Proturbo  Autodiagnoosi

Vaparimoottori vastaan turbomoottori

  • 199 Vastauksia
  • 44499 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6134
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #105 : 21.02.2018, 20:52:35 »
Nyky renkaat/alustat. Moottoriohjaukset/ahtimet ym.

Kyllä suorituskykyä saa niin paljon ettei ihminen niitä enää aja.

Kuten
Ruumiita.

Ralliautoja on kautta aikain hidastettu säännöillä, koska ihminen ei enään reaktioaikansa puolesta pysy kyydissä.

Täsmensi yhteen sanaan, on se tosi.

Mm. Rallicrossissa on hyvin paljon voimaa käytössä mutta kisa itsessään reilusti lyhyempi kuin taas ralli/f1
Silti kuskit kovilla.
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa Wolvis

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2541
  • Iänenpainevammaane volovoimmeene
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #106 : 21.02.2018, 20:57:47 »
Nykytekniikalla ja B-ryhmän säännöillä tulis vaan bisnes hautuukuskeille, nykysellään nykytehoilla WRC-kalusto on elementissään nopeeta. Alkaa kuskien rajat tulla vastaan jos menevät nopeempaa tosta viel, joten rajat on hyvä olla ihan turvallisuuden takiakin.
Pihakoristeena Lolvo V70 2.5T '97 -myyty-
Pommina Volvo V70 2.5 automaatti '99 -myyty-
Mazda 3 1.6 Touring Business '10
Toyota Avensis 1.8 Valvematic Linea Sol '12

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6134
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #107 : 21.02.2018, 21:02:38 »
Nykytekniikalla ja B-ryhmän säännöillä tulis vaan bisnes hautuukuskeille, nykysellään nykytehoilla WRC-kalusto on elementissään nopeeta. Alkaa kuskien rajat tulla vastaan jos menevät nopeempaa tosta viel, joten rajat on hyvä olla ihan turvallisuuden takiakin.

Turvallisuuden nimissä niitä rajoitetaan kokoajan.
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12485
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #108 : 21.02.2018, 21:36:28 »
Silloin tulisi kuskien erot esille, kuka uskaltaa. Nyt taitaa vauhtia rajoittaa enemmän tekniikka kuin kuskit. Saisi noissa olla autot semmoisia ettei tarvisi täysiä kiihdyttää koskaan :)
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #109 : 21.02.2018, 21:46:01 »
Silloin tulisi kuskien erot esille, kuka uskaltaa. Nyt taitaa vauhtia rajoittaa enemmän tekniikka kuin kuskit. Saisi noissa olla autot semmoisia ettei tarvisi täysiä kiihdyttää koskaan :)
Mitä järkeä siinä olisi? Yksi väärin kuultu nuotti/mikrofoni ritisee, niin porukkaa kuolee?

Tulee ne kuskien erot nyttenkin esille. Hyvä esimerkki ogier vs. tänäk ruotsissa.

Poissa TPK1980

  • Hallituksen varajäsen - Pyykkääjä
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: -6026
  • RWGWGWARAHHHHWW RGGWRWRW
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #110 : 22.02.2018, 10:11:20 »
Olisi jännä tietää mitä nykytekniikalla saataisiin vastaavilla säännöillä aikaan. Siis rallissa ja formuloissa.
https://en.wikipedia.org/wiki/Red_Bull_X2010

Toi olisi varmaan aika lähellä.
Tosin toimiikohan toi näyttelyauto edes mitenkään?

Gran Turismossa ei ainakaan padillä ajaessa riittäneet refleksit ajamaan tota.
E36 320i Taxi -92 -> Clio II ph. 2 1.4-16v -04 -> Clio II RS172 Ph. Quick -01 -> Mustikka -02 -> C70 B5204FS+AW50-42 -99 -> Varsovan liiton Arkkupakastin -16
Viestit saattavat sisältää huomattavia määriä sarkasmia!

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #111 : 22.02.2018, 19:53:45 »
En oikein ymmärrä mitä pleikkaripeleillä ja fiktiivisella autolla on tekemistä näiden ahdettujen/vaparimoottoreiden kanssa.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1872
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #112 : 22.02.2018, 22:21:40 »
Tuossahan oli joku kk sitten juttua että ei B-ryhmäläinen pärjää nykyisille WRC autoille. Vaikko siinä b-ryhmäläisen koneessa olikin hevosvoimia enemmän, niin ne autot olivat paskoja nyky vehkeisiin verrattuna. Ja kyllähän se rallia ajaessakin on tärkeämpää että moottori toimii hyvin kaikissa tilanteissa, kuin se että siellä olisi vaan mahdollisimman korkea huipputeho.

Silloin tulisi kuskien erot esille, kuka uskaltaa.

Ongelmahan on se että löytyy aina joku joka uskaltaa. Siihe kuolee, eikä se ole kuitenkaan hauskaa.

Niin eikö edes 60-luvun mustang, cuda tms kelpaisi jos ihan vapaasti saisit valita ja asuinpaikka lämpimämpi ;)

Mä en muuten oikeastaan haluaisi 60-luvun muskeliautoa käyttöautoksi vaikka se olisi mahdollista. Fiilistähän siinä olisi, mutta ei niiden arkikäyttöominaisuudet kovin juhlavia, varsinkaan jos mennään johonkin tiukempaan malliin. 60-luvun kireät koneet ei ole mitään mukavia laitteita ajaa, vaikka olisivatkin ihan tehdas malleja.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #113 : 22.02.2018, 23:23:04 »
https://en.wikipedia.org/wiki/Red_Bull_X2010

Toi olisi varmaan aika lähellä.
Tosin toimiikohan toi näyttelyauto edes mitenkään?

Gran Turismossa ei ainakaan padillä ajaessa riittäneet refleksit ajamaan tota.

Tämä oli hyvä :2funny:
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #114 : 27.02.2018, 08:57:42 »
Kyllähän nykyisistä wrc-vehkeistä saataisiin se + 500 heppaa. Nämähän ovat kuutiotilavuudeltaan pienempiä (max 1600 cm³) kuin B-ryhmäläiset ja kuristettuja. Nykytehoillakin pesevät B-ryhmäläiset jo pelkästään paremman alustan, jarrujen, renkaiden, aerodynamiikan ja lukkojen vuoksi. Meno ei tosin ole yhtä näyttävää. Alle 2 litraisen B-ryhmäläisen minimipaino oli 820 kg, wrc:n muistaakseni 1200 kg. Mutta jos nyt sallittaisiin uusi B-ryhmä eli max 2000 cm³, ahtopaine vapaa, ei imuilmankuristimia, lukot vapaat, minimipaino luokkaa 850 kg jne niin tuloksena olisi hiilikuitukorisia putkirunkoisia tappovehkeitä.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa Keme

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 364
  • Jee jee
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #115 : 27.02.2018, 12:05:46 »
jos nyt sallittaisiin uusi B-ryhmä eli max 2000 cm³, ahtopaine vapaa, ei imuilmankuristimia, lukot vapaat, minimipaino luokkaa 850 kg jne niin tuloksena olisi hiilikuitukorisia putkirunkoisia tappovehkeitä.
Kuulostaisi todella hyvältä, mutta eihän nykykukkahattutätimaailmassa voi tehdä noin kun kuskit ei osaa ajaa niin nopeita autoja  :D
!

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #116 : 03.03.2018, 09:33:13 »
Eikä kannata unohtaa, että F ryhmäläinen ajoi jo vuosia sitten jonkun erikoiskokeen samaan aikaan, kuin B ryhmäläinen Quattro Jyskälässä. Tietenkin erikoiskoe on voinut ajansaatossa hieman muuttua, mutta pituus pysynyt samana.

WRC Escortteja on muutamia muutettu euroopassa kadulle ja rataleluiksi. Karkeasti se kuristin pois niin saavutettu jotain 450hp/700nm.

Tässä esim. yksi suht pienellä budjetilla kasattu (kansi portattu, nokat, männät, veivit, imusarja, pakosarja, turbo) cossun 2.0 16v turbo pata, kuten alhaisesta väännöstä huomaa ei Holsetteja suosita Englannissa katu/ratakäytössä (BW EFR suosittu ahdin, ja syystä).
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #117 : 07.03.2018, 01:05:36 »
Minulla on tässä nykyisessä Volvossa jopa kaksi(!) turboa mutta niin vain usein käy että kun poljinta painaa niin sitä tehoa ei löydykään. Sitten taas toisinaan  (kun ahtopainetta piisaa) polkimen painallus tuottaa ylenpalttisen paljon tehoa. Sama riesa ollut kaikissa turboautoissani olipa sitten kuinka monta turboa tahansa tai olipa kuinka uusi tahansa. Ottaen huomioon turboahtamisen liki satavuotisen kehityshistorian niin voisi jo vähitellen myöntää että ei tuo henkilöautokäytössä ole järin ideaali ratkaisu. Jos olen oikein käsittänyt niin ihan uusimmissa on jopa jonkinsortin "paineakku" jolla epätoivoisesti yritetään sitä viivettä minimoida. No hyvä että jotain uuttakin on sentään yritetty eikä vain ahtimien määrää mietitty.

Toista se on vaparin kanssa. Sen kanssa saa aina mitä tilaa. Mitä iloa on hillittömistä tehoista jos tilaus on tehtävä ennenkuin tarve on edes tiedossa :idiot2: Voihan sitä tietysti liikennevaloissa aina lipsutella kaasupoljinta kaiken varulta mutta vähän on alkeellista hommaa vaikka pitäisi olla päinvastoin
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #118 : 07.03.2018, 01:15:06 »
Ajoin aikoinaan twinturbo subaru gt-b legacyllä ja oli siinäkin aika viive ahtimen heräämisessä. Alkoi vetämään vasta 4000rpm paikkeilla kunnolla ja luultavasti 2.5 alakerralla olisi varmaan toiminut paremmin kuin 2.0 koneella. Mutta esim. X40 T4 volvossa ei ole lähellekkään samanlaista viivettä. Nykyiset commonrail dieselkoneet on kans aika elottomia alakierroksilla. Onhan pitkään ollut myös VNT-ahtimia, joilla saadaan parempi heräävyys ja tietääkseni kuulalaakeri ahtimet heräävät paremmin kuin vanhat liukulaakeri turbot.

Kyllä nuo aika monet 1.2- 2.5 vaparikoneet on olleet vähän sellaisia että kaasupolkimesta ei tapahdu oikein muuta kuin että ääni kasvaa, mutta auto ei kummoisesti kiihdy. Olen ajanut myös 200hv vaparia, eikä sekään oikein liikkunut. Että ei tuosta viiveettömästä vaparistakaan noissa tapauksissa hyötyä tai iloa ollut. S40 T4 volvolla taas hyvän alaväännön ansiosta kaasua ei tarvinnut painaa edes pohjaan, vaan autolla pystyi kiihdyttämään kierroksilla 2000-3500rpm.

Vaparilla voi kyllä yrittää tilata, mutta yleensä tilaus ei vastaa odotuksia tai ei saa mitään, ainakaan noilla alle 2.5 vapareilla. Dieselmoottorissa on pakko olla turbo, että sillä jotain tekee.

yhdessäkään turbolla olevassa ajoneuvossa ei ahtimen viive ole häirinnyt.
« Viimeksi muokattu: 07.03.2018, 17:29:24 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1872
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #119 : 07.03.2018, 20:38:07 »
Minulla on tässä nykyisessä Volvossa jopa kaksi(!) turboa mutta niin vain usein käy että kun poljinta painaa niin sitä tehoa ei löydykään. Sitten taas toisinaan  (kun ahtopainetta piisaa) polkimen painallus tuottaa ylenpalttisen paljon tehoa. Sama riesa ollut kaikissa turboautoissani olipa sitten kuinka monta turboa tahansa tai olipa kuinka uusi tahansa. Ottaen huomioon turboahtamisen liki satavuotisen kehityshistorian niin voisi jo vähitellen myöntää että ei tuo henkilöautokäytössä ole järin ideaali ratkaisu. Jos olen oikein käsittänyt niin ihan uusimmissa on jopa jonkinsortin "paineakku" jolla epätoivoisesti yritetään sitä viivettä minimoida. No hyvä että jotain uuttakin on sentään yritetty eikä vain ahtimien määrää mietitty.

Toista se on vaparin kanssa. Sen kanssa saa aina mitä tilaa. Mitä iloa on hillittömistä tehoista jos tilaus on tehtävä ennenkuin tarve on edes tiedossa :idiot2: Voihan sitä tietysti liikennevaloissa aina lipsutella kaasupoljinta kaiken varulta mutta vähän on alkeellista hommaa vaikka pitäisi olla päinvastoin

Missä tilanteessa vaparikoneesta sitten tulee välittömästi enemmän tehoa kuin turbosta?

Tietysti siitä vaparikoneesta saa kaiken tehon irti nopeammin, mutta käytännössä sen saman tehon tuottaa samantein se turbokonekin.

 

KL-varaosat  Race.fi