Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

V70 2012 lämmityslaitteen puhallin

  • 156 Vastauksia
  • 51734 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ocean race

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 75
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2012 lämmityslaitteen puhallin
« Vastaus #60 : 06.02.2019, 10:19:10 »
1) Puhallin on ehjä, jos kerran puhaltaa joskus kaikilla nopeuksilla.
2) Tuskin esivastuskaan on rikki, sillä yleensä se rikkoutuu täydelle teholle tai sitten ei pyöri lainkaan.
3) Moottorista ei jää vikakoodia.
4) Tuskin. Eikö korjaaja poistanut koodeja homman päätteeksi? Jonkinmoinen lista niitä tulee, kun akku on irti. Ei tosin mitään tähän vaikuttavaa.

Puhalluksen "vajaus" voi johtua siitä, että lämmintä ei ole tyrkyllä. Alkaa puhallella lujempaa, kun moottori lämpiää tarpeeksi. Laita siis weba automaattikäytölle ja arvioi tilanne sitten uudelleen. Huurteenpoistoasennossa pitäisi kyllä puhaltaa heti täysillä.

Kiitos Hessu vastauksesta taas kerran.  :)

1) Itsekin uskon, että uusi ja alkuperäinen puhallin on ehjä ja sen pitäisi antaa riittävästi puhallusvoimaa
2) Puhaltimen esivastus epäilyttää edelleen, mutta katsotaan...
3) Joo Vidalla ei varmaan jää viallisesta puhaltimen moottorista mitään vikakoodia. Mutta antaako vikakoodia jostain muusta: esivastuksesta jne. Ja ennen kaikkea, pääsiskö Vidan avulla tutkimaan parametrejä ja ajamaan testiajoa puhaltimelle ym?
4) Koodeja ei poistettu korjauksen jälkeen. Uusi asiakas tuli jo sisälle. Ehkä tämä olisi pitänyt tehdä. Akkuhan oli irti koko operaation ajan.

Tuohon puhalluksen vajaukseen, kun lämpöä ei ole saatavilla en usko. Eilen ajoin autoa 100 km ajan ja pakkasta oli vain 1 aste. Auto puhalsi koko ajan tarvittaessa erittäin kuumaa ilmaa. Minulla oli auton lämpötila 22 astetta. Vaikka laitoin testimielessä manuaalisesti puhaltamaan suoraan esim. 20 asteen lämmöllä, niin lähti vain puoliteholla puhaltamaan ja sitten aivan satunnaisesti puhallusteho pamahti täysille.  Entisellä puhaltimen moottorilla reagoi joka kerran puhallustehon säätämiseen välittömästi.
 
Ja lisätietoja aamun testin jälkeen. Auto oli lämmityksessä webastolla 40 min ja lähdin liikkeelle. Sisällä oli normaalin lämmintä, sillä automaatti-ilmastointihan toimii webaston kanssa noin puoliteholla. Mainittakoon muuten vielä, että raitisilmasuodatin oli vaihdettu jo 3 viikkoa sitten ja sitä edellisen kerran 8 kk sitten.

Laitoin välittömästi huurteenpoistotoiminnan päälle. Ei lähtenyt puhaltamaan kuin puoliteholla. Työpaikalle on noin 8 min matka. Noin 6 minuutin ajamisen jälkeen kuulin, että puhallusteho pumppaa tehoa ylöspäin noin 30 sekuntin ajan aivan hituisen. Tämän jälkeen puhallusteho pamahti täysille, kuten sen olisi pitänyt tehdä heti liikkeelle lähdön jälkeen. Sitten kokeilin laittaa manuaalisesti täyden puhallustehoa jalkatilaan ja toimi hienosti täydellä teholla. Seuraavaksi automaatti-ilmastointi päälle ja sitten huurteenpoistolle. Puhalsi vain puolella teholla ja 1 minuutin jälkeen pomppasi sitten täydelle teholle.  Entisen puhallinmoottorin kanssa, kun se vielä toimi n. 1 kk sitten. Huurteenpoisto meni aina suoraan täysille heti, kun laitoin sen päälle. Jotain häikkää todellakin on.
« Viimeksi muokattu: 06.02.2019, 11:00:01 kirjoittanut Ocean race »

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2700
Vs: V70 2012 lämmityslaitteen puhallin
« Vastaus #61 : 06.02.2019, 11:46:14 »
Entisen puhallinmoottorin kanssa, kun se vielä toimi n. 1 kk sitten. Huurteenpoisto meni aina suoraan täysille heti, kun laitoin sen päälle. Jotain häikkää todellakin on.
Sulla sitten näitä mystisiä vikoja riittää... Puhaltimen vaihtoon liittyen yksi (mielestäni lähes ainoa) mahdollinen vikakohde on puhaltimelle menevä liitin. Jos se ei kytke kunnolla? Kontakti saattaa parantua auton lämmettyä. Ota mittaristo irti ja kokeile heilutella liitintä.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Ocean race

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 75
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2012 lämmityslaitteen puhallin
« Vastaus #62 : 06.02.2019, 11:50:21 »
Sulla sitten näitä mystisiä vikoja riittää... Puhaltimen vaihtoon liittyen yksi (mielestäni lähes ainoa) mahdollinen vikakohde on puhaltimelle menevä liitin. Jos se ei kytke kunnolla? Kontakti saattaa parantua auton lämmettyä. Ota mittaristo irti ja kokeile heilutella liitintä.

Joo. Tämä kolmas Volvoni on aika vaikea pitää lämpimänä  :'( Ihme mysteerejä riittää. Toivottavasti käy niinkuin Webaston kanssa eli saadaan kuntoon...
Et siis usko, että Vida löytäisi jotain...

Poissa volovomiäs

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 119
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2012 lämmityslaitteen puhallin
« Vastaus #63 : 06.02.2019, 12:27:56 »
Tehoyksikkö?

Kyllä, varaosa numero 30767040. Tuolla nimellä näkyivät sinisellä osan tuntevan ja laskussa kirjattu.
Laitetaan tähän jotain kunhan ensin keksitään....

Poissa volovomiäs

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 119
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2012 lämmityslaitteen puhallin
« Vastaus #64 : 06.02.2019, 12:35:40 »

2) Puhaltimen esivastus epäilyttää edelleen, mutta katsotaan...
3) Joo Vidalla ei varmaan jää viallisesta puhaltimen moottorista mitään vikakoodia. Mutta antaako vikakoodia jostain muusta: esivastuksesta jne. Ja ennen kaikkea, pääsiskö Vidan avulla tutkimaan parametrejä ja ajamaan testiajoa puhaltimelle ym?
4) Koodeja ei poistettu korjauksen jälkeen.

2. Mulla paloi kaksi noi tehoyksikköä/esivastusta viikon sisään viallisen moottorin takia.

3. Tehoyksiköstä ei mulla ainakaan -11 mallissa tullu mitään koodia

4. Ikkunat piti ainakin mulla koodata vidalla uudelleen, että automatiikka rupes toimimaan ikkunoissa.

Tälläisiä mulla.
Laitetaan tähän jotain kunhan ensin keksitään....

Poissa Ocean race

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 75
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2012 lämmityslaitteen puhallin
« Vastaus #65 : 06.02.2019, 12:51:26 »
2. Mulla paloi kaksi noi tehoyksikköä/esivastusta viikon sisään viallisen moottorin takia.

3. Tehoyksiköstä ei mulla ainakaan -11 mallissa tullu mitään koodia

4. Ikkunat piti ainakin mulla koodata vidalla uudelleen, että automatiikka rupes toimimaan ikkunoissa.

Tälläisiä mulla.

Erittäin paljon kiitoksia vinkeistä.
Entinen moottori oli todellakin viallinen sen viikon ajan, kun sillä ajoin. Lopetti kokonaan toimintansa. Oisko rikkonut minullakin esivastuksen/tehoyksikön  >:(
Kysyin siniseltä. Sieltä kerrottiin, että viime vuonna myyty useita kymmeniä esivastuksia. Monesti kuulemma käynyt niin, että
viallinen puhaltimen moottori on rikkonut esivastuksen. Esivastus toimii eräänlaisena "sulakkeena". Näin varmaan käynyt minullekin??? Volvolla kyseinen esivastus maksaa 160 e.
Aika suolainen hinta. Tarvikkeena saisi 69 eurolla. Alkuperäiset taitavat olla tällä hetkellä tukkurillakin loppu. Eli taitaa  noissa ongelmia olla.

Onko toi esivastus miten hankala vaihtaa?  Vaihdetaanko se kuskin puolelta vai apukuskin puolelta.
« Viimeksi muokattu: 06.02.2019, 14:18:42 kirjoittanut Ocean race »

Poissa Ocean race

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 75
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2012 lämmityslaitteen puhallin
« Vastaus #66 : 06.02.2019, 16:01:04 »
Soitin siniselle. Siellä asentaja suositteli näillä oireilla vaihtamaan esivastuksen. Kertoi homman kestävän noin tunnin. Vaihdetaan kuulemma kuskin puolelta. Irroitetaan kaasupoljin ja sitä kautta pääsee vaihtamaan. Ei suostunut sanomaan tarkemmin. Kehoitti varaamaan huollolle ajan.  Eli vinkkejä otetaan vastaan, jos joku on tehnyt tämän homman.       

Poissa volovomiäs

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 119
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2012 lämmityslaitteen puhallin
« Vastaus #67 : 06.02.2019, 16:52:30 »
Soitin siniselle. Siellä asentaja suositteli näillä oireilla vaihtamaan esivastuksen. Kertoi homman kestävän noin tunnin. Vaihdetaan kuulemma kuskin puolelta. Irroitetaan kaasupoljin ja sitä kautta pääsee vaihtamaan. Ei suostunut sanomaan tarkemmin. Kehoitti varaamaan huollolle ajan.  Eli vinkkejä otetaan vastaan, jos joku on tehnyt tämän homman.     

Joo, kuskin puolelta vaihdetaan ja kaasupoljin pois edestä. Liitin irti yksiköstä. Sitten repäistään palanen pois edestä siitä fyllistä mikä on siellä polkimen takana oikealla puolen yksikön etupuolella. Tämä siksi, että se yksikkö sopii tulemaan paremmin pois sieltä kolostaan. Siinä on valmiit leikkaukset niin sen kyllä erottaa mistä pitää ottaa. Ahdas paikkahan se on ja se yksikkö osaa olla todella tiukassa pyöräyttää irti. Itse käytin pientä jakaria jonka sai yksikön päähän ja jakaria väänsin sitten nipekseillä. Vastapäivään aukeaa. Kyllä ekalla kerralla varmasti tunnin saa helposti varata jopa kaks. Mutta ei mahdoton homma, ite tein tuon operaation -20 asteen pakkasessa.  ;D

Mutta jos sulla se puhallin äänsi niin varo että ei käy niinkuin minulle, että se puhallin on sen verran jumissa, että tarviaa paljon virtaa pyöriäkseen ja tuo virran paljous lämmittää sitä esivastusta ja ja sitten polttaa sen. Nimimerkillä, ostin kaks 160€ vastusta viikon sisään.  O0
Laitetaan tähän jotain kunhan ensin keksitään....

Poissa Herou

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2012 lämmityslaitteen puhallin
« Vastaus #68 : 06.02.2019, 20:07:55 »
Laitappa tänne sitten infoa toimiiko.

Omassa autossa puhallin temppuillut syksystä asti. Kylmänä toimii mutta kitisee pienillä kierroksilla, lämmettyään lakkaa puhaltamasta kokonaan. Toisinaan saattaa täydellä teholla toimia hetken aikaa. 350tkm ajettu XC70.

Noniin!

Nyt on vaihdettu puhaltimen moottori. Tosiaan tilasin autodocilta 8EW 351 040-271 (70€) osanumerolla olevan Land Roverin puhaltimen.

Iltapäivällä kun vein korjaamolle auton varaosan kanssa, korjaaja tuumas heti ,että oikealtahan tuo näyttää. Meinasi vaan:" Jännä, että osien hinnat noin päin, kun yleensä Volvon varaosat ovat halvempia kun Land Roverin."

Kävin hakemassa auton, niin hyvin pelittää tuuletin, eikä enää sirinöitä kuulu! Tuo korjaamo oli useamman vaihtanut Volvoon puhaltimia, käski sanoa foorumille terveisiä, että kannattee tilata Behrin puhallin. Nissenssiä ja halvempia ovat joutuneet takuuseen siellä vaihtamaan. Eivät ole pitkään toimineet.

Saa kysellä vinkkiä jos Oulun alueelta korjaamo suositusta tuohon hommaan tarvii.

Minulla on puhallin 9 nopeuksinen, eikä siis tuo 18 niinku ilmeisesti facelifteissä on.

Poissa Ocean race

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 75
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2012 lämmityslaitteen puhallin
« Vastaus #69 : 06.02.2019, 21:40:40 »
Noniin!

Nyt on vaihdettu puhaltimen moottori. Tosiaan tilasin autodocilta 8EW 351 040-271 (70€) osanumerolla olevan Land Roverin puhaltimen.

Iltapäivällä kun vein korjaamolle auton varaosan kanssa, korjaaja tuumas heti ,että oikealtahan tuo näyttää. Meinasi vaan:" Jännä, että osien hinnat noin päin, kun yleensä Volvon varaosat ovat halvempia kun Land Roverin."

Kävin hakemassa auton, niin hyvin pelittää tuuletin, eikä enää sirinöitä kuulu! Tuo korjaamo oli useamman vaihtanut Volvoon puhaltimia, käski sanoa foorumille terveisiä, että kannattee tilata Behrin puhallin. Nissenssiä ja halvempia ovat joutuneet takuuseen siellä vaihtamaan. Eivät ole pitkään toimineet.

Saa kysellä vinkkiä jos Oulun alueelta korjaamo suositusta tuohon hommaan tarvii.

Minulla on puhallin 9 nopeuksinen, eikä siis tuo 18 niinku ilmeisesti facelifteissä on.

Hienoa kuulla, että sulla meni hyvin ja puhallin toimii. Toivottavasti itselläkin, kun perjantaina vaihdetaan tuo uusi esivastus. Paljonko Oulun korjaamo veloitti operaatiosta? Oma korjaamoni teki remontin varsin edullisesti eli 160 eurolla. Sininen olisi veloittanut 495 e työstä.

Poissa Herou

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2012 lämmityslaitteen puhallin
« Vastaus #70 : 06.02.2019, 23:24:57 »
Pari sadan luokkaa makso täällä. Hyvä oli palvelu

Edit. Laitetaan tähän! Ni ei tarvi kysellä yksityisviestillä erikseen!

Huotari & Ylimartimo Oy, Oulu. Tuon niminen yritys minulle vaihto tosiaan V60:een puhaltimen. Ja vaihtavat V70:eenkin kuulemma. Vahva suositus kyseiselle firmalle
« Viimeksi muokattu: 02.08.2019, 16:04:21 kirjoittanut Herou »

Poissa Ocean race

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 75
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2012 lämmityslaitteen puhallin
« Vastaus #71 : 07.02.2019, 22:26:28 »
Toimitusvaikeuksia puhaltimen esivastuksen suhteen varaosaliikkeestä. Uskaltaisikohan ostaa paikalliselta purkaamolta. Huomenna olisi huoltoaika ja saisin 2010 v70 272000 km ajetusta autosta puretun osan 50 e. Ehkä tinkivaraa. Toinen vaihtoehto olisi tutun kautta tilata lähikaupungista 2013 vain 25 000 km ajetun v70 esivastus. Hintapyyntö 50 e. Varmaan olisi parempi vaihtoehto, mutta huolto venyisi. Molemmat olisi toki alkuperäisiä Behrin tuotteita.

Toivottavasti huomenna tulisi varaosaliikkeestä  tilattu varaosa. Maksaa 69 e. On tarvike, mutta uusi.
« Viimeksi muokattu: 07.02.2019, 22:28:05 kirjoittanut Ocean race »

Poissa Ocean race

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 75
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2012 lämmityslaitteen puhallin
« Vastaus #72 : 08.02.2019, 10:01:07 »
Vastaanpa itselleni. Toimitusvaikeuksia tukkurilla, mutta maanantaiksi luvattu. Uudella osalla mennään. Kyllähän käytetyssä aina enemmän riskiä on ja ennenkaikkea takuu puuttuu.

Poissa larke

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 82
  • I reject your reality and substitute my own.
Vs: V70 2012 lämmityslaitteen puhallin
« Vastaus #73 : 08.02.2019, 20:21:31 »
Mistäs tuohon ropelliin pääsee kaikista helpoiten käsiksi?
Entä mistä tuota voisi mittailla tuleeko sinne ylipäätään sähköä?

Voisi kokeilla että lähteekö pyörimään kun käsillä avittaa. Vaikuttaisi nyt vähän siltä että puhallin alkaa jumittamaan lämmettyään. Saisi ainakin poissuljettua muut vaihtoehdot.
XC70 D5 ’08

V70 '07, V70 '00, S70 '97, 945 ’98

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2700
Vs: V70 2012 lämmityslaitteen puhallin
« Vastaus #74 : 08.02.2019, 20:35:03 »
Mistäs tuohon ropelliin pääsee kaikista helpoiten käsiksi?
Entä mistä tuota voisi mittailla tuleeko sinne ylipäätään sähköä?

Voisi kokeilla että lähteekö pyörimään kun käsillä avittaa. Vaikuttaisi nyt vähän siltä että puhallin alkaa jumittamaan lämmettyään. Saisi ainakin poissuljettua muut vaihtoehdot.
Auton ulkopuolelta tuulilasin alta muovi pois niin näkee, mittariston takaa pääsee käsiksi potkurin sähköihin. Esivastus on taas kaasupolkimen yläpuolella. Kandee lukea tätä ketjua muutama sivu taakse päin.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

 

Ateho  Elekma