Ateho  Elekma

V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa

  • 71 Vastauksia
  • 33255 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jt4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 189
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
« Vastaus #15 : 01.10.2017, 14:41:23 »
Tämä laite kyllä kiinnostaa, pääseekö tällä aktivoimaan esim eberin paloilmapuhaltimen, polttoainepumpun yms. päälle yksittäin?   
« Viimeksi muokattu: 01.10.2017, 14:43:18 kirjoittanut jt4 »
V50 d5 -10

Poissa Vallasika

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
« Vastaus #16 : 01.10.2017, 19:28:26 »
Hei

Kyllä, kyseessä tuo laite jonka linkkasit. Vikatilasta saa Eberin tuolla laitteella palautettua, koska koodit pystyy myös lukemisen lisäksi nollaamaan. Tämä tietenkin vain sellaisissa lämmittimissä, jotka ovat tehdasasenteisia ja luettavissa ajotietokoneen kautta. Ei voi kuitenkaan yksittäin komentaa päälle eri komponentteja.

Niin, ja lämmitinhuollossa kun ilmeisesti Eberin omalla testerillä katsoivat, niin eivät nähneet kaikkea, koska oli tuohon ajotietokoneeseen kytketty. Sillä lämmitinhuollon testerillä taas onnistui yksittäisten komponenttien testaaminen. Pitäisi jaksaa tuo laite uudestaan availla ja tehdä tuo johdon kolvaaminen, sekä vaihtaa samalla tuo palopesä varmuuden vuoksi. Silti vielä haluaisin tietää, että mikä noissa palopesissä on se kriittisin kohta. Kuitenkin kun joissain on se reijitetty alue, jonka läpi ilma kulkee pienissä kanavissa, palanut hajalle tai karstoittunut niin ettei enää saa puhdistettua, niin luulisi sen olevan kriittisempi kuin tuo sisäpuolella oleva kaulus. Tuo kauluksen repeämä kun ainoastaan muuttaa hieman liekin muotoa. Palopesät on kuitenkin näihin halpoja, kun 125 eurolla näyttäisi saavan, että kyllähän se kannattaa samalla vaihtaa kun laitteen avaa. Lämmitintä ei ole ollut vielä tarvetta esilämmitykseen käyttää, joten on saanut olla rauhassa. Tuossa viikolla kun kylmempänä aamuna lämmitin lähti itse käyntiin, niin melkoisen pistävä haju siitä tuli, vaikka ei näkyvästi savuttanut.
XC60 D5 AWD man. vm. 2010, ex. V50 1.6 dRIVE man. vm 2010.

Poissa visi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 65
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
« Vastaus #17 : 02.10.2017, 21:27:11 »
Kyllä, kyseessä tuo laite jonka linkkasit. Vikatilasta saa Eberin tuolla laitteella palautettua, koska koodit pystyy myös lukemisen lisäksi nollaamaan. Tämä tietenkin vain sellaisissa lämmittimissä, jotka ovat tehdasasenteisia ja luettavissa ajotietokoneen kautta. Ei voi kuitenkaan yksittäin komentaa päälle eri komponentteja.

Laitoin tilaukseen. Itsellä 2007 2.0d, saa nähdä onko eberi ihan samanlainen. Laitan tänne viestiä kun laite saapuu ja saan eberin purettua.

Poissa simojohannes

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
« Vastaus #18 : 15.10.2017, 15:04:34 »
Voihan se olla, että tuo sisäpuolisessa kauluksessa oleva halkeama sekoittaa palopesän toiminnan täysin. Mutta jos tuo palopesä on "täysin paskana", niin joitakin muita palopesiä näheenä ne ovat varmaan olleet sitten "täysin totaalisen paskana", koska tuo ei näyttänyt läheskään niin pahalta kuin ne.

Mulla on iCarSoft-vikakoodinlukija, jota en ollut aikaisemmin kokeillut. Sillä löytyi koodi palopuhaltimesta. Palopuhallin vaikuttaisi googlettelun perusteella olevan näissä tyyppivika, nimenomaan palopuhaltimen miinuskontakti piirilevylle, josta yleisesti puhutaan ohjainyksikkövikana. Yksinkertaisin korjaus ilmeisesti palopuhaltimen johdon kolvaus hehkutulpan miinukseen. Enpä ole jaksanut tuota laitetta vielä uudestaan avata, mutta samalla menee kyllä vaihtoon tuo palopesäkin, kun ei hirveitä maksa.

Itse viime talvena kokeilin kolvata tuo paloilmapuhaltimen miinuksen hehkutulpan miinukseen. Tällöin puhaltimen jännite nousi noin 8:sta voltista 12:een volttiin. Korjatkaa jos olen väärässä, mutta luullakseni se on liikaa?

Poissa visi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 65
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
« Vastaus #19 : 29.10.2017, 17:12:28 »
Laitoin tilaukseen. Itsellä 2007 2.0d, saa nähdä onko eberi ihan samanlainen. Laitan tänne viestiä kun laite saapuu ja saan eberin purettua.

iCarsoft i906 tuli viimein (tilasin ebay:sta kun ei Elekmassaa ollut laitetta varastossa) ja tuli luettua vikakoodit. OBD2 ei antanut mitään. "Diagnoosista" kun valitsi Volvo niin listasi automaattisesti autosta löytyvät modulit. En kuitenkaan löydä mitään modulia, joka viittaisi lisälämppäriin? Climate-modulista löytyi vikakoodi "CCM 0060 Damper motor defroster. Faulty signal." mutta se tuskin liittyy tähän. Sekin poistui nollaamalla.

https://www.elekma.com/icarsoft_i906_volvo_vikakoodinlukija tuolta sivuilta voisi ymmärtää, että lisälämmitin olisi ihan oma moduli?

Tuleeko muuten jotain ongelmaa jos eberin irrottaa ja yhdistää vaan jäähdytinnesteen linjat putkella? Auto kun on joka päivä ajossa ja olis mukava rauhassa tutkia eberiä..

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2692
Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
« Vastaus #20 : 29.10.2017, 18:12:46 »
Pitäisi löytyä CPM (compustion preheater module tms.). Olisiko se CEMin takana?

Jos otat CPM:n irti (=lämmitin pöydällä) ja lähdet ajoon, niin luultavammin pukkaa vikakoodia, mutta onhan sinulla laite koodien nollaamiseen. Eli kovaa ajoa vaan...
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa visi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 65
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
« Vastaus #21 : 29.10.2017, 19:38:27 »
Pitäisi löytyä CPM (compustion preheater module tms.). Olisiko se CEMin takana?

Jos otat CPM:n irti (=lämmitin pöydällä) ja lähdet ajoon, niin luultavammin pukkaa vikakoodia, mutta onhan sinulla laite koodien nollaamiseen. Eli kovaa ajoa vaan...

Tuo CPM löytyi kun ensin manuaalisesti valitsi auton mallin ja vuosimallin. Eli automaattinen haku ei tuota modulia näyttänyt. Kiitokset, nyt on koodit nollattu!

Ehdin jo muuten laitteen päivittääkin, jos sitä joku tekee niin muistakaa lisätä päivitysohjelma tietokoneen palomuuriin, itse hakkasin 15min päätä näppikseen kun ohjelma ei ensin saanut ladattua päivityksiä  :idiot2:

Ensi viikolla sitten purkamaan eberiä. Katsoin muuten että uusiakin saisi Suomesta 750eurolla ja Saksasta 300-500e. Ei vain ihan mallimerkinnät osu, itsellä D5WS 252270 ja esim Ebaysta tulee ensimmäisenä 252091 tai 252164. Mitä lie eroa laitteilla?

Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
« Vastaus #22 : 30.10.2017, 19:53:57 »
Sarjanumero on tuo, mutta niistä ei kyllä osaa sanoa onko minkälaisilla aivoilla varustettuja. Sama laite todennäköisesti fyysisesti kuitenkin. Vidalla pitää ladata ohjelma jos vaihtaa aivot toisesta eberistä.
Ex: Volvo V70 D5 -02, Volvo V40 T4 -98, Toyota Yaris T-Sport -05 Flexfuel, Volvo V70 T6 AWD -09, Volvo V50 1.6D Drive -11, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00, Toyota Celica ST182 GTi -91

Poissa visi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 65
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
« Vastaus #23 : 31.10.2017, 18:51:03 »
Kyllä se on joku mallinumero:


Tuossa on samalle numerolle palopuhallin http://www.hollenautosahko.fi/shop/product_details.php?p=1376

Tarkoitus ois nyt alkuun purkaa ja putsata laite. Ohjainkortissa kuulemma juotukset saattaa olla huonossa kunnossa, niitä vois tarkistella. Ilmeisesti vaan joku tahna on piirikortin päällä ja se pitää ensin liuottaa pois.

Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
« Vastaus #24 : 31.10.2017, 20:52:47 »
Näköjään valmistenumero on erikseen vielä, mutta en ikinä ole samanlaisissa lämmittimissä nähnyt samoja ausfuhr numeroa. Mutta ausfuhr numerolla Autola (Wihuri) pääsee lämmittimen jäljille pois lukien tehdasasenteiset lämmittimet. Mekaaniset osat ovat varmaan pitkälti samoja kun itse omaan V50 laitoin kolaroidusta V40:stä eberin ja ainoastaan vesipumpun johto oli liian lyhyt. Pitää vielä käyttää vidan nokassa ohjelman latauksessa.
Ex: Volvo V70 D5 -02, Volvo V40 T4 -98, Toyota Yaris T-Sport -05 Flexfuel, Volvo V70 T6 AWD -09, Volvo V50 1.6D Drive -11, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00, Toyota Celica ST182 GTi -91

Poissa MattiN

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
« Vastaus #25 : 07.01.2018, 11:48:58 »
Kiitos Vallasialle ketjun aloituksesta ja selkeistä kuvista/ohjeista. Itsellä oli myös ongelmia Eberin kanssa kun savutti tolkuttomasti valkoista savua ja meni vikatilaan pariinkin otteeseen. Tilasin nuo samat tiivisteet Heatso.comista reilulla 50 €:lla ja käytin ohjeiden mukaan eberin irti. Purin sen niin pieniin osiin mitä oli mahdollista, mutta mitään rikkinäistä ei löytynyt. Puhdistin laitteen kauttaaltaan ja laitoin kasaan. Lukitustilan poiston jälkeen on nyt toiminut moitteetta parisen viikkoa. Ei savuta ja lämpöä saa mukavasti.

Vähän jäi kuitenkin askarruttamaan että mikä siinä on ollut vikana. Ainoat mahdolliset viat mitä tuli korjattua oli sihdin vaihto ja kaikkien osien putsaus. Toki myös sähköliittimet tuli käytettyä kaikki irti ja takaisin kiinni jos vika on ollut sähköinen. Luulisi vain ettei sellaista sähköistä vikaa ole mikä aiheuttaa savuttamista. Että oliskohan se ollut nyt vain tuo sihti joka savuttamisen aiheutti. Toisaalta myös hehkutulpalta palokammioon menevissä kanavissa oli vähän reilummin karstaa jotka nyt puhdistin pois.

Sitten vielä lisäisin, että vesipumpulle lähtevät piuhat oli aika tympeän lyhyet ja tympeässä paikassa irroittaa. Itse käytin oikean puolen renkaan irti ja purin lokasuojat, niin sai tilaa ja valoa. Onnistuu varmasti ilman purkamistakin, mutta tiedoksi vain remppaa suunnitteleville, että ahdasta on ja tympeä työ kaikkineen. Kyllä siinä 4-5 tuntia meni kaikkineen aikaa, mutta toistaiseksi pelaa hienosti!

Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
« Vastaus #26 : 08.01.2018, 16:45:23 »
Tuo CPM löytyi kun ensin manuaalisesti valitsi auton mallin ja vuosimallin. Eli automaattinen haku ei tuota modulia näyttänyt. Kiitokset, nyt on koodit nollattu!
Tänään testattu iCarsoft 906 laitetta ja se ei löytänyt CPM ohjainlaitteesta mitään. Omassa autossa eberi siis lukittunut liian monen epäonnistuneen käynnistysyrityksen vuoksi. Joutuu todennäköisesti taas Vidalla nollaamaan koodit. Olisin ostanut tuon i906 laitteen, jos sillä olisi päässyt nollaamaan lukituksen. Tämä nyt ihmetyttää kun osalla onnistuu ja minulla ainakaan se ei toiminut.  ??? Kehtaako joku ottaa jopa kuvia vaiheista, joilla eberin koodit löytyy kyseisellä laitteella?
Ex: Volvo V70 D5 -02, Volvo V40 T4 -98, Toyota Yaris T-Sport -05 Flexfuel, Volvo V70 T6 AWD -09, Volvo V50 1.6D Drive -11, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00, Toyota Celica ST182 GTi -91

Poissa elekma

  • Yhteistyökumppani
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 126
  • www.elekma.com
Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
« Vastaus #27 : 09.01.2018, 23:00:14 »
Tällä viikolla joku kävi elekmalla 2010 V50:llä, jossa oli Eberspächer käytössä. Kokeiltiin tuollaisella iCarSoft i906:lla sekä automaattisella haulla että manuaalisella haulla tuonne CPM:ään, mutta ei päästy käsiksi. CEM:stä löytyi yksi vikakoodi, mutta sen nollaaminen ei silti antanut lisälämmittimen käynnistykselle.

Sellaisen asian pistin nootille vielä keskustelussa, että visi oli maininnut päivittäneensä laitteen tuossa välissä, joten olisikohan tuo ollut siihen ratkaisu, koska meidän kokeilema laite oli päivittämätön. Meille olisi tärkeää löytää laite, jolla pääsee käsiksi noihin V40:n ja V50:n Ebereihin, koska millään laitteella, joita ollaan testattu tai mikä meillä on myynnissä, ei tällä hetkellä pääse tuohon Eberiin käsiksi.

Jos joku V40:n tai V50:n omistaja viitsisi käydä Elekmalla pyörähtämässä Eberin lisälämmittimen kanssa niin voitaisiin vielä kokeilla päivittää tuollainen i906 ja kokeilla, josko toimisi. Viime viikolla kävi muuten yksi Webastolla oleva V50 vuosimallia 2012 niin ei ollut mitään ongelmia päästä käsiksi i906:lla. Ongelma kohdistuu nimenomaan tuohon Eberiin.
Vikakoodinlukijat autoihin

Elekma Oy
www.elekma.com

Poissa elekma

  • Yhteistyökumppani
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 126
  • www.elekma.com
Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
« Vastaus #28 : 10.01.2018, 12:01:17 »
Päivitystä asiaan. Tänään kävi yksi 2004 vuosimallin V50, jossa oli myös Eberspächer ja siihen pääsi käsiksi sekä päivitetyllä että päivittämättömällä iCarSoft i906:lla CPM moduulin kautta. Vikakoodien luku ja poisto ja lämmitin alkoi taas pöhisemään.

Veikkaisin, että ongelmana on 2006-2010 vuosimallin V50 ja V/S40:t, joissa on eberi käytössä. Jos sellaisia löytyy niin tervetuloa ilmaiseen vikakoodinlukuun Kempeleeseen. =)
Vikakoodinlukijat autoihin

Elekma Oy
www.elekma.com

Poissa Vallasika

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
« Vastaus #29 : 17.01.2018, 20:51:10 »
Laitetaan itsekin päivitystä asiaan, eli tähän asti toiminut ok tuo eberi, vaikka joku täällä epäilikin palopesän olevan rikki. Pari kertaa on tuon vikakoodien nollaamisen jälkeen käynyt niin, että ei ole käyntiin lähtenyt, tosin lämpötila on silloin ollut plussan puolella. Seuraavana päivänä on sitten lähtenyt käyntiin eikä ole sen jälkeen oireita ollut.

Kuten MattiN kirjoitti, itsekin olisi kiva tietää mikä omassa Eberissä oli vikana ja aiheutti tuon savutuksen. Todennäköisesti tuo sihti oli liian tukossa minullakin ja sieltä palopestästä hehkutulpalle menevissä pienissä kanavissa oleva karsta vielä pahensi tilannetta.

Palopuhaltimen ääni hieman aaltoilee välillä, mielestäni eri tavalla kuin joskus ennen, eli ihan vakiokierroksilla tuo puhallin ei koko aikaa käy. En tiedä onko nuo "aivot" ja niissä oleva miinuspuolen juotos menossa kohta rikki myös. Simojohannes kirjoitti tuosta miinuspuolen kolvaamisesta hehkutulpan miinukseen, että ei välttämättä olekaan kannattava ratkaisu, mikäli tuossa laitteessa miinusta pätkitään ja oikea miinusjännite olisi 12 voltin sijaan 8 volttia. Tämä riippuu ilmeisesti Eberin mallista, kun jollain foorumilla olivat tuolla tavalla lämmittimien puhaltimia korjanneet.

XC60 D5 AWD man. vm. 2010, ex. V50 1.6 dRIVE man. vm 2010.

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo