Elekma  Autoracing

Fosforihapon käyttö ruostesuojauksessa.

  • 26 Vastauksia
  • 17588 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa juhahoo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 89
  • www.vrcf.fi
Fosforihapon käyttö ruostesuojauksessa.
« : 30.11.2017, 17:00:18 »
Olen tän uusimman rojektin tiimoilta tutustunut Fosforihappoon ja sen ominaisuuksiin. Mulla oli vaikea paikka sisälokarin pinnan kanssa joka on ruosteessa, hiekalla ei pysty puhaltaa koska on ohutta peltiä, niin putsasin pinnan fosforihapolla sillai, että ensin ilmanpaine teräsharjalla irtoskrapa irti, senjälkeen ilmanpaine lamelliraspilla vielä enempi ruostetta pois, nyt jo puhdas pelti alkaa näkymään. Sitten raakaa fosforihappoa pintaan pariksi päiväksi jonka jälkeen ruosteet on tipotiessään ja pinta kivan musta.
Nyt tuo kysymys: Onko ehdottomasti tuo pinta pestävä pois vedellä ja kuivatettava vai saako tuo fosforihappo jäädä pelliin lopullisesti?. Aine meinaan kuivuu kivasti peltiin ja tekee ikäänkuin suojakuoren,"maalin", tuohon pintaan.
Jos tuon päälle heittää alustamassan niin onko tuo pitävä ratkaisu, irtoaako tuo fosfori tuosta pellistä joka ainakin mun mielestä pysyy siinä aika kovasti, ei sitä kynnellä raapimalla irti saa.
Happopohjamaaleissa tuota fosforihappoa käytetään joten tämä on ikäänkuin jo maalia.
Mielipiteitä/kokemuksia ?
--------------------------
Volvolla vuodesta 2001

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2905
  • "Noku mä haluan"
Vs: Fosforihapon käyttö ruostesuojauksessa.
« Vastaus #1 : 30.11.2017, 18:34:59 »
Kuumailmapuhaltimella pinnan kuivaus ja siihen maali päälle, mitään ei pestä tai pyyhitä pois.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Fosforihapon käyttö ruostesuojauksessa.
« Vastaus #2 : 30.11.2017, 23:51:18 »
On kyllä mahtiainetta tuo fosforihappo. En enää ala ruostepaikkoja maalaamaan ilman. Automaalaamon jäljiltä suojankaari kukki 2v päästä ja kun sen sitten itse repareerasin huolella hioen, hapottaen, happopohjamaali alle ja vielä hiomaväri, väri ja 2K lakkkaa paksusti niin..kyllä alkoi kestämään.

Eikä edes ollut kunnon myrkkyä vaan sitä Anitrolia. Silläkin sai kaikki orkoset puhtaaksi kun jaksoi värkätä. On vaan severta pahaa ainetta että kantsii varoa hengittämästä

Edit: taisin puhdistaa ja kuivata pinnan vedellä hapotuksen jälkeen. Mutta happopohjamaali tulikin vedettyä sitten siihen päälle luokkaa 15min sisällä
« Viimeksi muokattu: 01.12.2017, 00:00:21 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Fosforihapon käyttö ruostesuojauksessa.
« Vastaus #3 : 01.12.2017, 00:04:15 »
Ikh:lta löytyy 85%:sta Viima tuotemerkillä. Sopii joihinkin tilanteisiin paremmin ja sitä voi tietysti laimentaa tarvittaessa. 29,90€ näkyy olevan litrahinta

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Fosforihapon käyttö ruostesuojauksessa.
« Vastaus #4 : 01.12.2017, 06:42:00 »
Ja mikäli paikka on semmoinen, ettei saa hiottua juurikaan/pintakorroosiota on enempi, voi apuna käyttää elmukelmua.
Reilusti pinta märäksi haposta ja lähmii kelmua siihen päälle (niin ettei pääse haihtumaan ja kuivumaan) ja jättää vaikka yön yli muhimaan. ;)

En itsekkään ala enään mitään ruosteita maalailemaan ilman happoja.

Poissa juhahoo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 89
  • www.vrcf.fi
Vs: Fosforihapon käyttö ruostesuojauksessa.
« Vastaus #5 : 01.12.2017, 22:58:18 »
Mä käytin fosforihappoa joka on lähes laimentamatonta. Ei sitä paljoa tarvii laittaa. 7€ 250ml purkki. Tuolla olen putsannut nyt peltiä jo pari neliötä ja puolet jäljellä. Kokeilin tota laimennettua mutta ääh.. kyllä tää on jytkyä tää kunnon tavara. Kun kohdetta lämmittää kunnolla ja sivelee hapot niin kyllä alkaa kuhina. Jätin vielä lämmittimen puhaltamaan peltiin yön yli niin avot !
Alumiinista häviään oksidit ja sinkki häviää sitten ihan kokonaan... Eli tarkkana pitää olla. Tuohon Annitroliin olen heittänyt joitain ruosteisia vaikeita osia muutamaksi päiväksi liottumaan ja kyllä niistä puhtaita tulee. Tosiaan kelmua osien pintaan  niin ei kuivahda nopeesti.
Sitten pitää huomioida että hitsaaminen ei enää onnistu peltiin jos happoa siinä on vaan räkii pirusti. Pitänee pestä huolella jotta hapot saa pois jos meinaa hitsailla.
--------------------------
Volvolla vuodesta 2001

Poissa juhahoo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 89
  • www.vrcf.fi
Vs: Fosforihapon käyttö ruostesuojauksessa.
« Vastaus #6 : 01.12.2017, 23:00:23 »
Ikh:lta löytyy 85%:sta Viima tuotemerkillä. Sopii joihinkin tilanteisiin paremmin ja sitä voi tietysti laimentaa tarvittaessa. 29,90€ näkyy olevan litrahinta
Kiitos vinkistä. Oon käyttänyt Motonetin CRChappoa 250ml 7€.
--------------------------
Volvolla vuodesta 2001

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Fosforihapon käyttö ruostesuojauksessa.
« Vastaus #7 : 02.12.2017, 00:09:27 »
Saahan sieltä annitroliakin, 14,90€ litra, pitää vaan tiskiltä pyytää :)

Poissa juhahoo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 89
  • www.vrcf.fi
Vs: Fosforihapon käyttö ruostesuojauksessa.
« Vastaus #8 : 05.12.2017, 09:45:50 »
Taitaa olla vähän jytkympää kamaa :D
Meinaan rikkihappo taitaa vaan ruostuttaa...
Astiakoko ois meinaan aika messevä... Hintakin kohdillaan kun meinaa 30/egeä/litra-hintoja.

https://www.hankkija.fi/Maatalous_ja_metsa/elainten-hoito/karjatarvikkeet/hapanpesuaine-cidmax-60-l/
--------------------------
Volvolla vuodesta 2001

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2905
  • "Noku mä haluan"
Vs: Fosforihapon käyttö ruostesuojauksessa.
« Vastaus #9 : 05.12.2017, 10:37:10 »
Saahan sieltä annitroliakin, 14,90€ litra, pitää vaan tiskiltä pyytää :)

Säälittävää mehua jolla ei tapahdu mitään :D taisi olla 14% tuon vahvuus. Laspekilta saa 85% 1l pulloissa hintaan 20e

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Fosforihapon käyttö ruostesuojauksessa.
« Vastaus #10 : 05.12.2017, 14:23:28 »
28-35% fosforihappoa on Annitrol .
Laspek ei toimita alle 10L erissä 85%:sta fosforihappoa.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2905
  • "Noku mä haluan"
Vs: Fosforihapon käyttö ruostesuojauksessa.
« Vastaus #11 : 05.12.2017, 15:12:52 »
Laspek ei toimita alle 10L erissä 85%:sta fosforihappoa.

Jännästi multa kuitenkin löytyy 3 litraa 85% tavaraa, jotka on tilatty nimenomaan Laspekiltä..  ::) Eikä ole mikään jäänne suuremmasta erästä, vaan nimenomaan tilasin 3l ja sen ne myös toimitti ilman mitään kummallisuuksia.

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Fosforihapon käyttö ruostesuojauksessa.
« Vastaus #12 : 05.12.2017, 16:34:53 »
Mielestäni aika selkeä teksti



free image hosting

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2905
  • "Noku mä haluan"
Vs: Fosforihapon käyttö ruostesuojauksessa.
« Vastaus #13 : 05.12.2017, 17:08:05 »
Mielestäni aika selkeä teksti



Melkoisen tuore teksti tuntuu olevan. Viimeksi huhti-toukokuussa tilailin tuolta ja ei ollut ongelmaa.

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: Fosforihapon käyttö ruostesuojauksessa.
« Vastaus #14 : 05.12.2017, 21:47:36 »
Säälittävää mehua jolla ei tapahdu mitään :D taisi olla 14% tuon vahvuus. Laspekilta saa 85% 1l pulloissa hintaan 20e

Ihan hyvää matskua kyllä, tapahtuu. Siinä kun on vähän muutakin matskua matkassa.

 

Autoracing  KL-varaosat