Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

V70 '05 ratin tärinä ja kummallinen ääni kääntyessä oikealle

  • 16 Vastauksia
  • 5009 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mustalaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Terve,

Tällä kertaa murheena on tärinä ratissa. Uudella asfaltilla ei mitään, mutta mitä kuluneempi on tie niin sitä voimakkaampi on tärinä. Ei nyt mitään hampaat tippuu suusta -tärinää, mutta pidemmän päälle raskasta ajettavaa. Mistäs kannattaa lähteä katsomaan? Autoon vaihdettiin hiljan oikean etupyörän laakeri ja nelipyöräsuuntaus on tulossa.

Toinen murhe on oikealle kääntyessä kuuluva ääni. Vähän vastaava ääni kuin olisi ihan uudet renkaat, joissa olisi viellä se tarra pitämässä joka pyörähdyksellä sen "flop, flop, flop" -äänen. Se kuuluu jo hiljaisissa nopeuksissa (~20 km/h), jos käännös on jyrkkä, mutta myös kiihdyttäessä oikealle kaartavilla motarin rampeilla.

Ja tosiaan V70 on 380tkm ajettu '05 D5 automaatti.

EDIT: ratkaistu, vasemman etupyörän laakeri ja alapallonivelet vaihdettu.
« Viimeksi muokattu: 20.06.2018, 17:51:32 kirjoittanut Mustalaa »
Oli V70 D5 aut 2005


Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
...vasemman etupyörän laakeri?
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa Mustalaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Mjoo, miks ei. Oikea piti tasaista ääntä ennen hajoamistaan, mutta pistetään korvan taakse.
Oli V70 D5 aut 2005


Poissa Kalikkala

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
  • www.vrcf.fi
Itsellä tärisi samalla tavalla ratti. Syynä väljä alapallonivel, minkä katsuri huomas vaan ravistamalla. Eilen vaihdoin ja tärinät katos.
-Make-

Poissa Mustalaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Pari viikkoa kulunut ja ääni on lisääntynyt. Alkanut kallistumaan itse josko se kumminkin olisi se vasemman etupyörän laakeri, joka on todennut tuntien tulleen täyteen. Ylimääräisiä ääniä kuuluu nyt myös suoraan ajaessa, mutta vasemmalle kääntyessä auto ei pidä ääniä. Oikean pyörän laakerin kanssa oli oikealle kääntyessä auto hiljainen.

Pystyykös tuota laakerin vikaa jotenkin varmistelemaan tai selvittämään kotikonstein?
Oli V70 D5 aut 2005


Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 769
  • www.vrcf.fi
Etupää ilmaan, pyörittää rengasta ja tunnustelee samalla kädellä jousesta tuntuuko siinä mitään.

Poissa Mustalaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Etupää ilmaan, pyörittää rengasta ja tunnustelee samalla kädellä jousesta tuntuuko siinä mitään.

Nostin etupään ilmaan. Oikeaa rengasta, jossa on uusi laakeri, pyörittäessä ei tunnu tai kuulu mitään. Vasenta kun pyörittää rengas pyörii paljon tahmeammin, lisäksi kuuluu pieni rohina tms ja jousessa tuntuu jotain. Ilmeisesti voin suoraan huomenna mennä pajalle varaileen vaihtoaikaa laakerille?
Oli V70 D5 aut 2005


Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2870

Poissa hessua

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
  • www.vrcf.fi
Voi olla, että on laakeri, mutta.
Itse kuitenkin ensin ottasin pyörän, jarrusatulan ja - levyn irti ja kokeilisin pyöritellä pelkkää napaa. Jos on loppu siinä tuntuu semmosia ikäänkuin pykäliä. Nyt tuohon jää kuitenki mahdolisuus että jarru jumittaa/jotain paskaa välissä ja laakeri vaihdetaan turhaan.
Yleensä viallinen laakeri jollottaa kyllä ihan selvästi.


Poissa Mustalaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Voi olla, että on laakeri, mutta.
Itse kuitenkin ensin ottasin pyörän, jarrusatulan ja - levyn irti ja kokeilisin pyöritellä pelkkää napaa. Jos on loppu siinä tuntuu semmosia ikäänkuin pykäliä. Nyt tuohon jää kuitenki mahdolisuus että jarru jumittaa/jotain paskaa välissä ja laakeri vaihdetaan turhaan.
Yleensä viallinen laakeri jollottaa kyllä ihan selvästi.

Tuo on tosiaan alkanut nyt pitämään ääntä myös suoraan ajaessa ja ääni on vastaava mitä ennen oikean puolen laakerin hajoamista. Lisäksi tuo mainitsemasi pykälä voisi ihan hyvin kuvata sitä oikealle kääntyessä kuuluvaa napsutusta, ikään kuin joku menisi pykälän yli joka kierroksella.
Oli V70 D5 aut 2005


Poissa vikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
  • www.vrcf.fi
Kokeileppa varmuudeksi onko vetarin napapultti kiinni.

Poissa hessua

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
  • www.vrcf.fi
Kokeileppa varmuudeksi onko vetarin napapultti kiinni.
Niin ja onko murroksen kumit ehjät. Väljä murros naputtaa kääntyessä ja voi aiheuttaa myöskin tärinöitä. Nää on ilmasia ja helppoja tsekattavia ennenku lähtee osia vaihtamaan...

Poissa vikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
  • www.vrcf.fi
Kyllä, mutta mulla hajos oikea murros vaikka kumi oli virheetön ja täys rasvaa, eli siltikin voi olla hajalla.

Poissa hessua

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
  • www.vrcf.fi
Kyllä, mutta mulla hajos oikea murros vaikka kumi oli virheetön ja täys rasvaa, eli siltikin voi olla hajalla.
Joo täysin mahdollista tämäkin. Yleensäottaen nämä vetonivelten hajoamiset johtuu siitä että paskaa on päässyt joskus väliin, eli kumi on joskus ollut rikki mutta vaihdettu uuteen. Toki voi hajota ihan omia aikojaankin kuten arvelit. Riippuu myös käytöstä miten vedätetään uhalla renkaat linkussa yms.

Poissa vikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
  • www.vrcf.fi
Juuri näin, eli kun on vaihtamassa uutta kumia, pitää murros purkaa ja pestä liuottimella kaikki töhnät pois ja kasatessa täyttää sormin tunkemalla uusi rasva ihan täyteen koko murros, mutta huom ei yhtään kumille. Kumihanskoilla tai ilman. ;)

 

Ateho  Elekma