Autoracing  KL-varaosat

Imuilmaan painetta, tehoa lisää ?

  • 34 Vastauksia
  • 10482 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Imuilmaan painetta, tehoa lisää ?
« Vastaus #15 : 21.11.2017, 18:35:14 »
Tosin eikös mikan räjäyttänyt vinokoneenkin LH-jetronicilla nakutuksen takia ?
Ei... ::)


Kyllä se kannentiiviste monesti on ekoja mitkä suuttuu pienemmässä nakutuksessa vinokoneessa.

Mutta, tosiaan ne sähköturbothan ovat ihan silkkaa huuhaata, eihän semmosia missään oikeasti ole käytössä :idiot2:

(Kuva poistettu lainauksesta.)
En tiedä tuon mittaluokan laitoksista, tuossa näyttäisi olevan myös pakopesä. Mutta nämä perus 1.5l moottoreihin perinteisin 12V järjestelmin tarkoitetut...?

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Imuilmaan painetta, tehoa lisää ?
« Vastaus #16 : 21.11.2017, 18:39:23 »
Suhtautuisin melko varauksella osaan, jonka kyljessä on teksti "magnetimarelli", kuten aikoinaan ne S/V70 volvojen sähköiset marellin kaasuläpätkin :D

Ei... ::)
sitten muistin väärin...

Taitaa olla kunnollinen sähköahdin jonkin verran hinnakkaampi kuin, vaikka nuo ebay sähköahtimet. Samalla rahalla ostaa jo oikean pakokaasuahtimen tarvikkeineen.

audissa ainakin on jo käytetty sähköturboa https://www.moottori.fi/ajoneuvot/jutut/maistiainen-audi-sq7-ja-maailman-ensimmainen-sahkoinen-ahdin/

« Viimeksi muokattu: 21.11.2017, 18:52:15 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Imuilmaan painetta, tehoa lisää ?
« Vastaus #17 : 21.11.2017, 22:00:58 »
Tosin eikös mikan räjäyttänyt vinokoneenkin LH-jetronicilla nakutuksen takia ?

Kyllä se poksahti ihan esisytykseen. Ja komeasti poksahtikin!  :-\

Jos nakutus olisi moottorin hajottanut, niin se olisi ollut pitkin pitäjiä jo kymmeniä tuhansia kilometrejä ennen tuota poksahdusta.






Sähköahtimet sitten vaativat sitä sähkötehoa ihan yllättäviä määriä.

Joskus parisen kymmentä vuotta sitten kokeilin omaa kehitelmää ja totesin sen vaativan niin paljon sähkötehoa, ettei siinä ole mitään järkeä!

+1kW on aika raju teho 12V järjestelmässä!  :idiot2:

Jos kattilan painetta pitää nostaa, niin perinteinen pakokaasuahdin on se kaikken älykkäin vaihtoehto. Halvin myöskin!


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa juhahoo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 89
  • www.vrcf.fi
Vs: Imuilmaan painetta, tehoa lisää ?
« Vastaus #18 : 22.11.2017, 13:43:38 »
Lisäpainetta kannattais siten käyttää vain kun tehoa tarvii tyyliin nappi ratissa :D
Jos ton koneen sais vielä niin fiksuksi että osais pötkäyttää tehoa lisää sähköllä kun sitä kone haluaa..
« Viimeksi muokattu: 22.11.2017, 13:53:28 kirjoittanut juhahoo »
--------------------------
Volvolla vuodesta 2001

Poissa juhahoo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 89
  • www.vrcf.fi
Vs: Imuilmaan painetta, tehoa lisää ?
« Vastaus #19 : 22.11.2017, 13:53:04 »


Sähköahtimet sitten vaativat sitä sähkötehoa ihan yllättäviä määriä.

Joskus parisen kymmentä vuotta sitten kokeilin omaa kehitelmää ja totesin sen vaativan niin paljon sähkötehoa, ettei siinä ole mitään järkeä!

+1kW on aika raju teho 12V järjestelmässä!  :idiot2:

Jos kattilan painetta pitää nostaa, niin perinteinen pakokaasuahdin on se kaikken älykkäin vaihtoehto. Halvin myöskin!

Mjoo, ei tota tehoa auton 12v akusta kannata ottaa. Noi RC käyttöön tehdyt isot puhaltimet toimii 50 voltilla jonka saa esim 12 kennoisesta LiPosta. Puhaltimet vie tehoakin 10kW eli 10kW / 50V = 200 A eli LiPolla toi onnistuu hetkellisesti saada ulos. Tuollaiset 300A antavat 50V akut maksaa noin 150 euroa. Puhaltimet sitten muutamasta satkusta ylöspäin.
--------------------------
Volvolla vuodesta 2001

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8900
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Imuilmaan painetta, tehoa lisää ?
« Vastaus #20 : 22.11.2017, 13:55:46 »
Jos ton koneen sais vielä niin fiksuksi että osais pötkäyttää tehoa lisää sähköllä kun sitä kone haluaa..

Vinokoneessahan on ns. täyskaasukärjet kaasuläpässä. Vai oliko niin että joistakin versioista puuttuu, mutta äkkiäkös siihen virittää kylkeen vaikka halutusta asennosta eteenpäin kytkevän liipasimen.

Enempi saattas vaikuttaa nokka-akselin vaihto mutta ei anneta sen häiritä harrastusta.

Poissa juhahoo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 89
  • www.vrcf.fi
Vs: Imuilmaan painetta, tehoa lisää ?
« Vastaus #21 : 22.11.2017, 14:11:21 »
Oispa tuo mielenkiintoinen kokeilu, eli kytkeä painemittausanturit imusarjaan ja ajella autolla maks vetoja kiihdytellen ja sitten kytkeä paineet. Paljonko tuohon imusarjaan saadaan painetta aikaiseksi.... Konehan imee ilmaa teoriassa, jos kone pyörii 3600RPM = 60krt/s = 30 imua/s/pytty x 2 litrankone = 60 litraa sekunnissa (?)
--------------------------
Volvolla vuodesta 2001

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: Imuilmaan painetta, tehoa lisää ?
« Vastaus #22 : 22.11.2017, 16:26:23 »
Litroja ja baareja ja voltteja ja amppeereja ja Watteja

Lähetäänkö liikkeelle vaikka siitä että vapari vinokone ottaa ilmaa noin 100 grammaa sekunnissa
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: Imuilmaan painetta, tehoa lisää ?
« Vastaus #23 : 22.11.2017, 16:27:00 »
Lisäpainetta kannattais siten käyttää vain kun tehoa tarvii tyyliin nappi ratissa :D
Jos ton koneen sais vielä niin fiksuksi että osais pötkäyttää tehoa lisää sähköllä kun sitä kone haluaa..

Miten olisi kemiallinen ahtaminen?
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa juhahoo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 89
  • www.vrcf.fi
Vs: Imuilmaan painetta, tehoa lisää ?
« Vastaus #24 : 22.11.2017, 16:34:42 »
Litroja ja baareja ja voltteja ja amppeereja ja Watteja

Lähetäänkö liikkeelle vaikka siitä että vapari vinokone ottaa ilmaa noin 100 grammaa sekunnissa

Ai 125 litraa ?
--------------------------
Volvolla vuodesta 2001

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Imuilmaan painetta, tehoa lisää ?
« Vastaus #25 : 22.11.2017, 16:35:59 »
Miten olisi kemiallinen ahtaminen?
Eikä mitään ilokaasua, vaan suoraan happipullosta letku kaasuläpälle EVAP:n nippaan... :2funny:

Poissa juhahoo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 89
  • www.vrcf.fi
Vs: Imuilmaan painetta, tehoa lisää ?
« Vastaus #26 : 22.11.2017, 16:37:16 »
Miten olisi kemiallinen ahtaminen?

Vettä pyttyyn, tai jotain hyvin reaktiivista ainetta kuten nitrometaania ;D

Eikä mitään ilokaasua, vaan suoraan happipullosta letku kaasuläpälle EVAP:n nippaan... :2funny:
Happi ja öljy se onkin erikoisen räjähtävää herkkua  :o
« Viimeksi muokattu: 22.11.2017, 16:45:21 kirjoittanut juhahoo »
--------------------------
Volvolla vuodesta 2001

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Imuilmaan painetta, tehoa lisää ?
« Vastaus #27 : 22.11.2017, 16:55:49 »
Vettä pyttyyn, tai jotain hyvin reaktiivista ainetta kuten nitrometaania ;D
Happi ja öljy se onkin erikoisen räjähtävää herkkua  :o
Ei mootko läppä selälleen ja kohti kiertorataa.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Imuilmaan painetta, tehoa lisää ?
« Vastaus #28 : 22.11.2017, 17:55:09 »
Eikö tuohon hetkelliseen "boostiin", olisi parempi vaihtoehto vaikka joku kompressorimersun magneettikytkimellä oleva eaton remmiahdin ?...magneettikytkintä voisi käyttää napista halutessaan. Tuossa kemiallisessa ahtamisessa on se vaara että pidemmässä vedossa moottori sulaa.
« Viimeksi muokattu: 22.11.2017, 19:16:21 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Imuilmaan painetta, tehoa lisää ?
« Vastaus #29 : 22.11.2017, 19:34:54 »
Ai 125 litraa ?

6000rpm= 100r/s = 100/2=50 imua sekunnissa.
2,319L/4=0,579L
0,579*50=28,98L/s
28,98*1,293g =37,48g/s
37,48*60=2248,85g/minuutissa.
2248,85*60=134931g/h
Eli teoriassa vaparikone pystyy vetämään 134,9kg ilmaa tunnissa.

Tuollaisen ilmamäärän tuottaminen sähköpuhaltimella paineistettuna on hitusen tehoa vaativaa, sillä RC-puolen potkuripuhaltimet eivät käytännössä painetta tuota, vaikka ilmamäärät ovat hulppeita. Jos puhaltimella on vastapainetta, potkuripuhaltimen tuotto romahtaa.

Lisäksi jotta sen mäntäkoneen saisi toimimaan tai siis käyttäytymään järkevästi, pitäisi sähköpuhaltimen tuottoa säädellä kierrosluvun funktiona.
Se 1kW sähköteho keskipakopuhaltimeen on aika kova vaatimus, kuten sanoin aikaisemmin.

TOK:lle tiedoksi. Kaikissa vinokoneissa on TK ja täyskaasukärjet. Molemmat on kytketty vain vaparissa. Turbossa vain TK-kärjet on kytketty. LH ymmärtää turbossakin täyskaasun, kunhan johtosarjassa kytkee piuhan.

Kuten kovalchuck sanoi, mekaaninenkin ahdin on fiksumpi vaihtoehto.

Tuo veksin kommentti sitten viittaa siihen, että vaparissa pitää olla riittävästi litroja!  :D


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

Proturbo  Autodiagnoosi