Carcom Oy  Ateho

#Kannonjärvennyrkkipaja:n Volvoilut

  • 49 Vastauksia
  • 27371 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JiiV70

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 850
  • www.vrcf.fi
Vs: #Kannonjärvennyrkkipaja:n Volvoilut
« Vastaus #30 : 23.01.2018, 07:56:18 »
Mukavaa luettavaa, plussat kuvista!  O0
Volvoton

Poissa vesterinen_99

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
  • @The_X_Projects -Axe
Vs: #Kannonjärvennyrkkipaja:n Volvoilut
« Vastaus #31 : 12.02.2018, 12:54:28 »
Moippi

Tälläerää olis tarjolla varsin pientä edistystä.
Alotetaanpas vaikka tästä kermaisen-käyttiksen takapuskurista, eli puskurin muovit tippu jonnekkin äänekoski-saarijärvi-kannonjärvi välille ja asialle piti jotain tehdä. Noh ensin vetäsin alumiinin mustaks, joka sekin teki yllättävän suuren silmää hämäävän eron, mutta sehän ei riittänyt ja jotain piti keksiä. Oma puskuri olisi liian tylsä kerta tässä nyt aletaan väsäämään. Noh kaverilta sai kolariautosta(760) hakemalla takapuskurin ni sehän piti ottaa talteen. Mielessä tietysti sovitus 240 persiiseen. Ongelmana oli että  se on aika paljon leveämpi, kun 240 oma. Noh tästä ei lannistuttu ja vedin puskurin poikki :D Otin myös etusivuista ne lokasuojaan menevät lerpakkeet pois sitä pystyviistoa saumaa pitkin. Sisälle alumiinikiskoa kiinnitysreikiin 8mm pulteilla kiinni, jotta hoito pysyy kasassa. Yritin 'muovihitsata' halkeamaa kasaan mutta siitä nyt ei tullut hevonvittua mitään. Vedin varsin väliaikasesti silikonimassalla raon umpeen. Se pitää kuitenkin maalata niin tekee sitten kunnolla kelien lämmetessä. Pääasia nyt ettei herättäis niin huomiota, kun on puskuri ::) pitää myös vetää tuo listojen alla oleva lerpake mustalla, samalla kun ottaa ruosteet kiinni. Puskurin takaa massailinkin jo pellit. Myös ajattelin sokkia taaksekkin, kuten 242ssa on mutta saa nyt nähdä. Ja tosiaan. puskuriinhan ehti tulla jo halkeama kovan jäisen ympäristön seurauksena ::)




Näköjään jäänyt tuo sovituspala tuonne koukun väliin  :D
Kuvat on aika huonoja, näyttää omaan silmään ihan erilaiselta paikanpäällä :o

Sokkien asennus meinas tuottaa harmaita hiuksia, kun se piti tehdä pihalla ja pakkasta oli sormille liikaa :D piti vielä tehdä tulpan nippelistä tommonen pikakiinnikesokkaspaceri, joka varmaan pitäis patentoida. Niittipyssyhän ei mahdu tohon väliin.


Kolariseiska oli ihan tosissaan kolaroitu, kaverille oli kerrottu että satasen vauhdista oli karannut puuhun.
Puu oli tullut iskaritornin kohdalta sivusta (En ymmärrä miten) Rutaten konehuonetta niin, että rikki oli mennyt mm. Moottorin korvake, turbo, hammastanko, vaihdelaatikko(poikki), lohko ja jotain muuta kivaa. Kaverihan auton osti 2.3 turbotekniikan takia, mutta lievä pettymys oli se, että lohkossa oli kolarin takia reikä, kannakkeen takana. Sanoin että rokkia sillä lohkolla pääsee vielä pitkään kun vähän miggiä näyttää, ehkä jopa valupuikkoa :D erittäin huonoja kuvia tiedossa!




Farkkuun kävin hakemassa m90 lootan ja 242 pitäis hakea samanmoinen, kunhan pääsee helsingissä asti käymään. Tuli haettua myös 2.5 penta alakerta, kun sattui työreissun kanssa hyvin yhteen. Pakosarjan hain kaverille myös samalla reissulla, sieltä mistä laatikkokin. Ilmeisesti foorumilaisen tekemä pakosarja, mutta siitä huolimatta oli yksi sauma jäänyt 1/4 hitsaamatta :D

242 sai vähän happoväriä, että uskaltaa aloittaa kittailun. Mitenkähän mulle maalatessa käy, entinen omistaja oli pyyhkinyt epoksimaalia paikotellen ja mää vedin tuota happomaalia? vieläko kannattaa ottaa jompikumpi pois? Ja onko se kitin valinta niin nuukaa? Kaveri kerto, ettei kannattais mitään halppis-paklaa ostaa vaan esim. wurthia. Liekkö puheissa perää?

Kiitos ja kuulemiin!

Poissa tuomee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 252
  • www.vrcf.fi
Vs: #Kannonjärvennyrkkipaja:n Volvoilut
« Vastaus #32 : 13.02.2018, 13:40:12 »
Ei koskaan kittiä suoraan happovärin päälle,kitti kovettuessaan reagoi tuon hapon kanssa epäsuotuisasti,eli kunnon tartuntaa ei tule ja kitti halkeilee ja irtoaa herkästi ajansaatossa,sama ongelma tulee myös jos kittiä vedetään minkä tahansa 1K maalin päälle,kitin kovetteen ainesosat ja kovettumisreagtio sulattaa sen alla olevan 1K maalin.Hapon tai mahdollisen 1K maalin päälle aina epoksi tai hiontaväri eristeeksi ennen kittiä,jos pakko on maalin päälle kittailla.
Puhdas karhennettu pelti-kitti-epoksi-hiontaväri-pintamaalit lienee kestävyyden kannalta se paras järjestys,happoa voi vetää tuossa välissä kittausten jälkeen paljaisiin peltikohtiin ennen pohja ja hiontavärejä jos siltä tuntuu...
Happovärin ainoa tarkoitus on parantaa maalin tartuntaa puhtaalla metallipinnalla ja samalla ehkä neutraloida vähän ehkä jäänyttä korroosiota.
Epoksi on paras ruosteenestoon/eristykseen,ei läpäise kosteutta eikä happea,ja sen päälle kestää vetää miltei mitä vaan.
High Level 2200,on ainakin yksi pirun hyvä kitti työstää,ja Body jne. mitään harakirikittejä en kyllä käyttäs...
« Viimeksi muokattu: 13.02.2018, 14:24:39 kirjoittanut tuomee »
MM.PV544 -65(ikuisuus projekti),242 B21ET -78(Jäärata).
+useita Vauxeja ja Bedfordeja mm.HC Viva 1256 -74,HC Magnum 2300 -74,CF 250,2.3TD -78,jne.

Poissa vesterinen_99

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
  • @The_X_Projects -Axe
Vs: #Kannonjärvennyrkkipaja:n Volvoilut
« Vastaus #33 : 09.10.2018, 21:43:04 »
noninh terC

Tässäpä on muutma tovi tussahtanu myssy syvällä päässä, ainakin tän foorumikirjottelun suhteen. Toki autoharrastusta ei juuri auttanu muutaman kuukauden kortiton jakso ja sen tuomat taloushuolet. Nyt kuitenkin ollaan taas iloisia rahti-ukkoja ja rahaa tulee ovista ja ikkunoista. Tietysti tämäkin kerta jää vähän laihaksi kun nyt kuitenkin kolmatta puhelinta jo herättelen käyttöön. Kuvathan on kaikki menetetty vähäksiaikaa. Ja 90% asioista unohtuu, ellei niistä ole kuvaa.

Tämä hissuttelu ei sinällään tarkota etteikö mitään olisi tapahtunut, joten hyökätään itse asiaan:

245 On kokenut käyttöautoilun julmaa mailmaa (ja kuminpolttoa) Keittänyt nyt yhteensä 6 kertaa, eikä vieläkään anna merkkejä palaneesta tiivisteestä. Pitänee haalia dieselin syyläri jostain. Ilmeisesti vanhat pultit  ja tarvikemallin tiiviste on ihan hyvä combo. Turbo taas on niin väljä ettei takana meinaa lämpösellä koneella eteensä nähdä, kun aina vedon jälkeen tuprauttaa kunnon pössyt, tai turboa ainakin kovasti veikkaan ja toivon, periaatteella että tippaakaan ei huohotinpurkkiin tule öljyä niin moottorivauriot on poissuljettu. Tuli myös ajettua screameri ja etupalkki hidasteeseen viitasaarella epähuomiossa ja pakosarjasta hukkiksen laippa halki.
 


Siinäkin näin että pakokanavat ei olleet öljyiset. Irrottelin sit pakosarjan, teetin parit laipat ja tuikkasin yhden kiinni. Pääsipähän samalla koittamaan uutta tiggiä. Toin hukkaporttia samalla hiukka edemmäs, kun oli vetelillä kumeilla ottanut koppaan kiinni. Näyttää taas todella eläneeltä nuo roverin kumit, taitaa olla aika kertakäyttöset. Eipä ole iso ostos laittaa vaikka kerran kesään 15€ tyynyt :D
Jos joku miettii itselleen hyvään hintaan hyvälaatuista tiggiä, kannattaa vilkaista STAHLWERK. Alle tonnilla tuli itelle tuo TIG/PUIKKO/PLASMA combo koje, otin myös mittarit ja polkimen tälle. Tähänasti pelkkää kehuttavaa. Pitänee sille tehdä vaikka nokkakärryista vielä vähän kompaktimpi kulkine, mihin saa pullonkin kätevästi mukaan.

Tuli tehtyä myös tollanen ensimmäinen prototyyppi tuulitunnelista, sattumalta löytyneestä vaahtomuovista värkkäsin tollasen hätäsen koekappaleen että näkee onko tuosta mitään apua. Ei hävinny lämpöongelmat, mutta väheni mielestäni vähän. Seuraavaks tulee pykälän isompi flekti. Luulin että tuo oli bilteman isoin, mutta ilmeisesti näin ei ole :D



Romulokerot napsin pois farkusta, kun ne oli potkittu jo palasiksi, tai kuskinpuolelta olin joskus jo ottanut mutta se jäi hiukka vaiheeseen. Lyhensin noita muoviholkkeja vähän ja nasautin rikan nastojen väliin ni tuli aika passeli. Samalla heitin myös ehjempää keskikonsolia paikoilleen, kun oli entisen omistajan koira hiukka maistanut siitä, kuten vanhoista penkeistä ja pyyhkijän viiksestä yms.



Imuputkelle tein myös kiinnikkeen viimein ja sain poistaa sitä  kannattelevan nippusiteen vesiletkusta :D Takaluukun mukana perittyjä kurttuja yritin myös vähän oikaista mutta kuten odotinkin, ei siitä vieläkään ihan uutta tullut.Viimekesästä seurannut sivuääni haittaa vieläkin yöunia, sitäkään ei kukaan ole tunnistanut. Samalla kun uusin v-kopan tiivisteen kävin läpi paininkupit enkä löytänyt niistäkään mitään moitteita. Kuitenkin auton käydessä, kytkinvaijeria säätäessä ääni kuulosti jotenkin kovalta. Joten uskaltaisin jopa Nukkua ensimmäistä kertaa noin. kolmeensataan päivään??
Yllämainittuun pitänee vielä lisätä, että alkaa m47 menemään taas kipurajoilla kun kolkattaa päivä päivältä lujempaa :D kolmosen vetoja oon vähän hillinnyt kyllä..

Taka-akselin iso pusla tuli myös vaihdettua.
Toiselle puolelle se oli joskus jo vaihdettukin. Kohtuu simppeli homma ihan vaan paikallaan. Isolla rälläkällä kahdesta kohtaa poikki ja vanhat tyngät lyömällä pois. Uuden paikalleen laitto olis varmaan mennyt itsestäänkin mutta isä sattui olemaan hallilla ja passitin sen puristamaan puslan pesiä yhteen ettei toinen pesä karkaa puslaa paikalleen lyödessä. Vanha oli kuvan osoittamalla tavalla jo aika loppu, joten ajettavuudessa oli tuntuva ero.

Olihan tuo jo vähän kulunut, mutta kuitenkin kelpasi leimalle muutama kuukausi sitten.

Tuli myös laitettua pohjapanssari,



kun tuo alkoi tulla käyttöautoksi ja joskus jopa suomessa sataa vettä, silloinkin kun minulla on asiaa johonkin. Kiinalaisella lintupönttosahalla päästin reiän screamerille ja ahtoletkuille kaiversin kolot sivuihin. Joskus tuo panssari on käynyt lähellä maata ja näinollen kulunut puhkin, niin piti sitä parsia vähän kasaan ja pistin taaempien pulttien alle vielä niittokoneen terälaput, joissa riittää pinta-alaa tähän hommaan. Putken kiinnike kumeja oon myös muutamaan kertaan vaihdellu ja nyt tuntus että putki pysyy kahjommissakin ajotilanteissa paikallaan. Tässäpä kuva koko putkistosta, kerratakseni siis 3,5' dp ja 3' loput, perällä bilteman isoin 3' pönttö ja äänet on mielestäni hiljaiset (siihen asti kun screameri alkaa huutaa, kjeh kjeh)


Voi kilinkellit miten surkea kuva.. :idiot2:

Tarkotus olis laittaa lyhemmät iskarit vielä tänävuonna ulosjouston rajottamiseksi.

Tuli myös ostettua spacerit 5x108>5x112 jaolle ja sorvautin niistä kalmarin luottokoneistajalla keskitysholkin pois että 40€ vanteet mahtuu paikalleen :D mulle tulee ainakin mieleen joku golffin vannetyyppi näistä, mutta eiköhän nuokin alla pyöri. Eturenkaat onkin karannut sisälaidasta jo siloseksi joten tulee nyt sovitettua noita 16' vaggivanteita..
Eipä nyt tähän päivitykseen pääsyt mutta katotaan kuvaa vaikka enskerralla.


Sittenpä tuli taas haalittua näitä ihastuttavia *askakasoja

Elikkä:
850 TDI mitälie vuosmallia kytkinvikaisena. No kytkin oli ihanvarmasti viallinen kun vauhtipyörän kampurapuoli on violetti, painelaakeri puoliks mänttinä laatikon pohjalla ja paineasetelma ympäri halki. Ajatus oli laittaa transportterin hilut, mutta naapuruston varaosa moottorissa onkin kiinni vetolevy. Joten nyt on ihan yks hailee mitä sinne saa voimaa välittämään. Kunhan vaan jotain jostain suht läheltä sais. Kaksoismassa myös siinämäärin väljä, että lentää se jokatapauksessa roskiin. Kosta tätä päivitystä erissä työpöydälle välillä rustaan, niin on vauhtipyörä ja kytkin vaihdettu hyväkuntoisiin ja painelaakeri uuteen. Nyt menty toista tonnia huolettomia kilometrejä. Autocomin testerin avustamana pistin vielä pumpun kohdalleen että lähtee kelien kylmetessäkin käyntiin.
Oli kolmisen astetta liian aikaisella ja ainakin tähän asti on lähtenyt paremmin käyntiin kun vähän myöhästin.
€Saa muuten tonnilla viedä pois tai vaihtaa johki muuhun€

Elikkä2:
142 mallinen volvo, vuosimallia 1970. Väkivahvan b20 ja yhden kaasarin säestämänä. Ajokunto testattu ja sieltähän sekin sitten löytyi. Mukaan tuli vielä kromikapselit ja huoranportaat. Perimätiedon mukaan autolla on ajettu viitisen vuotta sitten jäällä ja mukaan olisi saanut vielä edessä olevaan rautaan kiinnitettävän auran. Sama perimätieto myös kertoo että aiemmin mainittu väkivahva b20 olis joskus rempattu. Korisavottaa taitaa olla ihan jonkunverran. Papereiden mukaan auto ollut tiellä viimeksi vuonna 1993... Pitänee vielä trafin sivuilta kattoa ettei ole 'romutettu' :D Katosta kun tässä nyt puhutaan ni katossa onkin lievää kurttua ja perä on vähän venähtänyt. ilmeisesti joskus hinattu takaluukun lukosta... Konepellin saranat oli myös ruostunut kiinni ja pelti hävinnyt osittain saranoiden takaa, meinas mennä vähän taiteiluks pellin irrotus  :D
Auto Kuitenkin minusta vielä ihan pelastettavissa.. Kai


Imgurissa huonoja kuvia pari lisää, mutta laittelen tännekkin kun sen auton edes saan työn alle.


T5 joutui karanteeniin kun hallissa oli muillekkin tarvetta käydä, varsinkin nyt uuden nosturin asennuksen jälkeen. Nyt kun tuo raha alkaa taas liikkua niin pitänee moottorin paikalleen sovittelua aloitella. Pohjatöitäkin vähän lannisti kun tajusin että käytännössä koko takapelti pitäis hiekkapuhaltaa, kun se on joskus puhallettu ja maali on jäänyt 'hieman' ohueksi. Alkaa kesä olla jo niin pitkällä että tällä lainmukainen ajo taitaa jäädä ensikesälle. Ompahan enemmän aikaa tehdä nuo pohjatkin 'kunnolla' Kanget lähtee vihoviimein koneistamolle tutkttavaksi. Moottorin niputus pitäisi siis olla ajankohtaista hetkenä minä hyvänsä. Tai
ainakin alakerran. Kattoo nyt vielä mitä tuolle kannelle tekee. Kangetkin on viimeisten tietojen mukaan koneistamolla jo käynyt.
Kiitokset hiomo kantaselle!


Sedani nyt on odotellu vaan immua, ja tuossa peltiauki räpellellessä huomasin että tps ei naksu, lh 2.2 tuskin on potikka mallista kaasuläpän anturia? Pitänee se vielä vaihtaa ennen 007 immun metsästystä. 016 nyt siis kiinni. Musta savu seurailee perässä moottorin toiminnan merkiksi.. Tähänkin pitäis laittaa moottorin kumit ja kaikki leimalla vaadittava.. Isä oli tiputtanu siskon rokkipöntön kyydistä, ovi auki takakulmaan ja lista irti. Myös harvinaislaatuinen puskuri halki. Kehui ostavansa uusia listankiinnikkeitä, ostakoon nyt loppuelämän tarpeisiin asti. Sedanin maalaus olis myös kovasti mielessä, mutta ovet pitäis tellätä, tai vaikka vaihtaa ennen sitä.
- asentoanturihan ei helpolla irronut ja piti ottaa koko kaasuläppä että sain säädettyä sen kohdilleen. Ei auttanut, joten immu tuli kaverilta äänekosken suunnilta hänen siirtyessään megan hurjaan mailmaan. Kerrankun tämä chrysler/2.2 combo temppuilee ni lentää kyllä hallin seinään (tai myyntiin) Leimakin meni pitkäksi, myös kuukauden jatkoaika. Pari paikkaa munapusseihin ja alapallot. Niin ja katsastusmiehen mielestä lattiapelti ei ollut tarpeeksi lujasti kiinni edessä olevassa runkopalkissa/tunkin kyrväkkeessä niin pitää sekin hitsata.. Ja pahin haukku oli se, että kehtasivat minun jumalaista esabin lukkoa nimittää kempiksi. Kalmarin luottokoneistaja päästi irtovetarista poorit pois niin on sitten kylänulikoille vuokrattavissa semmonenkin. Ja tietty itselle tilanteen vaatiessa. Takajarrujahan ei lukon takia saatu ajettua niin pitänee nekin vielä tsekkailla. käsijarrukin on vähän vajavainen, asettunee kirimällä.
Porukka on varmaan ennenkin nähny mätiä munapusseja tällä foorumilla ni laitan kuvan vaikka tosta sedanin 'huonohkosta' moottorin kumista.. hävis muuten huolella voimansiirron viiveitä.



Väsymystilanne huikea, pari viestiä parsittu nippuun ja kuvia tongittu ajan kanssa. kiitosjaanteeks
Öitä  :uglystupid2:

Poissa vesterinen_99

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
  • @The_X_Projects -Axe
Vs: #Kannonjärvennyrkkipaja:n Volvoilut
« Vastaus #34 : 18.11.2018, 21:58:34 »
Tervettä päivää taas hyvä volvokansa

245 koki ulkonäköparannuksia vanteiden muodossa, kiitokset myyjälle  O0



ja hetihän ne piti porata pilalle. Eli tein siis tilaa pinnapulteille, spacerien kanssa hyvinkin hyödyllistä.
Eli Japanracing jr-9 leveydessä 8* ja 10* Edessä 25mm lätyt ja takana 20mm... jotka pitää vaihtaa 25mm. oli vanteen reuna hipassu maalit pois jo iskarin kiinnityspultin päähän.

Tuli myös viimein lätkittyä se m90 laatikko paikalleen, ja äänieriste jäi kepin juuresta pois mutta on laitettava takas ennenku sekoo pää  :D
Samalla tuli laitettua myös nestekytkin, aika paljon on hommaa mutta parina iltana se tais mennä. Tässä univajeessa enää tommosia muista  :D
Muutettua ja tehtyä osaa siis tuli Kytkin poljin, Pääsylinteri, letku ja työsylinteri. Myös joutui hiukka jatkamaan tappia että sylinteri meni kunnolla pohjaan. Ja tosiaan, laitoin niitä rikkoja käpälän palleron alle, muistaakseni 3? Sillä tuli käpälä abaut suoraan ton ruotsimallin asetelman kanssa.

Älkää huoliko, siellä on lattarauta sisässä mutta hitsailin sen vaan samanpaksuseks ja aukasin rälläkällä vielä kapeet sivut että sain pitkittäissuunnassakin tuikkailtua kiinni. Lopuks vielä hijoin samanpaksuseks ja maalit niskaan. Lämpökin yritti vääntää kieroks ekan puolen jälkeen, mutta oikes kun toisen puolen hitsas.

Onpahan puhtaat sormet :D  Ja samba soi taustalla muutamankymmentä kertaa


Vaihdelaatikko, kiinnike, keppiteline, vaihteensiirtovipu, käpälä kannatin ja kytkinlevy>jousitettu kuuslapanen sintteri kl-racingiltä Vauhtipyörästä ajettiin tavaraa pois jotta simmejä ei tarvinnut laittaa. Kun oli kolme kertaa halvempi luottokoneistajalla kun ne simmit kl-racingillä :D samalla lähti hiukka painoa kääntöpuolelta. Kardaania 'simmasin' hiukka pitemmäksi niillä levyillä missä se keskitystappi on kiinni. Pitänee joskus jatkaa kardaania että saa ton 'kunnolla'

Silmälaakeri tuli myös irroteltua vanhanliiton intiaanin irrotustyökalulla, samalla millä on levytkin keskitetty. eli märkää paperia täyteen ja sopivalla tapilla ahtaa se ulos.

Vaihdekeppi ja puolet telineestä on kotoisin m47 omista romuista. Kepistä ja telineestä poistelin pakkilukon osat. Vielä mainittava uudelleen että tuo m90 on todella äänekäs laatikko verrattuna m47. Mutta isot pojat kerto että näin on näkkileipä ni ei pidetä sitä viallisena.. Levystä ei tullu napattua kuvaa mutta ihan asiallisen olonen vehje. Ei viiti kuvan takia kyllä purkaa  :D


Sedaniinkin tuli immu laitettua ja parit paikat tonne, missä listat on enne ollut reikien tiellä. Katsastusmallin vetari kiinni ja vuoden saa taas päästellä.. PAITSI 4 paivää myöhemmin poliisi vei seisovasta autosta kilvet, kaveri kun kertoi asiasta ni menin paikalle ja löivät vielä sakon kouraan, yks poliisi vielä tokas että *pitäsköhän sut laittaa uudestaan ajamaan inssi* ja tämän kommentin syytä tiedustellessa pitivät minua vielä vittumaisena.  :D
takarenkaissa liian vähän pintaa ja vanteet vaihdettava, eivät toki tienneet miksi ne pitäisi vaihtaa tai mikä niissä oli viallista. Eivät vaan pidä leveistä vanteista ehkä  (tai minusta) :D Saipahan konttorikin vielä viiskymppisen kun leima-ukko kävi auton luona tupakilla. Leimaturbiinit oli uudestaan siinä alla. Jaaaaa mutta eipä täällä taida mainintaa ollakkaan noista levimangelsseista mitkä on kohta vuodenpäivät jo ollu :D Näköjään ei tässä luurissa kuvia niistä ole, ja ig:ssäkin vaan edestäpäin ni saatte nyt elää pimennossa.  Sedaniin tuli vielä kardaanin ristikkokin vaihdettua kun jarruttaessa tärräs. Ja aika jämäkkähän se kyllä olikin.



Tuli hitsattua kontinpuolelta ja lokarin puolelta niin pitäis nyt olla kaikki vedelle suotuisat kolot poissa. Ja tietenkin sinkki ja maali päälle.

Päivän kerkes nauttia tosta moninkertasesta suorituskyvystäkin  :D

242 koritöistä voisin tehdä oman jutun kun löytäsin vaan kaikki ainekset..
Tuli jossain vaiheessa käytyä karstulassa, lh:n säätöjä tekemässä. Leikki loppu lyhyeen kun saatin kytkin luistamaan.
16 Tappinen 960, jonkuverran alaalta heräilee pikkusella perunaturbolla :D
Tuolla imgurissa on sit lisää kuvia yleensä joka päivityksellä, saattaa sinne tulla kuvat jo ennen päivityksiäkin.
Eipä mulla muuta hauskaa yötä kaikille
« Viimeksi muokattu: 18.11.2018, 23:47:07 kirjoittanut vesterinen_99 »

Poissa TJA

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1039
  • www.vrcf.fi
Vs: #Kannonjärvennyrkkipaja:n Volvoilut
« Vastaus #35 : 18.11.2018, 23:43:31 »
Hyvä että vanteet meni käyttöön. Sitä iskarin kiinnityspulttia voi vähän lyhentää, sekin auttaa. Been there, done that..

Ps, etuset on 8,5".
« Viimeksi muokattu: 18.11.2018, 23:45:21 kirjoittanut TJA »

Poissa vesterinen_99

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
  • @The_X_Projects -Axe
Vs: #Kannonjärvennyrkkipaja:n Volvoilut
« Vastaus #36 : 19.11.2018, 00:10:45 »
Aattelin niitä lyhentää ja alustaa jäykistää, koska pitäny muutenkin jo jonkun aikaa  :D
Hyvä että korjasit, täällähän on kohta enempi asiaa ku asiavirhettä  :o
Vielä lisätäkseni tohon nestekytkinhommaan, itestään kun ilmasin ni meni aikaa että sain kutakuinkin toimimaan. Onneks työsylkkä vuotaa hiukan ni ilmaantu loput sit ajossa  :D

Poissa Reinikka99

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 227
  • www.vrcf.fi
Vs: #Kannonjärvennyrkkipaja:n Volvoilut
« Vastaus #37 : 19.11.2018, 00:18:18 »
On se kyllä vaan nyt hyvännäkönen noilla jiiärrillä!

Poissa vesterinen_99

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
  • @The_X_Projects -Axe
Vs: #Kannonjärvennyrkkipaja:n Volvoilut
« Vastaus #38 : 03.05.2019, 08:41:22 »
Tersens!

Pitänee tännekkin kirjotella pitkästä aikaa jotain, jälleen kun puhelimet on kierrelly ni kuvathan on ihan missä sattuu..
Lisätään nyt vielä että armeijakin hiukka vie tältä harrastelulta  :))
Tjooo alotetaas vaikka tästä 'uudesta' hankinnasta mikä meni vaihdossa kasipätkään jo viimevuoden puolella.
Eli tiilikeula seiska b200et:llä ja kansan rakastamalla kissanluukkuimmulla. Tarkotus oli ton moottorinohjauksen takia hävittää, mutta tuohan on aika hyvä viri aihio kun ei oo kattia ja päästöt saa olla sitä luokkaa että tippuu jääkarhut puusta ::)

Mitähän kaikkea tähä on jo puuhasteltu.. immulle ainakin väsäsin kinnikkeen heti ensimmäisenä, sit tais tulla liina coolerin ympärille ja Katsastukseen piti laittaa kolme paikkaa, toinen helmaan ja toinen samaisen kotelon takapäähän, viimenen perinteiseen etupyöräntuennan kiinnityksen viereen. Leimasetähän ei edes huomannu kun ensimmäisen näistä. Tiilikeulaks on kyllä hyväkuntonen koppa! Leimalla oli myös liian haalea vilkkupolttimo ja jarruletku. Lisävaloja oli1 liikaa, poistin yhden ja jäi merkintä ettei ole symmetrisesti, kaikkea ne keksii :idiot2: Kesän valaistessa otin kaikki pois. Uusintänäytöllä tietenkin pooriton vetari ja leimaa rytkähti. Leiman ja uusinnan välissä tietenkin m47 hukkas ykkösen, mutta sekin on vaihdeltu ehjään. Takaoven listan räppäsin kans paikalleen purkuautosta. Sovittelin myös inttireissulla ostettuja vanteita. Tulin siihen tulokseen että jahka saan takapään yhtäkorkeelle kun keulan ni taidan heittää tuuman isommat paikalleen, kun sattuu olemaan ja taitaa aika vaivatta sopia.

Onko jonkun lukijan vanha kiertopalkinto, näky olevan vrcf ratapäivälappu tuulilasissa.
Pitänee nyt ruostevaurioihin lisätä tuo konepelti :D

Ei tuu kyllä mieleen mitä muuta on tullu tehtyä, vaikka rassattu on monta viikonloppua,
pitänee herätellä noita puhelimia jos oon sattunu ottaa vaikka kuvia
  :D
Siinäpä nuo leimalliset oleskelee nätisti nätissä rivissä  S*
...tai ootteli sillon kun kuva otettiin  ::)

Enskertaan taas!

Poissa Reinikka99

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 227
  • www.vrcf.fi
Vs: #Kannonjärvennyrkkipaja:n Volvoilut
« Vastaus #39 : 03.05.2019, 09:20:57 »
Ainakin yhden entinen kiertopalkinto ::)

Poissa vesterinen_99

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
  • @The_X_Projects -Axe
Vs: #Kannonjärvennyrkkipaja:n Volvoilut /kawagreen/
« Vastaus #40 : 08.11.2020, 12:31:11 »
Morppi
Eipäs oo tullu kirjoteltua hetkeen mitään, lähinnä jaksamattomuuttani, myös puhelin vaihtunut ainakin 3 kertaa ja tiedostot siinä sivussa vähän hukkapiilossa.

Mutta palataan vuoteen 2019, eli viimesyksynä tuli villi ajatus siitä että talviauto tarttee uuden värin ja sehän valikoitui vanhana moporottana kawasakin värikartasta,
Eli 'kirkkaampi' olemassa olevasta kahdesta kawasaki green:istä Akryylinä. Pohjien kanssa meinas mennä iän lisäksi myös terveys kun lähtökohdat oli mitä oli..
Voin kaivella myöhemmin kuvia huonoista mätähommista ja äärettömästä määrästä pakkelia, jotka aiempi omistaja on tähän joskus lisännyt.
Samalla paljastui myös että autolla on ajettu kolari joskus vuosia vuosia sitten, kun toinen takakaari on saanut muotonsa tinalla ja pakkelilla.
Kaikki ovet joutui myös tekemään uusiksi kun oli joskus mätiin kulmiin heppailtu pelti päälle ja laitettu riittävästi pakkelia!
Myös maalaamo oli mitä oli, kun syksy muuttui yllättäen talveksi ja ulkona maalaaminen ei ollut enää vaihtoehtona. MUtta muutamaa valumaa lukuunottamatta
tämä meni ihan hyvin, kuivaa pintaa ei jäänyt minnekkään ja valumat on korjailtukin jo maalauksen jälkeen. Tässä muutama kuva lopputuloksesta!








Tästä maalauksesta kun toivuttiin ja 245 tekniikka oli poistettu uuden tieltä, tuli ajankohtaiseksi siirtää se tähän jonnemallin volvoon.
Sen kanssa meinasi olla tosin ongelmia lämpöjen ja kansipahvin kanssa, loppukesästä meni myös mäntä halki ja hallinrakennus on pistänyt pahasti väliin ja se on jäänyt toistaiseksi odottamaan ensikesää. Se siitä talviautosta taas ;D Ens talvi mennäänkin varmaan e36 compactilla, ellei siitäkin ehdi tulla liian rakas ennen lumia  :D
Tekniikkajuttua sitten myöhemmin! Samalla vois raapustaa myös 245 t6 juttuja.



Pitänee varmaan kiristää tahtia, kun topicci löytyi sivulta yhdeksän  :D



Poissa vesterinen_99

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
  • @The_X_Projects -Axe
Vs: #Kannonjärvennyrkkipaja:n Volvoilut
« Vastaus #41 : 05.07.2022, 14:41:41 »
Huomenta!

Taidankin tässä kesäloman kunniaks laittaa vähän tilannepäivitystä mailman kulusta kannonjärvellä!
Eli farkun nykytilannehan on olla käyttöautona, kun vihreästä meni kansipahvi, sprintteristä kampiakseli poikki, 740 sedani on tyttiksellä ajossa ja compactia ei ole kukaan muistanut katsastaa  :D   Ei voi kyllä valittaa, on toiminut hienosti ja jaksaa mukavasti kulkea, ihan kärrykin perässä  8)

Rakentelusta aika vähän jäi taas talteen kun yllättäen on puhelin vaihtunut.

Lämpöanturin kanssa on vähän ikävää, kun tällä kokoonpanolla jossa anturi on banjon päässä moottorin takaosassa, näyttää mittari lämpöjen ollessa normaalissa ehkä 1/3. kun pysähtyy ni mittari kipuaa puoleen väliin ja vaikka lämmöt kipuaa mukana, ei mittari mene yli puolenvälin.



Jspecin tolpathan on tullu laitettua nyt myös vihreeseen, 740 sedaniin ja farkkuun. Näistä varmaan riittää yksi kuva  :D

740 ja farkkuun tuli laitettua myös takapää, mutta oli kyllä vähän pettymys, tuntuu että ne iskarit ei uutenakaan riitä farkun massalle ja niille jousille. pitänee kokeilla tilata proace kaasut jos ne olis paremmat, mitat osui aika hyvin kun tuli vaihdettua sellaset töissä ja varulta mitattua.  ::)

Vihreässä tuli myös ongelma hukkakipinän kanssa.. Niin tosiaan siihen tuli laitettua hukkakipinä jo joskus aikaa sittten?
Mutta siis hukkakipinän kanssa tuli ongelma kun ajosta meni launch control päälle eikä sitä saanut pois kun hukkakipinäkortin piirin vaihtamalla, tulin ostaneeksi toisen hukkakipinäkortin samalla niin tinailin piuhat toiseen purkkiin myös kiinni.


farkkuun tuli myös viimein laitettua uudet heijastinpinnat umpioihin, niin jää niistä kehotus pois ensvuonna. Samalla maalasin taustat mustaksi.


loppuun voisin lykätä muutaman kuvan farkusta kun siitä nyt sattuu olemaan tallessa S*
Näistä saattaa bongata eron umpioissa  :D









Katotaan taas parin vuoden päästä lisää!

Poissa vesterinen_99

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
  • @The_X_Projects -Axe
Vs: #Kannonjärvennyrkkipaja:n Volvoilut
« Vastaus #42 : 07.05.2023, 15:01:57 »
Iltapäivää

Nyt kun on taas tarpeeksi aikaa kulunut ja riittävästi mediaa hukattu niin olis perinteisesti aika tehdä huono päivitys!

Talvella tuli ajeltua vihreellä sedanilla, tähän tuli ongelma kipinän kanssa. 2 mukia tippui pois siinä vaiheessa kun mentiin paineelle ja tuli takaisin mukaan kun käytti virtoja pois.
Ensimmäisenä tietysti Puola syynnin ja kaverilta sattui löytymään korvike, mutta ei vaan sillä asettunut. Tulpat olin vaihtanut aiemmin jo niin viivasin ne yli.
Lopulta korjaantui tulpanjohdot vaihtamalla.
Nastarenkaat kun oli kuluneet ni pyöräytin pois.


Farkkuun tuli tehtyä uusi moottori, ACM:ltä tilasin männät ja veivit, joita odottelin kaksi kuukautta ja yritin pari kertaa tavoittaa, mutta vastausta kun ei kuulunut niin paypalille viestiä ja sieltä kautta rahat takaisin, tai ~50€ jäi tulematta mutta kuitenkin, liekkö valuuttakurssi tai mikä lie?

Ne kun ei tulleet niin päätin laittaa vaan kiinaveivit, Rakotulkit ja etuvetovaparin kannen.
Tuli myös uusi jakopää, kk laakerit, kanteen stefat ja jotain tiivisteitä. Sekä kl racing 707 asetelma ja "trimmade bilar" vauhtipyörä.
Kannentiiviste tuli nuukuuksissaan otettua halvin (elwis) ja tässähän ei tietenkään osunut sylinterit ohjuritapin reikiä vinguttamatta kohdilleen. Tästä on nyt opittu  :D
Pääseepähän ajelemaan pahimmat poltteet nyt pois. Täytyy tehdä virkeämpi moottori sitten joko toiseen koriin tai tähän. Tarttis vaan vielä toisen kannen.
Lohkon pintakin tuli oikaistua, 0.15mm otettiin pois ja sillä tuli puhtaaksi

Rakotulkkeja yritin etsiä yksittäisiä, mutten mistään oikeen löytäny enkä sitten viittiny ostaa koko pakettejakaan niin montaa, tai laitella päällekkäin.
Menin tonkimaan varastoja ja löysin arkin 0.8 kiillotettua rosteria, niin leikkasin siitä 14.5x72.5 palat ja naputtelin paikalleen.
Alunperin oli tarkoitus tehdä ihan rauhassa pitemmällekin riittävä moottori mutta kun asvaltti alkoi sulaa niin tilanne muuttui  :D
Kerkesin valaa paikallaan olleeseen moottoriin jo betonia niin ajattelin antaa sen rauhassa kuivua ja kun männätkin jäi maailmalle niin ei sillekkään niin tarvetta sitten olis ollut.
Tein nyt sitten toiseen b6284 lohkoon edellä mainitut temput ja pistin paikalleen. Tämähän oli muutenkin uudempaa mallia, jossa vesitila edestä matalampi ja koska kupeesta puuttuu luukut niin öljynpaluiden kiinnityspultit ei käyneet kiinni.
Niin ja ahtimeksi tuli klassinen hx40 superi aiemman hx50 väljistyessä savukoneeksi. Pitänee varmaan molempiin laittaa huoltosarja kun superissakin tuntuu jo päittäisvälys kun ostin sen käytettynä  ::)
Harkinnassa myös imusiiven päivitys superiin.


Toisesta moottoristahan meni yksi kannenpultin Jenka jo purkaessa, oli ihan alusta loppuun asti jäykkä ja jälki sen mukaista.


Noh, aikani nettiä selattua en löytänyt niin pitkää irtokierrettä että olisin sellaiseen tyytynyt niin päätin tehdä itse, tiuha m14 Jenkainen pultti olisi jäänyt n. 0.25mm seinämälle ellei olisi mennyt ihan viimeisestä kierteestä puhki. Tämän hylkäsin.
Seuraava koe tuli tehtyä 8.8 m16 pultista, joka meni sitten mutkalle kun väänti kierteen vaikka oli jatkomutteri päällä.
Viimeinen, onnistunut tuli sitten m16 10.9 pultista, johon siis painoin sorvissa 10.2mm reiän ja väänsin m12 kierteen. Tämä ei vääntynyt ja molemmat kierteet meni hienosti pohjaan. Kuusiokolopultista ajoin vielä sorvissa vähän kantaa pois niin sain asennustyökalun ja liiman kanssa lohkoon kiinni.

Osakierrepultti sen takia että sai sorviin kiinni, katkaistu ennen asennusta.
Tällä jäi siis n. 50mm pitkä kierre lohkoon, joka on jo vakiotakin pitempi.



Vvt:n toimintaan tutustuessa tuli selväksi myös että venttiilikoloitta t6 männillä ei voi kääntää maksimiin  :P
Ekalla liikkeellä kun oli tullut Min. Dutyn kanssa näppäilyvirhe, karahti selkeästi mutta käynti kuitenkin tasoittui hetken käytyä. Kiitos kuulunee hydepainimille.
Kylmänä tahtoo ampua yli, vaikka yritin kaikkea vähän säädellä ja laitoin säädön alkamaan vasta kun jäähdytysneste ylittää 78 astetta. Joutunee laittamaan öljynlämmölle tunnistimen jos meinaa ihan kylmällä moottorillakin käyttää siten että kuumana reaktio ei kärsi?

Loppuun vielä yksi kuva minkä näppäsin "talvisäilöstä" hakiessa

Kiitos ja näkemiin.

Poissa vesterinen_99

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
  • @The_X_Projects -Axe
Vs: #Kannonjärvennyrkkipaja:n Volvoilut
« Vastaus #43 : 13.05.2023, 15:33:48 »
Tuli laitettua vastapaineohjaus hukkaportille jollain s80 löytyneellä pierburg venttiilillä ja voimaa tuntu tulevan lisää paineen noustessa ja holsetin päivät väheni entistä nopeammalla tahdilla.

Tarkoitus oli vielä laittaa tunnistin öljyn lämpötilalle ja paineelle jotta vvt säädön saisi toimimaan myös viileämmällä moottorilla.

Kuitenkin yhden kovemman vedon jälkeen auto jäi käymään tyhjää viidellä, vaikka pintakaasulla toimikin kutakuinkin normaalisti. Yritin lueskella logista mitä oli tapahtunut ja nokan asentotieto näytti hetkellisesti -44, juuri ennen rajoitinta  ::)
Koska vvt säätö alkaa mulla 1900 rpm ja targettihan on 4000 eteenpäin 0 astetta niin vois kuvitella että siellä on yritetty 'korjata' nokan asentoa.
Startissa selvästi puuttuu rutut jostain ja käydessä kun puottaa 1 tai 6 sylinterit pois niin käynti muuttuu vähiten.
Epäilys siis että olis venttiilit mutkalla.
Harmi kun ei ole vielä löytynyt toista kantta/moottoria niin tulee pitkä seisokki ja penkkireissu jää myöhemmälle.
Seuraavaan setuppiin tulee venttiilikolot, tai puran vvt pyörän ja kehittelen sinne rajoittimen mikäli on saman tyyppinen systeemi kun BMWssä.

Motorsporttia..

E: jäi mainitsematta mutta tähän asti ei ole ollut nokan asennon kanssa ajossa mitään ongelmia, mutta välillä startissa saatto löytää asennon - 90 astetta väärään kohtaan jolloin hörähti, muttei jäänyt käyntiin. Mutta vvtllehän se ei niin matalilla kierroksilla muutenkaan kuulu.
« Viimeksi muokattu: 13.05.2023, 15:58:07 kirjoittanut vesterinen_99 »

Poissa vesterinen_99

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
  • @The_X_Projects -Axe
Vs: #Kannonjärvennyrkkipaja:n Volvoilut
« Vastaus #44 : 23.06.2023, 22:33:20 »
Vanha kansi tuli purettua ja siistittyä vähän kanavia jonka jälkeen töissä meinas peukku leikkaantua irti niin jätin kannen kasauksen jälleen kalmariin luottomiehelle, kun oli kilpurin kannellekkin lashcappien poisto varattu niin vein sinne samalla.
Venttiilikolot näpräsin kyllä tyhjän kannen läpi kahdella eri venttiilistä tehdyllä työkalulla, toisella joka oli vain uritettu ja toiseen olin hitsannut pikku täplän että jää hieman toleranssia.

Eli uudet venttiilit otin Janicolilta, oli niin halvat että otin kaikki imu- ja pakoventtiilit enkä ruvennut ottaa turbon kannesta pakosia.

Noh, näkyi kasatessa että reinzin pahvissa on sama homma kun elwiksessä eli jälleen vingulla ohjurin reikä väljäksi että ryhmän etupääkin sattui kohdalleen. Jäi siis noin puoli liekkirengasta sivuun pakopuolelle.

Tämän jälkeen testilenkillä huomasin että öljyllä sotkee huohottimen puolta, eikä korjaantunut kokonaan vaikka muistin laittaa öljytikunkin kiinni ::)

Koska purkaessa ei ollut mitään syytä epäillä alakerrassa olevan vikaa, kun ei mitään huohotuksia ollut niin alakertaa en käyttänyt auki. Vähän olis ollut ahdas ajoittaa niin merkkasin kaikki säädöt ja kasasin niiden mukaan.

En vaan hoksinut ajatella että huohotusta ei tapahdu jos sylinteri ei syty ja ykköseen kun laittoi ehjän tulpan niin huohotustakin löytyi.
Tämä tulppa oli kyllä ihan silminnähden rikki kun oli posliini karannut.
Harmi että tuli tehtyä ne Venttiilikolot mikäli yksi Männistä on rikki.
Noh Volvo taas tallissa ja moottori valumassa kuivaksi purkua varten.
Meininki oli juhannuksen pyhinä kasata kun kilpahommien takia veny taas näin kauan, mutta paikallinen matkahuolto oli perjantainkin kiinni niin en ehtinyt hakea pahvia ja pultteja.

Sedaniin tuli tökättyä 850 penkit myös mutta yllättäen hajosi puhelin ja kaikki kuvat kaikesta jäi samassa kohtaa perävaunun pyörän alle missä puhelinkin  :D
Pitää ettiä kamerapuhelin niin palataan ajantasalle

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron