Carcom Oy  Ateho

Volvo 940 -92 B230F(B)+T | 20.5. Ovien "verhoilua"

  • 10 Vastauksia
  • 6343 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ledinauha

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Tuli hankittua 940 karvalakkisedan, tarkoituksena olisi tehdä huoltomuistio / ajopäiväkirja-tyyppinen listaus-topic.

Auto tuli haettua ~500km päästä ajamalla (ilman toimivaa nopeusmittaria), vaikka starttasikin aika nihkeästi jonkun aikaa seisottuaan. Kesti kuitenkin kotimatkan ongelmitta.
Vikoja muutama: mittaristo ei toimi, korjauskehotus tuulilasista ja pari klommoa kummankin puolen takakaarissa.
Hinta oli kuitenkin halpa ja leimaa 1/2017 asti joten auto tuli ostettua. Auto on tuotu Saksasta vuonna 2005.

Varusteita tästä löytyy vetokoukku ja manuaalinen kattoikkuna.  :2funny:

Moottorina B230FB, jossa kuitenkin 530 kansi. Pitäisikö tässä olla 531 vai onko vanhemmissa FB-koneissa tuo 530? Nokkaa en ole vielä tarkastanut.
Moottorinohjauksena siis LH2.4, ecun boksin numerot loppuu 595. Halpaa 9xx boksia saa tarjota tulevaisuutta ajatellen.
Vaihdelaatikko M47.


Heti alkuun tuli hankittua kirkkaat etuvilkut vanhojen rikkinäisten tilalle. Ostin myös toisen mittariston, josta vaihdoin nopeusmittarin mekaniikan+piirilevyn alkuperäiseen mittariin ja nyt toimii nopeus+matka+trippimittarit. Katsastustietojen mukaan ainakin vuodesta 2014 asti ollut 213669km mittarissa, mutta nyt asia siis muuttuu. Jakohihnassa merkintä "270000", joten todellisia kilometrejä voi vain arvuutella.

Myös sähkölasit tuli purettua 960 MK1 ovista (kiitos käyttäjälle Jogiin), nämä pitäisi asennella paikalleen joskus. Turbon ruutumaski ja 15" Dracot sekä sähkökattoluukun moottori+piuhoja hommattu...

Auto pyörii Kouvolan alueella, tunnistaa mörisevästä äänestä koska keskipönttö puuttuu :idiot2:

Lähes ostokunnossa (pl. pesty+kirkkaat vilkut):



Suunnitelmia:
-Sähkölasien ja -luukun asennus
-Kattoverhoilu mustaksi ja sisustan siivoilua
-Vanteet
-Turbo + E85?
-Madallus/alusta?
-Peltien korjailua
« Viimeksi muokattu: 20.05.2018, 22:09:55 kirjoittanut Ledinauha »

Poissa Ledinauha

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 -92
« Vastaus #1 : 02.07.2016, 15:37:27 »
2.7.2016 215300km mittarissa. Tuli ostettua 16" Hydrat, joissa myös keskikupit tallella -> käyvät myös Dracoihin. Vanneasia on siis aika hoidettu, renkaat pitää joskus vielä etsiä.

Roikkuva kattoverhoilu korjattu, rikkinäinen kattopahvi fixattu lasikuidulla (tästä johtuen muutamassa kohdassa pientä ryppyä) ja verhoiltu mustalla keinonahalla. Liimana Kiilto Tixo, tuntuu pysyvän. Annoin kuivua noin viikon ennen kiinni laittamista. Kattoluukun verhoilu tuli maalattua mustaksi ja samalla korjattua rikkinäinen liukumekanismi. Kattoon löysin myös tuon "uudemman" / paremman kattovalon, sille pitäisi liitin löytää vielä jostain.



Sähkölasit ja sähköinen kattoluukku asenneltu myös paikalleen. Samalla etuoviin eksyi JBL:n/Harmanin 5.25" erillissarja. Alkuperäiset ritilät olivat rikki, joten tein uuden sovitepalan HDF-levystä ja verhoilin senkin mustalla keinonahalla. Ritilöiden kanssa mahtuu juuri ja juuri ovi kiinni.



Mittariston ja rekisterikilven valot vaihdettu valkoisiksi ledeiksi ja modattu jännitemittari mittariston vasempaan alakulmaan. Radion kehys vaihdettu ehjään.

Turbotus ois vähän mielessä, löytyy pakosarja ja ilmanputsariboksi, vakiodownpipe. -012 kiina-imm tulossa. TD04HL-16T seiskan vinolla pesällä tuli ebaysta huudettua halvalla...

Ja saa tarjota mustia sähköikkunallisia ovipahveja (ja sisustan muoveja), LH2.4 boksia -9xx loppusella numerolla!
Sähkölasien kuskin puolen nappeja takaoviversiona, turbon vesi- ja öljyletkut, ahtoputket, kiinacoolerit, suuttimet ym. kiinnostaa!
« Viimeksi muokattu: 02.07.2016, 15:46:18 kirjoittanut Ledinauha »

Poissa Ledinauha

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 -92 | 10.9. Turbotusta?
« Vastaus #2 : 10.09.2016, 23:32:43 »
Pikainen välipäivitys, eli tähän on tullut muutama palikka hommattua:

-Pikkumitsu, TD04HL-16T ja korjaussarja ko. ahtimelle
-Sachs Race Engineering / SRE -763 kytkinasetelma
-Turbon uusi massalevy, Sachs
-Bosch EV14 850cc/min suuttimet
-LH2.4 -936 loppuinen ruiskupurkki sekä toinen sytkäboksi ehkä tytärkorttimodia varten
-Moates Ostrich 2.0 (eli ROM-emulaattori LH:n säätämistä varten)
-3" downpipe ja ränni yhdellä vaimentimella ilman kattia
-Keulan kokoinen kiinakuuleri (600x300x76mm)
-Silikonimutkia
-012 kopio-IMM
-PLX Gen4 laajakaistaboksi ja Bosch LSU4.9 anturi
-Toinen öljypohja johon hitsattu AN10 kierreholkki öljynpaluuta varten
-Öljynpaineanturille t-pala josta syöttö turbolle
-Uusi syyläri vanhan vuotavan tilalle

Ajoon ehkä jo jouluksi...  ::)

Vielä puuttuu ahtoputket sekä turbon öljy- ja vesiletkut. Alkuperäisiä 940 turbon vesiletkuja, joissa lähtö turbolle saa tarjoilla!  ;)

Poissa Ledinauha

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 -92 | 10.9. Turbotusta?
« Vastaus #3 : 18.09.2016, 20:19:15 »
Öljypohja vaihdettu, turbon öljyletkut hankittu. Syöttö AN4, ryöstö öljynpaineanturilta. Paluu AN10.
Välijäähyn kiinnityksetkin alkaa olla valmiit...

Samalla tuli vaihdettua kaikki hihnat, öljyt ja öljynsuodatin. Gatesin jakohihna + kiristin tuli hankittua, edellisetkin olivat kyllä ihan hyvässä kunnossa.

Vielä tartteis ahtoputket ja askarella kiinnitys hukkaportin kellolle kun turbo on alunperin etuvedosta.

Poissa Ledinauha

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 -92 | 7.11. B230F(B)+T
« Vastaus #4 : 07.11.2016, 20:10:40 »
Tämäkin liikkuu jo turbokoneen voimin.  8)
Uusi virranjakajan kansi sekä sytytysjohdot tuli myös hankittua vanhojen lahottua. Tulpat tietysti samalla.

Pari kuvaa vielä keskeneräisestä konehuoneesta:




Ostrich siis asennettu (ruiskupurkkina -936 loppuinen), ahtoputket mallia RST+silikonimutkat. 3"/-012 IMM painepuolella, kiinaversio ilman kuumalankaa niin tuntuu kestävän. Muutaman sata koekilometriä on nyt ehditty testata ja auto jäänee talviteloille talvirenkaiden puutteen vuoksi. Vaparisytkällä ei hirveitä paineita uskalla kokeilla, mutta hyvin tuntuu vetävän sen mitä ehti testailla. Keväällä penkitystä+muutoskatsatus ym fixailua leimaa varten.

Myös EZK sai tytärkorttimodin:

(näitä löytyy yksi setti ylimääräisenä, voi kysellä YV jos tarvista)

Jarruiksi tulossa eteen 302mm 850/X70MK1 jarrut, satulat löytyykin jo. Kannakeraudat ja levyt pitää vielä metsästää...

Myös jotain pientä hilpettä kuten 960 moottoriantenni asenneltu. Keskikonsolin lokeroon tuli 20x4 LCD-näyttö missä laajakaistan lukemat sekä viereen digitaalinen painemittari.



Moottorinhan tässä pitäisi olla B230FB, mutta kansi on ainakin "vain" 530. Nokasta ei tietoa kun en sitä ole ehtinyt tarkistamaan, toivottavasti VX3. Mutta +T konversio tuntuu onnistuneen, sillä potkua on huomattavasti enemmän kuin lähtötilanteessa. Keväämmällä dynolappusia sun muuta, talven aikana varmaan korin ja sisustan korjailua tiedossa... Yhdet kärsineet nahkapenkitkin tähän löytyy jo, niitä pitäisi yrittää ehostaa.

 ;)

Poissa Ledinauha

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 -92 | 13.4. B230F(B)+T
« Vastaus #5 : 13.04.2017, 01:21:37 »
Tämä tulee saamaan alleen G80-lukollisen 1041 perän. Turbon vakaajat ja muuta alustan osaa tuli myös pelastettua, eteen vaihtuu varmaan tuo turbon 23mm ja taakse tulee tuplat 16+19mm tyylisesti. Samasta autosta tulee myös turbomallin alkuperäinen ahtomittari, ihan vaan näön vuoksi.

Ylimääräisestä panhard-tangosta sai helposti väsättyä säädettävän, säätövaraa vakiopituudesta n. -80mm/+30mm. Kierreosa peräisin M20 pultista ja sen kaveriksi kaksi mutteria.

Etujarruiksi tulossa 850/X70I satulat sekä 302 tai 305mm laikat. Minimi vannekoko tarkoitus pitää kuitenkin 16" ja noilla jarruilla ei edes kaikki 16" mahdu. Hydrat nyt on aluksi menossa alle, niiden kanssa pitäisi ainakin mahtua.



Mittariston kulmaan väkertelin alkuperäisen ulkolämpötilanäytön tilalle nykyaikaisen oled-näytön, siihen tulee ahtopaineet/seokset/muuta tietoa mitä nyt keksiikään.




Ajovalojen linssit tuli viimein vaihdettua, taisivat olla Alvadi.ee kympin kappale. Samassa tuli lukollinen tankinkorkki ja uudet sivuvilkut. :D



Loppuun vielä viime kesältä räpsy likaisesta traktorista:




Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: Volvo 940 -92 | 13.4. B230F(B)+T
« Vastaus #6 : 13.04.2017, 08:32:45 »
Mennytkin ohi tämä kokonaan. Hyvät kuvat ja siistiä tekemistä  O0
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa Ledinauha

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 -92 | 13.4. B230F(B)+T
« Vastaus #7 : 14.05.2017, 20:47:37 »
Päivitelläänpä hiukan:

Vakaajat valmiina asennettaviksi, taakse 16+19mm ja eteen turbon 23mm.


Nykyiset kangaspenkit korvaantuvat nahkaisilla.

Lähtökohtana ilmeisesti 960 peräisin olevat räjähtäneet täysnahkajakkarat, nahka kovettunut ja ompeleet revenneet. Pesua nämä ei ole nähneet varmaan ikinä.


Fixailua, vasemmalla ennen ja oikealla jälkeen:



Kuskin penkistä oli ristiseläntuen säätöruuvi perinteisesti rikki, kaikki palat löytyi onneksi verhoilun sisältä ja sai vielä kasattua kokonaiseksi pultilla vahvistettuna.



Nahka pesty "kissasaippualla", vasemmalla ennen ja oikealla jälkeen:




Lopputulos:  8)





Vähän noita voisi vielä yrittää ehostaa jollain nahkakitillä ja hieromalla vielä pahimmat tahrat pois, mutta kelpaa myös tuollaisenaan.  :P

Poissa Ledinauha

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 -92 B230F(B)+T
« Vastaus #8 : 20.05.2018, 00:01:20 »
"Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 180 päivään."   :-\

Eli päivitellään. Tämä on siis muutoskatsatettu jo viime kesän alussa, lappuihin tuli seuraavaa:
- Muutettu käyttämään pääosin etanolista koostuvaa polttoainetta (tästä olisi saanut tänä vuonna muuten rahaa takaisinkin...)
- 600x300x76mm intterkoorel ja Mitsun 16T
- 144kW@0.8 bar (= 194 hp)

Edellisten viestien vakaajat, 850 jarrut, penkit ym. hilppeet on myös asenneltu kiinni.
Vanteina toimii nykyään Hydrat, edessä uudet linglongit ja takana jostain syystä kuluneemmat renkaat merkkiä x.
Alustan osalta muuten vakio, mutta etutolpat käytin auki ja laitoin paremman tuntuiset orkkisiskarit vanhojen tilalle. Samalla camber-modi ylälautasille. Ja tosiaan etuvakaajana turbon 23mm ja takana tuplat 19+16mm. Etujousina turbosedanin vakiot 1.5-2 kierrosta lyhennettyinä, takana ilmeisesti sedanin vakiot koskemattomina.

Autolla ajeltiin viime kesä maltillisilla 0.8 - 1.2 bar ahdoilla mielen mukaan, välillä LH:ta säädellen.

Tämän vuoden leimalle piti herkistellä takajarrut, suunnata sumuvalo, täyttää tuulilasinpesunesteen säiliö ja suurimpana ongelmana laittaa pakkivalon johto kiinni anturiin.
Noiden jälkeen jäi vielä korjauskehotus ohjauslukosta, lukkiutuu 0-asennossa avaimet sisällä.

Noh, leiman jälkeen jälleen pientä kikkailua ahtojen kanssa (eli nosto tuonne 1.2) ja samalla ruiskukartan tarkempaa säätöä, kestihän se kuitenkin päivän ajella...  ::)

https://www.youtube.com/watch?v=dpZpek6PsQU

Hinaamalla talliin, kone+loota ylös ja auki. Kakkosen rattaista puuttui paloja ja muutenkin loota pyöri millä tahansa vaihteella (jos sellaisia sattui löytämään) hieman karkeasti.  ;D Fiksumpi olisi tietty arvannut ettei se kestä, mutta pitihän tuonkin sietokykyä kokeilla. Kolmosella en ikinä vedättänyt täydellä kaasulla kun laatikon heikkous oli tiedossa, mutta oletin että kakkosella olisi kestänyt edes vähän paremmin. Meni siis kesken vedon kakkosella lähes välittömästi kun ahtopaine alkoi mittarin mukaan nousta, eli puhtaasti väännöllä hajalle.  :idiot2:



Tilalle tuli sitten ihan oikea laatikko. Diesel-moottorisen E87:n perästä.  8)
Kytkinkopan vaihtoi nimim. boost, erinomaista jälkeä!

GS6-37DZ + M47 kytkinkoppa matkalla yhdistettäväksi toisiinsa...


Levyksi tuli jonkun bemarin 228mm orgaaninen massalevy kovalla keskiöllä.
Tämä lähinnä siksi että sattui edullinen kytkinpaketti kohdalle, joka sisälsi myös painelaakerin ja kytkinhaarukan.
Asetelma tuosta paketista jäi ylimääräiseksi, sillä paketti laitettiin kasaan jo hyväksi todetulla SRE763:lla.

Levyn sovitusta lootan booreille (joo, levy väärin päin)


Lopuksi kannakepalkin rakentelua, vakio M47:n palkki ja ZF:n omat kannakehilut kumeineen sopivat yhteen parin lattaraudan pätkän avulla. Palkin kiinnitys tulee korin rei'istä takimmaisiin.



Kardaaniksi orkkis etupätkä booriholkin päästä lyhennettynä n. 50mm.
Keppitelineen sai myös helposti rakenneltua M47:n omasta, tankokin kävi suoraan laatikon pään kuulaan.
Kytkimen letkuun piti soveltaa BMW:n ja Volvon alkuperäisiä osia. Molemmista kovat putket poikki ja uusi letku (~55 cm) väliin.



Paketti takaisin autoon, öljyt laatikkoon ja ajoon. Pientä resonanssiääntä voi ehkä havaita, johtunee kovasta levystä ja vauhtipyörästä. Putki rämisee myös tietyllä kierrosalueella, tässähän on siis 3" turbolta taakse asti, kahdella läpivirtaavalla vaimentimella ja katilla. Tärinät eivät ainakaan lisääntyneet vrt. vanhaan setuppiin, kardaanin tukilaakerin kumi näytti ehjältä mutta on todella vanhan näköinen ja lienee vaihtokunnossa. Peränä 3.73, jolla ykkönen tuntuu hieman liian tiuhalta, mutta yllättävän ajettava tuosta tuli. Kakkosella ei ihan kehtaa lähteä kuitenkaan liikkeelle ja kutonen toimii aika lähelle M47:n vitosen tavoin "matkavaihteena".

Lisäksi asennusta odottelee tuo G80-lukollinen 3.54 välityksellinen taka-akseli, josta modailin lukkoa talven aikana:



Jotain tapahtunutta jäi varmasti kirjoittamatta, mutta loppuun pari kuvaa auton nykykunnosta:





« Viimeksi muokattu: 20.05.2018, 00:27:09 kirjoittanut Ledinauha »

Poissa Ledinauha

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Alkuperäiset ovipahvien kangasverhoillut lärpäkkeet saivat uuden nahan päälle.

Kuluneet, likaiset ja osin jopa reiälliset kankaat irti "pahvista":



Alkuperäiset liimajämät lähti teräsharjalaikalla.


Kiinnityksen takia verhoilun alle pitäisi jättää jotain pehmeämpää materiaalia, alkuperäisessä kangaspäällisessäkin on kevyt vaahtomuovi taustalla.
Leikkasin alkuperäisistä kankaista "taustat" varsinaiselle päälliselle.


Ja valmis:





Nyt myös muu sisusta pitäisi saada tummempaan sävyyn...  ::)

ZF-laatikolla nyt reilut 200km ajettu, toimii yhä moitteettomasti. LH on tässä säädetty ajossa suurin piirtein kohdalleen, mutta kovalevyltä ollut hipohipo-hifistelty bin-tiedosto kadonnut joten säätö piti aloittaa tänä keväänä nollasta. M47:lla säädetyt kartat nykivät hieman kun moottori käy nyt eri kierrosluvulla samassa ajonopeudessa. Säätöä ei tosiaan ehditty tehdä kuin hetki (ehkä 50km?) ennen lootan pirstoutumista, joten sen kimppuun voisi käydä seuraavaksi.
« Viimeksi muokattu: 20.05.2018, 22:13:52 kirjoittanut Ledinauha »

Paikalla kerma

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 607
Vs: Volvo 940 -92 B230F(B)+T | 20.5. Ovien "verhoilua"
« Vastaus #10 : 29.05.2018, 04:12:29 »
On kyllä hieno ysi!  :) Ootko miettiny jos maalais ovipahvit jollain vinyylimaalilla tai mitä noita sisusta maaleja on? Itsellä ei niistä kokemusta mutta kai jotkut niitä käyttää kun niitä on olemassa  ;) Ihan mustaako sisustaa oot ajatellut?
240 B200F
240 D24
244 (B230F?)

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron