Kulkukoira  Proturbo

Traktoriautot Suomeen

  • 111 Vastauksia
  • 22838 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4399
Traktoriautot Suomeen
« : 25.01.2018, 07:44:39 »
YLE: Nuorten traktoriautot tulevat ensi vuonna – On melko todennäköistä, että niitä viritetään, arvioi Trafi
Linkissä YLEn uutinen, sieltä löytyy myös Trafin julkaisu 4/2018 aiheesta. Voisi olla ihan mielenkiintoinen muutos. Traktoriauto on varmasti turvallisempi kuin mopoauto, mutta samalla leveämpi ja ehkä lievästi vaikeampi ohittaa. Tosin 60km/h rajoitus vähentäisi varmaan ohitustarpeita joissain määrin.
« Viimeksi muokattu: 26.01.2018, 07:42:12 kirjoittanut Acke »

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Traktoriautot Suomeen
« Vastaus #1 : 25.01.2018, 07:47:30 »
Tosin 60km/h rajoitus vähentäisi varmaan ohitustarpeita joissain määrin.
Eilen kuulin uutisissa tästä ja heti tuli mieleen, että 60km/h olisi vielä hyvä rajoitus. Tavallaan auttaa paljon siihen nykyiseen 45km/h nopeuteen verrattuna (joka vakiolla nokimopolla jää 40km/h), mutta 60km/h on vielä semmoinen nopeus, että on aikaa reagoida eikä ihan hirveää vahinkoa tapahdu esim. ulostautuessa.

Tietenkin sitten, kun ne isin ja äitin pikku kullannuput alkavat tuommoisilla ajamaan, toivon aktiivista liikennevalvontaa poliisilta. Etteivät sitten vetele menemään "sallittu mopoille" -kevytväyliä pitkin 60km/h...

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6134
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: Traktoriautot Suomeen
« Vastaus #2 : 25.01.2018, 07:50:18 »
Itse näen tämän turvallisempana vaihtoehtona niille kuitulaatikoille.

Yhtälain näistä ohipääsee jos pääsee traktoreista ym. 60km/h rajoituksella ei tarvitse edes ohitella.

Myös tuo että on fyysisesti auton kokoinen toisi jo auto ikään hiukan hahmotusta.  :)
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Traktoriautot Suomeen
« Vastaus #3 : 25.01.2018, 07:56:35 »
Myös tuo että on fyysisesti auton kokoinen toisi jo auto ikään hiukan hahmotusta.  :)
Unohtamatta soveltuvuutta talvikäyttöön. Ne mopoautojen pikkudiisselit eivät juuri lämpöä tee ja ikkunat on lumisella/kylmällä kelillä kokoajan ummessa.

Sitten vielä nämä (nykypäivänä):
- Turvavarusteet
- Ajohallinta-avusteet

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6134
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: Traktoriautot Suomeen
« Vastaus #4 : 25.01.2018, 07:58:27 »
Unohtamatta soveltuvuutta talvikäyttöön. Ne mopoautojen pikkudiisselit eivät juuri lämpöä tee ja ikkunat on lumisella/kylmällä kelillä kokoajan ummessa.

Sitten vielä nämä (nykypäivänä):
- Turvavarusteet
- Ajohallinta-avusteet

Noita unohtamatta  :)
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: Traktoriautot Suomeen
« Vastaus #5 : 25.01.2018, 17:15:27 »
Suoraan vaan 80 lätkällinen auto 16 vuotiaana, ylinopeudesta rangaistava tuntuvasti tuloista riippumatta.
60 ja matalemmat nopeudet tuottaa vaan turhaa jonoa ja ohittamisen tarvetta :buck2:   Taajamassa taas ihan sama mihin raja laitetaan ja maantiellä nyt kuka vaan täysjärkinen pystyy sen 80 ajamaan turvallisesti ???
Ja voishan tuossa tietenkin rajata tehokkaimmat autot pois jollain sopivalla teho/paino rajalla.
« Viimeksi muokattu: 25.01.2018, 17:21:58 kirjoittanut Ari E »

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Traktoriautot Suomeen
« Vastaus #6 : 25.01.2018, 17:30:31 »
Suoraan vaan 80 lätkällinen auto 16 vuotiaana, ylinopeudesta rangaistava tuntuvasti tuloista riippumatta.
Tuo ei vain toimi sellaisten kakaroiden kohdalla, joiden sakot yms. maksaa "ylläpito" (tunnetaan myös nimellä iskä ja äiskä, tai vaihtoehtoisesti mutsi ja faija).

Mutta tietysti, saahan kevarikortinkin 16-vuotiaana ja kevarilla saa rajoituksen puitteissa ajaa sen mitä vehkeet kulkee (eli suomessa 120km/h). Ehkä voisi ollakkin tosiaan fiksuinta heivata koko mopoauto-systeemi kuuseen ja tarjota tuota 16-kesäisten pikkuauto-vaihtoehtoa.

Tosin, mopoauto on edelleen todella monelle vanhukselle ihan järkeenkäypä ja käytännöllinen kapistus sinne 2km:n päähän kauppaan asiointiin. Tosin, käyttökulut ylittää taksin ihan helposti, joten ei järkeä.

Poissa V70 A 4D 2016

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 676
  • www.vrcf.fi
Vs: Traktoriautot Suomeen
« Vastaus #7 : 25.01.2018, 17:34:38 »
Tosin, mopoauto on edelleen todella monelle vanhukselle ihan järkeenkäypä ja käytännöllinen kapistus sinne 2km:n päähän kauppaan asiointiin. Tosin, käyttökulut ylittää taksin ihan helposti, joten ei järkeä.

Miuluummin kohtaan ne vanhukset kun ovat taksin kyydissä, on sen verran hurjia tullut nähtyä kun papat on liikkeellä ja riittävä näkö+kuulo on ollut jo 15-vuotta tuntematon käsite. :nohnoh

Poissa Wolvis

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2541
  • Iänenpainevammaane volovoimmeene
Vs: Traktoriautot Suomeen
« Vastaus #8 : 25.01.2018, 17:34:56 »
Unohtamatta soveltuvuutta talvikäyttöön. Ne mopoautojen pikkudiisselit eivät juuri lämpöä tee ja ikkunat on lumisella/kylmällä kelillä kokoajan ummessa.

Sitten vielä nämä (nykypäivänä):
- Turvavarusteet
- Ajohallinta-avusteet
Tuulilasi/TM/tjsp teki kestotestin tommosella muovipurkilla, suulakkeesta saattaa lämpimähköä hönkiä mutta kylmällä se on jääkaappi.
Pihakoristeena Lolvo V70 2.5T '97 -myyty-
Pommina Volvo V70 2.5 automaatti '99 -myyty-
Mazda 3 1.6 Touring Business '10
Toyota Avensis 1.8 Valvematic Linea Sol '12

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Traktoriautot Suomeen
« Vastaus #9 : 25.01.2018, 17:37:26 »
Miuluummin kohtaan ne vanhukset kun ovat taksin kyydissä, on sen verran hurjia tullut nähtyä kun papat on liikkeellä ja riittävä näkö+kuulo on ollut jo 15-vuotta tuntematon käsite. :nohnoh
Niin, no, kun tässä on juuri tämä minkä takia en itsekkään kannata ko ajatusta. ;D

On se kyllä hazardia nähdä esim. 4-tiellä kun mopoauto ajaa kello 15-17 välillä liki keskellä tietä ja ratissa istuu vanhus. :-\ Nuoret sentään pysyvät likimain oman kaistan keskellä/oikeammassa reunassa.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Traktoriautot Suomeen
« Vastaus #10 : 25.01.2018, 18:09:54 »
Tämä on varauksella hyvä juttu. Paljon riippuu miten tämä traktoriluokka toteutetaan.

Minä olisin myös nähnyt parempana b-kortin myöntämisen poikkeusluvalla ja erikoisehdoin. 80 km/h kattonopeus ja esim. alueellinen ja kellonaikarajoitus. Ja esim. että autossa saa olla yksi matkustaja. Ja tiukka peli, kahdesta rikesakosta tai yhdestä pahemmasta rikkeestä heti poikkeuslupa pois.

Mutta tällä mennään. Parempihan tämä on kuin noi kusilaitukopit.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Traktoriautot Suomeen
« Vastaus #11 : 25.01.2018, 18:42:19 »
Yhtälain näistä ohipääsee jos pääsee traktoreista ym. 60km/h rajoituksella ei tarvitse edes ohitella.
Kyllä se oikea traktorikin tuntuu aika haasteelle ohittaa joillekin autoilijoille ja aiheuttaa panikointia.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Traktoriautot Suomeen
« Vastaus #12 : 25.01.2018, 20:32:28 »
Mutta tällä mennään. Parempihan tämä on kuin noi kusilaitukopit.

Yhdyn.

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Traktoriautot Suomeen
« Vastaus #13 : 25.01.2018, 20:41:37 »
Tämä on varauksella hyvä juttu. Paljon riippuu miten tämä traktoriluokka toteutetaan.

Minä olisin myös nähnyt parempana b-kortin myöntämisen poikkeusluvalla ja erikoisehdoin. 80 km/h kattonopeus ja esim. alueellinen ja kellonaikarajoitus. Ja esim. että autossa saa olla yksi matkustaja. Ja tiukka peli, kahdesta rikesakosta tai yhdestä pahemmasta rikkeestä heti poikkeuslupa pois.

Mutta tällä mennään. Parempihan tämä on kuin noi kusilaitukopit.
Taavin kans samoilla linjoilla.
Mutta tuohon virityspelkoon pitää ottaa Ruotsista mallia, ja tehdä kalustolle samoin kuin katukisaajien kalustolle. Paaliin ja sanktiot päälle. Saattas hiukan hillitä viritysintoa. Samaan syssyyn pitkä ajokielto.

The moose

  • Vieras
Vs: Traktoriautot Suomeen
« Vastaus #14 : 25.01.2018, 21:31:34 »
Ruotsissahan epa vehkeissä on jousittamaton taka-akseli. Trafi tekee tästä 4olutpelotteen kaltaista mörköä. Viritetään mut ei pystytä ajamaan kun pomppii tieltä pois.

 

Carcom Oy  Ateho