Juuh... tällainen toiminta edellyttää melkoista standardointia. Ei onnistu samalla aikataululla asetettujen päästövähennystavoitteiden kanssa.
Eipä siihen onneksi mitään keskitettyä ohjausta tarvi enää rakentaa 80-luvun tyyliin. Riittää, että latausta ohjaava pömpeli, auto itse tai puhelimen appi mulkkaa sähkön hintaa. Jos tuotanto uhkaa hiipua kulutusta pienemmäksi, hinta nousee ja silloin aletaan potkia vesi- ja lämpövoimalaitoksia käytiin ja ajetaan halpaa sähköä hyödyntänyt teollisuus (ml. nämä power-to-X / E-polttoaineiden tuotantolaitokset) alas ja laitetaan sähköautojen lataus tauolle.
Minusta näistä ei kannata itkeä, vaan rohkeasti syvään päätyyn. Näistä voi syntyä myös uutta leipäpuuta - energiatekniikka on meillä ollut aika kivasti hallussa, mutta palvelutuotanto ei niinkään. Nyt tuntuu taas olevan hyvä veto päällä - 90-luku ja 2000-luvun alku olivat kamalia. Silloin muut maat kehitteli jo kaikkea uutta ja jännää (mm. lämpöpumput), mutta meillä vaan veivattiin savikiekkoa "maailma on valmis, koska meillä on kaukolämpö". Taannuimme takapajulaksi ja ajopuuksi, jossa niin tekniikka kuin ideatkin olivat tuontitavaraa.
Esim. rakennuskannan energiankulutusongelmaa on parikymmentä vuotta ratkottu vain ja ainoastaan lisäämällä lämmöneristysvaatimuksia. Muuten kiva, mutta talojen käyttöikä kun on 40-50 vuotta, niin puree hiukka hitaasti tämä. Olisi pitänyt funtsia myös olemassaolevaa rakennuskantaa.