Samppasport  Futurez

Sähköautot, joko?

  • 3436 Vastauksia
  • 517639 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #780 : 25.02.2018, 22:44:05 »
Hieman työni puolesta tamuihin perehtyneenä voin kertoa että säätöalueella 1:5 nimellisnopeudesta (600-2800 rpm) hyötysuhde jää n 90%. ja putoaa sen jälkeen lineaarisesti 40%. Ajoneuvokäytössä tämä olisi ongelma koska tuolla 600 rpm:llä mennään suoravetoana yli kuuttakymppiä. Joten esim. Teslan moottorin maksimikierrokset on 18000 rpm joten se vaatii jatkeeksi vaihteiston (9:1 = kaksiportainen). Ei siis suoravetoa. Teslan moottori on perinteinen nelinapainen oikosulkumoottori, ja se siis pyörii 1500 rpm 50Hz. Teslan tajuusmuuttaja tuottaa maksimitaajuudella 600 Hz jotta tuo 18000 rpm saadaan ulos.
Missähän teholuokissa olevista tamuista puhut?

Jos nimittäin 400kW tamussa on 90% hyötysuhde tarkoittaa järkyttävää 44kW häviötehoa!  :o
Kenellä on noin stanan iso sähkökiuas?

Edes 100kW teholuokissa ei todellakaan liikuta noin surkeissa hyötysuhteissa, sillä mietippä miten siirtää tuollainen häviöteho ulos niistä kärpäsen kikkareen kokoisista komponenteissa ilman nesteheliumissa kylpemistä.
Alle 1kW teholuokan tamuista ymmärrän vielä 90% hyötysuhteen jossain määrin, vaikka suunnittelu onkin päin prinkkalaa hinnan takia, jos se on yhtään noin surkealla tolalla.

Epätahtikoneen pystyy optimoimaan aikahelposti jollekkin muulle taajuusalueelle, kuin se Fingridin 50Hz.
Kuten monessa sähkömoottorissa onkin tehty, jotka pyörittävät jotain muuta kuin teollisuuden tarpeisiin tehtyjä peruskoneita.

Ja kuten sanottu, sähkömoottoreita on monenlaisia, jolloin suoravetoakin voidaan käyttää, jos niin vain halutaan.

Lainaampa tässä ABB:n dokumentista tälläisen kappaleen vuodelta 2001.
Lainaus
Sähkökytkentä transistoreilla on erittäin tehokas, joten
taajuusmuuttajien hyötysuhde on hyvin korkea: 0,97...0,99.
Moottorin hyötysuhde on yleensä välillä 0,82...0,97 moottorin
koosta ja nimellisnopeudesta riippuen. Voidaan siis sanoa, että
sähkökäytön kokonaishyötysuhde on aina yli 0,8, kun
säätämiseen käytetään taajuusmuuttajaa.

Tuossa oikosulkumoottorien hyötysuhteessa onkin sitten mukana pätö- ja loistehotkin...
Samasta syystä mainitsin sen DR13 diesel-sähköisen veturinkin, sillä mekaanisella vaihteistoilla on isommat häviöt ja polttomoottoriltakin on omat rajoitteensa noissa teholuokissa. Ja se on sentään tehty 60-luvulla ja 50-luvun tekniikalla.

Ja perustransistoreja ei ole tamuissa käytetty enää aikoihin....   ::)

Hieman tuli sähköturbojen kanssa touhuttua noiden suurnopeustaajareiden kanssa, mutta hyötysuhteesta en osaa sanoa muuta taikka jaata.

Starttimoottorin tehoisia laitteita, joten niissä hyötysuhteet voivat olla melkein mitä tahansa.
Sähköturboissa on vielä paljon kehittämistä, sillä oikeasti suoraan kovaa pyörivät sähkömoottorit ovat oma lukunsa ja koetellun teollisen tekniikan osalta vielä kehityksessä.

Dieselgeneraattorilla saavutetaan noin 200g/kWh (sähkö) ominaiskulutus ja akseliteholla ollaan optimipisteessä 175 g/kWh (uusin Wärtsilä 31). Henkilöautoilla pieninominaiskulutus on myös noin 200 g/kWh ja se on huonompi kuin dieselgenuissa. Syynä tähän on päästörajat jotka autoissa paljon tiukemmat. NOx-raja rajoittaa ruiskutusennakkoa ja hyötysuhde putoaa.

Kyllähän NOx päästöt hanskaa vakiokierroskoneella oikein hyvin ja suhteelisen halvallakin, koska moottorin voi optimoida erittäin hyvin pienilläkin (muutaman kymmenen kilowatin) tehoilla.
Wärtsilän moottoreiden optimointia haittaa erittäin voimakkaasti kierroslukuvaatimukset.

Mutta tilanne hitusen muuttuu, kun polttomoottorin kierroslukualue voidaan valita täysin vapaasti, jos genu painaa sähköä sähköauton käyttöön, jolloin generaattorin tuottamalla taajuudella ei ole merkitystä.

Henkilöauton d-moottori pörrää normiajossa 300 -220 g alueella, joka selittää pitkälti tuon Tesla Volvo vertailun tulosta. Ihan kiintoisa jutunaihe, mutta keposasti käsitelty.

Olen täysin samaa mieltä. Kepoisesti käsitelty kaikkineen.

Autojen sähköistämisessä puhdas sähköauto ei ole käytännössä mahdollinen, vaan erilaiset hybriditekniikat ovat toistaiseksi reaalista tulevaisuutta, jos kalustoa halutaan oikeasti sähköistää.

Niin hullulta kuin se tuntuukin, maailmasta loppuu litium hyvin nopeasti, jos kaikki pitää sähköistää.
Muut akkutekniikat ovat vielä vahvasti kehitysvaiheessa.
Tosin nanotekniikan avulla kondensaattorit saattavat yllättää akkuteknologian.

PS. Mikä laturi sulla on VMK:ssa?

Kunnostettu orkkis. Eli alkuperäiset kuoret, mutta täysin uudet sisuskalut.


Edit:
Ps. generaattoria voi pyörittää vaikka stirling-moottorilla, niin palotapahtumaa voi optimoida pirusti enememmän kuin missään dieselissä.
« Viimeksi muokattu: 25.02.2018, 22:51:55 kirjoittanut mikan »


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #781 : 26.02.2018, 07:13:02 »
Eikös itse tamujen hyötysuhde ole likemmäksi 97-99%. Sähkömoottori kai se ensimmäisenä tamun hyötysuhdetta  heikentää ::)
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #782 : 26.02.2018, 08:10:12 »
Taajuusmuuttajan hyötysuhde on korkea, epäselvyyksissäni en maininnut että tarkoitin tamun ja moottorin kokonaishyötysuhdetta.

Mika, 90 kW sähköteho ei taida olla starttimoottorin kokoluokkaa.  Kyseessä oli jännä keskipakoahdin kaksiportaisella ylisoonisella pakoturbiinilla.  :buck2:
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #783 : 26.02.2018, 13:43:46 »
Taajuusmuuttajan hyötysuhde on korkea, epäselvyyksissäni en maininnut että tarkoitin tamun ja moottorin kokonaishyötysuhdetta.
Napataan teollisuudessa käytettävä epätahtikone, kestomagnetoidulla roottorilla ja katsos, moottorin hyötysuhde pamahtaa sinne 98% luokkaan starttimoottoritehoissa (alle 100kW), joilla saisi jo sähkövetoistakin autoa liikuteltua. Perinteisillä häkkikäämityksillä metallien valitettavat ominaisuudet pitävät sen hyötysuhteen siellä 97% nurkissa normaaleilla käyntinopeuksilla.

Mutta jos tamu on 99% ja moottori 98%, niin eikös siitä tule kokonaishyötysuhteeksi ~97%  ???
Kuten tästä myyntipropaganda julisteesta voi lukaista.
http://www.sks.fi/www/images/Dyneo-Datasheet-0118.pdf/$FILE/Dyneo-Datasheet-0118.pdf

Toki äärimmäisen hitaissa nopeuksissa moottorin hyötysuhde romahtaa moottorin kuparihäviöiden vuoksi. Mutta edes autossa noissa nopeuksissa ei moottorin pitäisi pyöriä kuin liikkeelle lähdössä.

Jos otetaan se hyllystä löytyvä tamu (99%) ja se perinteinen strömpän/abb:n tms. oikosulkukone (97%), niin eikös siitäkin tule jo yli 90% kokonaishyötysuhde?

Mika, 90 kW sähköteho ei taida olla starttimoottorin kokoluokkaa.  Kyseessä oli jännä keskipakoahdin kaksiportaisella ylisoonisella pakoturbiinilla.  :buck2:

Kyllä tuo 90kW menee starttimoottoriluokkaan.   ;)

Mutta tuossa särähtää korvaan ylisooninen sana!  :o
Kuten yleisesti tiedossa on, kaasua ei voi paineistaa ylisoonisena pyörivällä puhaltimella. Tai voi se olla ylisooninen nopeus normaali-ilmaan verrattuna, muttei taatusti siellä missä jotakin ahdetaan tai otetaan kaasusta voimaa ulos.....
« Viimeksi muokattu: 26.02.2018, 13:47:18 kirjoittanut mikan »


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #784 : 26.02.2018, 19:33:46 »
Nuorempana tuli myytyä Flenderin ja Danfossin moottorisäätimiä ja Danfossin esitteessä oli noita hyötysuhdekäyriä taajuuden funktiona kuorman ollessa parametrina ja tuo 90% on aika optimitapaus. Ainakin Danfossin tamuissa, ehkä Shakespeare oli oikeassa. Tanskanmaassa on jotain mätää.

Tamut on aika "huonoja" jos tarvitaan paljon momenttia nollanopeudella, esim sekoittimet. Näihin saatettiin valita variattori.

Ehkä se ylisooninen näytti hyvältä projektihakemuksessa.

« Viimeksi muokattu: 26.02.2018, 19:36:53 kirjoittanut The_OttoB »
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13471
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #785 : 26.02.2018, 20:48:38 »
tossa pojat oli tehnyt oman sähkö auton ja päräyttivät yli tuhat kilsaa yhellä latauksella, auto ei kyllä ollu käytännöllinen.

https://www.youtube.com/watch?v=rbnvZlPZZQc
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6134
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #786 : 26.02.2018, 21:07:57 »
Häiritsevän hyvän näköinen tuo uusi Nissan Leaf, tiiä johtuuko takavaloista kun ovat kovin samantyyliset kun V40 Volvossa  S*




En muutoinkaan pidä pahan hintaisena täys sähköautona jos kerran myyjän mukaan paras varustelutaso on ~42k€ luokkaa. :)

Rangea povataan 370-400km luokkaa latauksella.  8)
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa V70 A 4D 2016

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 676
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #787 : 26.02.2018, 22:39:00 »
"Häiritsevän hyvän näköinen tuo uusi Nissan Leaf, tiiä johtuuko takavaloista kun ovat kovin samantyyliset kun V40 Volvossa". Hyvin sanottu Maxxed, mutta itse ihmettelen sitä miksi kaikki täys sähköautot on niin peijakkaan epäkäytännöllisillä koreilla tuotu markkinoille? Vai onko joku nähnyt farkun tai normi sedanin sähköautona?  Golf ja Focus :2funny: ei minulle edusta normaaleita autoja koska en niiden farkkuja tiedä säköautoiksi valmistetun. Jos kuitenkin  on tehty niin farkkujen  muoto kelpaa merkit :2funny: ei.
Valistakaa jos tiedätte sähköauto asioista enemmän. :D

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #788 : 26.02.2018, 23:24:46 »
Nuorempana tuli myytyä Flenderin ja Danfossin moottorisäätimiä ja Danfossin esitteessä oli noita hyötysuhdekäyriä taajuuden funktiona kuorman ollessa parametrina ja tuo 90% on aika optimitapaus. Ainakin Danfossin tamuissa, ehkä Shakespeare oli oikeassa. Tanskanmaassa on jotain mätää.
Riippuu vähän millä vuosikymmenellä.
Danfoss ei ole koskaan tehnyt oikeasti hyvää TAMUa starttimoottoriluokan yläpuolella. Kyllä siellä on jyrännyt ihan muut.

Ja luultavasti silloin kun sinä olet myynyt danfossin TAMUja, minä olen kesätöissä kääminyt niitä stanan sähkömoottoreita. Ja jostain kumman syystä niistä saatiin parempia tehokertoimia, kuin tehtaan tekemänä 20 vuotta aikaisemmin.
Kyllä, käämin oikosulkumoottoreita, ennenkuin olin mopoikäinen....  :facepalm:

Tamut on aika "huonoja" jos tarvitaan paljon momenttia nollanopeudella, esim sekoittimet. Näihin saatettiin valita variattori.

Perinteisiä oikosulkukoneita ajettaessa vanhat transistori vehkeet ovat pienillä nopeuksilla/suurilla kuormilla suolesta ja syvältä.
Fetit ja IGTB:t muuttivat tilannetta aika rajusti.

Muistan kyllä oikein hyvin vieläkin eräät vielä kokeiluni, jossa poltin 13kpl MRF477 trankkuja omasta pussista maksaen  (á 500mk/kpl). Siperia opettaa tässäkin kovalla kädellä!  :idiot2:

Kestomagneettikoneet olisivat olleet sopivampi ratkaisu jo tuolloin, mutta pirusti kalliimpia. Tosin käyttöikänsä aikana ne olisivat maksaneet paremmalla hyötysuhteella itsensä takaisin monasti.

Kuten kaverini tänä iltana totesi, alle 100kW koneet ovat starttimoottoreita. Ymmärrän perspektiivin, jos tavis vesipumpun moottori vetää 1MW verran tehoa....   :buck2:
Minulle kaikki alle 100MHz taajuuksien on tasa-sähköä!  ;)

Ehkä se ylisooninen näytti hyvältä projektihakemuksessa.

Jotain tälläistä ajattelinkin, sillä ylisoonisia ahtimia ei ole, eikä myöskään turbiineja.
Tästä varmaan kaikille tunnettu esimerkki on SR-71 blackbird, jonka työntövoimaan kannattaa tutustua vaikka uteliaisuudesta. On muuten jännittävästi rakennetty systeemi kaikkineen ja kertonee kaasunvirtauksen nopeusdynamiikasta jotakin....   ::)







Voinemme päästä tästä siihen lopputulemaan, että sähköisen woimansiirron hyötysuhde ylittää pääsääntönä 95% jollakin edes alustavasti älykkäällä tekniikalla ihan teollisin komponentein?




Pääsemmekö siitä konsensukseen, että sähköautoissa ja hybridissä kannattaa vääntää se nominaali ajon maksimitehon verran sähköä ihan moottori-genu paketilla, eli käyttää sähköistä voimansiirtoa akkujen lisäksi?

Tästä tuleekin seuraava kysymys oikeasta maailmasta kaikilla sähköllä ajaville.

Millaisilla tehoilla liikutaan 50km/h nopeuksilla?
Entä 80km/h?
Tai 100km/h?

Noin keskiarvoisesti ja mitattuna oikeilla autoilla, eikä teoreettisesti laskutikulla pyöritellen?


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2374
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #789 : 26.02.2018, 23:25:53 »
Häiritsevän hyvän näköinen tuo uusi Nissan Leaf

 :crazy2:

En muutoinkaan pidä pahan hintaisena täys sähköautona jos kerran myyjän mukaan paras varustelutaso on ~42k€ luokkaa. :)

Eikai tuommosesta enempää viittis maksaakkaan  ::)

Olisko syy siinä että täyssähköset on nykyaikaiselle kaupunki-hipsterille paremmin käypäsiä kompakteina ja köykäsempinä lyhyeen nurkka-ajoon? Kaikki lisäpaino syö rangea ja edullisemman pään autoihin taas olis kannattamatonta tunkea kapasiteettia enempään? ???

Kunhan mutuilen... Ehkä kukaan ei vielä ole valmis niin isoon fiksuun vetoon  :P
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #790 : 27.02.2018, 01:12:05 »
ylisoonisia ahtimia ei ole, eikä myöskään turbiineja.

Muistelen lukeneeni nasan 80-luvun lopun kokeista joissa supersoonista oli tutkittu ja saatu aikaan 12% polttoainesäästö

Edit: tämä siis about 30 vuotta blackbirdin jälkeen
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Stinger

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 222
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #791 : 27.02.2018, 17:50:01 »
Tällä uudella 40kwh Leafilla ei käytännössä pääse tuota rangea latauksella, typerä NEDC standardi ei kuvaa millään lailla todellisuutta. Sama kuin polttisten ilmoitetut kulutukset. Tuolla realistinen range pyörii jossain 200-250km paikkeilla, ehkä kesällä liki 300km. Kuluttaa keskimäärin varmaan 15-17kwh/100km ja tuosta akusta on käytettävissä noin 37kwh. On se edelliseen Leafiin nähden jo OK ulkonäöllisesti. Vaimoni odottelee moista Tekna varusteilla +nahat +automaattipysäköinti kesälle toimitukseen.
Tesla S75D '17

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6134
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #792 : 27.02.2018, 19:12:38 »
Tällä uudella 40kwh Leafilla ei käytännössä pääse tuota rangea latauksella, typerä NEDC standardi ei kuvaa millään lailla todellisuutta. Sama kuin polttisten ilmoitetut kulutukset. Tuolla realistinen range pyörii jossain 200-250km paikkeilla, ehkä kesällä liki 300km. Kuluttaa keskimäärin varmaan 15-17kwh/100km ja tuosta akusta on käytettävissä noin 37kwh. On se edelliseen Leafiin nähden jo OK ulkonäöllisesti. Vaimoni odottelee moista Tekna varusteilla +nahat +automaattipysäköinti kesälle toimitukseen.

Se on sellanen ~42k€ lehti  8)
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa Stinger

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 222
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #793 : 27.02.2018, 19:27:55 »
No se on nimenomaan sellainen
Tesla S75D '17

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #794 : 28.02.2018, 14:21:51 »
Muistelen lukeneeni nasan 80-luvun lopun kokeista joissa supersoonista oli tutkittu ja saatu aikaan 12% polttoainesäästö

Edit: tämä siis about 30 vuotta blackbirdin jälkeen

Itse ahdin ei vain voi toimia ylisoonisesti, sillä herra fysiikka on siitä kelju jätkä, ettei hän tarjoile ilmaisia lounaita.
Samasta syystä ylisooniset tuulitunnelit ovat harvassa. Alisoonisia tuulitunneleita on joka nurkassa niihin verrattuna.
Tuosta voi tutkia asiaa lisää...
https://www.grc.nasa.gov/www/k-12/airplane/shortc.html

Tästä aasin sillasta päästään kotimaisiin innovaatioihin, joilla jauhetaan sähköä.

https://aureliaturbines.com/videos/aurelia-turbines-introduction-of-the-new-turbine

Tuossa alkaa hyösuhde olla generaattoriksi kohdillaan.
Tuon kun skaalaa 20-30kW teholuokkaan, niin sillä pystyy jauhamaan sähkö-biilissä "on board" kaiken tarvittavan sähkön ja polttoaineeksi kelpaa pirun moni aine (wiina, bensiini, diesel, kaasu yms.). Päästöjen hallintakin on pirusti helpompaa kuin mäntämoottorissa.

Jos kinnerissä on 40L polttoainetankki, niin siitä jauhaa 40% hyötysuhteella karkeasti sähköä ~160kWh. Jos 100km tarvitsee 16kWh verran sähköä, niin tuolla 40L tankilla rangea tulee se 1000km, mikä riittänee 99% kansalaisista.

Tuolloin olemassa oleva infra tukee systeemiä, joten sähkökulkineiden käyttökelpoisuus lisääntyy eksponentiaalisesti tavalliselle kansalaisellekkin.

Puhdas akun voimalla kulkeva sähköauto ei vain ole nykyisen infran takia kaikkialla mahdollinen. Sillä pikalatausasemia ei vain ole riittävästi ja ne vaativat muutoksia sinne sähköverkon puolelle, sillä parikin 100kW laturia vaatii sitä piikkitehoa verkosta melkoisia määriä. Mistä taas fingrid ei tykkää säätösähkön kalleuden vuoksi.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron