RallyBaron  Samppasport

S80 2.0d nykimistä yms

  • 7 Vastauksia
  • 2629 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa NachtFliege

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
S80 2.0d nykimistä yms
« : 25.02.2018, 15:42:38 »
Terve,

Tuli vajaa pari kuukautta sitten hankittua kyseisenlainen kulkine, vuosimallia 2009 - 2.0d. Vajaa 120 000km ajettuna.

Laitteessa on huomattu nyt pintakaasulla nykimistä, veikkaan että liittyy EGR-venttiiliin kun välillä poistuu ja sopivasti kaasua lintatessa vian saattaa saada pois (kara yrittää liikkua). Tätä puoltaa myös se, että data näyttää MAF’lta niin, että törkyistä ilmaa kokoajan kierrossa. Vikamuistissa ei ole mitään (korjaamo katsoi Vidalla). EGR menossa vaihtoon tiistaina.

Nyt tosin tullut vähän muutakin outoutta, matalilta (vaikka n. 1500) kierroksilta kun kiskaisee täyskaasun (en siis normaalisti aja näin, mutta testimielessä) tulee n. 1800 - 2200rpm välille pirun terävää nykimistä (tai jurinaa.), kohta vähän vaihtelee. Samaan aikaan kun tuo terävä nykiminen ilmaantuu, saattaa kierroslukumittari näyttää vähän mitä sattuu -> nopeus nousee hitaasti mutta kierrosmittari liikahtaa nopeasti parisataa kierrosta ylemmäs ja jää sinne hetkeksi, kunnes moottorin käyntinopeus seuraa perässä tälle tasolle. Kierrosmittari saattaa joskus ottaa myös pari askelta taaksepäin nykimisen aikoihin. Tai ihan vain jumittaa paikallaan (hyytymisen oireet). Ensin rupesin katsomaan lipsuuko kytkin kun kierrokset nousee mutta ei se kyllä sitäkään voi olla, luulis tuntevan ja kuulevan vähän paremmin...

Ehdotuksia? Samalla kun EGR vaihdetaan, laitellaan naftanputsari uusiksi. Minulla ei tiedossa, milloin vaihdettu tarkalleen. Terävä nykiminen ja puutuminen yleensä viitannee polttoaineensaantiin, mutta mites tämä kierroslukuhomma? Ehdotuksia otetaan vastaan...

Kiitos.

E: lisäyksenä. Auto toimii muuten hyvin, starttaa kovallakin pakkasella laakista ja ns normaaliajossa toimii hienosti. Ei vikavaloja, ei kalkata kylmänä tai lämpimänä. Lisäksi jos kiihdytys tapahtuu 3/4 kaasulla jurinaa tai nykimistä ei ole, täyskaasulla tuo sen tekee ja pintakaasulla sen pienen heijauksen.

E2: Kylmällä koneella tuntus vetävän paremmin. Terävä nykiminen yleensä pois.
« Viimeksi muokattu: 25.02.2018, 16:23:55 kirjoittanut NachtFliege »

Poissa Api5000

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 2.0d nykimistä yms
« Vastaus #1 : 25.02.2018, 18:26:43 »
Ehdotuksena tuo samainen EGR-venttiili. Itselläni teki samankaltaisia, samoilla kierroksilla olevaa kierrosten heittelyä reippaammin kaasua painettaessa. Koneena oli sisarmalli 1.6 mutta muuten oireet sopivat.

Vika kyllä korjattiin, ohjelmoimalla EGR pois. Sen jälkeen ei ole ollut ongelmia.

Lähetetty minun SM-G930F laitteesta Tapatalkilla


Poissa NachtFliege

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 2.0d nykimistä yms
« Vastaus #2 : 25.02.2018, 19:18:20 »
Tuntuisi tosiaan järkeenkäyvimmältä. Irroitin äsken egrin johdon - ei muutosta, mutta egrin putki pysyy jonkinverran lämpöisenä johdon irroituksen jälkeen. Veikkaukseni on, että tosiaan juminut auki. Ilmoittelen tiistaina, mikä oli tulos.

Äsken nykäisin MAF - MAP - IAT antureiden piuhoja irti ja ajoin matkan X. Ei vaikutusta nykimisiin.

Jos ei ole EGR tai naftasuodatin, pitänee alkaa tutkimaan ilmavuotoja. Voisi pieni ilmavuotokin täsmätä oireeseen.

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2123
  • Tampere - Pori
Vs: S80 2.0d nykimistä yms
« Vastaus #3 : 25.02.2018, 23:16:43 »
Terävä tärinä 1800-2200rpm kielii taas kaksoismassan olemassaoloa ja siitä, että vaihtoon menee.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa NachtFliege

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 2.0d nykimistä yms
« Vastaus #4 : 25.02.2018, 23:40:23 »
Terävä tärinä 1800-2200rpm kielii taas kaksoismassan olemassaoloa ja siitä, että vaihtoon menee.

Tuplamassaa en välttis ihan ekana syyttäisi, voin olla väärässäkin. Enemmän ”vaikuttaisi” muunlaiselta vialta, kun on yhteydessä kierroslukumittarin junnaamiseen. Ei meinaan tee jatkuvasti.

Jos on menollaan niin eiköhän se tosta kohta kolkottamaan ala. Ja sen leikin saa kyllä myyjäliike hoitaa pois.
« Viimeksi muokattu: 25.02.2018, 23:42:11 kirjoittanut NachtFliege »

Poissa NachtFliege

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 2.0d nykimistä yms
« Vastaus #5 : 27.02.2018, 17:15:10 »
Jeps. Nyt on vaihdettu.

Oireet pehmenivät. Eli kyllä tuon vielä saa nykimään siinä n. 1800 kierroksen pintaan muttei niin pahasti. Samoin terävä nykiminen väheni. Ilmenee tosin välillä mutta miedompana.

Tämän jälkeen sitten ajattelin alkaa tutkimaan muita mahdollisuuksia: IAT putsattu - mustaa paskaa täynnä, ny kirkas.

MAP putsattu

MAF putsattu

Näiden jälkeen parani kulku taas hieman. Mites tuo sammutusläppäkotelo oireilee, sillä nuokin olivat niin mustaa vesipaskaa täynnä, että varmasti se läppäkotelo näyttää samalta. Nämä kovat pakkaset tuovat vielä mukavuutensa veden jäätymisen muodossa...

Sen verran tuli huomattua: ajon aikana kytkin pohjaan ja poljin kaasua / kierrätin -> kierroslukumittari laskeutuu ja nousee tietyissä kohdin pulssimaisesti *tök tök tök* milläs nämä haistaa kierrosluvut?

Ja toinen: kaasupoljin. Ihan pikkuhiljaa painamalla poljinta pohjaan on tyhjäkäynnin jälkeen pieni kuollut alue, jonka jälkeen kierrokset humpsahtavat siihen n. Tonnin luokkaan eli tyhjäkäynnin ja n. Tuhannen kiekan välissä kuollut kohta.

Lisäksi: mites TCV oireilee näissä? Tilasin jokatapauksessa uuden pierburgin kun eivät tunnu mitään maksavan ja vanhasta tottumuksesta: menee kuitenkin ennemmin tai myöhemmin.

Ehdotuksia?

Poissa NachtFliege

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 2.0d nykimistä yms
« Vastaus #6 : 01.03.2018, 19:59:36 »
Tänään pääsin vähän tutkimaan. Tutkimukset osoittaa, että Nokan ja kampuran asentotunnistimet haistaa kierroslukua. Jakopää tähän tehty muutama tonni sitten liikkeessä ja rupesin ronkkimaan ja tutkimaan kampianturia. Huomasin, että jakopääkoteloon menevät johdinkiinnikkeet oli irti ja johto pingottuneena polttoaineputkien välissä. Kampuran asentotunnistimen johto siis oli kireenä ja pienessä vedossa. Pitänee siis tutkia johdon kunto ja anturi itsessään.

Sen verran huomasin, että kylmänä pelaa nyt kiitettävästi ja vetoja on. Ensimmäinen täyskaasukiihdytys esim. Motarinramppiin niin kierrokset ponnahtaa mittarissa miten sattuu ja sen jälkeen alkaa terävä nykiminen kunhan auto vain lämpenee vähän. Jos ajan pintakaasulla tai vaikka 3/4 kaasulla sekoilu on pienempää.

Ihan kuin jokin tunnistin ei osaisi laskea kierroslukua kovassa kuormituksessa. Vainko kampuralta tutkitaan tätä signaalia?

Poissa NachtFliege

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 2.0d nykimistä yms
« Vastaus #7 : 17.03.2018, 00:36:20 »
Jatkoa monologille.

Kaksi eri vikaa, mutta aiheuttavat samoja oireita. 1. Kytkin on alkanut luistamaan - tästä siis kierrosten sekoilu ja varmasti myös osittain nykimisen tunnetta.

2. Alipainevuoto paikallistettu. Suhuttelin jarrukliineriä ympäri konehuonetta ja kas kehveli, mitään ei löytynyt. Välijäähdyttimen suihkuttelin läpi auto kuumana jarrukliinerillä ja ei mitään.... kunnes ilmeisesti kliineritippa tipahti just oikeeseen kohtaan. Alkoi rötäämään niin pirusti. Kuskin puolen päätyyn kun sumuttaa niin sopivassa kohdassa meinaa sammua auto ja käy huonosti. Oleten että muovipäädyssä halkeama jossakin kohtaa.

Mites. Onko tietoa, miten välijäähdyttimen saa vaihdeltua. Onko se puskuri irti vai mahtuuko tulemaan muualta pihalle?

 

Proturbo  Autodiagnoosi