Autoracing  KL-varaosat

Vaparimoottori vastaan turbomoottori

  • 199 Vastauksia
  • 44509 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #30 : 13.02.2018, 21:34:24 »
Eihän siitä vaparistakaan lähde voimaa ulos ilman kierrätystä, oli tehdastekoinen tai virikone kyseessä. Kiertäähän moottoripyörätkin sen 10krpm että tulee 160hv tehoa.
« Viimeksi muokattu: 13.02.2018, 21:35:58 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6134
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #31 : 13.02.2018, 21:36:35 »
Eihän siitä vaparistakaan lähde voimaa ulos ilman kierrätystä, oli tehdastekoinen tai virikone kyseessä. Kiertäähän moottoripyörätkin sen 10krpm että tulee 160hv tehoa.

Se on sen tehokkaan vaparin juttu.

Ja toinen on litratilavuus
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #32 : 13.02.2018, 21:37:31 »
Riippuu aivan vertailukohdasta. Jos on vaihtoehtoina sama kone vaparina tai ahdettuna, niin vaparia ei juurikaan mikään puolusta. Jos taas vaihtoehtona on samantehoiset vapari ja ahdettu, niin vaparia puolustaa mm kaasuvaste, äänimaailma ja yksinkertaisuus. Noin 350hp vapari on todella hieno ajaa, vrt pieniahtiminen vajaan 300hp vinokone, jossa kuitenkin keveyden ansiosta suorituskyky on tosi tarkasti samoissa. Vapari vaan vastaa välittömästi ja lineaarisemmin, ja on esim radalla/muuten nopeassa ajossa helpompi ajaa.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12485
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #33 : 13.02.2018, 21:43:27 »
Jos pitäytyy Volvoissa ja vitos koneissa niin vaparissa ja turbossa on parasta äänet. Turbon kun kunnolla virittää niin mieleen tulee B-ryhmän Audi  S*

Kun taas vaparista tulee BTCC Volvo mieleen
https://www.youtube.com/watch?v=clRsCLFYwYE&t=121s
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #34 : 13.02.2018, 21:46:01 »
Jos vertaa volvon tehdaskoneiden kierrosherkkyyksiä niin onko vaparissa ja turbossa eroja, kumpi ottaa kierroksia herkemmin tai kaasuvasteessa ?...omasta mielestäni noissa ei huomattavaa eroa ole.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #35 : 13.02.2018, 22:16:06 »
Jos vertaa volvon tehdaskoneiden kierrosherkkyyksiä niin onko vaparissa ja turbossa eroja, kumpi ottaa kierroksia herkemmin tai kaasuvasteessa ?...omasta mielestäni noissa ei huomattavaa eroa ole.
Ei ainakaan vinokone vaparina vs. vinokone ahdettuna. Yhtälailla maamoottoreita molemmat. :2funny:

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #36 : 13.02.2018, 23:02:28 »
Ei ainakaan vinokone vaparina vs. vinokone ahdettuna. Yhtälailla maamoottoreita molemmat. :2funny:
Ei ole noissa X40-sarjalaisten R4 tinakoneissakaan mainittavaa eroa kaasun käytöksessä.

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6134
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #37 : 14.02.2018, 07:04:58 »
Paljonko on ruttu eroa noissa vinokoneissa? Ovat kaiketi samanikäistä tekniikkaa kuten esim fiatin Twincam koneet.

Muistaakseni ahdetun oli 8.0:1 ja ahdetun 10,5.0:1 jotenkin näin. Ja kyllä noissa oli selkeä ero.

Vaihtoehto jollain garretin kolmosella vs vapari oma oli 16v vapari ~140-150hp riippuen ecusta. Ja ahdettu 193hp jos integralessa niin ~210-230hp

8v vapari 113hv ja ahdettu luokkaa 160hv tai grale ~190hv

Tänäpäivänä voi tehdä korkeapuristeisen ahdetun yhtälain kun ennen vaan matalapuristeisen. Tekniikka kehittyy maailman myötä.


Mutta Volvohan tehnyt suorituskykyisemmät ahdetulla, toisin kun joku Honda on tehnyt vapari moottorilla nekin.

Tosin eipä Volvo vs Honda tarvii miettii kumpi on urheiluautomaisempi.

Integra vai S40
Tms...
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #38 : 14.02.2018, 07:36:21 »
Eikös Volvo tehnyt 240-sarjan ns. EVO-kannen ratasarjaa varten (goup A?)? Taisi sielläkin säännöt muuttua sen jälkeen... ;D Olikos se vapari? ???

Volvon vinokone B230F on rutut 9.8:1, B230FB 9.3:1 ja B230FT/K taitaa olla ~8.7:1. Ei varmaan tuossa ole syy samanlaiseen kaasunvasteeseen, vaan se oikeasti merikonemainen rakenne (raskas moottori ja nokat mitoitettu käytön mukaan).

Hmm, tässä ehkä parhaiten ilmenee se vaparin fiilis:
The Sound of ITB's, 4AGE Blacktop 20V
How much power does a 4AGE 20v Blacktop make?
112 abarth gruppo speciale 121 cv 9500 rpm
Fiat ABARTH 1000 OTS Melbourne

Koetin tähän etsiä myös turbosta videoita, joissa ilmenee se Turbon idea ja paras ominaisuus, eli laaja tehoalue. On vain videona hiukan vaikea kuvata esim. 80-180km/h kiihdytys, kun moottorista ei kuulu mitään. :D Mitään "nelosenkauttakolmosenpuhaltimelle tsutsutsu" -videota en jaksa tähän laittaa, kun viriviri vehkeet erikseen.

Eihän tuommoinen hyvin hengittävä ja laulava vapari ole se nopein moottorivaihtoehto. Vaikka tuo Toyotan 4A-GE 20V tai tuo 112 Abarth:n moottori, niin paljon meteliä ja varmasti tuossa kopassa ripeä, muttei pärjää ahdetulle vastineelleen.


Minulla oli kaksi vuotta tilapäis-käyttiksenä italialainen pakasteherne. Siinä oli imuputkisto kuristettu imuäänien vuoksi, mutta korvaamalla alkuperäiset kuristimet suoralla putkella alkoi moottori vetämään raikkaasti rajoittimelle (6750rpm) ja ääni oli älytön. :D Vituttihan se ajaa kuorma päällä, kun vääntöä ei 1.2 pippurimylly juuri tarjonnut, mutta yksin/kaksin ilman isompaa kuormaa oikein nautittava taskuraketti. Ei nopea, mutta vauhtia oli paljon.

Usein tuli esim. ohituskaistalla ajettua jonkun hitaamman ohittajan takaloosteriin kiinni ja alettua pumppaamaan kaasua siellä 5000rpm tuntumassa. Se "BRUOOMMmmBRUOOmmBRUOOOOOOOOOOOAAAAAAAAAAAAAAAAMMM MMMMTINTINTINnnnnnBAAAAAAAAAa" -oli aivan älytön vakiomoottoriksi. Vaimo kuuli auton kilometrin päästä kotisohvalla, jos takapihan ovi oli auki. :D

Toisaalta sekin ääni alkoi välillä vituttamaan, mutta onneksi sillä pystyi ajamaan myös hiljaisesti. Lopulta auto lähti eteenpäin osittain luonteensa ja kokonsa vuoksi (perhe ei mahdu ja kuormalla aika onneton).

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #39 : 14.02.2018, 07:46:04 »
Auton paino tietenkin määrittää sitä millainen kone käy mutta jos puhutaan 1500-1700kg luokasta niin ei tuohon kannata mitään pientä vaparia ajatella. Turboissa aina jonkinlainen viive olemassa eri asia missä kohdin se häiritsee. Vapareissa saa sitten olla kuutiotilavuutta jos ei ole ahdinta ja hyvänä esimerkkinä voisi mainita tuon LS1 joka vetää hyvin jo alhaalta asti vaikka paras laukka tuleekin 4000rpm jälkeen. Tähän kun vielä laittaisi ahtimen.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #40 : 14.02.2018, 08:17:50 »
Auton paino tietenkin määrittää sitä millainen kone käy mutta jos puhutaan 1500-1700kg luokasta niin ei tuohon kannata mitään pientä vaparia ajatella.
Täysin totta.

Volvoon joku 1.5-litrainen vapari, juueikiitos. :D Ihan sama miten hienosti laulaa. :2funny:

Painavaan käyttöautoon korkeapuristeinen turboahdettu moottori. Huipputeho ei mitenkään älytön, mutta sen voisi korvata 4000rpm leveällä vetoalueella.

-87 vuoden 760 turbomoottorissa oli se "muulinpotku" joka tuli jossain 3000rpm jälkeen. Sen alle oli melko säyseä, ihan perinteinen 740. Sen yläpuolella rutisti pikkuisen penkkiin ja vauhtia alkoi kerääntyä, kunnes vaihdettiin vaihdetta ja odotettiin taas hetki.
Sitten taas viinastettu ja hierottu 940 B230FT ja 0.8 paineet. Hämmentävä kokemus, kun ahtopainemittari reagoi kaasun liikkeisiin käytännössä viiveettä. Paikaltaan lähtiessä oli pieni viive, mutta liikkeellä ollessa (moottorissa edes likimain 2000rpm) ei eroa perseellä erottanut.
Ja se vetoalue. S* Päälle 2000rpm alkoi kääntämään ihan kunnolla, eikä tuntumut mitään astmaattisuutta 6000rpm asti. Eihän se mikään kilpakone ole, vakio turbo yms. mutta huvittavan äkkiä sekin kelasi vauhtia. :2funny:

Varmaan laiskin/hitain turbomoottori millä olen itse ajanut, on -04 Hiace D4D. Turbodiesel kylläkin, mutta mikäli sillä halusi lähteä paikoiltaan ripeästi, painettiin kaasu lattiaan eikä sitä nostettu sieltä ollenkaan vaihdetta vaihtaessa. :D  Sen virheen jos meni tekemään, niin odoteltiin taas hetki.
Tosin, sama vaparina. Olisin varmaan vieläkin kiihdyttämässä. :2funny:

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #41 : 14.02.2018, 08:20:40 »
Itseasiassa tässä ihan hyvä video turbomoottorin parhaudesta:
https://www.youtube.com/watch?v=urmmYGxUug8

Aika harvalla, edes 2.3 litraisella vaparilla lähdetään vedättämään 130km/h/3000rpm nopeudesta tuohon tahtiin... Ei tuokaan taida vakio olla, muttei mitenkään ärjyvä mörkömoottorikaan.

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6134
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #42 : 14.02.2018, 09:08:47 »
Itelläni ollu 1.2 16v bravo ja oli pirun hauska kinderi sen 82hp kanssa. Vääntöä vissii 113nm  ;D

Sillä pärjäs erittäin hyvin, pieni ruokainen ja hauskan ripeä.

Sellasella pääsee samaan laukkaan 0-100 oikein hyvin kepitettynä kun tuplasti tehokkaamaa volvon kanssa.

Paino tekee paljon.
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6134
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #43 : 14.02.2018, 09:11:14 »
Joku just facem ryhmässä(kö)oli äijienjuone tms. Jutteli et 500hp vapari ja perään 8.3litrainen.

Tylytin sen et ihan mopo tolla litramäärällä ja vertasin varmaankin just johonkin 1.2 16v fiatiin jossa 82hp vakiona. Viritettynä fiatin fire koneesta otettu 1.2-1.4 litrasista nimenomaan firestä kiukkuisena vaparina ~180hp

Joka istutettu Uno:on tms ja on pojat nopea!
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6134
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #44 : 14.02.2018, 09:19:39 »
Mulla oli lanciassa vakio 142hp 180nm

Tässä siitä hiukan piristetty versio
https://youtu.be/hNg908CBGDU
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

 

Kulkukoira  Proturbo