Proturbo  Autodiagnoosi

Analyysi paljastaa järkyttävän totuuden dieselmoottoreista

  • 81 Vastauksia
  • 19389 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1868
  • 264GLE + 245GL + B10M
EGR taitaa nykyään olla kaikissa. Mutta vielä viime vuonna pääsi päästöistä ilmankin EGR venttiiliä bensalla.

Diesel vain tärisee paljon enemmän, "samat" johtosarjat hinkkautuu herkemmin rikki, samoin kaksoismassat hajoaa herkemmin kuin bensassa (kaikissa ole vieläkään kaksoismassaa bensassa).
Samoin samat akut on kovemmilla dieselissä kuin bensassa jne jne...


Itseasiassa urealla saisi kyllä dieselinkin toimimaan ilman EGR:ää, mutta en tiedä onko sitä missään henkilöauton koneessa käytetty. Raskaankaluston dieseleissä on joillain valmistajilla ollut vaihtoehtoina joko EGR tai urea.

NOista johtosarjojen hinkkaantumisista on paha sanoa mitään, mutta mitenkä noi kaksoismassapyörät.. Niitä tietysti hajoaa dieselin perästä, koska ne ovat niin yleisiä niissä, mutta onko ne loppujenlopuksi sen useammin hajalla kuin bensakoneissakaan? Mukavuuttahan se kaksoismassa kyllä lisää, nykyaikainen matalalta potkiva diesel perinteisella vauhtipyörällä on kyllä herkästi jyristävä laite. Toisaalta eipä tulev vedätettyä niin alhaalta.

Jos akku on kirjaimellisesti sama kuin bensakoneessa, niin onhan se kovilla, mutta kyllähän normaalisti dieseliin laitetaan suunnileen puolet isompi akku, joka kyllä kestää siinä missä bensakoneessakin, kun se on oikein moitettu virran tarpeeseen nähden.

Slerbahuuli

  • Vieras
Kia, Honda ketjut tuntuu vain kestävän. Kop kop.. Kia:ssa kai on egr(?) mutta eipä tuo tunnu ilmoittelevan olemassaolostaan. Nyt oli Kia:ssa ajovalopoltin palanut ja joutuu ”remonteeraamaan”. Täällä ei immeisillä mitään hajua kuinka hyvin nuo Kiat pelaa. Ei siis niin mitään murhetta mistä kehtais raportoida. Onhan tämä kauhiaa kun on Korealainen mutta minulla on varaa olla rehellinen.. :P
Hmm, yhteen KIA:aan olin apuna laittamassa jakoketjua, kun oli 120tkm ajetusta porsinut.
Useammasta 60tkm ajetusta tiisselikiattimesta on moottorin yläjohtosarja puhki (kannattaa kurkistaa muovien alta, laatikon puolelta nokkien päältä imuilmaletkun vierestä).

KIAssa tuntuisi olevan tuo 7v/150tkm se maaginen raja. 150tkm ajettu KIA tuntuu vielä ihan perusautolta. 170tkm ajettu alkaa jo hiukan tuntumaan kulahtaneelta. 200tkm ajetut on jo käynnistäessä fiiliksellä "lähde nyt jooko?" ja liikkeelle päästyä tajuaa, mikä on koreaksi soramylly. :2funny:

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Jep modernit jakoketjut on aika kevyitä rimpuloita. Luokkaa ompelukone. Systerin Bemusta hyppäsi venynyt ketju 90 tkm kohdalla.

Ikivanhassa Bedfordin dieselissä jakojetku oli priima kunnossa vielä 798tkm jälkeen, jolloin porsitin kansipahvin siitä polkemalla kylmää konetta pakkasessa.  :idiot2:

Voimaahan siinä ei ollut mutta kilometrejä senkin edestä ja pienellä kulutuksella kun säädöt ja suuttimet olivat kuosissaan.
Nyky autoista taipuu tosin runko sellaisen painon alla.  :buck2:

Jotenkin säälittävää, että tietyissä asioissa kehitys kulkeen takaperin ja kovaa vauhtia.  :'(


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1393
  • www.vrcf.fi
Itseasiassa urealla saisi kyllä dieselinkin toimimaan ilman EGR:ää, mutta en tiedä onko sitä missään henkilöauton koneessa käytetty. Raskaankaluston dieseleissä on joillain valmistajilla ollut vaihtoehtoina joko EGR tai urea.



Ennemmin se EGR kuin urea, pakokaasunkierrätys sentään on aika luotettava.
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Slerbahuuli

  • Vieras
Jotenkin säälittävää, että tietyissä asioissa kehitys kulkeen takaperin ja kovaa vauhtia.  :'(
Eihän se mene taaksepäin?

Sehän on mennyt eteenpäin, kun osataan suunnitella tuote, jonka käyttöikä on tarkasti valmistajalle edullinen. :D

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Itseasiassa urealla saisi kyllä dieselinkin toimimaan ilman EGR:ää, mutta en tiedä onko sitä missään henkilöauton koneessa käytetty. Raskaankaluston dieseleissä on joillain valmistajilla ollut vaihtoehtoina joko EGR tai urea.

NOista johtosarjojen hinkkaantumisista on paha sanoa mitään, mutta mitenkä noi kaksoismassapyörät.. Niitä tietysti hajoaa dieselin perästä, koska ne ovat niin yleisiä niissä, mutta onko ne loppujenlopuksi sen useammin hajalla kuin bensakoneissakaan? Mukavuuttahan se kaksoismassa kyllä lisää, nykyaikainen matalalta potkiva diesel perinteisella vauhtipyörällä on kyllä herkästi jyristävä laite. Toisaalta eipä tulev vedätettyä niin alhaalta.

Jos akku on kirjaimellisesti sama kuin bensakoneessa, niin onhan se kovilla, mutta kyllähän normaalisti dieseliin laitetaan suunnileen puolet isompi akku, joka kyllä kestää siinä missä bensakoneessakin, kun se on oikein moitettu virran tarpeeseen nähden.

Bemarissa on samoja akkuja bensoissa ja dieseleissä. Lähes kaikissa bensamoottoreissa viimeisen 10v aikana on kaksoismassa (poislukien ainakin monet japskit).
BMW aloitti jo 90 luvun puolesta välistä.

Ne dieselit vain tutisee niin paljon, että kaikki suuremmalla rasituksella. Kysymyshän oli bensa vs diesel. Samat osat on kovemmalla rasituksella dieselissä kuin bensassa.
Bensassa en henkilökohtaisesti nää mitään järkeä kaksoismassalla. Onneksi vieläkään kaikilla sitä ei olekkaan käytössä.

Urea ollut käytössä henkilöautoissa jo jonkun aikaa. PSA, MB, VAG käyttää ainakin. PSA:lla oli ennen sellanen oma seos, nykään ADBlueta niihinkin.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Hmm, yhteen KIA:aan olin apuna laittamassa jakoketjua, kun oli 120tkm ajetusta porsinut.
Useammasta 60tkm ajetusta tiisselikiattimesta on moottorin yläjohtosarja puhki (kannattaa kurkistaa muovien alta, laatikon puolelta nokkien päältä imuilmaletkun vierestä).

KIAssa tuntuisi olevan tuo 7v/150tkm se maaginen raja. 150tkm ajettu KIA tuntuu vielä ihan perusautolta. 170tkm ajettu alkaa jo hiukan tuntumaan kulahtaneelta. 200tkm ajetut on jo käynnistäessä fiiliksellä "lähde nyt jooko?" ja liikkeelle päästyä tajuaa, mikä on koreaksi soramylly. :2funny:

Minä puhunkin Bensa Kia:sta. Tosin, siinäkin pitää (vvt) tyhjäkäynnillä vekkulia rapinaa mutta se on normaalia ;D Tosiaan neljännesmiljoona mittarissa. Ei paha kun käsittääkseni Kiinan tekosia se 1.6L moottori ::)
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1868
  • 264GLE + 245GL + B10M
Ennemmin se EGR kuin urea, pakokaasunkierrätys sentään on aika luotettava.

Ainakin raskaassa kalustossa se EGR ei ole ollut mikään täysi nappisuoritus. Ja kyllähän niitä on aika paljon EGR:n  umpeenmuuraamia imukanavia henkilöautodieseleistä jouduttu putsaamaan.

Urea ollut käytössä henkilöautoissa jo jonkun aikaa. PSA, MB, VAG käyttää ainakin. PSA:lla oli ennen sellanen oma seos, nykään ADBlueta niihinkin.

Juu, mutta käsittääkseni niissä on myös EGR, raskaissa ei tietääkseni missään ole kumpikin järjestelmä käytössä. Ne tosin toimivat euro4 asti ilman kumpaakaan järjestelmää.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Ainakin raskaassa kalustossa se EGR ei ole ollut mikään täysi nappisuoritus. Ja kyllähän niitä on aika paljon EGR:n  umpeenmuuraamia imukanavia henkilöautodieseleistä jouduttu putsaamaan.

Juu, mutta käsittääkseni niissä on myös EGR, raskaissa ei tietääkseni missään ole kumpikin järjestelmä käytössä. Ne tosin toimivat euro4 asti ilman kumpaakaan järjestelmää.

Jostain luin että ensimmäisissä VEA koneissa on EGR:ää hyödynnetty "maksimaalisesti" ja vissiin ylikin kun ei ole sitä add blue:ta syystä tai toisesta. No sittenpä onkin vissiin ollut niitä EGR probleemia
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Slerbahuuli

  • Vieras
Jokainen, joka on sylinterikansia käpistellyt työkseen tietää, että EGR on pidemmällä juoksulla moottorin itsemurha.
Bensavehkeissä ei niin nopeasti, kuin dieseleissä. Osin epäsuoran sumutuksen, osin noen erilaisuuden vuoksi.

"Ympäristö sitä ja ympäristö tätä". Nuo kaikki turhakkeet yms. paskakikkareet pitäisi riisua helevettihin ja koettaa saada se auto pitkäikäiseksi ja kokonaiskuvaltaan ympäristöystävälliseksi. Tämähän ei käy autovalmistajille, automyyjille, trendivaihtajille ja geelitukille. Kauppa ei käy jos auton suunniteltu käyttöikä on vaikka 20 vuotta/700tkm, mutta ympäristö kiittäisi.

EU:n mallistokohtainen päästöraja on siitä fiksu, että jättää näille trendivaihtajille sen option 200-300hp diesel/bensakikottimeen, vaikkei sellaiselle todellista tarvetta olisi. Vastapainoksi valmistaja voi sitten tehdä sen sähköhimmelin taajamaliikenteeseen ja pudottaa päästöjä.

Ite olen karttanut dieseltekniikkaa niissä olevien kalliiden murheiden takia. Kuolettakoon kulut kuinka nopeasti haluaa, mutta minua yksinkertaisesti vituttaa ajatella, että auto seisoo pajalla jonkin perkeleen 300 euron anturin tai 1500 euron pumpun takia. Tai että moottorinohjaus on sekaisin kuin seinäkello, koska ravistus on löysännyt jonkun liittimen ja vika on piilevä. Bensavehkeissä vastaavat murheet ovat todella paljon harvinaisempia.

Eihän uusissa autoissa tietenkään ole vikoja, kun ei ole kilometrjä/käyttötuntejakaan. Iän myötä viat kasaantuu. "Kuka muka haluaa ajaa vanhalla paskalla!?", niinpäniin.... Ehkä se ympäristöstä huolestunut aktiivi, varoiltaan köyhä tai turhakkeita välttävä.

Autoissa, kuten kaikessa muussakin käyttö/kulutustavarassa on ihan sama ilmiö. Pöytälaatikossa on Nokia 5110, Nokia 3310 ja pöydällä Nokia 3510i. Kaikki edelleen käyttökuntoisia, akun kapasiteetti laskenut vuosien aikana. 3510i on ns. "kotipuhelimena", koska akku kestää levossa viikkoja ja puhelin ei kadota puhelua vaikka kenttä olisikin hiukan huonompi.
Löysin seitsämän vuotta sitten roskiksesta 70-luvun ompelukoneen. Valurautarunkoinen, painoi kuin perkele. Alkuperäinen virtajohto oli murtunut, sen uusimalla käytössä oli kone, jonka ominaisuuksista saa tänäpäivänä maksaa satasia. Kaikki osat kohtuuttoman järeästi tehty, muttei minkäännäköistä kulumaa tai heikkoutta tehdä kaikkia valittavissa olleita tikkauksia.
Todennäköisesti edm. kikkareet toimivat vielä silloinkin, kun tämän päivän vastineensa on "ympäristöystävällisesti" kierrätetty jo pariin otteeseen, koska suunniteltu ikä ja tätäkautta laitteen käytettävyys on saavutettu loppuun.

Kertakäyttökulttuuri. Puristetaan uutta ja hianoa paskaa markkinoille mahdollisimman paljon ja mahdollisimman nopeasti. Jätetään testaus asiakkaalle, mutta jos tuote vaikkapa auton tapauksessa kestää sen 100tkm, on käyttöikä saavutettu ja aika valmistaa uusi ekotuote.

En sano, että ennen oli asiat paremmin. Nykyaikaisilla materiaaleilla ja suunnittelutekniikalla voisimme saada tuotteita, jotka ovat pitkäikäisiä ja varmoja. Se ei vain ole osakkeen omistajille ynnämuille perkeleen geelitukille kannattavaa, joten tuotetaan paskaa. Mielellään eri väreissä ja eri hajuilla, niin saa jokainen hipsteri valita omansa ja päivittää someseinälleen oman sukupuolisen suuntautumisensa.


muoviämpäri maailma on sekaisin, tai sitten minä olen katkera ja sekaisin.

EDIT. kirotusvihreitä korjattu
« Viimeksi muokattu: 12.02.2018, 10:40:00 kirjoittanut Slerbahuuli »

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5996
Oon nyt ajanut d5:llä kohta 160tkm ja vaihtanut vaan pyöräntuennan osia ja Ardicia. Hehkut voisi kyllä jo vaihtaa. Samoissa 300tkm km-lukemissa bensa-kasipätkäni oli lopussa moottorin osalta ja pakoputkea ja huohotusta ja bensapumpun relettä oli uusittu. d5 tuntuu samalta kuin ostaessa, pl. nuhjaantunut sisusta.

Common rail on kyllä mielestäni tehnyt aika helppo- ja halpahuoltoisia dieseleistä jossa ei vielä dpf:ää.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
ei vielä dpf:ää.

Alkaa vain olla katoavaa kansanperinnettä moiset dieselit.

Kyllähän vanhat bensakoneetkin kesti loputtomiin kun ei ollu muita apulaitteita kuin laturi ja vesipumppu :)
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa V70 A 4D 2016

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 676
  • www.vrcf.fi

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Eipä taida Suomea koskea mutta Dieselautoilu koskee
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa V70 A 4D 2016

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 676
  • www.vrcf.fi
Eipä taida Suomea koskea mutta Dieselautoilu koskee

Luitko tuon artikkelin?  Jos luit niin miksei koske Suomea?  Ei edellenkään ole ne päästöt mitään saastuttamattomia raittiinilman tuottajia vaan silkkaa törkypäästöä  :'( :buck2:

"Vähärikkinenkin polttoaine aiheuttaa ongelmia

Tutkimusraportin tekijät muistuttavat kuitenkin, ettei vähärikkisiin laivapolttoaineisiin siirtyminen ratkaise kaikkia ongelmia.

– Vähärikkinenkin laivapolttoaine aiheuttaa edelleen 250 000 ennenaikaista kuolemaa ja 6,4 miljoonaa lasten astmatapausta joka vuosi, muistutetaan raportissa.

Asiantuntijoiden mukaan laivaliikenteessä pitäisi päästä kokonaan eroon fossiilisista polttoaineista, jotta polttoaineiden aiheuttamat terveys- ja saasteongelmat poistuisivat."
« Viimeksi muokattu: 13.02.2018, 01:13:48 kirjoittanut V70 A 4D 2016 »

 

Kulkukoira  Proturbo