Carcom Oy  Ateho

V70 Mk 2, lämmityslaitteesta ei tule tarpeeksi lämmintä ilmaa

  • 32 Vastauksia
  • 21776 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa V O L V O

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
  • www.vrcf.fi
Bensa vai diesel ??

Mutta asiaan, asiaan:

Lämmityslaitteen kenno voi olla tukossa ja sen takia ei nesteet kierrä järjestelmässä..

Alkuun kannattaa puhdistaa säätöpanelin ilmanhaistelija joka saattaa olla tukossa.

Nyt on lämmönpuutetta katsottu pajalla muun asian yhteydessä.
Kaikki järjestelmän säätöarvot on kohdillaan ja ilmastointilaite sinänsä toimii moitteettomasti. Hyvä.

Nyt olisi sitten kennon huuhtelua aika.

Eivät ehtineet tehdä asialle toimenpiteitä, mutta olivat vahvasti siinä käsityksessä, että kennossa ei kierto toimi kuin hieman. Eli juuri sama asia mitä anssi68  ensimmäisessä vinkissään toi esille. Kiitos. Seuraavaksi paneudutaan asiaan kun pääsen sopivaan paikkaan jossa voin huuhdella kennon.

Sain muuten tältä tutulta pajalta seuraavanlaisia ohjeita, joita tuskin jaetaan Sinisellä. Ei ehkä aivan "tehdassuosituksia".
Ensin voisi laittaa astianpesukone ainetta yhden tabletin jäähdytys järjestelmään ja ajaa autolla sitten noin tunnin. Sellainen tabletti jossa ei missään nimessä saa olla kalvoa päällä vaan aivan perinteinen pelkkä pesuainetabletti. Se voi auttaa ja liuottaa mahdollisen kalkin vähemmäksi. Sen jälkeen jäähdytysnesteen tyhjennys ja kennon huuhtelua.
Tämä tehdään  toiseen suuntaan kuin mitä neste normaalisti kiertää kennon sisälle ja sieltä ulos. Eli ulostulopuolelta ruutataan vesiverkoston paineella vettä sisään ja toivotaan että tukoksen aiheuttajat tulevat sitten pihalle. Tämän jälkeen uudet jäähdytinnesteet koko järjestelmään. Kennon kanavat toivottavasti aukesivat ja lämmitys alkoi toimimaan. Olivat sitä mieltä, että oikein hyvää valmista tuotetta joka toimisi kennon ja siis jäähdytys järjestelmän puhdistuksessa ei ole saatavilla.

Itsellä tuli mieleen muusta yhteydestä parikin ainetta jotka voisivat molemmat toimia omalla tavallaan tässä. 1. Sitruunahappo, joka siis on erinomainen kalkin liuottaja. Käytän monissa eri asioissa. 2. Oksaalihappo, joka on erinomainen ruosteen poistaja metalliesineiden pinnoilta. Käytän harkiten aina joskus johonkin.
 
Molempia löytyy kilotavarana hyllystäni. Sitruunahappoa lienee aika turvallista kokeilla ja sitähän on myös astianpesuaineissa. Mutta onkohan oksaalihapolla joitain riskivaikutuksia kun on kyse jäähdytys järjestelmästä? En ajatellu tätä Volvoa käyttää sille koekaniinina.

Mutta tuolla huuhtelulla lähden liikkeelle. Jos jollain on noista aineista kokemusta jäähdytys järjestelmän puhdistuksessa niin olisi mukava kuulla kommentteja.

T. V O L V O





Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Mites kennon vaihto?
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6017
Jotkut on kuulemma pesuainetabletin jälkeen pian huomanneet kennon vuotavan, on varmaan kalkit pitänyt sitä kasassa.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6017
Mistä ja mitä muuten suosittelette näihin jäähdytinnesteeksi? Vihreä etyleeniglykooli mielessä..
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5096
  • Volvo taka ja etuvetoisena
Mistä ja mitä muuten suosittelette näihin jäähdytinnesteeksi? Vihreä etyleeniglykooli mielessä..

Omassa käyttänyt tätä:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/609741/Pakkasneste-vihrea-1l-100

Tuon kennon pesu on tekohengitystä, koska ei se puhdistu kunnolla ja voi ruveta vuotamaan.

Omaan kokeilin ensin kennon huuhtelua ja pesuaineella pesua.
Olihan muutaman hetken lämpimämpi, mutta viileni uudestaan.
Saksasta kenno ja vauxin avustuksella vaihto niin lämmöt palasi kabiiniin.

Vanha kenno oli tukossa puolittain josta syystä ei lämmittänyt.
Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6017
Tota aina ihmettelen kun tuossa motonetin nesteessäkin lukee "ei suositella uudempiin autoihin". Eikö nämä alumiinilohkoisia ole jo nämäkin Volvot, mitä uudempaa enää on?
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa räpsy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi

Poissa Teemu L

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 83
  • www.vrcf.fi
Xc90:ssä v.03 vähän samantyyppistä vikaa. Nyt talvikelillä jos ilmastointia pitää päällä, kenno ilmeisesti jäätyy ja puhallusta ei tule nimeksikään. Jos ilmastointi on pois niin silloin ilmaa tulee. Eli tässä yksi ongelma ”selvitetty”.

Toinen ongelma on että alussa lämpöä tulee ihan hyvin, mutta alkaa viilenemään puolen tunnin ajon jälkeen. Ilmastointikonsolin termistori vaihdettu (NTC 10kOhm) eikä tule enää vikakoodia. Mikä muu tähän voi vaikuttaa? Penkinlämppärit toimii molemmissa penkeissä, joten ne boksit ei varmaan häiritse automatiikkaa.

Mielestäni puhallus on yleisesti hieman heikko. Vaihdoin jo raitisilmasuodattimen ja puhaltimen. Roskaa ei tullut koteloista kovin paljoa.

Poissa longjohn

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 176
  • www.vrcf.fi

Nissens kennon jättäisin suosiolla hyllyyn koska ei vaan toimi, guuglaamalla löytää lisää tietoa tästä kennosta..
Omaan tilasin saksasta hellan kennon..


Tämä tuli opittua kantapään kautta. Kaikki muut varmaan jo tiesikin että tuolla nissensillä ei tee mitään. Täysin toimimaton kenno. No onneksi sain motonetissä rahat takaisin siitä, mutta ei se  vaihtotyö toistamiseen kovin herkkua ollut. Nyt tulee tosi hyvin lämpöä kajuuttaan kun on kympin kalliimpi hella/behr-kenno.

Poissa V O L V O

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
  • www.vrcf.fi
No niin. Huomasin, että vanha aloitukseni oli jäänyt kesken eli unohtunut kertoa mikä oli ratkaisu. Jos joku nimittäin painii vastaavan asian kanssa. Lämppärin kenno vaan oli niin tukossa, että sieltä ei mennyt vettä riittävästi läpi ja näin ollen kennon läpi virtaava ilma ei voinut lämmitä kun kenno oli viileä. Vaihdoin kennon kuskin jalkatilan kautta. Ostin kerrasta Behrin. vaikka halvempiakin olisi ollut. Siniseltä hain uudet O-renkaat niin on varmasti oikeat. Vanhoja ei kannata liitoksiin laittaa. Tämän jälkeen kaikki toimi moitteettomasti ja lämmintä oli kuin ruotsalaisessa saunassa. Jälkikäteen kun asian tiesi, niin tuntui päivänselvältä että ongelma oli kiinni tukkeutuneesta kennosta. Vaihdosta löytyy googlaamalla hyviä englanninkielisiä videoita joissa on jokainen vaihe kuvattu miten kannattaa edetä ja myös miten ei kannata toimia. Vaihto olisikin sitten oman tarinan paikka. Oli muuten niin hankalassa paikassa putkien liitossokat ym., jonne ei vaan yksinkertaisesti tavallisen ihmisen kätöset mahdu työskentelemään. Ja tarvittaisi kolmas ja ehkä neljäs kun samaan aikaan tarttee tehdä montaa asiaa. Hirveän periksiantamattoman taistelun jälkeen lopulta kaikki oli paikoillaan. Siinä kun tuntikausia makaa kuskin oven kynnyksellä selkä-/kylkiasennossa vasen jalka pujotettuna avoimen oven avoimesta ikkunasta ulos sopivan asennusasennon saamiseksi, niin joutuu miettimään elämän tarkoitusta. Silloin päätin, että en enää koskaan vaihda V70-Volleen lämppärin kennoa. Nyt on jo aika kullannut muistot. Ehkä sittenkin vaihdan, jos tarttee. Nyt kun tietää mitä on tekemässä. Ja joku on tietysti tehnyt tämän tuosta vaan heittämällä.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Ja joku on tietysti tehnyt tämän tuosta vaan heittämällä.
Ensikertalaisella meneekin aikaa enemmän. Varsinkin jotkut o-renkaat ovat juuri sopivasti hieman paksuja jolloin putkia täytyy oikeasti työntää, jotta lukkoklipsut saa paikalleen.

Normaalisti vaihdossa menee noin 45min sisältäen järjestelmän ilmauksen kun ei pidä kiirettä ;)
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa pall mall

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi

Poissa Perusvolle

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
onko kokemuksia motonetin kennosta? aika edullinen ainakin on.

tässä linkissä kyseinen kenno

https://www.motonet.fi/fi/varaosahaku/515442a1-eed9-45ea-b4d9-d73604f19067/212545/Auto/VOLVO/V70-II-SW/2001-2008?cat=cb5cde30-eb20-4206-b661-89491d54af63

Ihan äskettäin vaihdoin itelle moisen, löytyy ketju aiheesta tuossa alempana.
Eli on Nissens kenno, tulee o-renkaat mukana. Vähän kahta ilmaa tuosta kennosta että kannattako laittaa. Liekö aiemmin (?) ollut vanhemmissa kennoissa jotain vikaa, en tiedä. En kuitenkaan omaan tarpeeseen alkanut odottelemaan ja tilailemaan Behr / Hella alkuperäistä kennoa, ja sitten ois pitänyt vielä hakea eri paikasta eli marmorilta ne o-renkaat.

 Mulla ei jouda kalusto seisomaan pihassa, hyvä kun kerkiää kotona käydä ja  rempat tehdä jos ja kun on pakko. Osin siitä syystä kopasin tuommosen Mätänetistä matkaan ja löin paikalleen. Ainakin tähän asti on lämpö riittänyt hytissä. vanhan irroittaminen ei vie kauaa, isoin savotta on saada uuden kennon putket paikalleen niiden uusien o-renkaiden kanssa.


« Viimeksi muokattu: 20.11.2021, 18:23:24 kirjoittanut Perusvolle »
XC70 2005, Diisseliraktori

Poissa -PENA-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 387
Kasikymppiin pitäis tuo kenno vaihtaa. Onko tuo Nissens oikeasti niin huono, että sitä ei kannata edes asentaa näihin? Tallissa on nyt Nissens kun ei se Virossa maksanut kuin n. 30 € mutta tilaanko vaan suosiolla Behrin?
- Volvo S80 2,4D Aut. -08
- Volvo S80 D5 Aut. -08

Poissa jak900

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2224
  • www.vrcf.fi
Laita Nisse paikoilleen jos haluat homman tehdä kahteen kertaan.

 

RallyBaron  Samppasport