Race.fi  Puotilan autokorjaamo

V70xc nelivetoasiaa

  • 29 Vastauksia
  • 5850 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Reziina

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 118
  • www.vrcf.fi
Vs: V70xc nelivetoasiaa
« Vastaus #15 : 18.02.2018, 20:20:36 »
Seuraavaksi olisi vuorossa peräöljyjen vaihto. Luulen löytäneeni oikean propun viskokytkimen läheisyydestä, perämurikan kuskinpuoleisesta etukulmasta. Avasinkin sen jo ja olisin imaissut tyhjäksi, mutta perän sisuskalut ovat niin lähellä etten saanut letkua mahtumaan/taipumaan sisälle ilman väkivaltaa ja väkivaltaa en halunnut käyttää, joten homma jäi huomiseen.

Onko täällä joku tehnyt öljynvaihdon vastaavaan perään? Autohan on vm. 2001 xc70 viskolla. Vinkkejä ja kokemuksia saa laittaa tulemaan  :)

Poissa Reziina

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 118
  • www.vrcf.fi
Vs: V70xc nelivetoasiaa
« Vastaus #16 : 19.02.2018, 11:05:01 »



Peräöljyt on nyt imetty pois. Ostin puuilosta 3/5mm silikoniletkua, jonka työnsin öljynvaihtopumpun omaan letkuun. Taipuisa ja ohut silikoniletku meni hyvin ahtaasta kolosta perämurikan pohjalle, tosin tyhjennys vei 12 voltin pumpulla yli puoli tuntia vaikka peräöljyt oli ajettu lämpöiseksi. Öljyä tuli pois 6,5 dl mikä taitaa olla ihan hyvä saavutus. Lueskelin jostain että täyttötilavuus olisi 7 dl

Poissa Reziina

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 118
  • www.vrcf.fi
Vs: V70xc nelivetoasiaa
« Vastaus #17 : 19.02.2018, 12:25:32 »



upload photo

Vanhoilla (300 000 km ajetuilla(?)) ja uusilla öljyillä on hieman värieroa  ;D

Poissa merkku

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 265
  • Volvo V70 & XC70 D4 AWD -15
Vs: V70xc nelivetoasiaa
« Vastaus #18 : 20.02.2018, 22:40:23 »
Kas pitäisi varmaan itsekin vaihtaa samalaisesta kulkineesta perän öljyt. Kulmavaihteen vaihdoin viimekesänä mutta perä unohtui. Täytyy ootella kevääseen kun vaihdoin tässä hiljattain moottoriöljyt pakkasella mittatikun kautta imemällä, kun en viittinyt alle konttailla, niin oli pumpun letkut aika jäykkää tavaraa. No lämmin öljy ne siten notkisti :D

Poissa Reziina

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 118
  • www.vrcf.fi
Vs: V70xc nelivetoasiaa
« Vastaus #19 : 26.02.2018, 18:14:39 »
Noniin, nyt kun on kulmavaihteen ja perän öljyt vaihdettu niin on aika palata automaattilootan kimppuun.

Siitä vaihdettiin öljyt korjaamolla. Propusta valutettiin mitä tuli ja saman verran uutta. Öljynjäähdyttimen letkun nipasta ulos mitä yhdellä käynnistyksellä tuli ja uutta sisään. Yhteensä 7 litraa uutta öljyä, eli vanhaa jäi vielä järjestelmään. Aluksi tuntui että laatikon käytös olisi muuttunut parempaan mutta ei ne vaivat häipynyt.

Tarkoitus on vaihtaa itse öljyt uudestaan hieman perusteellisemmin ja lisätä x1r -lisäainetta 6%.

Lueskelin myös ulkomaisilta palstoilta että monet on vaihtanut nuo kolme solenoidiventtiiliä laatikosta hyvin kokemuksin. Jenkeistä saisi postikuluineen ja tulleineen n. 200 euroon. Vaihtokaan ei ilmeisesti ole paha rasti. Kukaan tehnyt tätä?

Paikalla Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: V70xc nelivetoasiaa
« Vastaus #20 : 26.02.2018, 20:37:58 »
En ole tehnyt, mutta lueskellut monestakin paikasta. Jos vaihtaa pelkät solkut niin on aika säätäminen ja tarvii sopeuttaa myös vidalla. Jos vaihtaa koko venttiilipöydän niin vaati sopeuttamisen myöskin, mut tuo säätäminen jää pois. Näin oon ymmärtänyt. Viisaammat korjatkoon. Youtubessa oli video jossa ukko sahas solenoidit auki ja putsas ja laittoi kasaan ja alkoi pelittää, mutta tuo solkkujen auki sahaaminen ei näyttänyt kivalta puuhalta.

Paikalla Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: V70xc nelivetoasiaa
« Vastaus #21 : 26.02.2018, 20:42:25 »

Poissa Reziina

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 118
  • www.vrcf.fi
Vs: V70xc nelivetoasiaa
« Vastaus #22 : 26.02.2018, 20:48:36 »
Juu katsoin myös itse kyseisen solenoidin puhdistuvideon. Voi olla että kävisikin ihan näppärästi mutta voi olla että menee pieleen ja tarttee kuitenkin uudet. Jenkeistä kestää kuitenkin osat tulla ja Suomessa aika suolaiset hinnat  :-\ Kokonaiset venttiilipöydät taitaa myös olla aika kalliita.. uskaltaiskohan kokeilla tuota puhdistusta  ;D ... uusi solenoidikopan tiiviste on helppo tehdä itse

Paikalla Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: V70xc nelivetoasiaa
« Vastaus #23 : 26.02.2018, 22:22:22 »
Juu ovat aika suolaisen hintaisia. 400-600€ taitavat halvimmillaan olla kunnostetutkin

Poissa Reziina

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 118
  • www.vrcf.fi
Vs: V70xc nelivetoasiaa
« Vastaus #24 : 28.02.2018, 13:33:13 »
Hieman asiaa mietittyäni, taidan kokeilla noiden solenoidiventtiilien avausta ja puhdistusta. Autohan se vaan on ja jos homma menee pieleen niin se vaan seisoo sitten hetkisen  ;D

No jokatapauksessa pistin tilaukseen 20 litraa Mannolin vaihteistoöljyä ja ne pitäisi vaihtaa ensin jottei likanen öljy pääse taas tekemään ilkeyksiään.
Kuinkahan paljon solenoidikopan irroituksessa menettää sitä uutta öljyä?

Tilasin 20 litraa öljyä sillä ajatuksella että se riittää kahteen vaihtoon
« Viimeksi muokattu: 28.02.2018, 13:36:42 kirjoittanut Reziina »

Poissa Reziina

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 118
  • www.vrcf.fi
Vs: V70xc nelivetoasiaa
« Vastaus #25 : 03.03.2018, 18:20:38 »
Tarkastelin jo aiemmin päivänvalossa moottorin ylätukikumia mutta vasta tänään kirkkaassa valossa totesin että kyllä se on melko halkeillut ja loppu. Olisi kiva jos tuon uusimisella jo lähtisi pahimmat töksäytykset pois

Paikalla Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: V70xc nelivetoasiaa
« Vastaus #26 : 03.03.2018, 19:00:55 »
Tarkastelin jo aiemmin päivänvalossa moottorin ylätukikumia mutta vasta tänään kirkkaassa valossa totesin että kyllä se on melko halkeillut ja loppu. Olisi kiva jos tuon uusimisella jo lähtisi pahimmat töksäytykset pois
Ei valitettavasti vaikuta paljoakaan.

Poissa Reziina

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 118
  • www.vrcf.fi
Vs: V70xc nelivetoasiaa
« Vastaus #27 : 03.03.2018, 19:57:37 »
Uusittavahan tuo on niin sitten näkee.. ainakin moni on tuosta maininnut liittyen automaattiin

Paikalla Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: V70xc nelivetoasiaa
« Vastaus #28 : 03.03.2018, 20:41:58 »
Juu toki kannattaa vaihtaa, mutta ei se tuota ongelmaa poista.

Poissa Reziina

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 118
  • www.vrcf.fi
Vs: V70xc nelivetoasiaa
« Vastaus #29 : 07.03.2018, 20:44:07 »




Automaattiöljyt vaihdettu nyt toistamiseen. Korjaamolla vaihtoi 7 litraa (yksi tyhjennys jäähdyttimen kautta) ja likasta öljyähän sinne jäi. Vaihdoin kierrättämällä 12 litraa Mannolia. Alkutuntuma vaihdon jälkeen on se että 3-4 nykäys on pehmeämpi ja n. 40km/h tapahtuva kierrosten nousu ja nykäys on pienempi. Seuraavaksi vielä solenoidit esiin ja puhtaaksi.

(Tänään oli muuten ensimmäistä kertaa tyhjäkäynti huomattavan epätasaista lämpöisellä koneella. Tätä ei ilmaantunut uudestaan enää seuraavilla käyttökerroilla. Pitää ilmeisesti kaasuläppä puhdistaa, mutta kysymys kuuluukin voiko kaasuläpän virheellinen toiminta olla osasyyllinen tuohon kierrosten nousuun ja nykäykseen tietyllä nopeudella?)

Justus oli oikeassa, tukikumilla ei ollut tekemistä vaihteen kytkeytymisen nykäisyssä, paitsi pieni nariseva ja venyvä ääni vaihteenkytkeytyessä poistui)
« Viimeksi muokattu: 07.03.2018, 20:52:28 kirjoittanut Reziina »

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo