Kulkukoira  Proturbo

D5 jyrinä tyhjäkäynnillä

  • 51 Vastauksia
  • 14503 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

V70 D5 05

  • Vieras
D5 jyrinä tyhjäkäynnillä
« : 05.02.2017, 22:02:46 »
Mikähän mahtaa olla vialla, kun v 70 d5 vm. 05 jyrisee tyhjäkäynnillä, vaikka kaikki moottorin tuet on vaihdettu? Jyrinä voimistuu, kun polkee jarrua. Kytkimen painamisella ei vaikutusta. Voisiko olla alipainepumppu?

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: D5 jyrinä tyhjäkäynnillä
« Vastaus #1 : 06.02.2017, 17:04:08 »
Sen kun tietäiskin. Minulla välillä jyrisee enemmän ja välillä vähemmän. Ajettu 313tkm. Kaikki moottorin tuet minullakin vaihdettu mutta apurungon kumeja/puslia ei ole vaihdettu ja epäilys on että siellä jotain. Sitä kaiketi voisi testailla tunkkailemalla apurunkoa hieman kun auto käy mutta eipä ole ehtinyt kokeilemaan.

Arvatenkin autosi on harmaakoppa kun on 2005?
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: D5 jyrinä tyhjäkäynnillä
« Vastaus #2 : 07.02.2017, 00:07:52 »
Jarrun painaminen jos voimistaa jyrinää, viittaisi ongelmaan alipainepuolella.

Vuoto järjestelmässä tai huono pumppu voisi olla syypää.
Käy ostamassa sellainen käsitoiminen alipainepumppu jossa on mittari (maksaa parikymppiä) ja pumppaa alipaine järjestelmään, pysyykö alipaine?
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

V70 D5 05

  • Vieras
Vs: D5 jyrinä tyhjäkäynnillä
« Vastaus #3 : 08.02.2017, 15:05:22 »
Joo on harmaakoppa. Pitääpä testata tuota alipaine hommaa. Kattelin jo saksasta alipainepumppua, näkyy saavan vähän yli 200 eurolla. Kun ottaa etummaiselta tyynyltä letkun irti niin sormeen tuntuva alipaine on heikon oloinen. Kiitos avusta! Olisi niin mukava kun saisi tuon jyrinän pois. Ajoin kuukausi aikaa v70:sellä, joka ei jyrissyt tyhjäkäynnillä, olipa mukavan hiljainen auto!

Poissa Swolle60

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 298
  • Enemmän on vähemmän!
Vs: D5 jyrinä tyhjäkäynnillä
« Vastaus #4 : 14.02.2017, 15:06:22 »
Oletko tarkistanut apulaitehihnan kiristimen ja laturin vapaapyörän kunnon? Antaa melkoisen jyrinän kabiiniin, jos tuo vapaakytkin rikki. Näkyy yleensä tyhjäkäynnillä voimakkaana apuleitehihnan vatkaamisena.
S60 2,4D ja V60

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: D5 jyrinä tyhjäkäynnillä
« Vastaus #5 : 14.02.2017, 19:05:34 »
Kun ottaa etummaiselta tyynyltä letkun irti niin sormeen tuntuva alipaine on heikon oloinen

Muutamalla eurolla voit ostaa mittarin jolla tarkistaa alipaine. Jonkun biltema ahtopaine(?) mittarin itsekin ostin jolla tarkistin. Oikeakaan alipaine ei tunnu letkun päässä sormessa kummoiselta ja itsekin epäilin mutta aivan oikea ali-paine oli. Pienikin alipaine saa ihmeitä aikaan jos ala on riittävän suuri :)
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 769
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 jyrinä tyhjäkäynnillä
« Vastaus #6 : 15.02.2017, 09:25:12 »
^
minulla on kanssa biltemasta hankittu ahtopainemittari, joka näyttää myös alipaineen puolelle. Mukana taisi tulla vielä sopivasti T-haara ja ohutta letkua niin oli helppo tehdä testit.
Apteekista ostin 1dl ruiskun ja sillä voi testata pitääkö tyynyt alipainetta ja testata mittarin asteikon ~paikkaansa pitävyyden.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: D5 jyrinä tyhjäkäynnillä
« Vastaus #7 : 15.02.2017, 09:36:07 »
Ja se alipaine kytkeytyy päälle vähän reilu 1000rpm. Sitä korkeammilla se ei ole päällä koska ideana pehmentää matalien kierrosten värähtelyjä. Noh, on kyllä sanottava että ihan höpö systeemi ainakin minulla. Ei mitään eroa olipa letkut irti tai paikoillaan..
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

V70 D5 05

  • Vieras
Vs: D5 jyrinä tyhjäkäynnillä
« Vastaus #8 : 16.02.2017, 18:19:34 »
Olen kokeillut ottaa laturinhihnan pois, niin jyrisee silti.. laturi uusittu..
« Viimeksi muokattu: 17.02.2017, 18:54:05 kirjoittanut V70 D5 05 »

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: D5 jyrinä tyhjäkäynnillä
« Vastaus #9 : 16.02.2017, 23:13:32 »
Jos on viitseliäisyyttä ni nosta tunkilla apurunkoa varovasti ja kuulostele vaikuttaako. Veikkaan nimittäin että siellä se vika ainakin minulla piilee kun on kaikki muut tuet jo vaihdettu. Se että jarrua painamalla voimistuu voi liittyä siihenkin että koko rakkine makaa silloin jäsysti kumien päällä eikä pääse pyöränlaakerien varassa inahtamaankaan tahi elämään(?)
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

V70 D5 05

  • Vieras
Vs: D5 jyrinä tyhjäkäynnillä
« Vastaus #10 : 18.02.2017, 09:11:28 »
Kiitos viesteistä! Jos tänään ehtis tunkkailemaan apurunkoa ja ihmettelemään tuota jyrinää. Termostaattikin pitäisi ehtiä jossain välissä vaihtamaan, mutta sitä varten löysin hyvät ohjeet ja ostin pitkän t40 hylsyn. Kun korjaamolla vaihtoivat sen moottorin takapuolella olevan tyynyn, sanoivat että ei jyrise enää, oli kyllä pettymys kun hain auton, niin sama jyrinä jatkuu.

V70 D5 05

  • Vieras
Vs: D5 jyrinä tyhjäkäynnillä
« Vastaus #11 : 18.02.2017, 15:59:26 »
No niin. Äsken tunkkasin apurungosta kuskinpuolelta niin jyrinä väheni. Pitääköhän seuraavaksi alkaa noita apurungon kumeja vaihtamaan?? Taitaa olla työlästä/kallista? Pakkasella jyrinä kovempaa.
« Viimeksi muokattu: 18.02.2017, 16:21:34 kirjoittanut V70 D5 05 »

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: D5 jyrinä tyhjäkäynnillä
« Vastaus #12 : 19.02.2017, 19:26:59 »
No niin. Äsken tunkkasin apurungosta kuskinpuolelta niin jyrinä väheni. Pitääköhän seuraavaksi alkaa noita apurungon kumeja vaihtamaan?? Taitaa olla työlästä/kallista? Pakkasella jyrinä kovempaa.

Ihan tosi?(!). Olisko meitsin filosofoinnit kerrankin osuneet oikeaan :) Hieno homma vaikka tuosta rahanmenoa syntyykin mutta toisaalta hengenhätähän tuota ei oo korjata. Moottorin tukien vaihto on tosiaan minullakin ollut silkkaa rahanhaaskuuta.

Apurungon puslien vaihdosta on täällä ollut juttua. Koetan ettiä. Epäilenpä että nosturi vaaditaan hyvinkin

Edit: kelien mukaan vaihtelee mullakin. Joskus aika sivistynyt..toisinaan korvia huumaava pauhu. Aivan kauhea
« Viimeksi muokattu: 19.02.2017, 19:29:36 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

V70 D5 05

  • Vieras
Vs: D5 jyrinä tyhjäkäynnillä
« Vastaus #13 : 19.02.2017, 20:06:49 »
 Osuit oikeaan! Joo on mennyt melkein 1000€ nuihin tyynyihin.. Jyrinä muuttui todella vaimeaksi, kun tunkkasin kuskin puolelta edestä apurunkoa. Nyt taas kun pakkasta 16 astetta, jyrinä sietämätön.
« Viimeksi muokattu: 19.02.2017, 20:10:58 kirjoittanut V70 D5 05 »

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: D5 jyrinä tyhjäkäynnillä
« Vastaus #14 : 19.02.2017, 22:52:13 »
Tässä taitaa olla kyseessä vanhempi v70 mutta periaate lienee sama. Jannu vaihtaa taivasalla mutta ei tuo ihan kädenkäänteessä taida käydä

http://volvospeed.com/vs_forum/topic/137234-subframe-mount-replacement/

Täältä palstaltakin löytyy aiheesta juttua. Sinne puslan sisään on tosi helppo laittaa insertit jotka napakoittaa mutta eivät auta jyrinöihin. Pikemminkin taitaa olla päinvastoin. En taatusti edes kokeile mitään uretaanihommia. Nautin Volvoni pehmeänä ja mielellään niin hiljaisena kuin mahdollista ;)
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=57633.0

Eli summa summarum: tunkilla tukee apurunkoa ja kaivelee vanhan pois. Ei ilmeisesti lähde ihan suosiolla mutta tehtävissä. Itse taidan teetättää laatikkoöljynvaihdon yhteydessä
« Viimeksi muokattu: 19.02.2017, 23:30:31 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

 

Carcom Oy  Ateho