Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Takaluukun kahva jumii XC90 -07 sekä listaongelma ja ruoste pohjassa

  • 22 Vastauksia
  • 5799 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jleino

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 661
  • Iso mies, munat ja kaikki
Hei,

XC90 pihassa ja muutamia huomioita.

-Takaluukun kahva, siis se ylös nousevan oven jää aina pohjaan kun luukun aukaisee. Se pitää aina palauttaa sormin oikeaan asentoonsa että luukku lukittuu. Onko siellä jokin tietty juttu joka täytyy herkistellä, vai purkaa luukun sisäpuoli kokonaan?

-Takaoven lista repsottaa ikävästi päistään. Onko kokemusta tuollaisesta? Tämä varmasti samantyylinen kokonaisuus muissakin samanikäisissä malleissa joissa isot kromilistat. Lista ulkopuolella ikkunan alalaidassa jota tarkoitan.

Lopuksi Ysikymppisen ruosteherkkyys. Akseliston ympäristö takaa palkkien kiinnityskohdista pintaruosteinen. Maalari kertoi olevan näissä tyyppivika, joka tuli todettua muutamasta muustakin ysikympistä jotka myynnissä.

Kokeilen liittää kuvan listasta seuraavaan viestiin, sekä auton alustasta. Kommenttia kehiin kiitos.
-Volvo XC90 Executive -07

Poissa jleino

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 661
  • Iso mies, munat ja kaikki






Onko muilla ollu tällasta?





« Viimeksi muokattu: 03.12.2017, 18:21:50 kirjoittanut jleino »
-Volvo XC90 Executive -07

Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • www.vrcf.fi
Itsekin katellut executiveja ja useassa repsottaa kuvan tavalla tuo lista.
Ex: Volvo V70 D5 -02, Volvo V40 T4 -98, Toyota Yaris T-Sport -05 Flexfuel, Volvo V70 T6 AWD -09, Volvo V50 1.6D Drive -11, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00, Toyota Celica ST182 GTi -91

Poissa jleino

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 661
  • Iso mies, munat ja kaikki
Itsekin katellut executiveja ja useassa repsottaa kuvan tavalla tuo lista.

Onpa tosi jännä. Katso tarkkaan myös tuo taka-akseliston seutu. Kaveri kävi tänään tutkimassa useamman ja osassa tosi paha. Mulla näyttäisi olevan sellainen, että se on kohtuudella laitatettavissa (huomenna käyn näyttämässä sepällä ja saan tuomion) koska on kovaa ja vain pinnassa. Tärkeintä ettei tarvitse hitsata eikä hirveästi purkaa mitään.

Mikä tuon listan irrottaa, ja mikä viisas korjaustapa? Uusi lista uusin kiinnikkein vai?

Tärkeintä laittaa tuo palkisto kuosiin, sitten sen jälkeen voi käydä huoletonna näitten muutamien muitten pikkujuttujen kimppuun.
-Volvo XC90 Executive -07

Poissa vanharatsu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 107
  • www.vrcf.fi
Itse kokeilisin ensin ottaa ikkunalistan irti ja taivuttaa sen suoraksi. Voisi veikata, että takalaidasta ylöspäin kampeamalla lähtee irti?

Takaluukun kahvaan kokeilee suihkauttaa jotakin öljyä ja herkistellä, jos olisi vain lika päässyt jumittamaan.

Yllättävää, että ruoste päässyt noin nappaamaan. Paljonko möhköllä on ajettu?

Poissa jleino

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 661
  • Iso mies, munat ja kaikki
Itse kokeilisin ensin ottaa ikkunalistan irti ja taivuttaa sen suoraksi. Voisi veikata, että takalaidasta ylöspäin kampeamalla lähtee irti?

Takaluukun kahvaan kokeilee suihkauttaa jotakin öljyä ja herkistellä, jos olisi vain lika päässyt jumittamaan.

Yllättävää, että ruoste päässyt noin nappaamaan. Paljonko möhköllä on ajettu?

Möhköllä tulee ihan juuri 300tkm täyteen. Auto on lähes uutta vastaavassa kunnossa tätä takapalkistoa ja listaa lukuunottamatta. Ostin auton etelästä, joka toki osasyyllinen tähän alustan kuntoon. Harmittaa vietävästi. Osaatko veikkailla onko tuon pohjan ruosteen poisto ja kunnostus kovin kallista ja rutiinilla tehtävää hommaa, vai kallista ja hankalaa? Haluan teetättää ammattilaisella ettei tarvi tulevina vuosina enää tuota murehtia.
-Volvo XC90 Executive -07

Poissa vanharatsu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 107
  • www.vrcf.fi
Kirkkaalle pellille tuo pitäisi saada, hiekkapuhaltamaan joutuu ainakin paikoin.
Työmäärästä on vaikea sanoa äkkiseltään.  Riippuu mm. joutuuko laittamaan uutta peltiä, kuinka paljon tarvitsee autoa purkaa, että päästään käsiksi kaikkiin ruostekohtiin. Mitähän noiden palkkien liitoskohdat pitävät sisällään?

Sitten kysymys, että miten pelti halutaan tämän jälkeen suojata. Pohjana 2k-epoksi ainakin hyvää tavaraa ja ei läpäise vettä (kestää upporasituksessakin).

Foorumilla on tarkemmin ruostekorjauksista tietäviä henkilöitä, niin voivat tarvittaessa lisätä/korjata edelliseen.

Poissa vanharatsu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 107
  • www.vrcf.fi
Ihan mielenkiinnosta ootko kysynyt hinta-arviota pohjan korjaukselle?  :)

Poissa jleino

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 661
  • Iso mies, munat ja kaikki
Ihan mielenkiinnosta ootko kysynyt hinta-arviota pohjan korjaukselle?  :)

Jep. Sovin että vien auton ensi viikoksi pajalle. Siihen tehdään käsittely jossa pohja pestään höyrypesurilla täysin puhtaaksi. Sitten irtoruosteiden poisto, myrkyt kiinni jotka pysäyttää hapettumisen, ja pinta-aineet lopuksi. Tämä on kuulema ollut oikein hyvä ja toimiva puhdistus ja suojaus, eikä ole ollut ongelmia enää sen jälkeen, kun vaan vuosittain katsastuksessa kattoo, ettei esim. kivet ole hakanneet pintaa huonoksi josta uusi ruoste taas lähtisi menemään.. Tämä mahtuisi suunnilleen tonniin, joka ei ole mun mielestä pahakaan.

Kyselin tässä ketjussa myös takaluukun kahvasta. Se alkoi herkistymään aika hyvin ihan CRC:llä. Katsotaan onko tarvetta sen kummemmalle purkamiselle. Kyllä tämä tästä hyvä saadaan   :)
-Volvo XC90 Executive -07

Poissa vanharatsu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 107
  • www.vrcf.fi
Taitaa se vaan olla, että touhutonnin jos toisenkin saa varata, kun käytetyn ostaa, niin siihen verrattuna tämähän ei ole vielä mikään konkurssi edes 

Ja kun pikkuhiljaa laittaa vikakohteet kuntoon, niin on kiva ajella kunnossa olevalla autolla.  8)

Poissa jleino

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 661
  • Iso mies, munat ja kaikki
Taitaa se vaan olla, että touhutonnin jos toisenkin saa varata, kun käytetyn ostaa, niin siihen verrattuna tämähän ei ole vielä mikään konkurssi edes 

Ja kun pikkuhiljaa laittaa vikakohteet kuntoon, niin on kiva ajella kunnossa olevalla autolla.  8)

Näin minäkin ajattelen. Tuo auto on muuten täysi 10+ ajoltaan, varusteiltaan ja kunnoltaan, pois lukien nämö ketjussa luetellut jutut. Siksipä tässä ihan ilolla touhuaa nämö jutut kuntoon. Ja varsinkin kun tämä takapalkisto ei nyt sitten nii katastrofi olekaan mitä ensin luulin. Hyvå tulee, ja tällasta yksilöä mieluusti vähän sepittää että se säilyy jatkossa tiptop-kuntoisena
-Volvo XC90 Executive -07

Poissa jleino

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 661
  • Iso mies, munat ja kaikki
Tässä haluan näyttää mikä lopputulos!  8) Ammattilainen kävi kaiken läpi, bonuksena listakin oli korjattu, takaluukun kahvan herkistelin itse, ja hakiessa autoa nelipäiväisen savotan jälkeen, auto oli pesty ja vahattu käsin, ja vielä lopuksi käytiin koko auto nosturilla taskulampun kanssa isossa valoisassa hallissa läpi. Olen todela tyytyväinen. Kiitos taas foorumilaisille hyvistä kommenteista ja rohkaisusta asian suhteen.




upload images
-Volvo XC90 Executive -07

Poissa mh82

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • www.vrcf.fi
Minulla on omassa XC90:ssä samannäköinen alusta, kuin threadin aloittajan autossa. Jos pesisi alustan, vetäisi kotelosuojan ja alustamassan pohjaan, niin luulisi kestävän pitempään, kuin ilman suojausta? Tulisi ainakin siistimmän näköinen  ;D .

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vedä pelkkä koteloaine jollet meinaa ruosteita poistaa.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa mh82

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • www.vrcf.fi
Vedä pelkkä koteloaine jollet meinaa ruosteita poistaa.
Jos pesisi hyvin, harjaisi metalliharjalla pahimmat kohdat. Sitten levittäisi fosforihapon ja maalaisi päälle Hammer -metallimaalilla. Lopuksi koteloaine ja massa päälle. Kysyin ruostesuojausliikkeestä, niin jotakuinkin noin tekevät sielläkin ja hinta olisi 700€  :idiot2: .

Nuo aineet ja tarvikkeet ei 100€ enempää maksaisi jos itse tekisi.

 

Kulkukoira  Proturbo