Elekma  Autoracing

V90 -98 4,6l(purettu) ja ex 965 B6254T -95

  • 129 Vastauksia
  • 44480 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1469
  • www.vrcf.fi
Vs: 964 B6304 -96 "Kultapossu" ja 965 B6254T -95
« Vastaus #30 : 06.02.2017, 05:41:44 »
Lainaus
Samalla reissulla hain Biltemasta 600x300x76 coolerin
Tästä oli ilmeisesti tarkoitus poistaa ilmastoinin, on muuten vähän ahdasta edessä tuon kokoisen kennon kanssa. Lähinä ne ac anturit "törröttää" ikävästi tiellä

Poissa siipiveikko

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 461
  • www.vrcf.fi
Vs: 964 B6304 -96 "Kultapossu" ja 965 B6254T -95
« Vastaus #31 : 06.02.2017, 08:44:07 »
Kyllä se cooleri mahtuu sinne vaikka ilmastoinnin kenno olisi paikallaan.
Vikakoodien lukua ja nollausta Kotkassa icarsoft 906 volvo-lukijalla.
S80 ja XC90 6-syl. vaihdelaatikkojen kunnostusta.

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1469
  • www.vrcf.fi
Vs: 964 B6304 -96 "Kultapossu" ja 965 B6254T -95
« Vastaus #32 : 06.02.2017, 10:53:42 »
mallasin itse kerran tuon kokoinen cooleri sinne, ja oli vaan niin eessä ne anturit siinä

Poissa siipiveikko

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 461
  • www.vrcf.fi
Vs: 964 B6304 -96 "Kultapossu" ja 965 B6254T -95
« Vastaus #33 : 06.02.2017, 14:23:14 »
Cooleri sen ilmastoinnin kennon ja syylärin väliin.
Minulla ollut jo vuosia noin.
Nyt tulee Griffinin alusyyläri joka on n. sentin paksumpi kuin alkuperäinen, joutuu ilmastoinnin kennoa siirtämään eteenpäin ja vääntelemään putkia että mahtuu paikalleen.
Myös coolerin putkille piti leikkailla hieman lisätilaa kun cooleri siirtyi eteenpäin.
Vikakoodien lukua ja nollausta Kotkassa icarsoft 906 volvo-lukijalla.
S80 ja XC90 6-syl. vaihdelaatikkojen kunnostusta.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 964 B6304 -96 "Kultapossu" ja 965 B6254T -95
« Vastaus #34 : 06.02.2017, 22:56:48 »
Kyllä sinne väliin perus kiinacooleri mahtuu kuten siipiveikko jo totesikin. Eihän KL-Racingin "modelpassande" coolerikaan mene aivan suoraan paikalleen :D Farkussa tila ei ole sinänsä ongelma, koska ilmastointi lähtee muutenkin. Varsinkin nykyisellä turbon ja dp:n sijoittelulla sisäkennon alemman liitoksen käyttäminen on mahdotonta.

Hyvin lähti farkku toisella yrittämällä aamulla -12 asteesta kylmiltään käyntiin. Töiden jälkeen tuli taas vähän ruuvailtua.
Konehuoneessa on ollut pientä E85 hajua kun auto seisoo sisällä. Ykköspytyn suuttimessa näkyi kosteutta. Ajattelin, että vanhat suuttimien o-renkaat mehivät ja vaihdoin kaikki. Sen jälkeen painetta järjestelmään ja bensakiskon päätyhän siinä vuoti kuitenkin. Hyllystä toinen ja sama homma. Vielä oli yksi ja sekin vuoti. Päätyyn on vissiin krympätty pyöreä levy, jonka alla on tiiviste? Tässä vaiheessa menetykset on aika pieniä ja naputtelin vasaralla kevyesti päädyn reunuksia sisälle. Testatessa tuli enää aivan kevyt hiki pinnalle(ei itselle). Koneen lämmettyä ei sitäkään ajon jälkeen enää ollut.

Thoreihin on tullut tykästyttyä farkun alla kyllä oikein kunnolla S* Ei puutu "enää" kuin vähän siistimpi pintapuoli autoon. Kun laitoin pyörät alle, piti Juzin nurkista kaivaa vasemmalle 5mm lätty alle, koska pyörä otti tolppaan kiinni. Niin lähellä mennään :P Katsoin kulmia ja vasemmalla oli selvästi enemmän camberia. Tilanteen korjaamiseksi piti vinguttaa tolpan pultinreikiä isommiksi, koska näissä ei ole vakiona säätövaraa kuten etuvedoissa on. Nyt pyörä on selvästi irti ja camber samoissa kuin toisella puolella. Vaihdoin pyöränmutterit kupumuttereihin isommalla kartiolla. Vakiot mutterit uppoavat turhan syvälle vanteeseen ja kartio on lyhyt.

Ixioneja mallasin alle. Taakse menee täysin ongelmitta. Edessä on hieman säädettävää kuten olettaa sopii. Joutunee rullaamaan kaaresta kantin osumien välttämiseksi varsinkin kun noin 20mm madallus olis kiva. Renkaaksi meinasin Hankook Ventus S1 EVO2 225/40/18. Pysyy halkaisija samoissa kuin nytkin. Pyöräytin vanteet tasapainotuskoneessa ja pyöreitä ovat. Ilmanputsari on ollut suoraan turbossa, koska ei ollut sopivaa putkea tai viitseliäisyyttä tehdä sille mitään. Nurkista kaivelin sopivan kulmaputken ja nyt putsari on ajovalon takana. Poistin jo aiemmin sisälokasuojassa olevan muovitulpan, jotta sieltä tulisi edes hieman ilmaa.
« Viimeksi muokattu: 06.02.2017, 22:59:17 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 964 B6304 -96 "Kultapossu" ja 965 B6254T -95
« Vastaus #35 : 11.02.2017, 00:42:48 »
Huoltoja vaan edelleen V:>
En jaksanut enää katsella koneen edestä menevää ahtoputkentapaista ja keskiviikkona otin syylärin pois sekä mallasin cooleria paikalleen. Samalla purin konehuoneesta kaikki ilmastoinnin osat pois. Laikkasin coolerista lähdöt pois ja tein tilalle 2,5" putkesta uudet. Tänään(eilen) hitsautin ne kiinni, heitin vähän mustaa väriä päälle ja laitoin paikalleen. Muutin ahtoputkiston sopivaksi ja nyt konehuone kohtalaisen näköinen. Kehtaa ehkä avata peltiä joskus muidenkin nähden. Ahtomittarin sijoitin rattiakselin päälimuoviin. Vedin mittarikotelon ruuvilla kiinni sekä porasin valojohtoille ja letkulle reiän päälimuoviin heti kotelon alle. Ei tarvitse kuin pienen pätkän mustaa teippiä näkyviin jäävien pätkien siistimiseen.

Kuvat tuolla.

« Viimeksi muokattu: 05.11.2017, 00:10:41 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1469
  • www.vrcf.fi
Vs: 964 B6304 -96 "Kultapossu" ja 965 B6254T -95
« Vastaus #36 : 12.02.2017, 13:15:23 »
Hienosti istuu cuuleri siellä, kekseitkö vielä kiinnitys sille? Näyttäis vielä kuvissa olevan irti, ainakin ylhältä

Poissa moikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 785
Vs: 964 B6304 -96 "Kultapossu" ja 965 B6254T -95
« Vastaus #37 : 12.02.2017, 17:29:10 »
Imusarjalle menevä putken pätkä vielä mustaksi  ;)
940 classic
Amazon -68

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: 964 B6304 -96 "Kultapossu" ja 965 B6254T -95
« Vastaus #38 : 12.02.2017, 17:38:47 »
Imusarjalle menevä putken pätkä vielä mustaksi  ;)


Ei tarvitse kuin pienen pätkän mustaa teippiä näkyviin jäävien pätkien siistimiseen.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 964 B6304 -96 "Kultapossu" ja 965 B6254T -95
« Vastaus #39 : 12.02.2017, 19:40:10 »
Cooleri on alhaalta kiinni poikkipalkkiin hitsatuissa kiinnikkeissä. Yläpäähän ei ollut aikaa tehdä mitään. Sen verran tiukasti välissä, ettei sinne ole sillai kiirekään. Ahtoputkien maalailu ei ole tehtävien kärjessä ollut, ajastan nekin.

Orlov, teippaus koski ahtomittarin letkua ja johtoja :P

Miittireissu meni farkulla ilman ihmeempiä. Vähän tuli koukattua sivummalle ja kokonaismatka 740km paikkeilla. Noin 2200km kahteen viikkoon.

Tänään joutui herkistämään takaluukusta keskuslukon vivustoa. Ei jaksanu enää lukkomoottori avata. Nivelpistehän on lukkopesän perässä ja sen voitelu auttoi.

Farkulla tuli myös käytyä muutama kierros NBM:n ja mjt:n jääradalla samasta osoitteesta lainatuilla piikeillä -H- Ei sen kummempaa revittelyä varsinkaan kun ei ole pariin talveen tullut ajettua ollenkaan. Ja piti ottaa vähän tuntumaa autonkin käytökseen. Alusta vois olla hieman jäykempikin, muutamia heittoja jään pinnassa ja niissä halusi piikit hankailla oikeaan etusisälokariin. Ja pakoputkistokin vois olla avarampi. Vakio putkisto ei oikein tehonlisäystä tue ja pakopesään sai viimeisellä lenkillä jo vähän punoitusta, vaikka ahdot ovat hyvin maltilliset. Eehkä on vähän vastapainetta esim. takapöntön ansiosta ::)

Pakopesän lämpö aiheutti lähellä oleviin muoviosiin hienoisia muodonmuutoksia, mm. sisähaaran haaroituskappale suli puoliksi ja paisarin nurkka otti myös itseensä, mutta pitää nesteet sisällään. Noo, pitää suojailla vähän ja kääriä myös dp viimeinkin lämpösuojanauhaan kun sitä tuli ostettua samalla kuin cooleri. Jonkinlaista videota voinee tulla näkyville kunhan saan katseltua läpi.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Eikka

  • Original Eikka
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 394
  • www.vrcf.fi
Vs: 964 B6304 -96 "Kultapossu" ja 965 B6254T -95
« Vastaus #40 : 12.02.2017, 20:18:40 »
Suurin osa harrastajista miettii ja raapii päätään itseni mukaan lukien.
Sillä välin Lankku on jo tehnyt auton valmiiksi.
Tämä on kyllä vääryys muita harrastajia kohtaan. ;-D
« Viimeksi muokattu: 12.02.2017, 20:33:21 kirjoittanut Eikka »

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 964 B6304 -96 "Kultapossu" ja 965 B6254T -95
« Vastaus #41 : 12.02.2017, 20:56:40 »
Siinä on jonkinlainen pätkä, mjt hoiti taas kuvaajan virkaa.: https://youtu.be/zBwcEYW6ct0

Pidemmässä pätkässä näköjään tarkennus huono, mutta ei kait muulla niin kunhan ääni kuuluu. Vaikka eihän siitä sitäkään paljoa, renkaista taitaa tulla kovempi. Harmi ettei tullu pyydettyä kuvausta viimeisiltä kierroksilta, ois ollu ajaminen jo vähän paremmin mallillaan alkuun verrattuna. Lopussa vielä pari vakiota sianpäätä, meni niiden kimppaotokset sivuun kun joutui käydä vaihtamassa pattereita kameraan välillä :(

Ja tuossa kuvan muodossa miten menee mutkassa:


Sekä pakopesän väriä:
« Viimeksi muokattu: 05.11.2017, 00:11:25 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Mjt

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 417
  • www.vrcf.fi
Vs: 964 B6304 -96 "Kultapossu" ja 965 B6254T -95
« Vastaus #42 : 13.02.2017, 22:46:26 »
Hiukan vähillehän nuo kuvailut jäi ja kamerakin ois taas vaatinut vähän totuttelua mutta ajelut ja grillailut meni etusijalle.
Tuossa pari kännykän kameraan tarttunutta pätkää..

http://vidmg.photobucket.com/albums/v219/volvot/radalle/20170212_164502_zpsl8ghl8zh.mp4

http://vidmg.photobucket.com/albums/v219/volvot/radalle/20170212_164355_zpsbwfsczai.mp4




Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 964 B6304 -96 "Kultapossu" ja 965 B6254T -95
« Vastaus #43 : 13.02.2017, 22:57:35 »
Näyttää ajaminenkin jo vähän paremmalta noissa pätkissä :)
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 964 B6304 -96 "Kultapossu" ja 965 B6254T -95
« Vastaus #44 : 20.02.2017, 22:13:22 »
Sain farkusta voideltua apukuskin lukkopesän toimintaan, kuskin puolella liottelu vielä jatkuu. Tein hukkaportinpoistoputken, joustoa siihen ei saanut sovitettua samalla tavalla kuin ennen.

Alustaan etsin josko jostain sattuisi kuitenkin saamaan alkuperäisiä madallusosia. Skandix ja Classic Parts tarjoavat vielä madallusjousia eteen automaattiin. Hintaa tulisi Skanidixilta 260e ja Classic Partsilta 308e/pari. Ei ihan heti houkuttele ostoksille. Madallusetuiskareita ei toki ole ollut saatavilla enää useampaan vuoteen ja uudet vakiot maksavat 200-220e/pari Ebayssa. Foorumilla on myynnissä yksi käytetty sarja ilman takaiskareita, mutta siitä on hieman hankala käydä kauppaa kun myyjä ei osaa sanoa hintaa, eikä vastaa tehtyyn tarjoukseen. Muutenhan madaltamisessa ei olisi ongelmaa, mutta muutoskatsastusta varten pitäisi olla tietoja jousien sopivuudesta.

Siitä huolimatta aloitin miedon madaltamisen. Selailin Lesjöforsin jousiluetteloa ja 2,9l S80 etujousi näytti langanpaksuuden ja halkaisijan perusteella aika hyvältä aihiolta. Purin toisesta S80 T6 purkuraadosta etutolpat jousien mallausta varten. 960 jousi on huomattavasti pidempi ja harvemmalla nousulla kuin T6. Vapaapituus 965 +M90 510mm ja kierroksia 6,5, T6 410mm ja kierroksia 6. Langanpaksuus 960 13,5mm ja T6 14,5mm. Koesovituksen perusteella lyhensin etujousta lopulta yhden kierroksen jolloin vapaapituudeksi jäi noin 337mm. Istuu hyvin paikalleen, eikä pysty heiluttamaan käsin. Täyspitkällä jousella keula jäi ylemmäs kuin alunperin, nyt karkeasti arvioiden noin 1,5cm matalammalla.

Vakiopituiset jouset, taas utuinen kännykkäkuva:


Etuiskarithan on aivan lussut, mutta nyt keulan käytös on sentään jollain tapaa hyväksyttävä. Paikaltaan ja pienestä vauhdista kiihdyttäessä valot ei enää näytä oraville, eikä vaihdetta vaihtaessa tai jarruttaessa niiaa senttitolkulla kuten ennen :P Takapäähän vaihdettava Nivomat-jousi ja coili-iskarit sitten kun taas on jossain vaiheessa pelimerkkejä käytettäväksi.
« Viimeksi muokattu: 05.11.2017, 00:12:00 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

 

RallyBaron  Samppasport