Hankin pari kuukautta sitten otsikon mukaisen vm. 01 Volvon. Jonkin verran olen testaillut auton kulkupuolta ja mitä nyt arvoja olen vertaillut esim.
https://www.bsr-tuning.fi/viritys-sarjat/t/1547/volvo-s60-24t-2001 - sivustoon, niin keskimäärin en ole ihan päässyt edes noihin vakioarvoihin. Voi tosin johtua hyvin myös siitä, että olen tankkailut re 85:sta / 95:sta suhteella 90-10. Eli ehkä vie hieman menohaluja. Yleisesti olen jäänyt vakioarvoista ehkä noin 5-10%.
OBD:n kautta Torgue litellä olen selaillut mm. ahtopaineita ja hieman ihmetyttänyt, että pyörivät täyskaasukiihdytyksillä yleensä 0,6-0,8 bar. Olin ymmärtänyt, että ko. turbo ahtaa vakiona lähinnä 0,4 bar.
Foorumia selailtuan törmäsin suositukseen hankkia rajapaineventtiili sähköisen ahtopaineen säätimen tilalle. Hankin tällaisen:
http://www.jpstyling.com/kauppa/?5,en_rajapaineventtiili . Asensin paikalleen pari päivää sitten. Sääsin säätöruuvin aluksi varsin ulos, ettei mitään nyt vain hajoaisi. Kiihtyvyydessä tuntui mukavaa pientä lisäystä ja kaasu tuntui vastaavan nopeammin kuin ennen. Ei kuitenkaan mitään dramaattista.
Mutta, sitten päätin kiertää tätä säätöpotikkaa pari-kolme kierrosta lisää. Tehonlisäys tuntui aivan huomattavalta ihan persdynollakin mitattuna. Aikani tilannetta hämmästeltyäni päätin siirtyä *suljetulle tietenkin* tieosuudelle suorittamaan mittauksia. Kaikki mittaukset tehty kännykän GPS:llä ja ohjelmana androidiin saatava speedometer. Lähtö oli lentävä, eli 5-10km/h alle asetetun nopeuden, josta pedaali pohjaan. Arvot olivat seuraavat:
80-120 3.s vaihteella: (4,5s, 4,5s ja 4,6s) (vakiona siis 5,1 ja en ole ennen edes tuohon arvoon päässyt. Paras veto näyttää kirjanpidon mukaan vanhalla säätimellä olevan 5,4s ja vetoja näyttää olevan lähemmäs 10) BSR 252hp stage 1 softalla sama veto luvattu 4,1s
80-120 4.s vaihteella (9,7s ja 11,3s) Jälkimmäisessä ylämäkeä 13,3m. Vakiona luvattu 11,5s. BSR 252hp stage 1 softalla sama veto luvattu 9,4s, eli hyvin lähellä tätä arvoa. Ennen venttiilin asennusta paras veto 12,6s.
100-150km/h 4. vaihteella (7,9s ja 8,4s). Vakiona 10,9s ja bsr stage 1 8.8s. Eli molemmilla vedoilla alle jopa 252hp luvatun s60:n. Tätä ennen paras veto oli 11,8s.
Lisäksi tein vielä 2 vetoa, joissa gps sekoili eli eivät ole mukana tässä.
Tarkastelin myös obd:n kautta ahtopaineita ja nyt näyttäisi täsykaasukiihdytyksissä ahtaavan tasaisesti 1,25-1,5bar.
Osaisiko joku selittää, että mitenköhän tämä tehonlisäys on mahdollinen. Ja miksi turbo vaikuttaa ahtavan noin paljon, kun siinähän pitäisi tulla fuel cut 0,8 bar:n kohdalla?
Pitäisikö huolestua auton kestävyyden kannalta kaiken tämän tiedon perusteella?