto on väärä ja jos siitä ei halua luopua niin dpf:stä pääsee eroon, jompi kumpi tulee eteen.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: DPF pakkopoltto edut ja haitat
« Vastaus #3 : 18.11.2015, 09:12:58 »
Pakkopoltto siis eri ku regenerointi? Saako regenerointia päälle väkisin?
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2123
  • Tampere - Pori
Vs: DPF pakkopoltto edut ja haitat
« Vastaus #4 : 18.11.2015, 13:19:45 »
Pakkopoltto siis eri ku regenerointi? Saako regenerointia päälle väkisin?

Sama asia  :) Väkisin et saa päälle muulla kuin testerillä.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: DPF pakkopoltto edut ja haitat
« Vastaus #5 : 18.11.2015, 18:37:41 »
Eikö nämä dpf dieselit tee pakkopolttoa aika usein? Siis jos niillä ei maantiellä ajeta. Eikai sitä nyt ihan öljyjä tarvii sen polton jälkeen vaihtaa..
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2123
  • Tampere - Pori
Vs: DPF pakkopoltto edut ja haitat
« Vastaus #6 : 18.11.2015, 22:34:35 »
Eikö nämä dpf dieselit tee pakkopolttoa aika usein? Siis jos niillä ei maantiellä ajeta. Eikai sitä nyt ihan öljyjä tarvii sen polton jälkeen vaihtaa..

Nyt käsitit väärin pakkopoltto- sanaa käytetään kun väkisin testerillä tehdään puhdistuspoltto eli pakotetaan ja tuo on tosi raskas tapahtuma. Ajossa kun puhdistuspoltto tapahtuu niin on kuormaa, joka avittaa lämmittämisessä ja on siis kevyempi tapahtuma.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: DPF pakkopoltto edut ja haitat
« Vastaus #7 : 13.10.2018, 14:44:18 »
Oliko nyt niin että dpf ei pysty polttamaan nokea ilman dieseliä? Että vaikka kui kuuma olis ni tarvii dieseliä polttoon?

Kiitos ja anteeksi
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2123
  • Tampere - Pori
Vs: DPF pakkopoltto edut ja haitat
« Vastaus #8 : 13.10.2018, 17:14:21 »
Oliko nyt niin että dpf ei pysty polttamaan nokea ilman dieseliä? Että vaikka kui kuuma olis ni tarvii dieseliä polttoon?

Kiitos ja anteeksi

Dieseliä polttoon? Ei sitä dieseliä sinne pönttöön ajeta. Dieselin ruiskutusta myöhäistetään, jotta saadaan aikaiseksi lämpöä, jotta se noki alkaa hehkumaan muuttaa muotoaan tuhkaksi.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: DPF pakkopoltto edut ja haitat
« Vastaus #9 : 13.10.2018, 18:47:36 »
Dieseliä polttoon? Ei sitä dieseliä sinne pönttöön ajeta. Dieselin ruiskutusta myöhäistetään, jotta saadaan aikaiseksi lämpöä, jotta se noki alkaa hehkumaan muuttaa muotoaan tuhkaksi.

Kiitos täsmennyksestä. Mitenkä tuo varsinainen kysymys? Järjestelmään on tuotava lisälämpöä tavalla tai toisella jotta nokia palaa tuhkaksi? Vaikka saharassa vetäisi talla pohjassa niin ei riitä?
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2123
  • Tampere - Pori
Vs: DPF pakkopoltto edut ja haitat
« Vastaus #10 : 13.10.2018, 19:30:59 »
Kiitos täsmennyksestä. Mitenkä tuo varsinainen kysymys? Järjestelmään on tuotava lisälämpöä tavalla tai toisella jotta nokia palaa tuhkaksi? Vaikka saharassa vetäisi talla pohjassa niin ei riitä?

Ei riitä lämpö vaikka kuinka ajelisi lämä pohjassa. Vaatii ruiskutuksen pidentymisen.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: DPF pakkopoltto edut ja haitat
« Vastaus #11 : 14.10.2018, 01:02:19 »
Ei riitä lämpö vaikka kuinka ajelisi lämä pohjassa. Vaatii ruiskutuksen pidentymisen.

Ok. Eli karstanpoltto sessioista tai pitkän matkan ajosta ei ole dpf:lle iloa ellei auto satu ryhtymään regenerointiin juuri silloin
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2123
  • Tampere - Pori
Vs: DPF pakkopoltto edut ja haitat
« Vastaus #12 : 14.10.2018, 23:08:33 »
Ok. Eli karstanpoltto sessioista tai pitkän matkan ajosta ei ole dpf:lle iloa ellei auto satu ryhtymään regenerointiin juuri silloin

Oikeastaan juurikin näin.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

 

Autoracing  KL-varaosat