Carcom Oy  Ateho

V70 tdi surkeiden sattumusten sarja

  • 0 Vastauksia
  • 1197 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Haleyst

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
V70 tdi surkeiden sattumusten sarja
« : 22.05.2018, 21:11:15 »
Iltaa vaan kaikkille.
Aloitetaanpa tämä kirjoittelu foorumille jo klassikoksi muodostuneesta ongelmasta, nimittäin ykköskoppaisen v70:n ABS ongelmasta auton historialla höystettynä.

Viime kesänä ostin auton, josta sitten paukahti vähän ajan päästä viitosvaihteen synkrorengas ja näinollen koko vaihteisto. Noh, eipä siinä mitään, uusi tilalle ja sain huomata että siinä kynti 3. vaihe, sama ongelma. Nokkelana poikana käytin vaihteiston sitten riskinä korjaamolla, sanoin että kootkaa kahdesta rikkinäisestä lootasta yksi ehjä. Luonnollisesti tiedossa oli, että käytetyistä osista ei välttämättä toimivaa tule, mutta varaosien puutteen takia tätäkin oljenkortta täytyi koittaa. Ja Murphyn lain mukaanhan siinä kävi, ei toiminut. Uskon lähestyssä loppuaan päätin kokeilla vielä yhden kerran ennenkuin auto lähtisi paaluun. Ostin sitten vielä yhden vaihteiston ja pistin sen paikoilleni ja kovapäisyys palkittiin; tämä loota oli ehjä ja toimi. Samalla tämän surkeiden sattumien vaihteistoremontin yhteydessä uusittiin myös mm. Jakopään hihna, syöttöpumpun hihna, vesipumppu, kiristimet, kampiakselin etupään stefa, vauhtipyörä, kytkinasetelma, -levy, painelaakeri, vaihteistoöljyt, kuskinpuolen vetoakseli, vetoakseleiden öljytiivisteet ja kaikkea muuta mukavaa. Nyt sitten koeajolla ABS:n vikavalo jäi palamaan, mutta en ajatellut asiaa sen enempää. Läppäri piuhalla kiinni autoon ja vikakoodeja lukemaan. Moottorin koodit luettua & nollattua mitään ei ilmennyt, mutta abs ei sitten jostain kumman syystä suostunut vastaamaan ollenkaan. Aluksi tarkastettiin sulakkeet, kaikki ehjiä. Sitten perehdyttyäni aiheeseen kiikutin abs-yksikön ammattiliikkeeseen korjattavaksi, ei vaikutusta. Arvon mentorini avustuksella, joka ymmärtää kyseisestä moottorityypistä ja autoista enemmän kuin itse tulen todennäköisesti koskaan oppimaan, tutkimme & mittailimme abs yksikölle tulevia johtoja ja totesimme virran kulkeutuvan yksikölle asti. Guru ei kuitenkaan minua kerkeä joka hetki neuvomaan & itse tulee töiden puolesta oltua hetkittäin enemmänkin poissa auton luota, joten tukeudun nyt sitten foorumilaisten viisauteen.  Onko kenelläkääm kokemusta tälläisestä ongelmasta? Olen lukenut netin syövereitä näiden ongelmista, mutta tälläistä ennakkotapausta en ole vielä huomannut. Lähinnä ihmetyttää se, että läppärillä ei päästä enää absiin käsiksi, kun se aikaisemmin onnistui. Tarkennuksena vielä, että ensimmäisellä vaihteiston vaihtokerralla kyseistä ongelmaa ei ilmennyt, vasta tällä viimeisellä. Kaikki irrottamani liittimet olen olevinani tarkastanut, kaikki ovat kiinni. Onko mahdollista että jossakin niistä on pinni mennyt vinoon & ei saa kontaktia? Tai sitten jokin johto on mennyt työn touhussa poikki? Jossakin luki että sulakerasian johdoissa näissä on ollut jotakin häikkää, kuitenkin abs-yksikölle virtaa tulee, mutta alkaa itsellä nyt osaaminen & usko loppumaan. Solutions, anyone? :-\

Pari kuvaa matkan varrelta


 

Ateho  Elekma