Nyt et taida tietää mistä puhut noiden ajonhallinta vehkeiden kanssa? Ei ne mitään hallittavuutta tai tuntumaa lisää, millään muotoa. Yksi tosiasia on myös, että normaalilla kuljettajalla noi vehkeet ei puutu ajoon. Esimerkiksi nastojen rapina varoittaa vuosisataa aikaisemmin pidon heikkenemisestä.
Ehkä huonosti selitin...
...tarkoitin siis että nämä autonhallintaa avustavat järjestelmät liian usein tarkoittaa "taviksille", että auto ei voi mennä pihalle. Viimeksi naapuri selitti viikko sitten kirkkain silmin "tuossa meidänkin volvossa on todella kiva kun on semmoinen ajohallintajärjestelmä. On niin kiva kun auto ei voi karata käsistä kun se järjestelmä estää sen. Voi ajella ihan kuin kesäkelillä!"
Tätä tarkoitin, eli joillekin ne järjestelmien olemassaolo antaa liiallista turvallisuuden tunnetta, koska unohdetaan kaikki muu "koska järjestelmä".
Mutta asiaan, minulla on ensimmäisenä varoittanut liukkaudesta kädet, perse ja selkä. Viimeksi tänne vanhemmille tullessa (kokkolantie) oli tie peilijäässä ja "kummulla". Heti tielle käännyttyä ja jäisen osuuden alettua huomasi mm. ohjauksessa liukkauden, vaikka mitään rajanopeuksia ei oltu lähelläkään eikä tehty mitään "tunnusteluliikkeitä". Myöhemmin kun kaupassa käytiin kokeilin vielä "rajanopeuden" hakemista muutamassa tiukemmassa mutkassa eikä voi kuin kehua hkpl 5:sta (huom. Minulla on ennen ollut vain heikkokuntoisia vanhoja renkaita). Pidon rajan saavuttaminen sai auton linjan hivenen loivenemaan, mutta ohjaus säilyi eikä tilanne ollut mitenkään rauhaton.
Niin, huomasi sen jäisen tien alkamisen myös rengasmelun vaimenemisena, mutta saman olen huomannut myös kitkarenkailla.