Ateho  Elekma

Volvo "laatuauto"

  • 83 Vastauksia
  • 32448 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa s8975

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Volvo "laatuauto"
« : 14.12.2015, 16:54:42 »
Moro.
Oli pakko kirjoittaa kertoakseni autoni vioista kommenttejanne varten.
Auto on siis vm 2007, V70, D5, AWD, Automaatti. Ostin auton 5000km ajettuna v.2007, nyt ajettu 110000km ( siis vain satakymmenen tuhatta).
Matkan varrella on esiintynyt tosi lapsellisia vikoja joiden valossa otsikon kysymys on perusteltu.
Vikoja:1:  40tkm kohdalla moottorin tehot katosi, syy: ahtimen putken kiinnikkeet poikki, jonka seurauksena putki irronnut  2: Samaan aikaan ilmennyt että imusarjan läppäjärjestelmän vipu irtoilee!!!! Nivel KULUNUT!!  3: Pakoputki on kyllä ruostumaton, mutta, mutta: Takakannake on ruostuvaa patarautaa!! Ruostui siis poikki 70000km kohdalla. 4: Nyt 110tkm kohdalla alkoi luistonesto/abs valo palaa ajoittain. Syy: molempien etummaisten abs-tunnistimien hammaskehät poikki!!!   Nämä kaikki on mielestäni lapsellisia suunnitteluvikoja.
Onko autoni ainoa laatuaan vai onko nämä yleisempiäkin vikoja?? Kommenttejanne odotellen.
Tapio

Poissa TapioR

  • Aamun virkuhko
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1945
  • S60 T6 AWD -11
Vs: Volvo "laatuauto"
« Vastaus #1 : 14.12.2015, 16:57:43 »
Läppävika ja takakannake vakiovikoja. Toinen Tapio.
460 1.7 SE -92 ->S40 1.8 -96 ->S40 2.0T -03  ->S60 2.4 T5 -07 ->S60 3.0 T6 A AWD Summum -11 , Honda Goldwing 1500 -90 Kemi

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6345
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Volvo "laatuauto"
« Vastaus #2 : 14.12.2015, 17:12:12 »
Viat ovat tällaisissa Volvoissa varsin yleisiä, mutta noista varsinaiseksi tyhmäksi suunnitteluvirheeksi tunnustaisin vain sen läppien säätötangon irtoilemisen.

Koska autosi alkaa olla jo kohta 8 vuotta vanha, mutta ajettu kuitenkin vain noin vähän, niin laittaisin sen piikkiin ruostuneen pakoputken kannakkeen ja ne abs-kehät, jotka niin ikään katkeavat ruostumisen takia. Sanotaan, että auto tykkää, kun sillä ajetaan ja noita vikoja tuskin olisi, jos autolla olisi ajettu enemmän (mahdollisesti pidempiä taipaleita kerrallaan)

Ahtoputken kiinnikkeet ovat toki heikot, mutta tuskinpa hajoavat ilman jotain mystistä ulkopuolista voimaa. Toisin sanoen riittää, että ajaa johonkin jääkokkareeseen tjms. jolloin kiinnikkeet katkeavat. Tämäkin on mielestäni perusteluta, koska jos putki olisi tukevasti kiinni, niin samainen kolaus saattaisi halkaista koko putken, jolloin matkanteko katkeaisi siihen paikkaan.

Kirjoituksestasi pääteleen olet kenties hieman tuohtunut autoasi kohdanneiden vikojen takia? Mielestäni tuon ikäinen auto on aivan loistava, jos on ollut noin pieniä vikoja. Jonkun muun merkkisissä autoissa on ollut noilla kilometreillä jo paljon kalliimpiakin vikoja.

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: Volvo "laatuauto"
« Vastaus #3 : 14.12.2015, 18:24:36 »
Vähillä on munkin mielestä päästy.
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa sjos

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5879
Vs: Volvo "laatuauto"
« Vastaus #4 : 14.12.2015, 18:54:08 »
Omasta näkökulmasta, ilmaisia kilometrejä.

Eli, itse kun kaiken tekee, niin noi kaikki osat vajaa 50€:a.
8 vuotta ja 100tkm, niin halvalla on menty.

Chrysler PT Cruiser :smoke:

Poissa s8975

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo "laatuauto"
« Vastaus #5 : 14.12.2015, 19:04:38 »
Hei.
Kiitos asiallisista vastauksista ja kirjoituksista. Oikea päätelmä on että olen lievästi sanottuna tuohtunut.
Olen aikaisemmin omistanut amerikkalaisia, saksalaisia, japanilaisia autoja. Enemmänkin ajettuja ja vanhempiakin, mutta ei niissä missään ollut tällaisia lapsellisia "tyyppivikoja".
Maininta että olen "vähällä päässyt" hiukan ihmetyttää. Olisiko vielä jotain muutakin voinut hajota 100000km ajetussa Volvossa?
ABS hammaskehät eivät  olleet mitenkään erityisen ruosteessa ja eihän ne ole missään rasituksessa. Niiden katkeaminen täytyy olla suunnitteluvirhe. Esim. liian suuri asennus/puristustiukkuus joka aiheuttaa kehässä liikaa jännitystä.
Ahtimen putkeen tai auton pohjaan ei ole osunut mitään erityisempää. Pohjalevy on naarmuton.
Pakoputken rakennetta.. ruostumaton putki..patarautakiinnikkeellä pidän suurena suunnitteluvirheenä....ja se imusarjan läppätanko voi korjaamon mukaan aiheuttaa niiden läppien hajoamisen jolloin rojut menee koneeseen jne...
Kolmella japanilaisella ainoat viat oli palaneita polttimoita, jarrupaloja ja pyyhkijän sulkia.
Tapio

Poissa Spoileri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 464
Vs: Volvo "laatuauto"
« Vastaus #6 : 14.12.2015, 19:21:32 »
Olen aikaisemmin omistanut amerikkalaisia, saksalaisia, japanilaisia autoja. Enemmänkin ajettuja ja vanhempiakin, mutta ei niissä missään ollut tällaisia lapsellisia "tyyppivikoja".
Maininta että olen "vähällä päässyt" hiukan ihmetyttää. Olisiko vielä jotain muutakin voinut hajota 100000km ajetussa Volvossa?
Kolmella japanilaisella ainoat viat oli palaneita polttimoita, jarrupaloja ja pyyhkijän sulkia.

No olisi siitä voinut porsia vaikkapa kylmästöinnin kompura tai pyöränlaakerit, ainakin sikäli, mikäli ovat mitään sukua S80:n vastaaville. Tervetuloa vaan tälle vuosituhannelle, kyllä tuo nykypäivän mittapuulla mahottoman pienellä laitolla on mennyt. Japseista nyt tietysti on autojen yhteydessä turha puhua, nehän ovat ns. kehonsiirtimiä, eivät autoja. Sisäpaisti, tuossa pihalla seisoo lava-Nussin D22 vm. 2005, jossa ei yks sun toinen sähköhimmeli - mm. lämppärin puhallin - toimi ja runko alkaa olla kohta läpilaho.
Mercedes-Benz 190E 2.6 -89, Mercedes-Dents 190E 2.0 -83, 960 3.0 -95 "Silver Sand", 244GL B23E -75 "Andes Copper", Toyota AE86 r.F & KP62 r.SS, Välikotelo -78, BSA A65 Thunderbolt 650 -71, Triumph Spitfire 1500 -79 "Vermillion Red"

Loose Unsoldered Connections And Splices

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6345
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Volvo "laatuauto"
« Vastaus #7 : 14.12.2015, 20:44:49 »
se imusarjan läppätanko voi korjaamon mukaan aiheuttaa niiden läppien hajoamisen jolloin rojut menee koneeseen jne...

Tämä ei pidä Volvon kohdalla paikkaansa. Koskee lähinnä ainakin Bemareita.

Mitä tulee siihen pakoputken kannakkeeseen, niin Volvo on tunnustanut sen suhteen tyhmyytensä, koska varaosana myytävä kannake on ruostumatonta.

Sä olet vaan tottunut liian hyvään, jos nuo nykyiset viat tuntuu isoilta, tai tyhmiltä :D

Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Vs: Volvo "laatuauto"
« Vastaus #8 : 14.12.2015, 21:05:31 »
Vertailun vuoksi listaan tähän oman käyttiksen ylimääräiset huollot. Meillä on ollut arkikäytössä (päivittäinen työmatka 30-40 km) Audi A3, vuosimalli 2007. Kilometrejä on kertynyt jotain 140 tkm. Tähän mennessä normaalien huoltojen lisäksi on pitänyt tehdä seuraavaa:

- etujarrulevyt ja palat jouduttiin vaihtamaan syksyllä (oli kulunut anturi esiin ja varoitusvalo alkoi palamaan)
- yksi suihkutussuutin vaihdettu (kallis kun mikä)
- kuskin oven johtosarja vaihdettu (oire: takaovi ei mennyt lukkoon)
- turvavyön merkkivalon kytkimessä on kulumaa tai kosketushäiriötä kun vilkuttaa merkkivaloa silloin tällöin

Autossa on ollut tähän asti long-life-huolto-ohjelma aivan järjettömän pitkällä öljynvaihtovälillä. Toisaalta vagin 1.6-litrainen bensiinimoottori vie öljyä sen verran että öljyt tulevat vaihdettua vaihtovälin aikana varmaan kerran tai pari. Seuraavassa huollossa vaihdan huolto-ohjelman normaaliin.
« Viimeksi muokattu: 14.12.2015, 21:07:07 kirjoittanut LaitinenP »

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12485
Vs: Volvo "laatuauto"
« Vastaus #9 : 14.12.2015, 21:05:59 »
Tähän voisi laittaa esimerkiksi nykyisen auton huoltokirjan välistä löytyneen kuitin parin vuoden takaa. Autolla oli ikää silloin 6v ja ajettu 160tkm. Korjaamolasku oli vaatimattomat 4600€. Siihen nähden ajoittajalla ollu halpaa ajoa :)
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa vee40td

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1297
  • V40
Vs: Volvo "laatuauto"
« Vastaus #10 : 14.12.2015, 21:16:52 »

ABS hammaskehät eivät  olleet mitenkään erityisen ruosteessa ja eihän ne ole missään rasituksessa. Niiden katkeaminen täytyy olla suunnitteluvirhe. Esim. liian suuri asennus/puristustiukkuus joka aiheuttaa kehässä liikaa jännitystä.

Työkaverilla halkesi erimerkkisestä abs hammaskehä kun piti autoa tallissa ja ajoi sitten pakkaseen.
Vesi meni johonkiväliin jonka pakkanen sitten jäädytti ja halkas kehän.
Ainakin sellasen selityksen oli tänään keksineet korjaamolla.

Poissa Dave

  • Museopainotteinen
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1330
Vs: Volvo "laatuauto"
« Vastaus #11 : 14.12.2015, 21:48:46 »
Siis onko kyse nykyisestä vai edellisestä mallista? Kumpaakin oli 2007 tietääkseni.
a car you can believe in

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12485
Vs: Volvo "laatuauto"
« Vastaus #12 : 14.12.2015, 21:53:03 »
Siis onko kyse nykyisestä vai edellisestä mallista? Kumpaakin oli 2007 tietääkseni.
kolmos koppaiset taitaa olla 2008 mallia.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa desire.

  • Hallituksen varajäsen, kympin tyttö
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2365
  • Big things come in small packages.
Vs: Volvo "laatuauto"
« Vastaus #13 : 14.12.2015, 22:14:51 »
Itselläni on vm. 2006 S40, jolla olen tässä viimeisen 2,5 vuoden aikana ajanut aika tarkalleen 50 tkm. Tänä aikana siihen on vaihdettu rikkoutuneen tilalle
-Akku
-Laturi
-Kaasuläppäkotelo ja sen magneettiventtiili (eri kerrat)
-Etuiskarit
-Toisen etupyörän laakeri
näin tälleen nopeasti muistellen. Tällä hetkellä on kontissa osat taka-akselin alempien puslien vaihtoon, ja toisessa etukulmassa kolisee vielä en-tiedä-mikä.

(Merkki)Korjaamollakin aiemmin työskennelleenä mielestäni kuulostaa myös hyvin vähäiseltä nuo autoosi tehdyt korjaukset. Sun auto on ensi vuonna yhdeksän vuotta vanha, siis melkein kymmenen. Kyllä ihan oikeasti siihen aikaan, ja sataan tuhanteen ajokilometriin, voi jo olettaa että vika jos toinenkin tulee. Ja tosiaan, seisominenkin syö autoa yllättävän paljon - varsinkin vaihtareista huomasi, jos ne olivat seisseet pitkään.
S40 2006 1,8 Summum "Ässä" S* (massamadallettu) | V40 2015 D2 Veksi Veenelkyt a.k.a. "punainen paska" | S60 D4 2014 asusteauto

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1010
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo "laatuauto"
« Vastaus #14 : 15.12.2015, 07:51:42 »
Autoissa on eroja ja Volvoissakin on eroja.

Nykyinen S80 D 2,4 vm. -03 automaatti on aiheuttanut harmaita hiuksia ja nykimistä naamalihaksissa jonkin verran. Esimerkiksi kallis jarrutehostin (pääsylinteri, tms.) meni pari kesää sitten. Ei ole ennen mennyt mistään autosta 36 vuoteen. Lisäksi mittaristo piti huoltaa ja vaikka mitä. Silti tykkään autosta kovasti. Nyt on mittarissa hilkun vajaat 373 tkm ja hyvin huollettu peli.

Vertailun vuoksi pikkuvaimolla on nyt 431 tkm ajettu V70 2,5 TDI vm. -99 manuaali, jolla hän on ajanut neljään vuoteen 110 tkm. Ne ovat olleet todella halpoja kilometrejä! Autoon ei ole laitettu kuin vähän jarruja aina katsastukseen, valokatkaisin, sisäpuhaltimen moottori ja etuiskarit. Isoin ja kallein huoltokorjaus oli nyt syyskesällä noin 600 euroa kustantanut jakohihnan + vesipumpun + syöttöpumpun hihnan + kiristimien + yhden tappiosan vaihto.

Tietysti jos näin rupeaa luettelemaan ja muistelemaan, niin onhan tuohon kaikkea mennyt. Autoilu ei ole halpaa. Eikä varsinkaan Volvoilu!  8) 8)

 

Proturbo  Autodiagnoosi