Eikä polttoaineessa. Valmistajat myy autojaan tappiolla, valtio tukee ostamista, ajaminen kevyesti verotettua.
Elä huoli, kyllä me muutkin pääsemme talkoisiin osallistumaan. Metaanin "pumppuhintaa" on ilmeisesti tarkoitus nostaa kunnolla - sehän se tunnetusti paras tapa on kaasuautoilua edistää. Vai olisiko kuitenkin perinteisempi tavoite - parannetaan sähköautojen kilpailukykyä nostamalla muiden vaihtoehtojen kustannuksia?
Kilometrimaksuakin pukkaa taas uusien mausteiden kera
https://www.is.fi/autot/art-2000006591021.htmlJa edelleen on työn alla liikekiinteistöille asetettava velvoite latauspisteiden rakentamisesta. Tosin ihan pahimmat kauhuskenaariot eivät nyt näytä olevan toteutumassa. Esitykseen on tullut mm. kommentteja tyyliin "tarvitseeko joka hautausmaan pysäköintialueellekin rakentaa latauspisteet"? Mutta kalliiksi, todella kalliiksi, tämäkin tulee, jos pakotetaan rakentelemaan latauspisteitä sinne sun tänne, oli käyttöä tai ei. Ilmiselvästi markkinavoimiin ei voi luottaa, vaikka ne markkinavoimat ovat jo tähän mennessä järjestäneet latauspisteitä suorastaan ällistyttävällä vauhdilla...
Esim. är-kioskin pihaan yms. max. varttitunnin pysähdyspaikoille ei ole kovin mielekästä rakennella "hidaslatauspisteitä", joista saa stopin aikana jerkut parin km ajoon - kuka moiseen viitsii kaapeleita kytkeä? Toisaalta vaatimus rakentaa X % pikalatauspisteitä jonnekin kauppakeskuksen pihalle tai halliin = kipaise hakemassa kaupasta uusi muuntamo ja keskijänniteliittymä pysäköintialueellesi.
Suht jänniä efektejä voisi saada myös asunto-osakeyhtiöille asetettavilla vaatimuksilla. Jopa sellaisella, missä vain annetaan lupa rakennuttaa itselleen latauspiste omalla kustannuksella (siis niin, ettei tällaista voi asyo hallitus estää). Yleensä pari tällaista latauspistettä onnistuu helposti, mutta sen jälkeen loppuu p-alueen kaapeloinnista tai koko kiinteistön liittymästä potku kesken -> hupsankeikkaa, uusitaankin kiinteistön sähköliittymä, pääkeskus ja pysäköintialueen kaapelointi. Näihän talkoisiin pääsevät kaikki osakkaat mukaan.
Pakkohankinnoissa (velvoitteet rakentaa latauspisteitä esim. 2025 mennessä) on sekin vika, että päädytään helposti siihen, ettei laitteille heti alkuun ole käyttöä ja sitten kun olisi, ne ovat jo vanhentunutta tekniikkaa, mikä onkin jo aika uusia. Näkynyt onkin jo uutisia, miten on joissain paikoissa uusittu alkuperäiset, epäluotettavasti toimineet, lataushärpäkkeet. Tulollaan on ainakin mahdollisuus käyttää sähköautoja sähköverkon kuormantasaukseen. Tekniikka kehittyy kovaa kyytiä eikä ole järkevää pistää kaikkia pelimerkkejä yhdelle hevoselle.