Proturbo  Autodiagnoosi

V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa

  • 71 Vastauksia
  • 33441 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
« Vastaus #45 : 26.01.2020, 16:00:26 »
Nyt on eberin toimintaa testailtu lisää ja oireet on hyvinkin samanlaiset, kuin tuossa A85 postauksessa

Muuten toimii samalla tavalla, paitsi että jos laite on sillä päällä ettei halua syttyä ensimmäiselläkään yrityskerralla, niin ei yleensä sytytä toisellakaan.

Sytytysongelmien ratkomiseksi tein eberin kanssa testiajoja niin, että laite oli piuhoistaan (CAN-väylä + pa-pumpun piuha) kiinni autossa, mutta vesiletkut ohitettuna ja polttoaineen syöttöletku ohjattuna astiaan. Eberistä oli hehkutulppa johtoihin kytkettynä laitteen ulkopuolella ja yleismittari kytkettynä hehkuun. Testiajoissa polttoainetta tulee joka kerta korjausmanuaalin mukainen n. 8,5 cm3 / 90 s syöttöjakso käynnistyssekvenssissä. Hehkun toimii silminnähden, eli hehkuu selkeästi, mutta hehkun jännite ropeltaa 5V tuntumassa sahaten 4,8 - 6 V välillä... Manuaalin mukaan hehkun jännite tulisi olla 8V ja tästä herää nyt kysymys jääkö syttyminen tapahtumatta liian pienen hehkutustehon vuoksi? Onko kellään kokemusta vastaavanlaisesta hehkun/ohjausyksikön ongelmasta, vai onko tämä nyt vain mittaussetupin aiheuttama vääristymä?

Lyhyt video hehkun jännitteen ropeltamisesta löytyy ohesta: https://www.dropbox.com/s/utlheomemj8syeo/Eberi_testiajo.mov?dl=0
Minusta hehkutulppa toimii ihan oikein. Siihen ajetaan kanttiaaltoa 0-8 voltin väliltä ja siksi mittari ropeltaa.

Olisko vika kuitenkin polttoainepuolella eli vetää ilmaa jostain imuputken liitoksesta pumpun ja tankin välistä? Jos tällaista vaivaa, niin silloin tulee runsasta valkoista savua ennen kuin ilma poistuu kokonaan polttoainelinjasta. Itsellä ollut tätä vaivaa. Joskus saa yrittää muutaman kerran käyntiin ennen kuin käynnistyy. Sitten taas toimii välillä viikkoja moitteetta. Ollut vain liian suuri kynnys pudottaa tankki alas korjasta varten, kun tuo enimmäkseen kuitenkin toimii.

Tämän vaivan kuulee selvästi, kun polttoainepumppu naksuttaa terävästi ilman nassetta. Sitten naksutus pehmenee, kun pumppu alkaa taas saada kunnolla polttoainetta.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Larson

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
« Vastaus #46 : 26.01.2020, 20:39:35 »
Minusta hehkutulppa toimii ihan oikein. Siihen ajetaan kanttiaaltoa 0-8 voltin väliltä ja siksi mittari ropeltaa.

Olisko vika kuitenkin polttoainepuolella eli vetää ilmaa jostain imuputken liitoksesta pumpun ja tankin välistä? Jos tällaista vaivaa, niin silloin tulee runsasta valkoista savua ennen kuin ilma poistuu kokonaan polttoainelinjasta. Itsellä ollut tätä vaivaa. Joskus saa yrittää muutaman kerran käyntiin ennen kuin käynnistyy. Sitten taas toimii välillä viikkoja moitteetta. Ollut vain liian suuri kynnys pudottaa tankki alas korjasta varten, kun tuo enimmäkseen kuitenkin toimii.

Tämän vaivan kuulee selvästi, kun polttoainepumppu naksuttaa terävästi ilman nassetta. Sitten naksutus pehmenee, kun pumppu alkaa taas saada kunnolla polttoainetta.
Tätä vähän ajattelinkin että yleismittarin DC-näyttämä saattaa aiheuttaa tämän havainnon.

Voihan se olla polttoainepuolellakin. En vain ole huomannut mitään tähän viittaavaa, kun polttoaineen syöttöä on testailtu. Valkoista savuahan laite lykkää, kun hehku toimii ja polttoainepumppu alkaa lykkäämään löpöä sisään vaikkei liekki syttyisikään, mutta näin kai on pakkokin käydä kun toimiva hehku vähintään haihduttaa saapuvaa polttoainetta, vaikkei sytytystä tapahtuisikaan. Kylläkin epäonnistuneen yrityksen jälkeen on sitten koko maailma piukassa savua kun laite saa itsensä käyntiin. Ja tämä laite ei ole nyt toiminut minkäänlaisia ajanjaksoja normaalisti - epäonnistunut käynnistys tulee aina 2-3 käynnistyskerran välein.

Polttoainepumpun äänessä en ole huomannut mitään eroa millään kerralla, mutta enpä sitä ole osannut kuunellakkaan sen tarkemmin.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
« Vastaus #47 : 27.01.2020, 12:44:59 »
Tätä vähän ajattelinkin että yleismittarin DC-näyttämä saattaa aiheuttaa tämän havainnon.

Voihan se olla polttoainepuolellakin. En vain ole huomannut mitään tähän viittaavaa, kun polttoaineen syöttöä on testailtu. Valkoista savuahan laite lykkää, kun hehku toimii ja polttoainepumppu alkaa lykkäämään löpöä sisään vaikkei liekki syttyisikään, mutta näin kai on pakkokin käydä kun toimiva hehku vähintään haihduttaa saapuvaa polttoainetta, vaikkei sytytystä tapahtuisikaan. Kylläkin epäonnistuneen yrityksen jälkeen on sitten koko maailma piukassa savua kun laite saa itsensä käyntiin. Ja tämä laite ei ole nyt toiminut minkäänlaisia ajanjaksoja normaalisti - epäonnistunut käynnistys tulee aina 2-3 käynnistyskerran välein.

Polttoainepumpun äänessä en ole huomannut mitään eroa millään kerralla, mutta enpä sitä ole osannut kuunellakkaan sen tarkemmin.
Olihan tähän laitettu uusi palopesä? Liekki ei syty, jos ilmareiät ovat karstassa tai palopesä on puhki tai halki.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Larson

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
« Vastaus #48 : 31.01.2020, 19:09:47 »
Olihan tähän laitettu uusi palopesä? Liekki ei syty, jos ilmareiät ovat karstassa tai palopesä on puhki tai halki.
Palopesää ei ole uusittu, kun on oikein hyväkuntoisen oloinen. Sytytyskammio, johon hehku tulee sisään, oli jonkin verran karstainen ja se tuli putsattua huolella. Mutta ilmarei'issä ei muuten ollut karstaa laisinkaan ja mitään vaurioita tai muotovirheitä pesässä ei ole.

Poissa jms1601

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
« Vastaus #49 : 16.03.2020, 22:09:36 »
Mikähän mahtaa olla eberissä vikana? Teki aiemmin tuota samaa, mutta lähti toisinaan myös käyntiin. Nyt ei lähe käyntiin vaan tekee tuota mikä videolla näkyy ja katkeaa aina samaan kohtaan. Eberi käytetty auki, putsattu, vaihdettu sihti ja tiivisteet. Ohjainyksikön juotokset korjattiin, mutta ei korjaantunu ja tulos näkyy videolla. Oisko ideoita missä vika? -12 vuosimallin Vulva kyseessä, jossa ap eberi.

https://www.dropbox.com/s/g66pvyssjab65yv/IMG_4954.MOV?dl=0


Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
« Vastaus #50 : 16.03.2020, 22:44:56 »
Mikähän mahtaa olla eberissä vikana? Teki aiemmin tuota samaa, mutta lähti toisinaan myös käyntiin. Nyt ei lähe käyntiin vaan tekee tuota mikä videolla näkyy ja katkeaa aina samaan kohtaan. Eberi käytetty auki, putsattu, vaihdettu sihti ja tiivisteet. Ohjainyksikön juotokset korjattiin, mutta ei korjaantunu ja tulos näkyy videolla. Oisko ideoita missä vika? -12 vuosimallin Vulva kyseessä, jossa ap eberi.

https://www.dropbox.com/s/g66pvyssjab65yv/IMG_4954.MOV?dl=0
Ei saa riittävästi polttoainetta. Luultavasti imee ilmaa polttoaineen sekaan pumpun ja tankin välisestä imuputkesta. Voi lähteä toimimaan, kun muutaman kerran yrittää käynnistää, jotta ilmat poistuu. Tai sitten pitää rassata imuputken liitokset kuntoon.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa jms1601

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
« Vastaus #51 : 16.03.2020, 23:10:40 »
Ei saa riittävästi polttoainetta. Luultavasti imee ilmaa polttoaineen sekaan pumpun ja tankin välisestä imuputkesta. Voi lähteä toimimaan, kun muutaman kerran yrittää käynnistää, jotta ilmat poistuu. Tai sitten pitää rassata imuputken liitokset kuntoon.

Pystyykö tuota järjestelmää ilmaan mistään tai mitenkään? Imuputken liitoksia ei tieten saa muuten tsekattua kuin tankin käyttämällä pois vaan mistä nuo menee tankkiin? Onkohan tämä yleinenkin vika näissä?

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
« Vastaus #52 : 17.03.2020, 08:13:15 »
Tätä vaivaa ilmenee etenkin, jos lämmitintä ei ole käytetty pitkään aikaan. Ilmatasku jää sinne pumpun imupuolelle ja se saattaa poistua itsekseen, kun tekee muutaman käynnistysyrityksen.

Joissakin testereissä on polttoainelinjan täyttötoiminto, jolla pumpun saa naksuttamaan. Tällöin putki otetaan irti lämmittimeltä ja katsotaan tuleeko oikea määrä polttoainetta. Voishan tuota linjaa ilmata myös esim. jarrujen ilmauslaitteella. Nämä temput ei tietenkään auta, jos imuputki vuotaa matkalta.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa jms1601

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
« Vastaus #53 : 17.03.2020, 16:12:42 »
Ok, kokeillaampa tuota täyttötoimintoa niin selviää tuleeko sieltä putken päästä mitään. Kiitti vinkeistä!

Poissa jt4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 189
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
« Vastaus #54 : 18.03.2020, 08:46:30 »
Paloilmapuhallin lopussa.
9v patterilla kun kokeilee niin pitäisi pyöriä kevyesti, nyt kuulostaa ettei saa kierroksia kunnolla eikä sitten ilmaakaan.
V50 d5 -10

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
« Vastaus #55 : 18.03.2020, 11:16:47 »
Paloilmapuhallin lopussa.
9v patterilla kun kokeilee niin pitäisi pyöriä kevyesti, nyt kuulostaa ettei saa kierroksia kunnolla eikä sitten ilmaakaan.
Tuleeko mustaa savua? Jos ei saa riittävästi ilmaa, tulee mustaa/harmaata savua. Jos ei saa riittävästi polttoainetta, tulee valkoista savua. Oikealla seossuhteella ei savuta. 
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa jt4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 189
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
« Vastaus #56 : 18.03.2020, 12:19:10 »
Valkosta savua mulla tuli kun puhallin oli lopussa.
Välillä käynnisty kun sai tarpeeksi kierroksia ja välillä lykkäs savut.

V50 d5 -10

Poissa jms1601

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
« Vastaus #57 : 18.03.2020, 21:47:34 »
Valkoista savua se lykkää. Ennen tuota remonttia lähti aina toisinaan käyntiin, mutta huonosti silloinkin ja usein miten lykkäs nuo valkoiset savut. Nyt ei lähe käyntiin tuon pitemmälle enään ollenkaan. Mistähän tuota polttoaine puolta lähtis ensin tutkiin? On niin vmäisessä paikassakin tuo ettei saa tuota letkuakaan irti ilman etteikö ota irti koko keksintöä.

Poissa jms1601

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
« Vastaus #58 : 20.03.2020, 18:22:55 »
En tiiä, pitääköhän se tuo paloilmanpuhallin alkaa vaihtaa. Hintaa 175€. Tänään lähti eka kerran käymään (pöhisi oikeen kunnolla), mutta sammu sitten ja sen jälkeen ei taas lähtenyt käyntiin vaan sammu aina samaan kohtaan kuin videolla. Pakoputkesta näyttää tulevan polttoainetta kun laitoin kokeeksi pahvin palan alle niin nestettähän siinä oli eli polttoainetta. Eli varmaan sitä saa kuiteski. Tuo puhallin ei kyllä tunnu toimivan kunnolla, huonosti lähtee pyöriin ja kun meinaa vauhtiin päästä niin sammuu koko keksintö. Vieläkö kaveri ehtis lukea nuo vikakoodit niin tietäs onko siellä muuta mielenkiintosta...

Poissa jt4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 189
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
« Vastaus #59 : 20.03.2020, 23:58:28 »
Ota eberi irti ja kokeile sitä puhallinta 9v paristolla.
mulla vanha lähti pyörimään mutta hieman takerrellen ja uus pyörii ihan kevyesti ja aivan eri kierroksilla.
Mulla meni vuoden sisään 2 ohjainlaitetta todennäköisesti sen paskan puhaltimen takia kun se jumittava puhallin ilmeisesti hajottaa sen ohjainlaitteen.
Eka autoliikkeen piikkiin ja seuraava varaosatakuuseen.
Sitten käynnistys ongelmien takia vaihdoin itse puhaltimen ja koko eberin ääni muuttui aivan erilaiseksi eli puhaltimessa oli ollut laakerivikaa koko ajan.
V50 d5 -10

 

KL-varaosat  Race.fi