RallyBaron  Samppasport

Turbon ja röörien vaihto ilman ohjelmointia

  • 7 Vastauksia
  • 4154 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Reziina

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 118
  • www.vrcf.fi
Turbon ja röörien vaihto ilman ohjelmointia
« : 06.03.2018, 08:31:41 »
Olen seuraillut keskusteluja ja monessa tulee vastaan väittämä, että auto tulee ohjelmoida jos palikoita alkaa vaihtamaan. Entäpä jos ensin vaihtaa kohtuudella isomman turbon, avarampaa kattia ja downpipeä. Onko sitten jo kiire teho-optimointiin vai miten auto käyttäytyy jos ahtopaineet pitää kutakuinkin samassa? Voiko näitä palikoita siis vaihdella kaikessa rauhassa, sekä ajaa autolla normaalisti ja mennä ohjelmoitavaksi sitten kun kaikki tuntuu olevan valmiina, vai rupeaako auton aivot ryppyilemään?

Itsellä B5244T3 alkuperäisellä kokoonpanolla. Mitkä palikat tässä tulee ensin vastaan kun alkaa tehoista haaveilemaan, esim. 250hv? 300hv?

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Turbon ja röörien vaihto ilman ohjelmointia
« Vastaus #1 : 06.03.2018, 10:02:04 »
Olen seuraillut keskusteluja ja monessa tulee vastaan väittämä, että auto tulee ohjelmoida jos palikoita alkaa vaihtamaan. Entäpä jos ensin vaihtaa kohtuudella isomman turbon, avarampaa kattia ja downpipeä. Onko sitten jo kiire teho-optimointiin vai miten auto käyttäytyy jos ahtopaineet pitää kutakuinkin samassa? Voiko näitä palikoita siis vaihdella kaikessa rauhassa, sekä ajaa autolla normaalisti ja mennä ohjelmoitavaksi sitten kun kaikki tuntuu olevan valmiina, vai rupeaako auton aivot ryppyilemään?

Itsellä B5244T3 alkuperäisellä kokoonpanolla. Mitkä palikat tässä tulee ensin vastaan kun alkaa tehoista haaveilemaan, esim. 250hv? 300hv?
Eipä tuosta noinpäin mitään ongelmaa tule. Auto tuntuu vähän virkeämmältä nopeamman ahtopaineen nousun ansiosta.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa Kasidomi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbon ja röörien vaihto ilman ohjelmointia
« Vastaus #2 : 06.03.2018, 14:31:42 »
Virtausmäärä kasvaa samoilla ahtopaineilla jos pakopesä on suurempi kuin vakioturbossa, koska paketti hengittää paremmin kun ei ole enää pikkupilleri ahdistamassa pakosarjan jälkeen. En tiedä vaivaako näitä moottoreita sama vika kuin kasipätkissä, eli keskialueella ahtojen noustessa käy helposti laihalla.

Laajakaista kiinni ja kokeilemaan.


Poissa Chall

  • Porilainen Oikeiden Topicien Erikoismies
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2256
  • Muoviämpäri
Vs: Turbon ja röörien vaihto ilman ohjelmointia
« Vastaus #3 : 06.03.2018, 14:37:15 »
Eiköhän näissäkin kanget ole heikoimmat kuten muissakin tinavitosissa.

Virtausmäärä kasvaa samoilla ahtopaineilla jos pakopesä on suurempi kuin vakioturbossa, koska paketti hengittää paremmin kun ei ole enää pikkupilleri ahdistamassa pakosarjan jälkeen. En tiedä vaivaako näitä moottoreita sama vika kuin kasipätkissä, eli keskialueella ahtojen noustessa käy helposti laihalla.

Laajakaista kiinni ja kokeilemaan.

Vähän on eri ohjaukset, kuin myös löytyy VVT kyseisestä moottorista

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Turbon ja röörien vaihto ilman ohjelmointia
« Vastaus #4 : 06.03.2018, 14:54:05 »
Virtausmäärä kasvaa samoilla ahtopaineilla jos pakopesä on suurempi kuin vakioturbossa, koska paketti hengittää paremmin kun ei ole enää pikkupilleri ahdistamassa pakosarjan jälkeen. En tiedä vaivaako näitä moottoreita sama vika kuin kasipätkissä, eli keskialueella ahtojen noustessa käy helposti laihalla.

Laajakaista kiinni ja kokeilemaan.
Tuskin virtausmäärät kasvaa kun ahdot vakiot. Vääntö ohjattua koneita niin ei siellä ihme muutoksia tapahdu ennen ohjelmointia.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1331
  • Hi Tech, Low Life
Vs: Turbon ja röörien vaihto ilman ohjelmointia
« Vastaus #5 : 06.03.2018, 15:34:18 »
Jos muuten vakioroippeet pitää mutta putkistoa miettii niin downpipe ja katin suurentaminen 3" viriosiin vetänee vakiosoftalla kyllä liian laihalle pitkässä täyskaasutuksella, taas catback putkisto 2,5-3" ei tarvia muutoksia.

Näin tuon s40 osalta neuvottu ja vvt siinäkin.
« Viimeksi muokattu: 06.03.2018, 15:42:29 kirjoittanut kupari s40 »
Volvo S40 2.0T (0,65bar)  -00
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa Reziina

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 118
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbon ja röörien vaihto ilman ohjelmointia
« Vastaus #6 : 06.03.2018, 15:44:53 »
Onko hyötyä suurentaa rööriä katilta taaksepäin? .. Mites noi E-hyväksynnät? Olisi tosi kiva hitsailla putket itse, niin kelpaako katsurille että vain pöntöissä ja katissa on leimat?

Jos nyt ajattelisi nostaa tehoja rapiaan 250 hevoseen niin mikä mitsu olisi passeli? Missä teholuokissa täytyy alkaa suurentamaan imupuolen putkia?

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1331
  • Hi Tech, Low Life
Vs: Turbon ja röörien vaihto ilman ohjelmointia
« Vastaus #7 : 06.03.2018, 22:34:16 »
Omasta ahtimesta yleensä maltilla ja järjellä softaten ja catback jotain pientä tehoparannusta saa. Toinen juttu taas minkä verran kanget ja sylinterit eri koneissa tehon suurentamista tykkää.

Koneesta kannattaa ottaa kyllä tehonkesto selville ennen kuin suunnittelee paljoa isomman ahtimen ja imuputkien suurentamista, nämä ei ole saabeja vakiokoneen virityskestolta. Mitsu 16t ja 19t ilmesesti laipoiltakin löytyy bolt on versioita.

Catback yleensä hengittää vapaavirtauspönttöjen takia paremmin, monissa vakio takapönttö on se virtausta eniten ahdistavin osa .

Katti sitten jonka jotkut uusii suoralla korvausputkella ( jos 2 lambdan valon haluaa pois niin korotusholkilka) laittaen katin kiinni välillä vain leimalle, itse tykkään enempi racekateista niin voi olla kokoajan kiinni.
« Viimeksi muokattu: 06.03.2018, 22:37:19 kirjoittanut kupari s40 »
Volvo S40 2.0T (0,65bar)  -00
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

 

Ateho  Elekma