Olen pitänyt sähköautoja itselleni liian kalliina hankkia, mutta nyt alkanut laskea tätä auki. Taloyhtiössämme on käynnissä salaojaremontti, minkä yhteydessä pitäisi tulla latausmahdollisuuksia. Ajomääräni on 30 tkm vuoteen, eli aika iso, ja nämä ajot omalla kustannuksella (ei km-korvauksia ym.) Ajan pääosin maantietä ja haluaisin mahdollisimman modernit kuljettajan apujärjestelmät: pilot assist, autopilot tms.
En ole vielä päässyt kokeilemaan mitään sähköautoa, enkä vielä tutustunut eri vaihtoehtoihin kattavasti. Konretian luomiseksi vaihtoehdot voisi olla vaikka:
- Volvo S/V90 diesel (mieluusti D4) vm. 2017-2018, kilometrit <200tkm, jolloin hankintahinta ~25 000€. Farmaria en tarvitse välttämättä, mutta 90-sarja pilot assist takia
- Uusi Polestar 2 karvalakki, 47500€ + pilot lite paketti 2500€
Ominaisuudet eri vaihtoehdoissa ei minusta tarvitse olla täysin vastaavat, vaan niitä voi suhteuttaa kustannuksiin. Kustannuksista haastavin arvioitava lienee tuleva arvonalenema, erityisesti sähköautolle. Selvää kuitenkin on, että alenema voi olla isompi sähköautossa ja silti kustannuksissa päädytään samoihin. Käytetyssä on tietysti aina se riski, että jokin kalliimpi hajoaa.
Polestarin karvalakkimallin range on vähän siinä ja siinä, koska tyypillinen maantiematkani on noin 400 km. Miten lie talvella, pääsiskö lataamatta? Puuttuuko Polestarin vakiovarustelusta jotain olennaista (paitsi sitä rangea)? S90 liittyy myös sellainen haaste, että taloyhtiön parkkipaikat ovat tosi kapeat ja jo nykyisellä S60:llä joutuu kikkailemaan.
Omien kokemuksien pohjalta muutamia ajatuksia.
Bensa ja diesel kulut 14-16e/100km? Sähkö riippuen latauksesta 3-5e/100km.
Verot diesel 700e bensa hybridi 100e ja sähkössä riippuen vuosimallista 150-200e.
Polttomoottorilla olevan uskaltaa ostaa myös 200tkm ajettuna, sähkö ei ja hybridi harkiten.
Polttomoottori peleissä jatkuvia huoltoja mutta ei niin kalliita, uhat suht pieniä esim vaihdelaatikko kalleimmasta päästä.
Sähköautoissa vähän hajoavaa mutta aina 5k kerta. Edellisestä omasta sähköpelistä meni laturi ja sähkömoottori 5v iässä ja korjaus oli 15k. Onneksi sain takuuseen. Riippuen myös mallista mutta on paljon alustan osia jotka sisältävät lasten tauteja. Itse en uskaltaisi missään olosuhteissa ostaa takuun ulkopuolella olevaa.
Hybrid nimensä mukaan sisältää molempien hyvät ja huonot puolet. Pommi voi olla todella pommi tai sitten saa hyvän yksilön jossa kulut vähintäänkin maltilliset.
Polttomoottorilla ei tarvitse miettiä mitä ottaa kyytiin, katolle tai perään. Sähköpelissä pitää miettiä kärjistetysti kuinka laittaa lettinsä ettei range katoa.
Itsellä 9/10 starttia kaupunki ajoa 9/10 kilometreistä moottoritietä. Sähkö ei ideaali mutta kulut aika maltilliset ainakin toistaiseksi. Itse valitsi Xc40 P8 joka kaukana ideaali autosta ajoprofiiliin mutta silti en vaihtaisi enään takaisin. Tiettyä harrasteisuutta vaatii oudot reitit mutta kai nämäkin oppii.