Autoracing  KL-varaosat

Ahtopainemittarin asennus (ahdot kateissa) 2.4T (B5244T3)

  • 23 Vastauksia
  • 8179 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Reziina

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 118
  • www.vrcf.fi


Asensinpa kuvassa näkyvään letkuun t-haaran painemittarille kun jossain ulkomaisessa videossa niin tehtiin. Ihan mielenkiiinnosta haluan tietää paljonko tämä peli ahtaa. Pirteältä se tuntuu kun vielä muutama viikko sitten oli alla Kia  :idiot2:

Mittari ei kuitenkaan näytä paineita yhtään kiihdytettäessä. Mittarissa ei ole alipaineasteikkoa kun muuta en tähän hätään löytänyt varastoista, mutta mittari siis toimii kun testasin sen kompuralla ja paineensäätimellä.

Otin mittarin irti ja puhaltelin ja imin letkua. Ilma kulkee molempiin suuntiin, mutta kun t-haaran imusarjaan johtavan letkun puristaa lyttyyn niin ilma ei kulje kumpaankaan suuntaan. Imusarjaan yhteys siis toimii.  Tuo t-haarasta perään päin lähtevä letku menee ilmeisesti bypassille. Tässähän on ahtimeen integroitu bypass niin miten sen toiminnan testaan? Jos ahtopaineet on tuolla tavalla hukassa niin oliskos vinkkejä mistä lähden tutkimaan? Voihan se tietty olla että tehot hukassa mutta auto tuntuu pirteältä Kian jälkeen  ;D

« Viimeksi muokattu: 25.02.2018, 22:08:38 kirjoittanut Reziina »

Poissa Reziina

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 118
  • www.vrcf.fi
Vs: Ahtopainemittarin asennus 2.4T (B5244T3)
« Vastaus #1 : 25.02.2018, 21:18:44 »
Yksinpuhelu jatkuu..

Testailin tuossa äsken näpit jäässä autoa. Pistin hukkaportin kellolle kompuralla painetta ja seurailin tangon liikettä.Tuntuu ainakin palautuvan nätisti. Käsikopelolla tunsin ehkä millin klapin tangon ja hukkaportin liitoksessa. En ottanut vielä turbon lämpösuojaa pois niin en päässyt näkemään.

TCV testaus? Tuntuu monella kääntyneen suu hymyyn kun tuon on vaihtanut, mutta pystyiskö jotenkin testaamaan onko siinä häikkää?



 
Mikä tuo y-haara-mötikkä on?  Siinä on puristettavat klemmarit jokaisessa letkuliitoksessa ja jokainen niistä letkuista pyörii liitoksissaan melko höllästi. Epäilin voisiko olla mahdollisia vuotokohtia

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6134
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: Ahtopainemittarin asennus 2.4T (B5244T3)
« Vastaus #2 : 25.02.2018, 21:39:24 »
Tuo Y-haara mötikkä on alipaineverkossa oleva osa letkuja seuraamalla pääsee mm. Alipainetehostimelle, jos tuossa on niin myös sähköiselle alipainepumpulle.


Tuo kohta josta oot ottannut lähdön ahtopainemittarile on mielestäni ihan oikea kohta, mitä muistelen oman entisen auton dynoreissuja.

Tcv venttiili ainakin pitää ääntä kun on rikki. En muista enää tarkalleen millaista.

Tuohon foorumin haku kohtaan kun laitat esim tcv tms. Niin uskoisin saavan vastauksia. Sillä topicceja kyllä jo aiheesta riittää. :)
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1331
  • Hi Tech, Low Life
Vs: Ahtopainemittarin asennus 2.4T (B5244T3)
« Vastaus #3 : 25.02.2018, 22:12:57 »
Itsel ei pelkkää ahtopainetta näyttävää vdo: n vanhaa mutta käyttämätöntä mittaria saanu paineita näyttävänä toimimaan mutta ag:n alipaine/ahto rupes sitte pelaa ihan suoraan.

Omissa muissa ottanu imusarjalta kun ollu valmiina tyhjä paikka ja ph1 s40 evapin poiston jälkeen sen nippa otettu mittarikäyttöön (ph2-3 noissa s40 onkin tyhjä nippa valmiina). S60 varmaan otettava tuolta kuten maxxxed jo infosi.

Jos se vetää et tuntuu ni ahtaaha se, laitat mitttarin niin näet sitte jääkö vajaaksi.Turha mitään uusia jos ei selvää oiretta ole. Tuos s40 joka tuntui nuhapumppu vaparilta ahtoi mittarin asennuksen jälkeen vain 0,2-0,3bar kun vakiopaine 0,5bar. Oli ahtopainesäädin sökö niin uusin sen, tosin boost tee ruuvilla ja säädin sen 0,55 bar ja tuntuu jo matalapaineelta..
Alipainettakin näyttävästä voi saada osviittaa esim letku tai liitosvuodoistakin.
« Viimeksi muokattu: 25.02.2018, 22:19:56 kirjoittanut kupari s40 »
Volvo S40 2.0T (0,65bar)  -00
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa Reziina

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 118
  • www.vrcf.fi
Vs: Ahtopainemittarin asennus (ahdot kateissa) 2.4T (B5244T3)
« Vastaus #4 : 26.02.2018, 22:39:42 »
Noniin, toisella mittarilla testattu ja paineet nousi 0,25bar. Paine pysyi hyvin koko kiihdytyksen ajan mutta vähänhän sieltä tuntuisi uupuvan.

Varmistin vielä vertailemalla mittarin antamaa tulosta kolmannella mittarilla + paineilmakompuralla ja paineensäätimella ja kutinsa pitää.

Mitähän mitähän.. pystyykö näissä koneissa kokeilemaan peruspaineen irroittamalla TCV:n johdon kuten Saabeissa?
« Viimeksi muokattu: 26.02.2018, 23:06:08 kirjoittanut Reziina »

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1331
  • Hi Tech, Low Life
Vs: Ahtopainemittarin asennus (ahdot kateissa) 2.4T (B5244T3)
« Vastaus #5 : 27.02.2018, 15:51:21 »
S40 testasin peruspaineen et laitoin punasen ja keltasen letkun (paineentulon ja kellon) yhteen niin kellonpaine vain sillo käytös.
Volvon ecun ajatuksen kulusta en tiedä miten tcv- piuha irti käyttäytyy ja onko eroja manuaali ja automaatillakin kun oppiva systeemi momentinrajoituksineen.

Saabis täyspaineisis helppo tuo magneettivena testata mankunjohto tai t5 vehkeis kuten mulla ottaa apc sulake irti.Saabisha ainakin t5 täyspaineisis näkee mittaristos (apc-näyttö) ahtopaineen jota mahollisuutta ei ainakaan meidän volvois ei ole.
« Viimeksi muokattu: 27.02.2018, 15:53:29 kirjoittanut kupari s40 »
Volvo S40 2.0T (0,65bar)  -00
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1331
  • Hi Tech, Low Life
Vs: Ahtopainemittarin asennus (ahdot kateissa) 2.4T (B5244T3)
« Vastaus #6 : 27.02.2018, 19:31:38 »
En sitte tiedä mite täällä toimii esim varaosien lainaus testausta varten. Missä asut niin jos joltain sieltäpäin ehjä tcv löytyy lainata paria vetoa varten ni nopiaanhan tuon testaa.
Tullu tuon toisenmerkkisen osalta toveriapu osienkin lainaamisen esim di- kassujen, mankkuvenan ja ecujen kohalla testiä varten  puolin ja toisin koettua useitakin kertoja.
Volvo S40 2.0T (0,65bar)  -00
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa Reziina

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 118
  • www.vrcf.fi
Vs: Ahtopainemittarin asennus (ahdot kateissa) 2.4T (B5244T3)
« Vastaus #7 : 27.02.2018, 21:02:34 »
Niin tuo olisi hyvä juttu..

Täytyy ihan ensimmäiseksi poistaa tuo turbon lämpökilpi ja tarkastaa hukkiksen perusasetukset.. kunhan vaan tuo pakkanen hellittäisi.. (lämmitys olisi tallissa ihan jees)

Poissa Reziina

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 118
  • www.vrcf.fi
Vs: Ahtopainemittarin asennus (ahdot kateissa) 2.4T (B5244T3)
« Vastaus #8 : 07.03.2018, 20:00:37 »
Noniin nyt nousee paineet taas ja ero on huomattava. Säädin peruspaineet (0.45bar)  hukkaportin kellosta. Säätö oli melkoisesti pielessä ja tangon joutui säätämään kireimmilleen eli kierteen loppuun saakka. Kello lienee elähtänyt. Nyt ahdot nousee huomattavasti nopeammin ja huippupaineet siellä 0,45-0,5 huiteilla.
Luulisi bensankulutuksenkin laskevan nyt. Olenkin ihmetellyt alusta saakka kuinka janoinen auto on.

Pitäisikö mun hommata uusi hukkaportin kello vai toimiikohan tuo nyt niinkuin pitää kun se on säädetty?

EDIT: huomattu tänään täyskaasukiihdytyksessä että yli 5000rpm alkaa kuuluumaan tsäkätsäkä-ääntä. Paineet ei nouse kuitenkaan liikaa. Mikähän on?

EDIT2: bypassin kalvo vuotaa ihan kiitettävästi. Apuna todentamisessa käytin kompuraa ja saippualiuosta.. eli vuoto on pihalle kalvon ja rungon välistä
« Viimeksi muokattu: 08.03.2018, 13:51:08 kirjoittanut Reziina »

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1331
  • Hi Tech, Low Life
Vs: Ahtopainemittarin asennus (ahdot kateissa) 2.4T (B5244T3)
« Vastaus #9 : 08.03.2018, 17:12:18 »
Uusi ensin vuotava bypass ja katot sitten miten kello ja säätö käyttäytyy. Ahtovuodot tekee kellon toiminnan sekavaksi.
Volvo S40 2.0T (0,65bar)  -00
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa Reziina

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 118
  • www.vrcf.fi
Vs: Ahtopainemittarin asennus (ahdot kateissa) 2.4T (B5244T3)
« Vastaus #10 : 08.03.2018, 22:42:15 »
Juu, näin on tehtävä. Menee ilmeisesti tilaushommiksi.

Sen vuodon huomaa kiihdytyksissä hyvin. En ole ihan varma oliko se samanlainen heti hukkaportin kellon säädön jälkeen.. luultavasti oli mutta olin niin huumassa tehonlisäyksestä etten huomannut  ;D

Poissa longjohn

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 176
  • www.vrcf.fi
Vs: Ahtopainemittarin asennus (ahdot kateissa) 2.4T (B5244T3)
« Vastaus #11 : 09.03.2018, 11:09:08 »
Itekki taistelin aikanaan kauan ahtopaineongelmien kanssa ja lopulta syyksi paljastui väsähtänyt hukkaportin kello. Mulla ei riittänyt edes säätövara vaan minun piti lyhentää sitä kierreosaa hukkaportin tangosta että sain ruuvattua sen syvemmälle. Tuon operaation jälkeen ahtopaineet käyttäyty oikein hyvin.

Poissa Reziina

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 118
  • www.vrcf.fi
Vs: Ahtopainemittarin asennus (ahdot kateissa) 2.4T (B5244T3)
« Vastaus #12 : 09.03.2018, 11:46:19 »
Voi olla että itsekkin joudun hieman modaamaan kellon vartta lyhemmäksi. Eilen testasin uudelleen niin hukkaportti alkaa aukeamaan 0,4 barissa ja käsittääkseni sen pitäisi alkaa avautua 0,45-0,5.

Miksiköhän noita bypässejä myydään kotelon kanssa pelkästään täällä kotomaassa? Onko sekin syytä vaihtaa pelkän kalvon sijaan? Koko kikkareen saisin heti hintaan 120€ ja pelkän kalvon ~50€ tilaamalla ulkomailta jolloin joutuisi odottamaan pidempään.

Poissa Reziina

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 118
  • www.vrcf.fi
Vs: Ahtopainemittarin asennus (ahdot kateissa) 2.4T (B5244T3)
« Vastaus #13 : 12.03.2018, 21:56:59 »
Bypassin kalvorasia vaihdettu ja paineet pysyy nyt siellä 0,5 barin tuntumassa hyvin. En huomanut että paineet olisi noussut sen nopeammin, mutta nyt taitaa olla sellainen kuin kuuluu. Ei kuulunut mitään ylimääräisiä ääniä mutta koputan vielä puuta, koska tänä iltana ei ollut ihan paras mahdollinen keli tehdä loskan seassa täyskaasukiihdytyksiä.

Olihan muuten hankala vaihtaa kalvorasia turbon ollessa paikallaan  ;D

Poissa Reziina

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 118
  • www.vrcf.fi
Vs: Ahtopainemittarin asennus (ahdot kateissa) 2.4T (B5244T3)
« Vastaus #14 : 16.03.2018, 16:45:41 »
Pari päivää on nyt testailtu. Rupesi mietityttämään minkälainen ahtopaineen nousu kuuluu olla vakiovehkeessä?

Jotenkin tuntuu että ensimmäisen hukkaportin säädön jälkeen ja viallisella by-pässillä olisi ahdot noussut enemmän hieman pienemmillä kierroksilla kuin nyt.

Hukkaportin kello oli irti bypassin vaihdon aikana mutta säädin sen suurinpiirtein samaan kuin ensimmäisellä kerralla.

Eli paineet nousee (0,45-0,5), kierroksia vaaditaan ja paineet pysyy.

Otanpa vielä viikonlopun aikana turbon lämpökilven irti ja tarkastan kertaalleen hukkiksen kellon toiminnan.

 

RallyBaron  Samppasport