Ateho  Elekma

Vaparimoottori vastaan turbomoottori

  • 199 Vastauksia
  • 44261 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #15 : 13.02.2018, 17:13:27 »
Eipä kyllä tuollaisessa X40 T4 tai 400-turbo Volvossakaan myöskään ole oikeastaan mitään viivettä ahtimen heräämisessä. Ajossa ei huomaa juurikaan kun alkaa ahtamaan. Eri asia se Saab turbo, 240 tai 740 turbo antiikkisella T3 garretilla, jossa varmasti oli viive heräämisen kanssa verrattuna noihin mitsun ahtimiin. Twinturbo subarussa oli vähän viivettä ennen kuin alkoi kunnolla liikkumaan jossain 4000rpm paikkeilla, osittain vika oli 2.0 litraisessa alakerrassa ja olisi varmasti toiminut paremmin 2.5 litraisena. Olen kans ajanut 240 hx40 ahtimella #14 pakopesällä ja ihan ok sekin heräsi, melkein yhtä hyvin kuin T3 garrett. Diesel autoissakaan ei ahtimen heräämistä huomaa.

« Viimeksi muokattu: 13.02.2018, 17:20:28 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa Osxu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 543
  • Vittuilu on välittämistä
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #16 : 13.02.2018, 17:45:56 »
Tein joku aika sitten periaatepäätöksen: turbokoneisia en osta. Sitten kun joku muu korjaa ja huoltaa autoni (mielellään ilmaiseksi), niin voin harkita uudestaan 8)
Heh ite tein juuri toisinpäin, ei enää ikinä vaparia. Poikkeuksena tähän on se, että jos joskus omistukseen eksyy S80 V8 tai 3.2 niin vaparit kelpuutetaan. Mutta näitähän on tullut tehtyä vaikka minkälaisia. Mm. Ostan vain autoja jotka on valmistettu tai juuret ovat Tallinnan pohjoispuolella. Dieseliä ei ikinä. Automaatti jää ostamatta. Eikä vapareita.
 
Eikä tämä tarkoita, että vaparit olisi huonoja, satun vain tykkäämään turbomoottorin luonteesta. Oikeasti tehokkaat pelit on erikseen, mutta käyttöautossa turbollinen on mukavampi.
Nykyinen kulkupeli: Diudi A4 guttaro
Näistä on jo päästy eroon: Nissan Sunny, Volvo 940, Saab 900, Volvo 240, Nissan 200SX S13, Volvo 740, Volvo 960, Volvo S60, Saab 9-5

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1331
  • Hi Tech, Low Life
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #17 : 13.02.2018, 17:58:57 »
Ollu bemus jälkiasennus T3, saabeja T3 , t25, mitsu 12t, mitsu 15t ja Mitsu 19t ja volvois nykysis Mitsuni 12t ja 14t niin noista nuo t3 80-luvun oli ns oikeasti turbopotkullisia.
Kovemmalla ahtopyynnöllä sitten kun ollaan vakiotehoista ylempänä lähinnä rajumpi vääntöpiikki tekee yleensä pidon menettämisen jota joku saattaa pitää potkunakin. Esim CS vakio rauhallisen käyrän 300Nm kun nousi customoinnin jälkeen nopeampana piikkinä sinne 420-440Nm niin sutii nyt vauhdissakin kovemmin kiihdyttäessä. Noilla s60 t5, s40 2.0t vakiovempuloilla ei lähde vauhdissa pito alta ja nöyrästi antaa tasaseen tehon sekä väännön.

« Viimeksi muokattu: 13.02.2018, 18:01:48 kirjoittanut kupari s40 »
Volvo S40 2.0T (0,65bar)  -00
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #18 : 13.02.2018, 18:31:47 »
Jossain oli vertailtu kiinalaista T3/T4 ja HX35 ahdinta #12 pakopesällä heräämisessä D24TIC koneessa, niin kumpikin alkaa ahtamaan siinä 3000-3500rpm paikkeilla. Kertoo vähän miten antiikkinen tuo T3 turbo on. Tosin HX35 on jaetulla pakopesällä.

en usko että yhdessäkään nykypäivän turbomoottorissa ahtoviivettä on nimeksikään.

lainattu teksti penkkilappu topicista ja tiedot B230FK moottorista, jossa HX40 #14 pesällä:

348 hv 4991 rpm
534 nm 3969 rpm

Vääntöä on + 500 nm 3 500 rpm - 5 000 rpm


Yllättävän hyvin herää se kuorma-auton ahdinkin.

D5252T vääntää 290 Nm @ 1900 r/min, mikä on kans aika hyvä vääntö alakierroksille. Myös T4 B4194T vääntää, 300 Nm @ 2400–3600 r/min, ei taida vapari 1.9 bensamoottori samaan pystyä. Tuossa näkee myös ettei ahtimessa pahemmin viivettä ole. T5 moottori B5234T vääntää 300 Nm @ 2000 r/min.

T4 koneessa on vakioksi aika hyvä litrateho, noin 100hv/litra.
« Viimeksi muokattu: 13.02.2018, 19:10:22 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6132
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #19 : 13.02.2018, 20:48:03 »
Harvemmin sillä vapari mosalla haetaankaan alhaalta vääntöä vaan huippuaan korkeilla kierroksilla. Jossa ahdettu ei enää tee mitään.

Ei nyt saa verrata samalla linjalla kahta ihan erilaista moottoria.
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #20 : 13.02.2018, 20:55:10 »
Miksi sen ahdetun koneen pitäisi huutaa kuin moottorisaha, mikäli kovempi teho/vääntö tulee alemmilla kierroksilla ?...eikös nuo kunnolla viritetyt T4 X40 Volvotkin kierrä melko paljon.

luulen että tämäkin auto jättää aika monet kovasti kiertävät kireät vaparikoneet ja tuossa on turbokone joka kiertää 7000-8000rpm: https://www.youtube.com/watch?v=DXQKUJ5aYYo

kova V8 mustang häviää 1.4 turbo skodalle: https://www.youtube.com/watch?v=CzStGz4iL1o
« Viimeksi muokattu: 14.02.2018, 00:19:15 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6132
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #21 : 13.02.2018, 21:00:50 »
On vertaukset kohdallaan  :2funny: :2funny:

Tiedä kannattaako aiheesta enempää keskustella.

Vekun mörkö on nyt hiukan huono verrokki tuon ahdetun kiertämisen kanssa. Mut miten vaan joku pro stock  kiihdytysauto vapari ja 2500hv ni ei pärjää tuo vekun 1000hp nelikymppikään
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #22 : 13.02.2018, 21:04:41 »
Eipä ne tehdastekoisetkaan vaparikoneet henkilöautoissa taida sitä yli 6000rpm yleensä kiertää ::)...eikä sillä 2.0 moottorin 100hv/140nm ihmeitä tapahdu silläkään. Laiska oli kyllä italian orikin 200hv vaparikoneella.

tuossa nyt vaan oli esimerkki että kyllä sen turbokoneenkin saa kiertämään.
« Viimeksi muokattu: 13.02.2018, 21:07:12 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6132
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #23 : 13.02.2018, 21:06:52 »
Eipä ne tehdastekoisetkaan vaparikoneet henkilöautoissa taida sitä yli 6000rpm yleensä kiertää ::)...eikä sillä 2.0 moottorin 100hv/140nm ihmeitä tapahdu silläkään.

Ei ehkä volvon koneet, ~6500rpm on aika yleinen. Mutta sit vapari joka tehty kirmaamaan. Hondat hyviä esimerkkejä jotka tehty siihen, mallista /moottorista riippuen kirmaa vakiona + 10k rpm
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6132
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #24 : 13.02.2018, 21:08:41 »
Jos mä teen Lanciaan vapari tinavitosen tulee se kiertää yli 8000rpm mahd. 9000rpm luokkaa.
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #25 : 13.02.2018, 21:09:30 »
Japanin koneet taitaa vaparina kiertää parhaiten, muissa rajoitin yleensä 5500-6000rpm. Kierroksillahan MP-moottoreissa ja honda type-r on saatu tehoja ulos. Venttiilikoneisto taitaa rajoittaa sitä 4T koneen max. kierroksia ja pyörivät massat kampiakseli, kiertokanget jne...tulisi äkkiä hintaa lisää, jos alettaisiin autoihinkin tekemään 10k kiertäviä koneita tehtaalla ja tuskin noista kierroksista normaaliajossa pahemmin hyötyäkään on.

paras kierrosmoottori on 2T moottori.
« Viimeksi muokattu: 13.02.2018, 21:14:26 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6132
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #26 : 13.02.2018, 21:14:11 »
Japanin koneet taitaa vaparina kiertää parhaiten, muissa rajoitin yleensä 5500-6000rpm. Kierroksillahan MP-moottoreissa ja honda type-r on saatu tehoja ulos. Venttiilikoneisto taitaa rajoittaa sitä 4T koneen max. kierroksia ja pyörivät massat kampiakseli, kiertokanget jne...

Kevyeen kannattaa kevyt vapari kevyin sisuskaluin.

Malmilaivaan parempi ahdettu.

Italot on toiset jotka kirmaa. Lancian oma rauta moottori otti huoletta 7300rpm vaikka onkin sika painavat sisuskalut.

Esim jotain. Btcc kilpa-autoja. 2000cc ja 300hv vapari. Siinä on pitäny tietää mitä tekee. Ja kasipätkä kuten s40kin oli luokassaan huippunopea.
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #27 : 13.02.2018, 21:18:58 »
Se kiertävä racingmoottori taas ei normaalia ajossa ja käytössä oikein toimi, kuten vaikka 2.0 perus turbomoottori. Eikös rallicrossissakin ollut vapari vinokonettakin 3 litrasena ja lähemmäs 300hv teholla.

onhan volvollakin ollut kevyitä autoja vaikka pv 544, joka painaa alle 1000kg...

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6132
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #28 : 13.02.2018, 21:24:02 »
Juu tehtiin 2.8 "evo" konetta.

Mutta kai tuo ahdetun helppous on se yleisyys.

Ite oon pohtimassa harraste kilpa-autoon tekniikkaa. Vapari vai ahdettu. Katukilpiin kadulle se tulee jolla pääsee radoille ajelee ilman pelkoa jos vehkeet hajoo.

Hakusessa ~300hp vapari vs ~400/500hp ahdettu.

Auto pysyy etuvetoisena ja voimaansiirtoon kutitettu quaifen lukko.

Auton paino valmiina luokkaa ~1100kg

Uskallan melkeen väittää et radalla tuo oisi vaparina nopeampi. 
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12470
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #29 : 13.02.2018, 21:29:41 »
Eipä ne tehdastekoisetkaan vaparikoneet henkilöautoissa taida sitä yli 6000rpm yleensä kiertää ::)...eikä sillä 2.0 moottorin 100hv/140nm ihmeitä tapahdu silläkään. Laiska oli kyllä italian orikin 200hv vaparikoneella.

tuossa nyt vaan oli esimerkki että kyllä sen turbokoneenkin saa kiertämään.
Turbo koneet kiertää noissa tapauksissa kun pitää saada tehoa ulos.

kyllä ne tehdas tekoiset vaparit kiertää. Hondalla oli vuosituhannen alussa nelos kone jossa punaraja oli 9 tonnissa.
https://www.youtube.com/watch?v=BvjHdaw2OpU

Edit: tuossa listattu parhaiten kiertäviä tehdastekoisia koneita. Samasta syystä sitä turboakin pitää kierrättää kuin vapariakin.
https://www.youtube.com/watch?v=ijcmEwEIHb4
« Viimeksi muokattu: 13.02.2018, 21:33:55 kirjoittanut Ribbe »
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

 

Samppasport  Futurez