Tuon vaihtoakun kanssa on muutamia käytännön ongelmia.
Ensinnäkin sen paino, siihen vaihtoon tarvitsisi käytännössä jonkun palveluhenkilön joka sen jonkin koneen avulla vaihtaisi, koska 100kg patterilla ei tee vielä hevon paskaakaan.
Sen standardi koon sopiminen. Sen vaihtoakun pitäisi olla sellainen että se soveltuu pieniin sekä suuriin sähköautoihin, käytännössä tietysti niin että isoon autoon niitä menisi useampi. Lisäksi pitää muistaa että tuon tehoinen akku vaatii aktiivijäähdytyksen.
Se joku, joka sen standrdiakun kehittää haluaa siitä rahaa. Käytännössä se haluaa jokaisesta akusta rahaa, lisenssoinnilla tms systeemillä.
Akkujen omistus pitäisi olla keskitetty, eli kaikki akun vuokra-akkuja. Kaasupullojen tapainen vaihtosysteemi ei toimi, koska akut kuluvat käytössä, tuosta tulee muuten loppuunkäytetyn akun uudistuspalvelu. Tietysti kaasupullotkin katsotaan jossainkohtaa romuiksi, mutta yksikkökustannusten ero on aika iso.
Akkujen kuntoseurantaan pitäisi olla jokin automatisoitu systeemi, niin että jos sen akun pilaa väärällä käytöllä, se on pilaajan kustannus. Toisaalta, aiheesta tulee hirmuisia taisteluita, koska kuka myöntää vapaahetoisesti rikkoneensa 10-30k€ patterin?
Helvetin iso alkupääoma sijoitettavaksi nopeasti arvoaan menettävään tuotteeseen. Akkuja pitäisi olla moninkertainen määrä kiinteisiin nähden. Tai no ei moninkertainen, mutta huomattavasti kuitenkin enemmän, koska käytännössä niihin tulisi kovia hetkellisiä kysyntäpiikkejä samoihin aikoihin kuin yleensäkin on pääteillä loma tai tapahtumaruuhkia. Ei homma toimi, jos sitä vaihdettavaa akkuakin täytyy odotella kun se latautuu telineessä. Lisäksi akkujen hinnat putoavat kokoajan, niin että vuoden päästä saisit saman akkukasan jo miljoonia edullisemmin, jonka lisäksi arvo laskee myös käytön, eli kulumisen myötä. Nuo vaihtoakut olisivat niin kalliita vaihtaa, että sähköauton edullinen käyttökustannus sulisi siihen. Tosin itse sähköauto olisi huomattavasti edullisempi hankkia ilman akkua.