Terve,
Tuli vajaa pari kuukautta sitten hankittua kyseisenlainen kulkine, vuosimallia 2009 - 2.0d. Vajaa 120 000km ajettuna.
Laitteessa on huomattu nyt pintakaasulla nykimistä, veikkaan että liittyy EGR-venttiiliin kun välillä poistuu ja sopivasti kaasua lintatessa vian saattaa saada pois (kara yrittää liikkua). Tätä puoltaa myös se, että data näyttää MAF’lta niin, että törkyistä ilmaa kokoajan kierrossa. Vikamuistissa ei ole mitään (korjaamo katsoi Vidalla). EGR menossa vaihtoon tiistaina.
Nyt tosin tullut vähän muutakin outoutta, matalilta (vaikka n. 1500) kierroksilta kun kiskaisee täyskaasun (en siis normaalisti aja näin, mutta testimielessä) tulee n. 1800 - 2200rpm välille pirun terävää nykimistä (tai jurinaa.), kohta vähän vaihtelee. Samaan aikaan kun tuo terävä nykiminen ilmaantuu, saattaa kierroslukumittari näyttää vähän mitä sattuu -> nopeus nousee hitaasti mutta kierrosmittari liikahtaa nopeasti parisataa kierrosta ylemmäs ja jää sinne hetkeksi, kunnes moottorin käyntinopeus seuraa perässä tälle tasolle. Kierrosmittari saattaa joskus ottaa myös pari askelta taaksepäin nykimisen aikoihin. Tai ihan vain jumittaa paikallaan (hyytymisen oireet). Ensin rupesin katsomaan lipsuuko kytkin kun kierrokset nousee mutta ei se kyllä sitäkään voi olla, luulis tuntevan ja kuulevan vähän paremmin...
Ehdotuksia? Samalla kun EGR vaihdetaan, laitellaan naftanputsari uusiksi. Minulla ei tiedossa, milloin vaihdettu tarkalleen. Terävä nykiminen ja puutuminen yleensä viitannee polttoaineensaantiin, mutta mites tämä kierroslukuhomma? Ehdotuksia otetaan vastaan...
Kiitos.
E: lisäyksenä. Auto toimii muuten hyvin, starttaa kovallakin pakkasella laakista ja ns normaaliajossa toimii hienosti. Ei vikavaloja, ei kalkata kylmänä tai lämpimänä. Lisäksi jos kiihdytys tapahtuu 3/4 kaasulla jurinaa tai nykimistä ei ole, täyskaasulla tuo sen tekee ja pintakaasulla sen pienen heijauksen.
E2: Kylmällä koneella tuntus vetävän paremmin. Terävä nykiminen yleensä pois.