Carcom Oy  Ateho

2.4D ei käy (Jakopään hihna poikki)

  • 25 Vastauksia
  • 8850 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Anamies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
2.4D ei käy (Jakopään hihna poikki)
« : 28.01.2018, 20:58:21 »
s60 volvo 2009 vuosimalli ajettu 285 tkm 2.4D moottorilla jäi tänään tienvarteen ja hinnattiin siitä Turun keskusautohallille. Auto on lastutettu, mutta ei sitä joka päivä tule poljettua. Moottori sammui liikennevaloista lähdettäessä juuri kun olin saanut kakkosen silmään. Samalla syttyi kaikki mahdolliset häiriövalot ja moottori vaati huollon teksti tuli näytölle.

Moottori pyörii startatessa vaivalloisesti aivan kuin joku jarruttaisi sitä. Pimeässä näin että ainakin apulaitehihna oli paikoillaan, joten ilmeisesti se ei ole katkennut ja siirtänyt nokkahihnaa pois paikoiltaan. Tosin jos se olisi pois paikoiltaan, niin startti kai pyörittäisi kunnolla puristusten puuttuessa ja venttiilit paukkuisivat mäntiin.

Akun pitäisi olla kelvollinen ja ei kai huono akku tuollaista tekisikään.

Onko kellään ideoita mistä vika johtuisi? Laakerivaurio?

Jos kunnon moottorivaurio, niin pitänee etsiä käytetty moottori tilalle. Vai voisiko esim. laturi tai joku muu apulaite hajota niin, että se jarruttaisi moottorin pyörimistä?
« Viimeksi muokattu: 21.02.2018, 15:03:25 kirjoittanut Anamies »

s73

  • Vieras
Vs: 2.4D ei käy
« Vastaus #1 : 28.01.2018, 21:27:07 »
s60 volvo 2009 vuosimalli ajettu 285 tkm 2.4D moottorilla jäi tänään tienvarteen ja hinnattiin siitä Turun keskusautohallille. Auto on lastutettu, mutta ei sitä joka päivä tule poljettua. Moottori sammui liikennevaloista lähdettäessä juuri kun olin saanut kakkosen silmään. Samalla syttyi kaikki mahdolliset häiriövalot ja moottori vaati huollon teksti tuli näytölle.

Moottori pyörii startatessa vaivalloisesti aivan kuin joku jarruttaisi sitä. Pimeässä näin että ainakin apulaitehihna oli paikoillaan, joten ilmeisesti se ei ole katkennut ja siirtänyt nokkahihnaa pois paikoiltaan. Tosin jos se olisi pois paikoiltaan, niin startti kai pyörittäisi kunnolla puristusten puuttuessa ja venttiilit paukkuisivat mäntiin.

Akun pitäisi olla kelvollinen ja ei kai huono akku tuollaista tekisikään.

Onko kellään ideoita mistä vika johtuisi? Laakerivaurio?

Jos kunnon moottorivaurio, niin pitänee etsiä käytetty moottori tilalle. Vai voisiko esim. laturi tai joku muu apulaite hajota niin, että se jarruttaisi moottorin pyörimistä?


Kompurassa vikaa luultavasti.  :-\

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5106
  • Volvo taka ja etuvetoisena
Vs: 2.4D ei käy
« Vastaus #2 : 28.01.2018, 21:47:39 »

Kompurassa vikaa luultavasti.  :-\

Tästä lähtisin hakemaan vikaa, kun tuo ilmastoinnin kompuran tai laturin laakerit tuppaa jumittamaan ajan kanssa..
Asentaja nappasee hihnan pois ja kokeilee ilman sitä pyöräyttää konetta.
« Viimeksi muokattu: 29.01.2018, 08:04:22 kirjoittanut anssi68 »
Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1396
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.4D ei käy
« Vastaus #3 : 28.01.2018, 22:54:22 »
Apulaitehihnan tuhoutuminen on rikkonut noita koneita paljon. Siksi sininen vaihtaa sen aina jakopään kanssa ja niin pitäisi muillakin...
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa Anamies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.4D ei käy
« Vastaus #4 : 30.01.2018, 17:04:18 »
Olivat ehtineet tänään tutkia autoa sen verran että selvisi Jakopää hihnan katkenneen.  :( Oireet eivät kyllä oikein viitanneet siihen. Hihna oli vaihdettu vajaa kolme vuotta sitten ja sillä oli ajettu alle 100 tkm.

Meinaavat huomenna kurkata venttiilikopan alle jotta pääsevät arvioimaan vaurioiden suuruudet. Hihna katkesi pienillä kierroksilla joten männät saattavat olla kunnossa, mutta kansi lienee kuulemma sen verran sökö, että se kannattanee vaihtaa ns. tehdaskorjattuun joka maksaisi noin 1500 €.

Täytyy vähän miettiä mitä tekisi. Käytetyn kokonaisen koneen saisi noin samaan hintaan. Tosin siinä saattaisi tulla vastaan tuon harmaakoppaisen "papatusongelma" jota korjatulla kannella ei varmaan ihan pian tulisi.

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1010
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.4D ei käy
« Vastaus #5 : 30.01.2018, 18:28:26 »
Mikä voi olla syynä jakohihnan katkeamiseen?

Heikko hihna, vaihtamaton vesipumppu vai jokin muu syy?

Yleensä hihna kannattaa vaihtaa annettujen ohjeiden mukaan. Eilen tosin katsastusinssi sanoi, että "se vanha 90 tkm vaihtoväli on hyvä."

s73

  • Vieras
Vs: 2.4D ei käy
« Vastaus #6 : 30.01.2018, 18:46:25 »
Olivat ehtineet tänään tutkia autoa sen verran että selvisi Jakopää hihnan katkenneen.  :( Oireet eivät kyllä oikein viitanneet siihen. Hihna oli vaihdettu vajaa kolme vuotta sitten ja sillä oli ajettu alle 100 tkm.

Meinaavat huomenna kurkata venttiilikopan alle jotta pääsevät arvioimaan vaurioiden suuruudet. Hihna katkesi pienillä kierroksilla joten männät saattavat olla kunnossa, mutta kansi lienee kuulemma sen verran sökö, että se kannattanee vaihtaa ns. tehdaskorjattuun joka maksaisi noin 1500 €.

Täytyy vähän miettiä mitä tekisi. Käytetyn kokonaisen koneen saisi noin samaan hintaan. Tosin siinä saattaisi tulla vastaan tuon harmaakoppaisen "papatusongelma" jota korjatulla kannella ei varmaan ihan pian tulisi.

Alakerta ehjä niin moottorikoneistamosta voisi etsiä kunnostettua kantta tai purkuautosta kansi ja viet koneistamoon tutkittavaksi.

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.4D ei käy
« Vastaus #7 : 31.01.2018, 10:05:36 »
Taitaa kannet olla kiven alla, kun yleensä vauriot on venttiilikoneistossa.
Tuskin purkaamot myyvät pelkkää kantta kun heiltä jää lohko myymättä.
Jos paljon ajetun moottorin saisi halvalla ja siitä ottaa kannen jonka huoltaa saattaisi olla halvin keino.

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.4D ei käy
« Vastaus #8 : 31.01.2018, 10:15:18 »
Mites Ruottissa? kansi tai kone. ::)
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa Sute

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 331
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.4D ei käy
« Vastaus #9 : 01.02.2018, 08:51:05 »
Olivat ehtineet tänään tutkia autoa sen verran että selvisi Jakopää hihnan katkenneen.  :( Oireet eivät kyllä oikein viitanneet siihen. Hihna oli vaihdettu vajaa kolme vuotta sitten ja sillä oli ajettu alle 100 tkm.

Meinaavat huomenna kurkata venttiilikopan alle jotta pääsevät arvioimaan vaurioiden suuruudet. Hihna katkesi pienillä kierroksilla joten männät saattavat olla kunnossa, mutta kansi lienee kuulemma sen verran sökö, että se kannattanee vaihtaa ns. tehdaskorjattuun joka maksaisi noin 1500 €.

Täytyy vähän miettiä mitä tekisi. Käytetyn kokonaisen koneen saisi noin samaan hintaan. Tosin siinä saattaisi tulla vastaan tuon harmaakoppaisen "papatusongelma" jota korjatulla kannella ei varmaan ihan pian tulisi.

Jos 1.500 saa tehdaskunnostetun niin en kauaa miettisi. Eli tuommoinen hankintaan.
Volvo V40 2.0T powered by Garret GTX4202R, Volvo V60 D5 Twin Engine, MY17

Poissa Anamies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.4D ei käy
« Vastaus #10 : 09.02.2018, 12:18:23 »
Olin ymmärtänyt tuon korjatun kansiasian hieman väärin. Kyseessä ei siis ole tehdaskorjattu kansi, vaan Nurmon Autopisteen kunnostama vaihto-osa. Kansi tuli hieman arvioitua kalliimmaksi koska päätin ottaa siihen uudet nostajat. Näin varmistuu, että "papatusongelma" ei iske päälle muutamaan sataantuhanteen kilometriin.

Kannen pitäisi saapua Turkuun tänään, joten auton pitäisi valmistua ensi viikolla. Sen verran kalliiksi tuo tulee, että kyllä tuolla pitää yhteensä ainakin 500 - 600 tkm ajaa ennen ajatustakaan toiseen autoon vaihtoa...

Poissa Anamies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.4D ei käy
« Vastaus #11 : 21.02.2018, 15:02:28 »
Nyt on auto taas kunnossa. Reilu 4 k€ maksoi remontti, mutta nyt käy taas nätisti. Pitkää siis huolta jakopäähihnoistanne, että noin ei kävisi muille... Mitään muuta syytä eivät löytäneet hihnan katkemiseen kuin huonolaatuisen hihnan.

s73

  • Vieras
Vs: 2.4D ei käy (Jakopään hihna poikki)
« Vastaus #12 : 21.02.2018, 16:24:38 »
Nyt on auto taas kunnossa. Reilu 4 k€ maksoi remontti, mutta nyt käy taas nätisti. Pitkää siis huolta jakopäähihnoistanne, että noin ei kävisi muille... Mitään muuta syytä eivät löytäneet hihnan katkemiseen kuin huonolaatuisen hihnan.
 
Onko hihnan merkistä tietoa?
« Viimeksi muokattu: 21.02.2018, 16:26:44 kirjoittanut tulijyrä »

Poissa modsman

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 748
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.4D ei käy (Jakopään hihna poikki)
« Vastaus #13 : 21.02.2018, 20:05:34 »
Joskus tutkin Opelin jakohihnaa. Ei ollut lähelläkään hihnanvaihto mut jakohihna todella huonossa hapessa.
Entisen omistajan hihnanvaihdot ovat joskus vain leimoja huoltokirjassa.
« Viimeksi muokattu: 22.02.2018, 12:22:55 kirjoittanut modsman »
240 d6 -81.
850 10v -94.
V70 t5 -01.
V70 2.4d - 07. (Käyttis)

Poissa harald

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 448
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.4D ei käy (Jakopään hihna poikki)
« Vastaus #14 : 23.02.2018, 19:42:51 »
Joskus tutkin Opelin jakohihnaa. Ei ollut lähelläkään hihnanvaihto mut jakohihna todella huonossa hapessa.
Entisen omistajan hihnanvaihdot ovat joskus vain leimoja huoltokirjassa.

Sama täällä
,,,nykyisin minulla on ainoa vaihtoehto vaihdattaa jakohihna merkkiiliikkeessä !
S60 v2001 103kw B5244 S2

 

RallyBaron  Samppasport