Proturbo  Autodiagnoosi

Sähköautot, joko?

  • 3436 Vastauksia
  • 514781 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #765 : 22.02.2018, 10:40:19 »
Ehkä me täällä suomessa mietitään sitä, että voidaan perjantai-iltana lähteä 300km:n päähän mökille ryyppäämään, unohdetaan laittaa auto laturiin ja sillä pääsisi vielä ihmisten ilmoille.

Ei ihan päälimmäinen murheenaihe sivistyksen ytimessä (muualla).

Kerran laskeskelin, että perusmallin Model S riittäisi nipinnapin itselleni. Perusajot hoitusivat ihan hienosti, mutta mökkiviikonloppu onkin kinkkisempi. Ajoa tulee viikonlopun aikana kuorman kanssa yleensä semmonen 300-450km ja ainoa latausmahdollisuus olisi valovirta. Tuohon vielä lisätään äkilliset muuttujat (sähkökatkot niin talvella, kuin kesällä) eikä genua, niin riskinsähän siinä on...

Tälläkin hetkellä omalla autolla käy tankillisella mökillä, pyörii siellä ja ajaa takaisin. 60l tankki alkaa vain olemaan oikeasti tyhjä kotiin tullessa, minkä vuoksi varaudun aina kanistereihin tankkaamalla vähintään kotimatkan verran polttoainetta. Näin on pakko menetellä, kun lähin wiinapiste on kotikaupungissa. ;D

Poissa TPK1980

  • Hallituksen varajäsen - Pyykkääjä
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: -6010
  • RWGWGWARAHHHHWW RGGWRWRW
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #766 : 22.02.2018, 11:11:38 »
Ehkä me täällä suomessa mietitään sitä, että voidaan perjantai-iltana lähteä 300km:n päähän mökille ryyppäämään, unohdetaan laittaa auto laturiin ja sillä pääsisi vielä ihmisten ilmoille.

Ei ihan päälimmäinen murheenaihe sivistyksen ytimessä (muualla).

Kerran laskeskelin, että perusmallin Model S riittäisi nipinnapin itselleni. Perusajot hoitusivat ihan hienosti, mutta mökkiviikonloppu onkin kinkkisempi. Ajoa tulee viikonlopun aikana kuorman kanssa yleensä semmonen 300-450km ja ainoa latausmahdollisuus olisi valovirta. Tuohon vielä lisätään äkilliset muuttujat (sähkökatkot niin talvella, kuin kesällä) eikä genua, niin riskinsähän siinä on...

Tälläkin hetkellä omalla autolla käy tankillisella mökillä, pyörii siellä ja ajaa takaisin. 60l tankki alkaa vain olemaan oikeasti tyhjä kotiin tullessa, minkä vuoksi varaudun aina kanistereihin tankkaamalla vähintään kotimatkan verran polttoainetta. Näin on pakko menetellä, kun lähin wiinapiste on kotikaupungissa. ;D
Sehän on nyt ihan omaa hölmöyttä jos ei laita lataukseen.
Sama jos kävis huoltoasemalla bensavalon palaessa vaan paskalla ja hakemassa juoksukahvin.
E36 320i Taxi -92 -> Clio II ph. 2 1.4-16v -04 -> Clio II RS172 Ph. Quick -01 -> Mustikka -02 -> C70 B5204FS+AW50-42 -99 -> Varsovan liiton Arkkupakastin -16
Viestit saattavat sisältää huomattavia määriä sarkasmia!

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #767 : 22.02.2018, 11:34:50 »
Sehän on nyt ihan omaa hölmöyttä jos ei laita lataukseen.
Sama jos kävis huoltoasemalla bensavalon palaessa vaan paskalla ja hakemassa juoksukahvin.
:D
Toki jos kyläileen mökille menee, niin onhan se vähän noloa siellä piuhan kanssa alkaa sähkö kerjäämään. Voi yhdellä latauksella mökin vuosittainen sähkönkulutus tuplaantua...
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Stinger

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 222
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #768 : 22.02.2018, 15:04:30 »
Taitaa ainakin nykyakkujen osalta turhaa massaa kuljetettavaksi jos toimintasäteen pitää olla 1000km. Ylimääräinen paino kuitenkin laskee sitä toimintasädettä.
Koskahan sitä on edes ajanut viimeksi semmosen tonnin siivun yhdellä istumalta? Tai edes 500km? ???
Tosin autopilotit ja muut avustavat järjestelmät omalta osaltaa vähentää tarvetta tauoille. Tosin jaksaako istua samalla pallilla pitkään ilman että pidettävä jaloittelutaukoja? Tosin onko se enää autolla ajamista vai matkustamista kuljettajan paikalla istuen? ???

Saa nähdä mitä akkujen energiatiheyden puolella tulee tapahtumaan seuraavan 5 vuoden aikana. Tuossahan on BEV osalta oikeastaan vaikuttamassa pikalaturiverkoston tiheys toisessa vaakakupissa ja saadaanko nykyisten 100kw superchargereitten tilalle tulevaisuudessa 150kw+ latureita jolloin matkalataus saattaa olla vain 10min stoppi. Nykyakuilla 100kwh on aika maksimi kun akun massa on tonnin luokkaa, se on selvä.
Tesla S75D '17

Poissa Stinger

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 222
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #769 : 22.02.2018, 20:05:56 »
Missä se Slerbahuuli mökkeilee jos ei yhtään laturia ole tuon 400km mökkireissun varressa?
Tesla S75D '17

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #770 : 22.02.2018, 20:20:41 »
Missä se Slerbahuuli mökkeilee jos ei yhtään laturia ole tuon 400km mökkireissun varressa?
Keskisuomessa.

Itseasiassa on matkan varrella hirvaskankaalla latausasema, mutta sen jälkeen ei ole ennen kohdetta. Eestaas tuosta taitaa tulla vähän vajaa 200km. Eli jos siihen lisää vielä pikkuisen "kylärinkiä" tai mitään muutakaan ajelua, niin nihkeäksi menee.

Aina voi toki ladata valovirralla, mutta ei ole ihan yksi eikä kaksi kertaa, kun on sähköt menneet yöllä poikki.

Generaattori olisi toki ratkaisu tuolloin. Tämä nyt tämmöistä teorisointia, koska ei moiseen kapistukseen ihan heti lähitulevaisuudessa eurot riitä.

Poissa Stinger

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 222
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #771 : 22.02.2018, 20:22:50 »
Juu, kyllä tuon ainakin tessulla pärjää kevyesti. Valovirta vaikka ottaisit vaan 8A yhdestä vaiheesta antaa ihan riittämiin kun illasta aamuun tikittää.
Tesla S75D '17

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1867
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #772 : 22.02.2018, 21:58:48 »
Noita "ylimitoitettuja" rangeja kaivataan sähköautoihin sen latausinfran takia. Polttomoottoriauton tankkia voi pienentää, koska niitä nopeita tankkausasemia on niin tiheästi - tosin suurin syy siihen pienentämiseen lienee kuitenkin se että myös polttoaineen kulutus on pienentynyt. Joskus ainakin valmistajien peruste valita tankin koko oli n. 700km ajomatka. Eri malleilla tuo sitten meni yli tai alle, riippuen siitä kuinka janoinen tekniikka autossa oli.

Sukulaisella oli tuossa viimekesänä jonkun mainosjutun takia viikon verran alla Tesla. Hemmetin iso yllätys oli kun piti käydä Helsingistä Tampereella käymässä, ja ajoi sen tietysti siinä missä Audillakin, eli koko matka rikesakkorajalla. Jossain Hyvinkään kohdalla tajusi että sähkö loppuu ennen kuin pääsee takaisin toimistolle. Tai ei se loppunut, mutta melkein puolet sai ottaa vauhtia pois.

Monellako tulisi diesel autolla mieleen hidastaa matkanopeutta kun näyttää ettei polttoaine riitä maaliin? Tietysti jos samalla tiheydellä kuin nyt saa naftaa olisi supershargeri sieltä voisi koukata 5 minuuttia lisää sähköä. Ärsyttävän pitkä aika tietysti dieselin tankkaamiseen verrattuna, mutta ei nyt kuitenkaan mikään mahdoton. PItäisi saada vaan niitä latausasema, ja kun on saatu latausasemia, pitäisi saada myös vapaita asema. Ilmeisesti maailmalla jossa noita sähköautoja on enemmän on kasvava ongelma sen vapaan latauspisteen löytäminen, vuoron jonottaminen ei sähköpisteelle käytännössä toimi ihan samoin kuin polttoainepistoolille.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #773 : 22.02.2018, 23:33:15 »
Noita "ylimitoitettuja" rangeja kaivataan sähköautoihin sen latausinfran takia. Polttomoottoriauton tankkia voi pienentää, koska niitä nopeita tankkausasemia on niin tiheästi - tosin suurin syy siihen pienentämiseen lienee kuitenkin se että myös polttoaineen kulutus on pienentynyt. Joskus ainakin valmistajien peruste valita tankin koko oli n. 700km ajomatka. Eri malleilla tuo sitten meni yli tai alle, riippuen siitä kuinka janoinen tekniikka autossa oli.

Sukulaisella oli tuossa viimekesänä jonkun mainosjutun takia viikon verran alla Tesla. Hemmetin iso yllätys oli kun piti käydä Helsingistä Tampereella käymässä, ja ajoi sen tietysti siinä missä Audillakin, eli koko matka rikesakkorajalla. Jossain Hyvinkään kohdalla tajusi että sähkö loppuu ennen kuin pääsee takaisin toimistolle. Tai ei se loppunut, mutta melkein puolet sai ottaa vauhtia pois.

Monellako tulisi diesel autolla mieleen hidastaa matkanopeutta kun näyttää ettei polttoaine riitä maaliin? Tietysti jos samalla tiheydellä kuin nyt saa naftaa olisi supershargeri sieltä voisi koukata 5 minuuttia lisää sähköä. Ärsyttävän pitkä aika tietysti dieselin tankkaamiseen verrattuna, mutta ei nyt kuitenkaan mikään mahdoton. PItäisi saada vaan niitä latausasema, ja kun on saatu latausasemia, pitäisi saada myös vapaita asema. Ilmeisesti maailmalla jossa noita sähköautoja on enemmän on kasvava ongelma sen vapaan latauspisteen löytäminen, vuoron jonottaminen ei sähköpisteelle käytännössä toimi ihan samoin kuin polttoainepistoolille.

Tässähän olisi pisneksen paikka. Kuorma-auton lavalle massiivinen dieselgeneraattori josta myisi varakkaille sähköautoilijoille pikalatausta hintaan 200Eur per latinki ja termosmuki kaupanpäälle :)
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Stinger

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 222
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #774 : 23.02.2018, 06:43:27 »
Hki-Tre välillä on Toijalassa Supercharger jossa takaisin tullessa 15min lataus riittää tuohon matkaan. Satunnainen sähköautoilija ei tietysti osaa arvioida kulutustaan ja rangen riittävyyttä vaikka Teslassa se on tehty todella helpoksi Consumption näytön avulla.

Itse olen joutunut Volvolla tiputtamaan motarivauhtiani 120>100 kun uskoin pääseväni tankin lopuilla perille mutta kova vauhti söikin kantaman ja piti hissutella tankille.
« Viimeksi muokattu: 23.02.2018, 06:45:02 kirjoittanut Stinger »
Tesla S75D '17

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #775 : 23.02.2018, 12:30:57 »
Monellako tulisi diesel autolla mieleen hidastaa matkanopeutta kun näyttää ettei polttoaine riitä maaliin?

Kyllä toikin on joskus nähty.. Sittemmin on oppinut varautumaan ja kylläkin todella harvoin tankkaa ennen kuin on oikea tarve. Omista tankkauksista ainakin 95 prosenttia tapahtuu samoissa pisteissä. Ehken kotihallissa ladatulla akulla pääsee ainakin landelle ja siellä ehtii latautua hyvinkin, vaikka sielläkin rullailisi enemmänkin. Okei, en muista koska viimeksi olisin vuorokauden aikana ajanut yli 300km. Kymmeneen vuoteen, ehkä 1 tai 2 kertaa.

Toisaalta olen ajatustasoisesti valmis laittamaan sähköputken kiinni autoon päätepisteissä ja sen satunnaisen kerran suunnitella reittiä/pysähtymistä. Pienitankkisen hybridin lataus/tankkaus show ei houkuta yhtään. Lataaminen tapahtuu pysäköintipaikalla - tankkaamista varten pitää erikseen käydä pisteessä x ja ainakin näin laiskalle molemmat on liikaa. Peikko on toki, että aakkosketju ja kauppakeskukset saisi enemmän lounaskäyntejä, kun niissä on latauspiste.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2388
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #776 : 24.02.2018, 12:00:20 »
Minähän keskustelin juurikin siitä!

Yritin vain kokoluokalla tuoda esille sinulle ne hyötysuhteen "omituisuudet", jotta sinäkin moottoritekniikkaa ymmärtävänä ihmisenä pääset maailmaani, jossa neliösentin palasesta pitää siirtää 100W lämpöteho pois +50C lämpötilassa, ylittämättä +100C lämpötilaa kappaleen sisällä.

Puolijohdeteknologian kehitys on johtanut siihen, että wiinamerikonttini laturi antaa tyhjäkäynnillä enemmän virtaa, kuin alkuperäinen antaa edes täysillä. Nykyisen laturini virranantokyky on maksimissaan vaivaiset 170A samoissa kuorissa, kuin alkuperäinen.

Olen itse miettinyt sarjahybridisähköauton tekemistä vuodesta -95 ja olisin tehnytkin sen, ellei Suomessa siitä rangaistaisi X*käyttövoimaverolla luonnollisen henkilön tekemänä....  :'(

Hieman työni puolesta tamuihin perehtyneenä voin kertoa että säätöalueella 1:5 nimellisnopeudesta (600-2800 rpm) hyötysuhde jää n 90%. ja putoaa sen jälkeen lineaarisesti 40%. Ajoneuvokäytössä tämä olisi ongelma koska tuolla 600 rpm:llä mennään suoravetoana yli kuuttakymppiä. Joten esim. Teslan moottorin maksimikierrokset on 18000 rpm joten se vaatii jatkeeksi vaihteiston (9:1 = kaksiportainen). Ei siis suoravetoa. Teslan moottori on perinteinen nelinapainen oikosulkumoottori, ja se siis pyörii 1500 rpm 50Hz. Teslan tajuusmuuttaja tuottaa maksimitaajuudella 600 Hz jotta tuo 18000 rpm saadaan ulos.

Hieman tuli sähköturbojen kanssa touhuttua noiden suurnopeustaajareiden kanssa, mutta hyötysuhteesta en osaa sanoa muuta taikka jaata.

Dieselgeneraattorilla saavutetaan noin 200g/kWh (sähkö) ominaiskulutus ja akseliteholla ollaan optimipisteessä 175 g/kWh (uusin Wärtsilä 31). Henkilöautoilla pieninominaiskulutus on myös noin 200 g/kWh ja se on huonompi kuin dieselgenuissa. Syynä tähän on päästörajat jotka autoissa paljon tiukemmat. NOx-raja rajoittaa ruiskutusennakkoa ja hyötysuhde putoaa.

Henkilöauton d-moottori pörrää normiajossa 300 -220 g alueella, joka selittää pitkälti tuon Tesla Volvo vertailun tulosta. Ihan kiintoisa jutunaihe, mutta keposasti käsitelty.

PS. Mikä laturi sulla on VMK:ssa?
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #777 : 25.02.2018, 08:44:55 »
Kaikki pallon hybridiratkaisut autoissa ja muualla ovat todellisuudessa hyödyttömiä? Ok, hyöty ei ole kummoinen, mutta sähköauto, johon tuotetaan sähkö isommalla, tarkoitukseen suunnitellulla, yksiköllä ei varmaan ole huonompi kuin auto, johon on ympätty sähköä.

Hybridiautoa parempi on täyssähkö..


Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2388
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #778 : 25.02.2018, 11:26:28 »
Ei nyt niinkään. Pistokehybridit on henkilöautoissa on hyvä juttu, varsinkin taajamaliikenteessä ja sillä saadaan aikaan pienempi polttoaineen kulutus ja lähipäästöjä pienemmiksi. Teslan 1000 kg akkupaketti  antaa kivan rangen mutta ympäristövaikutuksen kannalta olisi parempi, jos se paketti jaettaisiin 10 hybridin kesken. Lisäksi sähköauton ympäristöystävällisyyden vaikuttaa huomattavasti sähkön tuotantotapa.

Tuossa Teslan dieselgenutestissä voisin väittää että Volvon Nox ja hiukkaspäästöt oli kymmenysosia generaattoriin verrattuna.

Muox!  Genu näytti olleen Able Up 3013 jossa sisällä Isuzu 4JB1T. Rivipumppu turbodiesel, samaa puhdasta dieseltekniikkaa kuin deeku.


« Viimeksi muokattu: 25.02.2018, 11:51:38 kirjoittanut The_OttoB »
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1867
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #779 : 25.02.2018, 14:41:58 »
Ehkä tuollainen vakiokierrosdiesel ei lähtökohtaisesti ole yhtä paha kuin henkilöauton kone, mutta kyllähän tuontapaisissa laitteissa se pakokaasupäästö on melko alhaisella prioriteetilla.

Onko noissa olipäätään olemassa mitään normia edes täällä EU:ssa?
Ainakin mun reilu 10v sitten ostettu bensa-aggre ei kyllä varmasti täytä mitään normeja.

IMO, pistokehybridiin järkevin malli on se BMW i3 REX systeem, jossa sähköautoon on lisätty pikkuruinen polttomoottorigenu, jota on tarkoituskin käyttää vain poikkeustilanteessa, eikä tämä nykynormi jossa sähköllä ajetaan päästötestin minimi ja sitten iso bensakrematorio tulille.

 

RallyBaron  Samppasport