KL-varaosat  Race.fi

1030 perä, välityksen vaihto

  • 23 Vastauksia
  • 14594 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa leka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 692
  • www.vrcf.fi
1030 perä, välityksen vaihto
« : 27.10.2015, 22:55:39 »
Taisin rikkoa pinjonin laakerit kun ammuin pulttipyssyllä isomman kardaanin laipan perään (144-71 / 1030).
Ajattelin vaihtaa samalla, kun nyt remontoin tuon, välityksen 4.11 -> 3.54.

Käykö 740-sarjalaisen perän romut (1030) suoraan tuohon vanhempaan perään?
Pystyy ilmeisesti vaihtamaan paikallaan?
Löytyykö jostain ohjeita operaatioon?

Lueskelin perän pinjonin shimmaamisesta väriaineella ja se ehkä onnistuisi jopa minulta, mutta pystyykö tuon purkamaan / kasaamaan ilman erikoistyökaluja?

t. Leka
144-70

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6345
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: 1030 perä, välityksen vaihto
« Vastaus #1 : 28.10.2015, 07:32:59 »
Tuosta lähtee  :)

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=9495.15

Vanhoissa perissä laakereita ei saa kiristettyä liian tiukalle, vaikka ampuukin pulttipyssyllä. Niissä on laakereiden välys säädetty shimmiprikoilla, eikä krymppirenkaalla kuten uudemmissa, niin silloin laipan saakin laittaa tiukkaan ihan vapaasti.

Jos käytät kaikkien laakereiden välissä alkuperäisesti sinne laitettuja shimmejä, niin 99% varmuudella hammaskosketus ja -välys asettuu just kohdalleen. 740:n perässä saattaa olla jo se krymppirengas, joten pinjoniakselin laakereiden esijännitys pitää huomioida. Hammaskosketus kuitenkin asettunee kohdalleen, jos laittaa pinjonin isomman laakerin alle aluperäiset shimmit.

Pinjoniakselin päähän on kaiverrettu merkintöjä, joista voi varmistaa, että molemmat pinjoniakselit voidaan asentaa samoilla shimmeillä. Yleisimmin käytetty merkintä on "30". Vanhassa perässä saattaa olla käytössä vanhempi merkintätapa, jonka sielunelämään en ole perehtynyt, mutta todennäköisesti -71 on jo kuitenkin se udempi versio.

Homman pystyy ihan hyvin tekemään paikallaan ja jopa ilman erikoistyökaluja, mutta jos sellaiset työkalut vaan jostain saa lainaan, niin helpottaa tosi paljon.
« Viimeksi muokattu: 28.10.2015, 07:36:34 kirjoittanut Kulmamies »

Poissa leka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 692
  • www.vrcf.fi
Vs: 1030 perä, välityksen vaihto
« Vastaus #2 : 28.10.2015, 17:05:54 »
Kiitos erittäin paljon vastauksesta!

Jos oikein ymmärsin niin korvaan mahdollisen 740 pinjonin krympprirenkaan orkkis shimmeillä ja homma rokkaa.

Kumma juttu että perän laakerit huutavat hoosiannaa vaikka 144tkm mittarissa.
Ehkä jossain vaiheessa ollut kehnosti öljyä tuolla...
144-70

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6345
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: 1030 perä, välityksen vaihto
« Vastaus #3 : 28.10.2015, 18:56:49 »
Krymppiä ei voi suoraan korvata shimmeillä, koska akselissa oleva olake on sen kymppirenkaan paksuuden verran eri kohdassa.

Jos se siinä sun toisessa välityksessä on, niin mikään ei estä laittamasta sitä sitä jatkossakin paikalleen. Jos se on kiristetty sun tarpeisiin jo liian lyhyeksi (laakerit menee jumiin), niin krympin alle voi laittaa sopivan paksuisen shimmin, niin silloin sitä voi taas kiristää lisää.

Pinjonin laakereissa kuuluu olla yllättävän kova esijännitys. Jos laakerit ovat kuivat ja akselia yrittää pyörittää, niin se saattaa tuntua pelottavan jäykältä.

Poissa 1st

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 619
Vs: 1030 perä, välityksen vaihto
« Vastaus #4 : 25.06.2017, 09:39:29 »
Nostetaanhan vanhaa aihetta.

Eli suunnitelmissa olisi tuohon '68(runkonumeron perusteella '69) Amaan vaihtaa pidempi perävälitys.
Nostin yhden renkaan ilmaan, sitä kun pyörittää kaksi täyttä kierrosta niin kardaani pyörähtää vähän päälle neljä. Kuulostaisi siis 4.1:ltä?

Tutulla olisi hyllyssään Volvon pikkuperän 3.73 välitys, pelkät rattaat siis, ei shimmejä ym.
Mitenhän hammaskosketuksen ym. käy jos käytän nykyisessä välityksessä olevia shimmejä?

Ekakertalainen olen asian kanssa, joten mitään käsitystä ei ole mitä kaikkea joutuu ottamaan huomioon ::)
V70 '01
V70 '00
Chevy '85

Poissa kuppe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 281
  • www.vrcf.fi
Vs: 1030 perä, välityksen vaihto
« Vastaus #5 : 25.06.2017, 20:36:04 »
Hammaskosketus on tarkastettava/säädettävä uudella välityksellä.
Netistä löytyy hyviä vinkkejä työhön, lisäksi tarvitset ulosvetäjän poskilaakereille.
Itse aikani purettuani ja kasattuani vein perän ammattilaiselle jolla ei mennyt pitkään ja uusi lukko sekä vanha välitys kestää ainakin.
Ei lujaa mutta täysillä!!

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1395
  • www.vrcf.fi
Vs: 1030 perä, välityksen vaihto
« Vastaus #6 : 14.07.2017, 02:40:39 »
Nostetaanhan vanhaa aihetta.

Eli suunnitelmissa olisi tuohon '68(runkonumeron perusteella '69) Amaan vaihtaa pidempi perävälitys.
Nostin yhden renkaan ilmaan, sitä kun pyörittää kaksi täyttä kierrosta niin kardaani pyörähtää vähän päälle neljä. Kuulostaisi siis 4.1:ltä?

Tutulla olisi hyllyssään Volvon pikkuperän 3.73 välitys, pelkät rattaat siis, ei shimmejä ym.
Mitenhän hammaskosketuksen ym. käy jos käytän nykyisessä välityksessä olevia shimmejä?

Ekakertalainen olen asian kanssa, joten mitään käsitystä ei ole mitä kaikkea joutuu ottamaan huomioon ::)

Melko varmasti joudut simmikauppaan. Olen asennelut aikanaan Danan 44 välityksen toiseen koteloon ja sen säätö tarvitsi kolmen purkuperän simmivalikoiman eikä siltikään aivan priimaan päästy, hammasvälystä jäi aavistus liikaa. Ja näin koska aika ja budjetti...

E: ja kun perä on tyypillinen dana, tarvitset työkalun peräkopan levitykseen aina asentaessa ja irrottaessa murikkaa, onnistuu ilmankin mutta asennus varsinkin kysyy silloin väkivaltaa kun poskilaakerien preload on kohdallaan...
« Viimeksi muokattu: 14.07.2017, 02:44:03 kirjoittanut Kojontti »
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa 1st

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 619
Vs: 1030 perä, välityksen vaihto
« Vastaus #7 : 19.07.2017, 09:40:44 »
Melko varmasti joudut simmikauppaan. Olen asennelut aikanaan Danan 44 välityksen toiseen koteloon ja sen säätö tarvitsi kolmen purkuperän simmivalikoiman eikä siltikään aivan priimaan päästy, hammasvälystä jäi aavistus liikaa. Ja näin koska aika ja budjetti...

E: ja kun perä on tyypillinen dana, tarvitset työkalun peräkopan levitykseen aina asentaessa ja irrottaessa murikkaa, onnistuu ilmankin mutta asennus varsinkin kysyy silloin väkivaltaa kun poskilaakerien preload on kohdallaan...
Mistähän noita simmejä saa hankittua jos ko. operaatioon ryhdyn jossain välissä?
V70 '01
V70 '00
Chevy '85

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1395
  • www.vrcf.fi
Vs: 1030 perä, välityksen vaihto
« Vastaus #8 : 20.07.2017, 01:35:24 »
Laakeriliikkeet on halvin, sininen kallein.
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1470
  • www.vrcf.fi
Vs: 1030 perä, välityksen vaihto
« Vastaus #9 : 20.07.2017, 08:22:02 »
Tai ammattisorvari tekee just sopivat

Poissa 1st

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 619
Vs: 1030 perä, välityksen vaihto
« Vastaus #10 : 20.07.2017, 09:01:28 »
Joo tutkaillaan jos milloin sen aika koittaa.

Mielellään valmiita hankkisin jos eivät hinnankiroissaan ole, ohuvia tarkkoja simmilevyjä on aika veemäinen sorvata t. ammattisorvari :D
V70 '01
V70 '00
Chevy '85

Poissa 142

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 305
Vs: 1030 perä, välityksen vaihto
« Vastaus #11 : 20.07.2017, 11:20:54 »
Mulla on pieni lajitelma shimmejä Volvon perään jos ei halua lähteä itse tilailemaan.
suomenvolvokerho.com

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: 1030 perä, välityksen vaihto
« Vastaus #12 : 05.08.2018, 02:27:16 »
Nyt olisi edessä perän laakerien vaihto, sekä välityksen vaihto 3.9-->4.1

Olen lukenut kaiken mahdollisen jo moneen kertaan haun kanssa, mutta ei vieläkään selviä minulle. Arvaako tuota alkaa tekemään itse ??? Eniten jännittää tuo pinionin esijännitys, miten ihmeessä saan sen oikeaan arvoon, kun en omista viisarillista momenttiavainta. Voisi muuten kokeilla ihan itse ihan suoraan vaan kasaamalla, että miltä tuo hammaskosketus näyttää ?!

Säädetäänkö hammasvälys lautaspyörää siirtämällä, vai molempia passailemalla(että kosketus säilyy oikeana) ???

Veisin johonkin kasattavaksi, mutta ei täällä (etelä-karjala) ole ketään kuka sen tekisi :buck2:
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6345
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: 1030 perä, välityksen vaihto
« Vastaus #13 : 05.08.2018, 09:42:27 »
Esijännityksen saa mitattua kalavaa'alla.



Hammaskosketus säädetään siirtämällä pinjonia ja hammasvälys säädetään siirtämällä tasauspyörästöä sivusuunnassa.

Pinjonin, eli pienen vetopyörän päässä on merkintöjä, joista selviää niiden asennuskorkeus. Jos välitykset ovat samalta aikakaudelta, niin merkintöjä vertaamalla voi varmistua tarvittavien shimmien määrästä. Yleensä aina vanhemmissa pinjoneissa on merkintä "30", joka tarkoittaa sitä, että pinjonin isomman laakerin alle voi laittaa samat shimmit.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: 1030 perä, välityksen vaihto
« Vastaus #14 : 05.08.2018, 12:28:32 »
Kiitoksia tästä havainnekuvasta. Merkinnät myös löytyy pinionista tosiaan. Tuleva välitys tosiaan oli alunperin akselissa kiinni, sillon vaihtui tuo välitys sekä lukko sisään samalla kertaa, vanhoilla laakereilla. Nyt lukko pysyy tietenkin, mutta välitys pitäisi muuttaa takasin alkuperäiseensä ja laakerit vaihtaa.

Asentaja, joka täällä tuon kasauksen teki ~4v sitten kun akselin vaihdoin amukkaan, sääti sen tosi hyvin, välyskin jäi johonkin 0,8 paikkeille, eipä kolissut yhtään. Mittasin sen itse, ja vieläkin hammaskosketuksen jäljet on hyvät kun nyt avasin perän. Kyseinen säätäjä vaan pyytää nykyään 400% kalliimman hinnan mokomasta työstä :idiot2: Ja tekisi vasta syksymmällä, joten antaa hänen olla, pitää löytää joku muu, tai sitten yrittää itse tuota.

Eli ymmärsinkö oikein, että asennan pinionin laakerit ja shimmit vaan suoraan päittäin toiseen pinioniin ja kasaan ja tiukkaan tuolla momenttiohjeella ? lukko kiinni ja varmistan kosketuksen ja välyksen ?. Mikä aine tuohon kruunupyörän maalaamiseen on hyvä ? ei ole kun tusseja ja esim rengasmaalikynä voisi toimia ?
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

 

Futurez  Kulkukoira